Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #25 - skutki March Update, nowe funkcje SERP, Google usuwa narzędzie

05-04-2022

SEO News #25 - skutki March Update, nowe funkcje SERP, Google usuwa narzędzie

Za nami drugi tydzień kalendarzowej wiosny. Pogoda dość chłodna, ale w branży… no dobra, może już nie tak gorąco, ale dalej bardzo ciepło. Podobnie jak w zeszłym tygodniu, było o czym pisać. Sprawdź!

SEO News #25 - skutki March Update, nowe funkcje SERP, Google usuwa narzędzie - SEO blog

Widać już efekty trzeciej, marcowej rundy Product Review Update. W Search Console niedługo będzie o jedno narzędzie mniej. W wyszukiwarce pojawią się za to nowe funkcje, dotyczące newsów. Co więcej? Aktualizacja Data Studio, audio wyniki Google, odznaki zaufanych sklepów i ostateczne rozwiązanie kwestii “przekierowania vs sitemap”.

1. Efekty March 2022 Product Review Update

Czy trzecia część Product Review Update wpłynęła mocno na wyniki? Nie, a przynajmniej taka była obiegowa opinia w pierwszych dniach wdrażania aktualizacji. Większe, wskazujące na update przetasowania wyników pojawiły się dopiero około 31 marca, a przynajmniej wtedy zaczęły być widoczne. Tak samo w narzędziach monitorujących Google całościowo, jak i w Twitterowych doniesieniach dot. pojedynczych stron.

Efekty March 2022 Product Review Update
Zmienność wyników (Źródło: www.semrush.com/sensor/)

Zgodnie z założeniem zmiany dotykają tylko serwisów wpisujących się w kategorię recenzji produktów. Póki co nie natrafiliśmy też na żaden dowód spadków czy wzrostów widoczności poza językiem angielskim. Nie ma się jednak co łudzić, prędzej czy później aktualizacja dotknie i treści na naszym podwórku. Warto się więc przygotować.

Po raz kolejny: zachęcamy wszystkich publikujących treści o produktach do zapoznania się z nowymi zaleceniami Google. Stosując się już teraz, zyskamy w przyszłości.

2. Google wyłącza narzędzie “Parametry w URL-ach”

Wiosenne porządki - tak zatytułowany został wpis na blogu Centrum pomocy wyszukiwarki Google. W największym skrócie: firma postanowiła, że czas pozbyć się narzędzia Parametry w URL-ach. Było ono (czasem po dziś dzień), używane do określania tego, jak poszczególne parametry linków wpływają na treści, co pomagało kontrolować indeksowanie.

wyłączenie parametrów URL w GSC

We wpisie można przeczytać, że wyszukiwarka używa w indeksacji już tylko 1% wszystkich konfiguracji parametrów określonych aktualnie w narzędziu. Rozwiązanie to przestało więc mieć jakikolwiek sens, tak samo dla Google, jak i dla użytkowników. Stąd decyzja o jego wyłączeniu.

A co trzeba zrobić jeśli korzystaliście z Parametrów w URL-ach? Nic. Nawet jeśli macie tam jakąś konfigurację. Obsługa parametrów przechodzi w 100% w ręce algorytmu. O istnieniu i stosowaniu narzędzia możemy zapomnieć.

3. Sprawdzaj fakty z Google - nowe rozszerzenia w wyszukiwarce

Google podejmuje kolejne kroki w walce o rzetelność i wiarygodność informacji. Tym razem, w celu ułatwienia szukającym zweryfikowania prawdziwości informacji pojawiły się dwie nowości. Etykieta Google News “Highly cited” - wskazująca na pierwotne źródło wiadomości oraz wskazówki dotyczące szybko zmieniających się wyników (tzw. “gorących” tematów).

etykieta Highly cited w ramach snippetu Top Stories
Nowa etykieta “Highly cited” w ramach snippetu Top Stories (Źródło: blog.google)
Wskazówki przy szybko zmieniających się wynikach
Wskazówki przy szybko zmieniających się wynikach (Źródło: blog.google)

Nowe wyróżnienie (etykieta) ma pojawiać się przy treściach najczęściej linkowanych i cytowanych. Zgodnie z tym co mówi Google, powstało ono na bazie rozwiązań opracowanych dla wyszukiwarki do weryfikowania faktów - Google Fact Check Explorer.

Wskazówki przy szybko zmieniających się wynikach są z kolei rozwinięciem stosowanych już funkcji. Sama informacja o dynamicznie zmieniającym się SERP była już obecna w wynikach. Teraz, razem z nią pojawiać się mogą jednak wskazówki dot. rozsądnego korzystania z informacji i metod sprawdzania faktów.

Razem z nowymi wskazówkami, Google rozbudowało też obecną już od lutego zeszłego roku w wersji testowej funkcję “O tym wyniku”. Wszystkie te nowości pojawią się niedługo w wyszukiwarce, na razie na zapytania w j. angielskim.

4. Google rozwija integracje Search Console i Data Studio

Na blogu Google Search Central ogłoszona została aktualizacja Google Data Studio. W skrócie: dostajemy więcej możliwości. Od teraz, poza danymi dotyczącymi samego wyszukiwania, do Data Studio importować można też dane Google News i Google Discover.

integracja Search Console i Data Studio
Źródło: developers.google.com/blog

Czeka na nas również nowy szablon do monitorowania ruchu z wyszukiwarki, ułatwiający przełączanie się między usługami. Szczegółowa instrukcja korzystania z szablonu znajduje się w oficjalnym wpisie. Tam też znajdziecie sam szablon wraz z linkiem. Polecamy sprawdzić.

5. Posłuchaj wyników, czyli audio knowledge panel

Google testuje w wynikach ciekawą implementację swojego tłumacza (Google Translate) w połączeniu z obecnym w nim syntezatorem mowy. Efekt? Użytkownicy mogą posłuchać podstawowych informacji prezentowanych w tzw. knowledge panels, czyli panelach informacyjnych generowanych przez wyszukiwarkę.

audio knowledge panel
(Źródło: Twitter - @MusingPraveen)

Poza językiem angielskim czytana wersja wyniku pojawia się też m.in. po hindusku i w kilku innych językach. Na portalu Search Engine Roundtable możemy też przeczytać, że na podobną funkcję natknięto się początkiem lutego, w wynikach lokalnych. Była ona jednak o wiele prostsza, bo sprawdzała się do możliwości odsłuchania nazwy znalezionego przedsiębiorstwa.

6. Odznaka zaufanego sklepu w Google Shopping

Google ogłosiło kolejną “nagrodę” w ramach Google Shopping w związku z Google Shopping experience scorecard (więcej w SEO News #20). Sklepy biorące udział w programie będą mogły teraz otrzymać odznakę zaufanego sklepu (oryg. “Trusted Store badge”). Wstępne testy firmy pokazują, że takie dodatkowe oznaczenie realnie zwiększa klikalność wyniku, a co za tym idzie, także sprzedaż.

Odznaka Trusted Store
Źródło: blog.google

Odznaka Trusted Store będzie widoczna w wynikach organicznych Google Shopping (w zakładce Zakupy). Żeby ją otrzymać trzeba, podobnie jak z założeniami całego programu, zostać jak najlepiej ocenionym przez kupujących. Co więcej, wraz z dodaniem znaczka zaufanego sklepu, Google rozbudowało też raporty w Merchant Center.

Niestety, całość, razem z programem Shopping experience scorecard, nadal jest dostępna wyłącznie dla sprzedawców w Stanach Zjednoczonych. Na możliwość przetestowania tych nowinek na rodzimym rynku przyjdzie nam jeszcze poczekać.

7. Przekierowanie? Nie zostawiaj starych adresów w sitemap

Kolejna warta uwagi wypowiedź Johna Muellera, tym razem prosto z Twittera. Temat uwzględniania przekierowań w mapie witryny przewija się nie po raz pierwszy, ale teraz dostaliśmy nieco bardziej szczegółowe wyjaśnienie. Sprawa jest prosta: przekierowane adresy mogą zostać w sitemap, ale tylko tymczasowo. W dłuższej perspektywie mapa powinna zawierać tylko te linki, które chcemy indeksować jako kanoniczne.

John Mueller Twitter

Mapa witryny pomaga w jakimś stopniu wyszukiwarce w odnajdywaniu przekierowań, ale przy stabilnych URL-ach służy jako wsparcie w identyfikacji linków kanonicznych. Z tego powodu, warto zatrzymać w niej na trochę świeżo przekierowane podstrony, ale raczej nie powinny zostać tam na zawsze. Za optymalny czas w dalszej dyskusji Mueller zasugerował 1 do 3 miesięcy.

Dla niewtajemniczonych: Mueller to Webmaster Trends Analyst Google, “łącznik” społeczności SEO z firmą. Aktywnie udziela się w dyskusjach dot. SEO w sieci. Prowadzi też m.in. spotkania English SEO office-hours, będące w gruncie rzeczy sesjami Q&A o SEO z samym Google.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

5 / 5

Liczba ocen: 1

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc