Widać już efekty trzeciej, marcowej rundy Product Review Update. W Search Console niedługo będzie o jedno narzędzie mniej. W wyszukiwarce pojawią się za to nowe funkcje, dotyczące newsów. Co więcej? Aktualizacja Data Studio, audio wyniki Google, odznaki zaufanych sklepów i ostateczne rozwiązanie kwestii “przekierowania vs sitemap”.
1. Efekty March 2022 Product Review Update
Czy trzecia część Product Review Update wpłynęła mocno na wyniki? Nie, a przynajmniej taka była obiegowa opinia w pierwszych dniach wdrażania aktualizacji. Większe, wskazujące na update przetasowania wyników pojawiły się dopiero około 31 marca, a przynajmniej wtedy zaczęły być widoczne. Tak samo w narzędziach monitorujących Google całościowo, jak i w Twitterowych doniesieniach dot. pojedynczych stron.
Zgodnie z założeniem zmiany dotykają tylko serwisów wpisujących się w kategorię recenzji produktów. Póki co nie natrafiliśmy też na żaden dowód spadków czy wzrostów widoczności poza językiem angielskim. Nie ma się jednak co łudzić, prędzej czy później aktualizacja dotknie i treści na naszym podwórku. Warto się więc przygotować.
Po raz kolejny: zachęcamy wszystkich publikujących treści o produktach do zapoznania się z nowymi zaleceniami Google. Stosując się już teraz, zyskamy w przyszłości.
2. Google wyłącza narzędzie “Parametry w URL-ach”
Wiosenne porządki - tak zatytułowany został wpis na blogu Centrum pomocy wyszukiwarki Google. W największym skrócie: firma postanowiła, że czas pozbyć się narzędzia Parametry w URL-ach. Było ono (czasem po dziś dzień), używane do określania tego, jak poszczególne parametry linków wpływają na treści, co pomagało kontrolować indeksowanie.
We wpisie można przeczytać, że wyszukiwarka używa w indeksacji już tylko 1% wszystkich konfiguracji parametrów określonych aktualnie w narzędziu. Rozwiązanie to przestało więc mieć jakikolwiek sens, tak samo dla Google, jak i dla użytkowników. Stąd decyzja o jego wyłączeniu.
A co trzeba zrobić jeśli korzystaliście z Parametrów w URL-ach? Nic. Nawet jeśli macie tam jakąś konfigurację. Obsługa parametrów przechodzi w 100% w ręce algorytmu. O istnieniu i stosowaniu narzędzia możemy zapomnieć.
3. Sprawdzaj fakty z Google - nowe rozszerzenia w wyszukiwarce
Google podejmuje kolejne kroki w walce o rzetelność i wiarygodność informacji. Tym razem, w celu ułatwienia szukającym zweryfikowania prawdziwości informacji pojawiły się dwie nowości. Etykieta Google News “Highly cited” - wskazująca na pierwotne źródło wiadomości oraz wskazówki dotyczące szybko zmieniających się wyników (tzw. “gorących” tematów).
Nowe wyróżnienie (etykieta) ma pojawiać się przy treściach najczęściej linkowanych i cytowanych. Zgodnie z tym co mówi Google, powstało ono na bazie rozwiązań opracowanych dla wyszukiwarki do weryfikowania faktów - Google Fact Check Explorer.
Wskazówki przy szybko zmieniających się wynikach są z kolei rozwinięciem stosowanych już funkcji. Sama informacja o dynamicznie zmieniającym się SERP była już obecna w wynikach. Teraz, razem z nią pojawiać się mogą jednak wskazówki dot. rozsądnego korzystania z informacji i metod sprawdzania faktów.
Razem z nowymi wskazówkami, Google rozbudowało też obecną już od lutego zeszłego roku w wersji testowej funkcję “O tym wyniku”. Wszystkie te nowości pojawią się niedługo w wyszukiwarce, na razie na zapytania w j. angielskim.
4. Google rozwija integracje Search Console i Data Studio
Na blogu Google Search Central ogłoszona została aktualizacja Google Data Studio. W skrócie: dostajemy więcej możliwości. Od teraz, poza danymi dotyczącymi samego wyszukiwania, do Data Studio importować można też dane Google News i Google Discover.
Czeka na nas również nowy szablon do monitorowania ruchu z wyszukiwarki, ułatwiający przełączanie się między usługami. Szczegółowa instrukcja korzystania z szablonu znajduje się w oficjalnym wpisie. Tam też znajdziecie sam szablon wraz z linkiem. Polecamy sprawdzić.
5. Posłuchaj wyników, czyli audio knowledge panel
Google testuje w wynikach ciekawą implementację swojego tłumacza (Google Translate) w połączeniu z obecnym w nim syntezatorem mowy. Efekt? Użytkownicy mogą posłuchać podstawowych informacji prezentowanych w tzw. knowledge panels, czyli panelach informacyjnych generowanych przez wyszukiwarkę.
Poza językiem angielskim czytana wersja wyniku pojawia się też m.in. po hindusku i w kilku innych językach. Na portalu Search Engine Roundtable możemy też przeczytać, że na podobną funkcję natknięto się początkiem lutego, w wynikach lokalnych. Była ona jednak o wiele prostsza, bo sprawdzała się do możliwości odsłuchania nazwy znalezionego przedsiębiorstwa.
6. Odznaka zaufanego sklepu w Google Shopping
Google ogłosiło kolejną “nagrodę” w ramach Google Shopping w związku z Google Shopping experience scorecard (więcej w SEO News #20). Sklepy biorące udział w programie będą mogły teraz otrzymać odznakę zaufanego sklepu (oryg. “Trusted Store badge”). Wstępne testy firmy pokazują, że takie dodatkowe oznaczenie realnie zwiększa klikalność wyniku, a co za tym idzie, także sprzedaż.
Odznaka Trusted Store będzie widoczna w wynikach organicznych Google Shopping (w zakładce Zakupy). Żeby ją otrzymać trzeba, podobnie jak z założeniami całego programu, zostać jak najlepiej ocenionym przez kupujących. Co więcej, wraz z dodaniem znaczka zaufanego sklepu, Google rozbudowało też raporty w Merchant Center.
Niestety, całość, razem z programem Shopping experience scorecard, nadal jest dostępna wyłącznie dla sprzedawców w Stanach Zjednoczonych. Na możliwość przetestowania tych nowinek na rodzimym rynku przyjdzie nam jeszcze poczekać.
7. Przekierowanie? Nie zostawiaj starych adresów w sitemap
Kolejna warta uwagi wypowiedź Johna Muellera, tym razem prosto z Twittera. Temat uwzględniania przekierowań w mapie witryny przewija się nie po raz pierwszy, ale teraz dostaliśmy nieco bardziej szczegółowe wyjaśnienie. Sprawa jest prosta: przekierowane adresy mogą zostać w sitemap, ale tylko tymczasowo. W dłuższej perspektywie mapa powinna zawierać tylko te linki, które chcemy indeksować jako kanoniczne.
Mapa witryny pomaga w jakimś stopniu wyszukiwarce w odnajdywaniu przekierowań, ale przy stabilnych URL-ach służy jako wsparcie w identyfikacji linków kanonicznych. Z tego powodu, warto zatrzymać w niej na trochę świeżo przekierowane podstrony, ale raczej nie powinny zostać tam na zawsze. Za optymalny czas w dalszej dyskusji Mueller zasugerował 1 do 3 miesięcy.
Dla niewtajemniczonych: Mueller to Webmaster Trends Analyst Google, “łącznik” społeczności SEO z firmą. Aktywnie udziela się w dyskusjach dot. SEO w sieci. Prowadzi też m.in. spotkania English SEO office-hours, będące w gruncie rzeczy sesjami Q&A o SEO z samym Google.