Core Web Vitals dla SEO mogą być bardzo ważne lub kompletnie nieistotne, to zależy. Zawsze ważne okazują się za to być linki wewnętrzne, a w przyszłości na znaczeniu przybrać mogą krótkie formy wideo. Poza tym: Google vs informacje o inwazji na Ukrainę, nowa funkcja LinkedIn i kolejne wsparcie IndexNow. Czas na kolejną odsłonę SEO Newsów!
1. Core Web Vitals jako czynnik rankingowy - co i jak?
Na początek parę istotnych informacji w kontekście będącego jeszcze ciągle na tapecie Page Experience Update. O tym, jak Core Web Vitals są uwzględniane w rankingu, dowiedzieliśmy się z ostatniego SEO office hours.
Przede wszystkim bardzo ciekawą sprawą jest to, że, zgodnie ze słowami Muellera, sygnały rankingowe Page Experience (m.in. CWV) mogą być praktycznie ignorowane. Głównie wtedy, gdy szukający spodziewa się zobaczyć konkretną stronę lub gdy dobierany serwis nie ma przy wyszukiwanym zapytaniu realnej konkurencji.
Z kolei z drugiej strony, w sytuacji odwrotnej, gdy do zapytania pasuje dużo podobnych stron, wskaźniki Page Experience mogą pomóc. Mogą “przeważyć” o jakości serwisu i zarazem, o jego pozycji w wynikach. CWV nie zawsze są więc kluczowe, ale mogą też dać serwisowi przewagę.
W odniesieniu do ostatniej aktualizacji Mueller wspomniał jeszcze, że CWV nie są i nie będą przyczyną dużych zmian rankingowych. Głównie ze względu na ich złożoność, przez którą bywają kapryśne w optymalizacji. Mogą skutkować jedynie niewielkimi zmianami, w sytuacjach takich, jak opisana wyżej.
2. Linki wewnętrzne w treści są niezwykle ważne
Kolejny news z SEO office hours. Linkowanie wewnętrzne jest jednym z najistotniejszych elementów optymalizacji w kontekście struktury serwisu. Niby wszyscy w jakimś stopniu już o tym wiedzieliśmy, ale teraz mamy niepodważalny argument. Prosto od pracownika Google.
Cytując Muellera: tradycyjne linki HTML są “jedną z największych rzeczy, jakie możesz zrobić w witrynie by, w pewnym sensie, zaprowadzić Google i użytkowników do podstron, które uważasz za ważne.” Menu nawigacyjne jest istotne, ale ich nie zastąpi.
Z wypowiedzi Muellera dowiadujemy się, że poprzez linkowanie wewnętrzne możemy wskazać wyszukiwarce, to co najważniejsze w naszym serwisie. A co jest najważniejsze? Tu już możemy zdecydować sami, w zależności od tego, co ma na celu nasza strona. To właśnie linkami możemy “skupić uwagę” wyszukiwarki na danej części witryny, np. na tej, która monetyzuje nasze działania.
Według Muellera powinniśmy dążyć do tego, by patrzeć na linki wewnętrzne w sposób bardziej strategiczny. Myśleć o tym, na czym na naszej stronie zależy nam najbardziej, oraz o tym, jak możemy wyróżnić to w linkowaniu.
3. Czy produkcja wideo stanie się częścią SEO?
Google eksperymentuje ze sposobami na pokazywanie krótkich filmików w wyszukiwarce. Taka nowość wypłynęła w ostatnim odcinku podcast Search Off The Record. Wzięła w nim udział wzięła między innymi Danielle Marshak, Product Manager Google, odpowiedzialna za nadzorowanie filmów w wynikach Google.
Z rozmowy wynika, że firma chce włączyć w przyszłości więcej wideo do wyników, zaznaczając przy tym, że to “krótki i zwięzły” sposób odpowiedzi na niektóre trafiające do Google zapytania.
Marshak zdefiniowała „krótki” film jako krótszy niż pięć minut i nagrany w orientacji pionowej. Wskazała, też, że format ten ma zdolność przekazywania dużej ilości informacji w krótkim czasie. Ze względu na to, może być bardzo przydatny dla wyszukiwarek i dlatego też Google zastanawia się, w jaki sposób prezentować go lepiej i częściej. Nie tylko w kontekście wyświetlania użytkownikom, ale też indeksowania i sortowania.
W tym momencie wyniki dominują często treści najobszerniejsze. Szczególnie jeśli chodzi o wyszukiwanie informacji, takich jak choćby przepisy kulinarne. Poprzez włączenie do SERP’ów krótkich filmików Google chce dać użytkownikom więcej alternatyw i jeszcze bardziej zwiększyć użyteczność.
Po więcej szczegółów odsyłamy do ostatniej części podcastu Google. Wątek dotyczący krótkich filmów w wynikach zaczyna się po 17 minucie nagrania.
4. Inwazja na Ukrainę w wynikach Google
Jeśli ktoś z Was jeszcze tego nie widział, Google przygotowało specjalną niestandardową stronę wyników wyszukiwania dla zapytań dot. inwazji Rosji na Ukrainę. Pojawiły się tutaj aktualizowana na bieżąco sekcja szacowanych strat, nieklikalna karuzela zdjęć oraz snippet z najważniejszymi informacjami dot. konfliktu.
Podobne niestandardowe wyniki ze specjalnym nagłówkiem pojawiały się w związku z pandemią Covid-19. Google stara się w ten sposób zapewniać łatwy dostęp do wiarygodnych informacji.
Pomimo tego, firma stanęła jednak w minionym tygodniu w obliczu ostrej krytyki, ze względu na obecność w rosyjskojęzycznych wynikach licznych szkodliwych treści propagandowych. Na portalu Search Engine Land pojawił się nawet obszerny artykuł-apel do Google, przedstawiający dokładnie problem i jego przyczyny oraz mówiący o konieczności działania.
Nie wiadomo, czy jest to efektem działań społeczności, czy samodzielnych spostrzeżeń firmy, ale w dwa dni po publikacji ów tekstu, 11 marca, krytykowane wyniki uległy już znacznej poprawie.
5. Przerwy w karierze na LinkedIn’ie
LinkedIn wprowadza nową funkcję, która pozwoli użytkownikom opisywać w swoich profilach przerwy w karierze. Dzięki niej możliwe będzie dodanie informacji na temat doświadczenia i umiejętności nabytych poza miejscem pracy. W oficjalnym ogłoszeniu nowości firma wskazuje, że jest to odpowiedź na prośby użytkowników.
W dwóch słowach: nie samą pracą żyje człowiek. Chwilowy brak aktywności zawodowej nie musi być przecież równoznaczny z trudnościami w znalezieniu zatrudnienia, a bywa często stygmatyzowany. Od teraz, każdy może stosownie opisać swoją przerwę w karierze na LinkedIn, wskazując też na jej pozytywne aspekty.
Nie ważne, czy byłeś/aś pełnoetatowym rodzicem, dałeś sobie kilka miesięcy na rozwijanie umiejętności i naukę, postanowiłeś wrócić na studia czy po prostu zrobiłeś/aś sobie rok przerwy. We wszystkim drzemie cenne doświadczenie, często docenianie przez rekrutujących. Teraz możesz je pokazać!
6. Kolejne 200 tys. stron z dostępem do IndexNow
O wdrożeniach wsparcia IndexNow w narzędziach i pluginach SEO pisaliśmy zaledwie dwa tygodnie temu, w SEO News #20. Tymczasem, mamy kolejne, niemal identyczne wieści. Oficjalne wsparcie dla protokołu Microsoftu pojawiło się w następnej popularnej wtyczce SEO dla WordPressa - SEOPress.
Jak wskazuje blog Microsoft Bing, integracja ta sprawiła, że IndexNow stał się łatwodostępny dla kolejnych 200 tys. stron internetowych. Od teraz, za pośrednictwem wtyczki, mogą one korzystać z protokołu automatycznie, bez żadnej wiedzy technicznej. To kolejny krok ku nowej, natychmiastowej indeksacji.