Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #20 - CWV update, Google vs piractwo, wsparcie dla sklepów

02-03-2022

SEO News #20 - CWV update, Google vs piractwo, wsparcie dla sklepów

Po długich miesiącach zapowiedzi - Page Experience Update dla desktopów. Poza tym Google zaostrza walkę z piractwem i oferuje sprzedającym szansę na lepszą widoczność. To już 20 wydanie SEO News!

SEO News #20 - CWV update, Google vs piractwo, wsparcie dla sklepów - SEO blog

Google wdraża aktualizację Page Experience Update. Firma udostępnia też dokumentację dotyczącą walki z piractwem oraz uruchamia w Stanach nowy program w ramach Google Shopping. Poza tym: kolejne kroki w rozwoju IndexNow, 11 urodziny algorytmu Panda i informacje na temat wpływu zmian fizycznej lokalizacji hostingu na SEO.

1. Google Page Experience Update!

Doczekaliśmy się. Zgodnie z zapowiedzią, Google zaczyna wdrażać Page Experience Update dla desktopów. Oficjalna informacja na ten temat pojawiła się na Twitterze Google Search Central 22 lutego. Według komunikatu aktualizacja będzie wdrażana powoli, a jej zakończenie jest planowane przed końcem marca.

Google Search Central Twitter

O zapowiedzi i znaczeniu Page Experience Update pisaliśmy szczegółowo w SEO News #14. Tydzień później, przedstawialiśmy też związany bezpośrednio z aktualizacją nowy raport Google Search Console. Jeśli nie jesteś na bieżąco, koniecznie sprawdź!

Dla przypomnienia: Aktualizacja ta dotyczy uwzględnienia Core Web Vitals oraz innych czynników Page Experience w dobieraniu wyników dla urządzeń typu desktop. Elementy te są już uwzględnianie od czerwca 2021 w wynikach mobilnych. Google jednak uspokaja, mówiąc o tym, że nadal będzie to jedynie część wszystkich czynników rankingowych. Nie należy więc spodziewać się drastycznych zmian.

Oficjalna strona pomocy dotycząca update’u (w języku polskim) jest dostępna w Centrum Wyszukiwarki.

2. Google walczy z piractwem

Google udostępniło dokument wystosowany do U.S. Copyright Office, z którego bezpośrednio wynika, że firma ciągle intensywnie walczy z piractwem. Pomimo tylko jednej oficjalnej aktualizacji w 2014, uruchomiony w 2012 algorytm Google Pirate najwyraźniej jest ciągle rozwijany.

Firma oświadcza w dokumencie m.in., że opracowała tzw. “demotion signal”, który obniża znacznie widoczność serwisów, otrzymujących poprawne prośby o usunięcie (zgłoszenia łamania praw autorskich). Google zaznacza też, że strona ukarana przez algorytm traci średnio 89% ruchu organicznego. Co więcej, znacznie utrudnione zostało także uniknięcie obniżenia widoczności przez przekierowania.

3. Google Shopping experience scorecard

Nowość w Google Merchant Center, sprzedający oferujący najlepszą obsługę klienta mogą zyskać teraz dodatkową widoczność, specjalną “odznakę jakości” i inne korzyści “które pomogą konsumentom odnaleźć ich biznes w Google Shopping”. Wszystko to za sprawą programu Google Shopping experience scorecard, w którym sprzedający będą oceniani pod kątem czasu dostawy, kosztów wysyłki, kosztów zwrotu i oferowanego czasu na zwrot.

Google Shopping experience scorecard
Screenshot maila informującego o wprowadzeniu Shopping experience scorecard (Źródło: https://twitter.com/MenachemAni)

Do programu może zgłosić się każdy sprzedający. Ci, których wyniki będą najlepsze, mogą spodziewać się przede wszystkim dodatkowej widoczności (promowania) w Google Shopping. Szczegóły są dostępne na stronie pomocy Google. Póki co brak jednak informacji na temat ewentualnego rozwijania dostępności programu poza USA.

4. Kolejne integracje protokołu IndexNow

Microsoft Bing ogłosił w tym tygodniu, że protokół IndexNow doczekał się kolejnych integracji w zewnętrznym oprogramowaniu. Na włączenie rozwiązania do swojego narzędzia zdecydował się operator popularnej wtyczki SEO dla WordPressa - Rank Math (tego rozwiązania używa około 1,1 mln stron). Podobnie też, integrację protokołu wdrożyła do swojej wtyczki firma AIOSEO (All In One SEO Plugin, z którego korzysta ponad 2 mln witryn).

Wsparcie dla IndexNow ogłosił także popularny w Stanach CMS Duda, działający w modelu “Website builder”. Firma ta zaznaczyła, że poprzez ustawienia domyślne aktywowała protokół dla prawie miliona aktywnych stron internetowych. Wszystkie te trzy integrację IndexNow w popularnych rozwiązaniach są kolejnym dużym krokiem ku upowszechnieniu idei natychmiastowego indeksowania.

Więcej na temat protokołu dowiesz się z poprzednich SEO News. Sprawdź, czym jest IndexNow!

5. 11 rocznica wprowadzenia algortymu Panda

24 lutego minęła rocznica wprowadzenia algorytmu Panda. To już 11 lat od wprowadzenia jeden z największych aktualizacji w historii Google, która była pierwszym dużym ciosem w spam, a zarazem początkiem zmian w SEO. Według statystyk update ten wpłynął na wyniki wyświetlane na aż wszystkich 11,8% zapytań w Stanach. Od niemal 7 lat Panda działa w ramach algorytmu głównego.

algorytm Google Panda

Z tej okazji zapraszamy do zapoznania się z naszym kompendium wiedzy o aktualizacjach Google. Piszemy w nim o wszystkich update’ach wyszukiwarki wraz z ich datami, celami oraz efektami. Nie brakuje też ciekawostek, takich jak ta wyjaśniająca pochodzenie nazwy “Panda”.

6. Czy zmiana lokalizacji hostingu wpływa na SEO?

Wpływ hostingu na SEO to temat, który opisaliśmy szczegółowo w ramach naszego darmowego kursu pozycjonowania - SEO Samodzielni. Teraz, w ramach serii #AskGooglebot prowadzonej na YouTube, dowiadujemy się jednak szczegółów odnośnie wpływu zmiany lokalizacji hostingu na SEO.

Migracja pomiędzy hostingami, niezależnie od ich fizycznej lokalizacji będzie skutkować przede wszystkim, tymczasowym spowolnieniem crawlowania serwisu. Jest to intencjonalny zabieg Google, mający zapobiec powstawaniu problemów z migracją przez roboty. Po jakimś czasie częstotliwość indeksowania powinna wrócić do normy.

Fizyczna lokalizacja serwera nie ma jednak przy tym żadnego znaczenia dla geotargetowania wyników. To, czy strona firmy usługowej z Wrocławia jest hostowana na serwerze w Warszawie, Wiedniu czy w Tokio - dla Google kompletnie się nie liczy. Przynajmniej dopóki zapewniona jest odpowiednia wydajność.

Bezpośrednio na ranking serwisu może wpłynąć jedynie spowolnienie ładowania, mogące wystąpić przy zwiększeniu się odległości serwera od użytkowników. Pod kątem SEO przy zmianie hostingu powinniśmy więc uważać właśnie na PageSpeed, a dokładniej, na realny czas ładowania strony.

7. Błędy w narzędziu sprawdzania adresów URL

Google donosi na Twitterze o wewnętrznym problemie z narzędziem do sprawdzania adresów URL w Google Search Console. Firma pracuje nad rozwiązaniem, ale póki co, narzędzie może zwracać wzrost błędów dotyczących adresów oraz samego sprawdzania. Co ważne błąd dotyczy tak samo raportu w konsoli, jak i danych zwracanych przez API.

Google Search Central Twitter

Jeśli zauważycie wzrost liczby błędów w narzędziach (poprzez API) lub w konsoli - nie ma powodów do obaw. Najprawdopodobniej jest to efekt wewnętrznych błędów raportowania.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.