Tryb AI w Google jest już dostępny dla wszystkich użytkowników w USA. Nowe warianty flagowego modelu Anthropic: Claude Sonet 4 oraz Opus 4. Badanie Ahrefs dot. czynników, które zwiększają widoczność marek w odpowiedziach AIO. Poza tym: GSC będzie uwzględniać ruch z Trybu AI, ale bez możliwości wyodrębnienia danych, pierwsze reklamy w AI Overviews, a także 2 nowe dokumenty pomocy Google na temat AI.
1. Google udostępnia AI Mode dla wszystkich użytkowników w USA
Z AI Mode (Trybu AI) od Google mogą korzystać wszyscy użytkownicy wyszukiwarki w Stanach Zjednoczonych. Nie trzeba już szukać go w funkcjach Search Labs ani wyrażać zgody na jego wyświetlanie, tak jak do tej pory.
Tryb AI wykorzystuje autorską technikę fan-out (rozgałęzienie zapytania) w celu podawania jak najtrafniejszych odpowiedzi Tryb AI w Google dostępny do testów – SEO News #178.
Polega to na tym, że pytanie dzielone jest na wiele mniejszych podtematów, dzięki czemu Google może zaproponować bardziej rozbudowane odpowiedzi niż w przypadku klasycznego wyszukiwania

Wraz z premierą AI Mode użytkownicy w USA zyskują dostęp m.in. do:
- funkcji Deep Search,
- złożonych analiz i wizualizacji danych,
- wyszukiwania na żywo (Search Live),
- opcji bardziej spersonalizowanego wyszukiwania (dzięki połączeniu z innymi usługami Google, jak Gmail czy Kalendarz),
- zakupów,
- agentów AI,
- Gemini 2.5.
Przyznam, że bardzo fajnie brzmi opcja agentów AI wspierana możliwościami narzędzia Projekt Mariner od Google.
Ci wirtualni pomocnicy będą mogli pomagać użytkownikom w wykonywaniu codziennych czynności w wyszukiwarce – takich jak umawianie wizyt w lokalach usługowych czy kupowanie biletów na mecze lub koncerty.
Wystarczy wpisać, czego szukasz, a Tryb AI zacznie rozsyłać zapytania i przeczesywać sieć, analizując ceny czy dostępność. Będzie też mógł wypełniać formularze na stronach.
Na razie nie wiadomo, kiedy AI Mode zawita do Europy i do Polski.
2. Premiera Claude 4
Firma Anthropic udostępniła dwa nowe warianty swojego flagowego modelu Claude: Opus 4 oraz Sonnet 4.
Wszystko wskazuje na to, że mamy do czynienia z potężnym skokiem jakościowym i wydajnościowym – zwłaszcza w kontekście programowania.
W testach SWE-bench (mierzą one, czy model językowy jest w stanie samodzielnie naprawić błędy w kodzie) Claude Opus 4 uzyskał wynik na poziomie ponad 72% skuteczności. To lepiej niż jakiekolwiek inne modele, także te od konkurencji.

Nowe warianty Claude określane są jako hybrydowe – potrafią płynnie przełączać się między funkcją udzielania natychmiastowych odpowiedzi a trybem, w którym mogą korzystać z wyszukiwarki i środowisk programistycznych albo np. analizować bazy wiedzy.
W praktyce oznacza to, że modele mogą w dowolnej chwili przerwać generowanie, sprawdzić konkretne dane w sieci, a następnie dodać te nowe informacje do udzielanej odpowiedzi.
O czym jeszcze warto wspomnieć? Opus 4 i Sonnet 4 są w stanie skutecznie podtrzymywać kontekst nawet przy wielogodzinnej pracy programistycznej. Do tego potrafią refaktorować – czyli przepisywać i upraszczać kod, tak aby łatwiejszy do dalszej obróbki.
Dodam tylko, że już teraz GitHub wybrał Sonnet 4 jako podstawowy, domyślny model AI dla swojego czatu Copilot.
Więcej informacji o nowych modelach Claude od Anthropic znajdziecie we wpisie blogowym na ich stronie: https://www.anthropic.com/news/claude-4.
3. Badanie: Jakie czynniki wpływają na widoczność marek w AIO?
Ahrefs dowozi w ostatnim czasie sporo ciekawych analiz.
W zeszłym tygodniu pisałem o badaniu, z którego dowiedzieliśmy się, ile nowo powstających stron ma content wygenerowany w AI – a teraz z kolei pojawił się raport, który pokazuje, jakie czynniki wyszukiwania zwiększają szanse na wyświetlenie się w AI Overviews.
Badanie wykonano z uwzględnieniem współczynnika korelacji rang Spearmana – to tyle jeśli chodzi o kwestie czysto techniczne ;).
Eksperci z Ahrefs skupili się na 2 grupach czynników: związanych z domeną oraz dotyczących słów kluczowych.
Do tej pierwszej grupy zaliczają się m.in. liczba odsyłających stron, liczba linków zwrotnych, ruch z reklam czy ocena domeny (DR).
W drugiej kategorii znalazły się takie czynniki jak wzmianki o marce w internecie, liczba anchorów brandowych czy miesięczny wolumen wyszukiwań marki.
Przefiltrowano domeny z DR powyżej 40 i wybrano frazy kluczowe o największej liczbie wyszukiwań (przynajmniej 800).
W kolejnym kroku przeanalizowano miliony odpowiedzi AI Overviews, żeby znaleźć wzmianki o markach. Sprawdzono ponad 75 000 różnych brandów.
Co ciekawe, 26% z nich nie pojawiło się ani razu w Przeglądzie od AI.

Jakie są kluczowe wnioski z badania?
Najważniejsze 3 czynniki (najmocniej skorelowane z wyświetlaniem się w AIO) to odpowiednio:
- Wzmianki o marce w sieci.
- Obecność anchorów brandowych.
- Skala wyszukiwań marki w internecie.
Najmniej istotne okazały się aspekty dotyczące oceny URL, liczby podstron czy kwestie związane z reklamami (koszt i ruch z reklam).
Zostawiam Wam link do pełnego badania tutaj: https://ahrefs.com/blog/ai-overview-brand-correlation/.

4. W Search Console pojawią się raporty uwzględniające Tryb AI
Raportowanie dotyczące AI Mode już wkrótce ma pojawić się w GSC, co potwierdził John Mueller z Google.
Są jednak dwa „ale”.
Po pierwsze, taka opcja będzie dostępna tylko w Stanach Zjednoczonych – co jest logiczne, bo na razie tylko tam można korzystać z Trybu AI.
Druga rzecz: raporty będą uwzględniać AI Mode, ale nie będzie można wyodrębnić tych danych i sprawdzić, jaka część ruchu faktycznie pochodzi z wyszukiwania wspieranego sztuczną inteligencją.
To raczej kiepska wiadomość dla specjalistów od pozycjonowania stron i właścicieli witryn, którzy na co dzień korzystają z Search Console.
W praktyce śledzenie ruchu AI za pośrednictwem GSC będzie niemożliwe – a przynajmniej na nic takiego się nie zanosi w najbliższej przyszłości.
A szkoda, bo w interfejsie aż prosi się o dorzucenie kolejnego typu wyszukiwania: „Tryb AI”.

5. W AI Overviews zaczęły pojawiać się reklamy
Niektórzy użytkownicy w USA informują o wyświetlaniu się reklam produktowych w odpowiedziach AI Overviews na komputerach.
Można chyba zatem z czystym sumieniem napisać, że rozpoczyna się era monetyzacji narzędzi AI ;).

To idealnie pokrywa się z zapewnieniami Google o wprowadzeniu reklam do AIO oraz AI Mode, które pojawiły się dosłownie kilka dni temu.
Wcześniej (w połowie maja) pisałem o planach monetyzacji systemów i narzędzi AI od Google – wtedy była mowa głównie o Gemini, ale AI Mode i AI Overviews także były brane pod uwagę Pracownicy Google wzywają do pilnej monetyzacji Gemini – SEO News #187.
Póki co formaty reklamowe w AIO obejmują reklamy produktowe ze zdjęciami i reklamy tekstowe, które mają płynnie łączyć się z pozostałą treścią odpowiedzi.
Dostaliśmy też info, że funkcja ma być wdrażana etapami, a dostępność ma się zwiększać w kolejnych tygodniach.
6. Nowa dokumentacja Google dotycząca AI
Google opublikowało dwa zupełnie nowe dokumenty pomocy w kontekście AI.
Jeden z nich zawiera wskazówki dotyczące wykorzystywania treści generowanych w narzędziach sztucznej inteligencji na swojej stronie.
W drugim dokumencie czytamy o tym, jak działają AI Overviews oraz Tryb AI w wyszukiwarce i co powinni o tym wiedzieć właściciele witryn.
Są tam m.in. 2 krótkie akapity, w których znajdziemy informacje, jak wyświetlać swoją stronę w funkcjach AI (i jakie są wymagania techniczne w tym zakresie).
Zostawiam linki do obu dokumentacji:
- Wskazówki wyszukiwarki Google dotyczące korzystania z treści utworzonych za pomocą generatywnej AI w Twojej witrynie
- Funkcje oparte na AI a Twoja witryna
Oprócz tego dostaliśmy wpis na blogu Google – ale z tego co widziałem, nie ma w nim nic, o czym byśmy nie wiedzieli już wcześniej.