Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #25 - skutki March Update, nowe funkcje SERP, Google usuwa narzędzie

05-04-2022

SEO News #25 - skutki March Update, nowe funkcje SERP, Google usuwa narzędzie

Za nami drugi tydzień kalendarzowej wiosny. Pogoda dość chłodna, ale w branży… no dobra, może już nie tak gorąco, ale dalej bardzo ciepło. Podobnie jak w zeszłym tygodniu, było o czym pisać. Sprawdź!

SEO News #25 - skutki March Update, nowe funkcje SERP, Google usuwa narzędzie - SEO blog

Widać już efekty trzeciej, marcowej rundy Product Review Update. W Search Console niedługo będzie o jedno narzędzie mniej. W wyszukiwarce pojawią się za to nowe funkcje, dotyczące newsów. Co więcej? Aktualizacja Data Studio, audio wyniki Google, odznaki zaufanych sklepów i ostateczne rozwiązanie kwestii “przekierowania vs sitemap”.

1. Efekty March 2022 Product Review Update

Czy trzecia część Product Review Update wpłynęła mocno na wyniki? Nie, a przynajmniej taka była obiegowa opinia w pierwszych dniach wdrażania aktualizacji. Większe, wskazujące na update przetasowania wyników pojawiły się dopiero około 31 marca, a przynajmniej wtedy zaczęły być widoczne. Tak samo w narzędziach monitorujących Google całościowo, jak i w Twitterowych doniesieniach dot. pojedynczych stron.

Efekty March 2022 Product Review Update
Zmienność wyników (Źródło: www.semrush.com/sensor/)

Zgodnie z założeniem zmiany dotykają tylko serwisów wpisujących się w kategorię recenzji produktów. Póki co nie natrafiliśmy też na żaden dowód spadków czy wzrostów widoczności poza językiem angielskim. Nie ma się jednak co łudzić, prędzej czy później aktualizacja dotknie i treści na naszym podwórku. Warto się więc przygotować.

Po raz kolejny: zachęcamy wszystkich publikujących treści o produktach do zapoznania się z nowymi zaleceniami Google. Stosując się już teraz, zyskamy w przyszłości.

2. Google wyłącza narzędzie “Parametry w URL-ach”

Wiosenne porządki - tak zatytułowany został wpis na blogu Centrum pomocy wyszukiwarki Google. W największym skrócie: firma postanowiła, że czas pozbyć się narzędzia Parametry w URL-ach. Było ono (czasem po dziś dzień), używane do określania tego, jak poszczególne parametry linków wpływają na treści, co pomagało kontrolować indeksowanie.

wyłączenie parametrów URL w GSC

We wpisie można przeczytać, że wyszukiwarka używa w indeksacji już tylko 1% wszystkich konfiguracji parametrów określonych aktualnie w narzędziu. Rozwiązanie to przestało więc mieć jakikolwiek sens, tak samo dla Google, jak i dla użytkowników. Stąd decyzja o jego wyłączeniu.

A co trzeba zrobić jeśli korzystaliście z Parametrów w URL-ach? Nic. Nawet jeśli macie tam jakąś konfigurację. Obsługa parametrów przechodzi w 100% w ręce algorytmu. O istnieniu i stosowaniu narzędzia możemy zapomnieć.

3. Sprawdzaj fakty z Google - nowe rozszerzenia w wyszukiwarce

Google podejmuje kolejne kroki w walce o rzetelność i wiarygodność informacji. Tym razem, w celu ułatwienia szukającym zweryfikowania prawdziwości informacji pojawiły się dwie nowości. Etykieta Google News “Highly cited” - wskazująca na pierwotne źródło wiadomości oraz wskazówki dotyczące szybko zmieniających się wyników (tzw. “gorących” tematów).

etykieta Highly cited w ramach snippetu Top Stories
Nowa etykieta “Highly cited” w ramach snippetu Top Stories (Źródło: blog.google)
Wskazówki przy szybko zmieniających się wynikach
Wskazówki przy szybko zmieniających się wynikach (Źródło: blog.google)

Nowe wyróżnienie (etykieta) ma pojawiać się przy treściach najczęściej linkowanych i cytowanych. Zgodnie z tym co mówi Google, powstało ono na bazie rozwiązań opracowanych dla wyszukiwarki do weryfikowania faktów - Google Fact Check Explorer.

Wskazówki przy szybko zmieniających się wynikach są z kolei rozwinięciem stosowanych już funkcji. Sama informacja o dynamicznie zmieniającym się SERP była już obecna w wynikach. Teraz, razem z nią pojawiać się mogą jednak wskazówki dot. rozsądnego korzystania z informacji i metod sprawdzania faktów.

Razem z nowymi wskazówkami, Google rozbudowało też obecną już od lutego zeszłego roku w wersji testowej funkcję “O tym wyniku”. Wszystkie te nowości pojawią się niedługo w wyszukiwarce, na razie na zapytania w j. angielskim.

4. Google rozwija integracje Search Console i Data Studio

Na blogu Google Search Central ogłoszona została aktualizacja Google Data Studio. W skrócie: dostajemy więcej możliwości. Od teraz, poza danymi dotyczącymi samego wyszukiwania, do Data Studio importować można też dane Google News i Google Discover.

integracja Search Console i Data Studio
Źródło: developers.google.com/blog

Czeka na nas również nowy szablon do monitorowania ruchu z wyszukiwarki, ułatwiający przełączanie się między usługami. Szczegółowa instrukcja korzystania z szablonu znajduje się w oficjalnym wpisie. Tam też znajdziecie sam szablon wraz z linkiem. Polecamy sprawdzić.

5. Posłuchaj wyników, czyli audio knowledge panel

Google testuje w wynikach ciekawą implementację swojego tłumacza (Google Translate) w połączeniu z obecnym w nim syntezatorem mowy. Efekt? Użytkownicy mogą posłuchać podstawowych informacji prezentowanych w tzw. knowledge panels, czyli panelach informacyjnych generowanych przez wyszukiwarkę.

audio knowledge panel
(Źródło: Twitter - @MusingPraveen)

Poza językiem angielskim czytana wersja wyniku pojawia się też m.in. po hindusku i w kilku innych językach. Na portalu Search Engine Roundtable możemy też przeczytać, że na podobną funkcję natknięto się początkiem lutego, w wynikach lokalnych. Była ona jednak o wiele prostsza, bo sprawdzała się do możliwości odsłuchania nazwy znalezionego przedsiębiorstwa.

6. Odznaka zaufanego sklepu w Google Shopping

Google ogłosiło kolejną “nagrodę” w ramach Google Shopping w związku z Google Shopping experience scorecard (więcej w SEO News #20). Sklepy biorące udział w programie będą mogły teraz otrzymać odznakę zaufanego sklepu (oryg. “Trusted Store badge”). Wstępne testy firmy pokazują, że takie dodatkowe oznaczenie realnie zwiększa klikalność wyniku, a co za tym idzie, także sprzedaż.

Odznaka Trusted Store
Źródło: blog.google

Odznaka Trusted Store będzie widoczna w wynikach organicznych Google Shopping (w zakładce Zakupy). Żeby ją otrzymać trzeba, podobnie jak z założeniami całego programu, zostać jak najlepiej ocenionym przez kupujących. Co więcej, wraz z dodaniem znaczka zaufanego sklepu, Google rozbudowało też raporty w Merchant Center.

Niestety, całość, razem z programem Shopping experience scorecard, nadal jest dostępna wyłącznie dla sprzedawców w Stanach Zjednoczonych. Na możliwość przetestowania tych nowinek na rodzimym rynku przyjdzie nam jeszcze poczekać.

7. Przekierowanie? Nie zostawiaj starych adresów w sitemap

Kolejna warta uwagi wypowiedź Johna Muellera, tym razem prosto z Twittera. Temat uwzględniania przekierowań w mapie witryny przewija się nie po raz pierwszy, ale teraz dostaliśmy nieco bardziej szczegółowe wyjaśnienie. Sprawa jest prosta: przekierowane adresy mogą zostać w sitemap, ale tylko tymczasowo. W dłuższej perspektywie mapa powinna zawierać tylko te linki, które chcemy indeksować jako kanoniczne.

John Mueller Twitter

Mapa witryny pomaga w jakimś stopniu wyszukiwarce w odnajdywaniu przekierowań, ale przy stabilnych URL-ach służy jako wsparcie w identyfikacji linków kanonicznych. Z tego powodu, warto zatrzymać w niej na trochę świeżo przekierowane podstrony, ale raczej nie powinny zostać tam na zawsze. Za optymalny czas w dalszej dyskusji Mueller zasugerował 1 do 3 miesięcy.

Dla niewtajemniczonych: Mueller to Webmaster Trends Analyst Google, “łącznik” społeczności SEO z firmą. Aktywnie udziela się w dyskusjach dot. SEO w sieci. Prowadzi też m.in. spotkania English SEO office-hours, będące w gruncie rzeczy sesjami Q&A o SEO z samym Google.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Analiza słów kluczowych
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 15-01-2024
Analiza słów kluczowych - SEO blog