Badanie Ahrefs pokazuje, że większość nowo powstających stron zawiera treści AI. Pierwsze w historii badanie UX dotyczące AI Overviews. CTR leci na łeb, na szyję – przykład serwisu informacyjnego z UK. Poza tym: błąd z mapami stron dla polskich domen krajowych, wyszukiwanie w Google a LLMy, a także testy nowego paska podziału stron w wynikach mobilnych.
1. Badanie: Prawie 3/4 nowo powstałych stron zawiera content AI
Analiza wykonana przez zespół Ahrefsa w kwietniu tego roku pokazuje, że 74% nowych witryn zawiera (w mniejszym lub większym stopniu) treści wygenerowane w narzędziach AI.
W badaniu wykorzystano autorski detektor contentu AI o kodowej nazwie bot_or_not, który przeskanował ok. 900 000 anglojęzycznych stron internetowych – a dokładnie po jednej stronie na każdą domenę.
Wyniki ładnie obrazuje poniższa grafika.

Nieco ponad 1/4 przebadanych stron zawiera content stworzony przez człowieka, bez użycia narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji. Z kolei w przypadku 2.5% stron wykryto treści, które w całości zostały wygenerowane przez AI.
Dostęp do narzędzi AI staje się coraz bardziej powszechny, więc czy te wyniki są zaskakujące? Zostawiam to pytanie bez odpowiedzi :).
Ryan Law z Ahrefsa napisał, że w miarę jak coraz więcej programów i aplikacji będzie korzystać z różnych funkcji AI, unikanie dużego, błyszczącego przycisku z napisem „Generuj” stanie się coraz trudniejsze. Coś w tym jest, prawda?
Zespół Ahrefsa twierdzi, że tworzenie contentu AI staje się powoli domyślną opcją. Widać to zwłaszcza w przypadku tekstów blogowych, treści na stronach oraz postów w social media.

Funkcja wykrywania contentu AI już wkrótce będzie dostępna dla wszystkich użytkowników Ahrefsa jako część narzędzia Page Inspect w zakładce Site Explorer.

Link do pełnego badania zostawiam tutaj. Tam znajdziecie też info, w jaki sposób działa omawiany detektor contentu AI.
2. Pierwsze oficjalne badanie AIO pod kątem UX
Badanie “The first-ever UX Study of Google’s AI Overviews: The Data We've All Been Waiting For)” przeprowadzone przez portal Growth Memo to kopalnia wiedzy na temat tego, jak użytkownicy podchodzą do wyników AIO i jak je konsumują.
Nie będę tutaj za mocno wchodził w szczegóły, bo prawdopodobnie musiałbym poświęcić całe wydanie SEO Newsów tylko na analizę wyników.
Chcę jednak zwrócić uwagę na najważniejsze wnioski z tego badania, które potwierdzają ogólne podejrzenia i obawy wielu specjalistów SEO.
Przede wszystkim – spadająca liczba kliknięć w sytuacji, gdy w wynikach wyświetlają się AI Overviews. CTR na komputerach zmniejsza się nawet o połowę, a na urządzeniach mobilnych o jedną trzecią.
Co więcej, linki w AIO też otrzymują niewiele kliknięć. W wynikach na desktopie CTR wynosi tylko 19%, w wynikach mobilnych nieco ponad 7%.
Okazuje się, że większość użytkowników nie czyta więcej niż 1/3 wyświetlanych podsumowań AI.

A więc działa to podobnie jak w przypadku klasycznych wyników wyszukiwania w Google. Im wyżej w AIO są linki i treść, tym lepiej pod kątem zaangażowania.
Udowodniono też, że jeśli użytkownicy decydują się opuścić Przegląd od AI, ok. 1/3 z nich przechodzi na Reddita, YouTube’a lub fora internetowe w poszukiwaniu potwierdzenia informacji.
Polecam sprawdzić całe badanie, bo jest tam wiele innych ciekawych analiz, podsumowań i wniosków – dotyczących m.in. zaufania do wyników AIO czy emocjonalnych reakcji w zależności od intencji wyszukiwania.
Widziałem jednak zarzuty, że wielkość próby badawczej była stosunkowo niewielka w porównaniu do olbrzymiej skali całej wyszukiwarki Google – więc warto mieć to na uwadze.
3. Gigantyczny spadek CTR na przykładzie serwisu MailOnline
A co jest powodem? Oczywiście AI Overviews.
O ewidentnym związku między gorszym CTR a obecnością AI Overviews pisałem już kilka tygodni temu (AI Overviews a malejący CTR: nowe badania – SEO News #184).
Teraz dostaliśmy kolejny przykład – tym razem chodzi o serwis informacyjny MailOnline z Wielkiej Brytanii.
W ich przypadku mówimy o stracie… ponad połowy kliknięć w sytuacji, gdy wyświetlają się wyniki AIO. I to nawet wtedy, gdy zajmują pierwsze miejsce w organiku na daną frazę kluczową.

Carly Stevens, dyrektorka ds. SEO i e-commerce w MailOnline, mówi, że ta analiza jest „dość szokująca”. Lekko powiedziane :D.
Czas na konkretne liczby: gdy MailOnline zajmuje pierwsze miejsce w wynikach organicznych, CTR utrzymuje się na poziomie ok. 13% na komputerach i 20% na mobile.
Jeśli jednak pojawiają się AIO, CTR spada do poziomu 5% na komputerach i 7% na urządzeniach mobilnych.
W innym przykładzie omówiono sytuację, gdy serwis także zajmował pierwsze miejsce w Google, co generowało ok. 6000 kliknięć. Ale w przypadku tego samego zapytania, kiedy wyświetlały się AI Overviews, liczba kliknięć spadła do… 100.
Różnica jest więc naprawdę olbrzymia.
4. Dziwny błąd związany z mapą witryny dot. niektórych polskich domen
Google nie jest w stanie pobrać mapy witryny dla wybranych subdomen, które znajdują się w polskich domenach krajowych z sufiksem „.pl”.
Co więcej, problem dotyczy wyłącznie subdomen, których nazwy składają się z… dokładnie 5 znaków.
Na info o tym błędzie trafiłem na LinkedInie Jakuba Sawy, specjalisty od pozycjonowania stron.

Napisał on, że razem z innymi SEO-wcami przetestowali kilkanaście stron na różnych hostingach. Sprawdzali też ustawienia DNS, wewnętrzny routing, połączenie z Cloudflare i bez niego – i problem zawsze dotyczył wyłącznie 5-znakowych subdomen.

Co ciekawe, błąd z odczytaniem i pobraniem sitemapy nie pojawił się w przypadku domen o końcówkach „.net” i „.com”.
5. Google zastanawia się nad totalnym przeorganizowaniem systemu wyszukiwania
Jeden z dokumentów sądowych przekazanych przez Google w procesie antymonopolowym przeciwko Departamentowi Sprawiedliwości zdradza, że firma myśli nad wprowadzeniem gruntownych zmian w obrębie swojej wyszukiwarki.
Chodzi o przebudowanie wyników wyszukiwania, biorąc pod uwagę coraz większe znaczenie technologii LLM.

Google zastanawia się, jak duże modele językowe mogłyby pomóc w przeprojektowaniu podstawowych elementów wyszukiwania – rankingu, wyświetlania SERP’ów i tak dalej.
LLM’y mają generalnie odgrywać ważniejszą rolę – w tym m.in. lepiej interpretować zapytania i podsumowywać wyniki.
6. Google testuje nowy pasek paginacji w wynikach mobile
Niektórzy użytkownicy zauważyli nowy element w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych – poziomy pasek z podziałem stron wyszukiwania, z numeracją i strzałkami do przodu/do tyłu.
Ten pasek paginacji występuje zamiast dobrze znanego przycisku „Więcej wyników”, który wyświetlał się w wynikach mobile.

Tak wygląda lepiej czy gorzej? ;)