Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #196 – AIO cytują AI, zmiany w dokumentacji o zwrotach i programach lojalnościowych, Yoast SEO w Google Docs

18-07-2025

SEO News #196 – AIO cytują AI, zmiany w dokumentacji o zwrotach i programach lojalnościowych, Yoast SEO w Google Docs

AI cytuje treści AI w Google – czy już wpadliśmy w pułapkę?

SEO News #196 – AIO cytują AI, zmiany w dokumentacji o zwrotach i programach lojalnościowych, Yoast SEO w Google Docs - SEO blog

Badanie Ahrefsa sugeruje, że bardzo dużo źródeł cytowanych w AIO zawiera content AI. Google wprowadza lekkie modyfikacje w dokumentacji o programach lojalnościowych i zwrotach. Użytkownicy Yoast SEO Premium mogą korzystać z funkcjonalności wtyczki w dokumentach Google. Gemini jako całkiem skuteczny asystent od PPC. Poza tym: nowy dostawca danych zakupowych dla ChatGPT, dłuższe filmy w AIO, a także nowa funkcja w AI Mode.

1. Google używa AI w sekcji People Also Ask

Analiza wykonana przez Ahrefsa – AI Overviews Cite AI-Generated Content More Than Human Writing – wykazała, że AIO są bardziej skłonne wyświetlać odpowiedzi na podstawie contentu AI niż tego pisanego przez ludzi.

I to mimo tego, że Google stosuje mechanizm “grounding” dla poprawy dokładności i jakości wyników wyszukiwania.

Zebrano milion SERP-ów, które zawierały AI Overviews i z każdego wyodrębniono 3 najczęściej cytowane linki. Łącznie dało to 1,9 mln adresów URL.

Następnie te adresy przenalizowano w autorskim narzędziu do wykrywania treści AI.

Wyniki są następujące:

  • 3,6% stron zawiera czysty content AI,
  • 8,6% stron zawiera content pisany wyłącznie przez ludzi,
  • 87,8% stron ma treści mieszane (człowiek + AI).

Wśród tych „mieszanych” stron nasycenie contentem AI wyglądało tak:

  • 11,2% – minimalna zawartość AI (1–10%),
  • 44% – umiarkowana (11–40%),
  • 24,7% – znacząca (41–70%),
  • 7,9% – dominująca zawartość (71–99%).

Wyniki tego badania są szczególnie ciekawe w kontekście jednej z poprzednich analiz Ahrefsa, o której pisałem w SEO News #188 Badanie: Prawie 3/4 nowo powstałych stron zawiera content AI.

Autor pisze o problemie Uroborosa – co w sumie jest całkiem trafną analogią. Okazuje się bowiem, że systemy napędzane sztuczną inteligencją (AI Overviews) cytują treści, które także są generowane przez AI.

W ten sposób tworzy się błędne koło AI – gdzie maszyny komunikują się z maszynami.

Wracając do badania, wniosek nasuwa się sam – AIO cytują częściej treści AI, bo po prostu coraz więcej takiego contentu pojawia się w sieci.

2. Update dokumentacji Google o programach lojalnościowych i zwrotach

To jedynie niewielkie zmiany dotyczące danych strukturalnych, Mają one pomóc użytkownikom w lepszym zrozumieniu zasad i wytycznych, które są już obecne w dokumentacjach – ale myślę, że warto o nich wspomnieć.

Modyfikacje pojawiły się zarówno w dokumentacji o Uporządkowanych danych zasad zwrotów sprzedawców, jak i w zapisach Uporządkowanych danych w umieszczonych przez sprzedawcę informacjach o produkcie.

Mamy m.in. informację, że zasady zwrotów na poziomie sprzedawcy muszą być zdefiniowane w sekcji „Organizacja”.

Z kolei informacje o programie lojalnościowym powinny być określone niezależnie od korzyści lojalnościowych – na poziomie oferty (cena i punkty) w sekcji „Organizacja” na osobnej stronie lub w Merchant Center.

Google obecnie nie obsługuje korzyści lojalnościowych związanych z wysyłką i zwrotami.

3. Funkcjonalności Yoast SEO są dostępne w Google Docs

Z Yoast SEO można od teraz korzystać bezpośrednio w Google Docsie. Użytkownicy dostają możliwość optymalizacji treści jeszcze na etapie jej tworzenia – a nie dopiero przy publikacji na WordPressie.

W docsach dostępne będą 2 funkcje: optymalizacja SEO i analiza czytelności.

Ta pierwsza wygląda znajomo – opiera się na systemie „sygnalizacji”, który informuje, jak dobrze treść jest zoptymalizowana pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach. Funkcja wykorzystuje metryki Yoast SEO dotyczące m.in. nasycenia słowami kluczowymi czy struktury tekstu.

Analiza czytelności… no to wiadomo – sprawdzenie długości akapitów i zdań, użycia nagłówków i tak dalej.

Podejrzewam, że każdy, kto kiedykolwiek miał styczność z wtyczką Yoast SEO w WP, poczuje się jak w domu.

Integracja Yoast z ekosystemem Google Docs jest przewidziana dla użytkowników płatnej wersji wtyczki. Ale będzie można zakupić to osobno, jako płatny dodatek.

Jest też możliwość połączenia kilku kont Google – za 5 dolarów miesięcznie za każde kolejne konto.

Sprawdz oferte

4. Szukasz asystenta AI od PPC? Gemini wydaje się najlepszym wyborem

Coraz więcej marketerów wykorzystuje AI do wsparcia codziennych działań – także w zakresie optymalizacji kampanii PPC.

Dlatego serwis WordStream postanowił przeprowadzić analizę 5 najpopularniejszych narzędzi AI i sprawdzić, które z nich najlepiej radzi sobie w roli asystenta od płatnych kampanii reklamowych.

Wiecie już, że jest to Gemini od Google – ale to wcale nie oznacza, że ten model wypadł jakoś wzorowo. Po prostu poradził sobie nieco lepiej od innych.

Z badania wynika, że ogólnie co piąta odpowiedź przygotowana przez LLMy była… niepoprawna.

Gemini wygrało to zestawienie, bo w jego przypadku błędne odpowiedzi pojawiły się w 6% przypadków.

wyniki analizy

Z kolei najgorzej poradziły sobie AI Overviews – aż 26% odpowiedzi mijało się z prawdą.

ChatGPT mieszał różne koncepcje, a jego podpowiedzi były bardziej zachęcające niż krytyczne – co może wynikać z zaprogramowanej „uprzejmości” w stosunku do użytkownika.

A ekosystem Meta AI często odpowiadał w kontekście Facebook Ads, mimo że pytania jasno dotyczyły Google Ads.

Gemini całkiem nieźle wypadło przy analizie słów kluczowych do użycia w kampanii – konkurenci raczej tutaj zawodzili.

Co ciekawe, ChatGPT jako jedyny model AI wskazał siebie jako polecanego asystenta od Google Ads – zaraz obok różnych platform reklamowych i agencji PPC.

Zostawiam link do pełnego badania: Can You Trust What AI Tells You About PPC? We Tested It!

5. Shopify zostaje zewnętrznym dostawcą danych zakupowych dla OpenAI

Po cichu, bez fanfar dodano Shopify jako partnera w [wyszukiwaniach zakupowych w ChatGPT](https://toponline.pl/blog/seo-news-185).

To oznacza, że w wynikach wyszukiwania AI częściej będą pojawiać się linki do sklepów opartych właśnie na tej platformie.

Informacja pojawiła się w zaktualizowanej dokumentacji OpenAI Search. Warto przypomnieć, że do tej pory głównym dostawcą danych wyszukiwania był Bing.

Nadal jednak będą widoczne linki do sklepów wykorzystujących pozostałe systemy e-commerce – np. Turbify (dawniejsze Yahoo Stores).

turbify

Sprzedawcy z innych platform także mogą [zgłosić się do OpenAI](https://openai.com/chatgpt/search-product-discovery/), aby ich produkty pojawiły się w wynikach – pod warunkiem że nie zablokują dostępu crawlerowi OAI‑SearchBot.

A wracając do Shopify – właściciele sklepów nie muszą wykonywać żadnych dodatkowych działań, żeby wyświetlać się w wynikach zakupowych w ChatGPT.

Linki do sklepów mogą wyświetlać się klasycznie lub w formie wyników rozszerzonych (rich results) ze zdjęciami, cenami, a nawet podsumowaniami recenzji. Do tego wymagana jest (tak przypuszczam) poprawna konfiguracja schema markup, chociaż nie jest to wyraźnie określone.

rich results

6. AI Overviews wyświetlają także długie filmy

Do tej pory w AIO sporadycznie pojawiały się odpowiedzi zawierające krótkie formaty wideo. Teraz użytkownicy mogą otrzymywać podsumowania AI zawierające dłuższe firmy.

Co więcej, linków do filmów może być nawet kilka w jednej odpowiedzi. Wyświetlają się one, w miarę jak użytkownik zjeżdża coraz niżej w wynikach wyszukiwania.

wideo w aio

Zmianę zauważyli pojedynczy użytkownicy. Wiemy od nich, że struktura odpowiedzi AIO zawierających wideo wygląda następująco: nagłówek > akapity > jeden film (np. z YouTube’a). Taki schemat może powtórzyć się kilka razy w ramach jednego przeglądu do AI.

Dobrze to widać na tym filmie.

7. Tryb AI w Google proponuje pytania uzupełniające

Użytkownicy m.in. w USA i Indiach mogą sprawdzać nową funkcję dostępną w AI Mode, która pozwala prowadzić dłuższe, bardziej precyzyjne rozmowy.

Mowa o opcji, która sama sugeruje, jakie pytania warto zadać.

Załóżmy, że użytkownik zaczyna konwersację, wpisuje pierwsze zapytanie, a po otrzymaniu odpowiedzi chce poprosić o follow-up albo wyjaśnienie jakiejś kwestii. Nowa opcja sama podpowiada pytania uzupełniające do rozmowy, które mogą pokrywać się z tym, co użytkownik chciał wpisać ręcznie.

pytania w ai mode

W zasadzie nie do końca wiadomo, czy ta funkcja nie była już wcześniej dostępna w Trybie AI. Równie dobrze mogą to być testy, bo niektórzy nie są w stanie tego odtworzyć u siebie.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

3.67 / 5

Liczba ocen: 3

Twoja ocena:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc