Google publikuje Webspam Report, a w wyszukiwarce pojawia się testowe rozwiązanie, które wywraca do góry nogami tzw. featured snippets. Przekazujemy też ostrzeżenie przed scamem w wiadomościach GMF. Dalej: fala powiadomień o błędach w GSC, nowa integracja w Google Site Kit, gorąca dyskusja o pogarszających się wynikach wyszukiwania i nietypowa funkcja w wyszukiwarce Brave.
1. Google Webspam Report 2021
Google opublikowało swój coroczny raport dotyczący spamu. Poza danymi na temat ograniczania nieuczciwych praktyk w wyszukiwarce poznaliśmy z niego też nazwę modelu sztucznej inteligencji: SpamBrain. Model ten, od 2018 pomaga Google w odnajdywaniu i zwalczaniu wszelkich nadużyć (w tym spamu). Naturalnie, ciągle jest rozwijany.
W 2021, w porównaniu z rokiem poprzednim SpamBrain pozwolił odnaleźć prawie 6 razy więcej spamerskich serwisów internetowych. Wynik ten pozwolił na znaczną redukcję nadużyć. W porównaniu z 2020, w wynikach Google, o 70% zmniejszyła się obecność spamu zhakowanego, opublikowanego w efekcie włamań na strony, a o aż 75% spamu na platformach hostingowych.
Poza tym Google wspomina we swoim wpisie o aktualizacjach takich jak kilkuczęściowy Search Spam Update i ich efektach. Przypomina też, przy okazji, o swoich wskazówkach dotyczących jakości, dostępnych w Centrum wyszukiwarki.
2. Pięć stron na pierwszej pozycji - zmiany w Featured Snippets
Google testuje zmiany w tzw. Featured Snippets (pol. fragmenty z odpowiedzią). Dla kontekstu i przypomnienia: fragmenty z odpowiedzią to wyróżnione wyniki wyszukiwania, wyświetlające nie tylko adres, tytuł i opis strony, ale i fragment tekstu, będący bezpośrednią odpowiedzią na zapytanie, a czasem także zdjęcia. To tzw. “pozycja zero”, wynik uznawany za lepszy niż TOP1 na frazie.
A co się zmienia? Całkiem sporo. Jak się bowiem okazuje, w nowych wyróżnieniach, na pozycji zero znaleźć będzie mogło od dwóch do nawet pięć serwisów jednocześnie! Tyle przynajmniej jak dotąd udało się zaobserwować w jednej z dwóch nowych wariacji fragmentów z odpowiedzią - “From the web”. Zdaje się ona pojawiać tam, gdzie do spełnienia intencji potrzeba co najmniej kilku źródeł informacji (opinii).
A drugi wariant? Ten został nazwany “Other sites say” (pol. inne strony mówią). Wyświetla się on pod klasycznym fragmentem z odpowiedzią i cytuje inne, alternatywne źródła, co ma dawać pełniejszy ogląd na wiarygodność przedstawianych informacji. Póki co spotykany przede wszystkim na frazach związanych ze zdrowiem.
Jeśli nowości te zostaną wdrożone globalnie i na stałe, featured snippets mogą mocno stracić na znaczeniu. Szczególnie jeśli okupywane dotąd najlepsze miejsca przyjdzie nam nagle dzielić z kilkoma innymi serwisami. Ciężko jednak zaprzeczyć, od strony użytkownika taka zmiana z pewnością byłaby pozytywna.
3. Uwaga: Próby oszustwa w Google Moja Firma
Pojawiają się liczne doniesienia o próbach wyłudzeń skierowanych na właścicieli profili firmowych w Google Maps. Wiemy, że oszuści próbują kontaktować się głównie z firmami świadczącymi usługi szeroko pojętego marketingu internetowego (w tym pozycjonowanie) oraz webdesignu, ale nie tylko. Wysyłają wiadomości poprzez Google Moja Firma, udając przy tym potencjalnego Klienta, zainteresowanego ofertą danego biznesu. Uczulamy więc, zachowajcie ostrożność i weryfikujcie rozmówców.
4. GSC powiadamia o Intrusive Interstitials
Najwyraźniej Google zaczęło ostatnio znacznie dokładniej analizować strony pod kątem Intrusive Interstitials, czyli reklam (głównie pop-up’ów) blokujących użytkownikom dostęp do właściwych treści. Razem z tą analizą, w Google Search Console, do właścicieli i administracji serwisów wysyłane są wiadomości o wykrytych problemach. Mówi się nawet o “fali” związanych z tym błędem powiadomień.
Jeśli nie zaglądaliście ostatnio do konsoli Google, polecamy rzucić okiem. Nawet jesteście święcie przekonani, że problem Was nie dotyczy. Regularne sprawdzanie powiadomień od Google to po prostu dobra praktyka.
5. Nowa funkcja w Google Site Kit
Google Site Kit, czyli oficjalna wtyczka Google dla WordPressa doczeka się niedługo kolejnej integracji. Poprzez połączenie z platformą Question Hub, plugin ma otrzymać funkcję podpowiadania pomysłów na treści. Jak nie trudno się domyślić, nie będzie to jednak żaden banalny generator tematów na podstawie słów kluczowych.
Nowa funkcja wtyczki otrzymała dość dobrze samo opisującą się nazwę “Ideas to write about, from actual questions people asked on Search”. W wolnym tłumaczeniu: pomysły na teksty, z prawdziwych pytań zadanych w wyszukiwarce.
Zgodnie z nią (i dzięki danym przetwarzanym przez Google Question Hub), ma dostarczać pomysłów bazujących na pytaniach, które ludzie zadają w Google, a na które nie otrzymują zbyt dobrej odpowiedzi. Tematy będą z kolei dobierane na podstawie tego, co znajduje się już w serwisie, w którym działa wtyczka.
Więcej o wtyczce i tej konkretnej, eksperymentalnej funkcji znajdziecie w materiale źródłowym, czyli w filmiku-prezentacji How to grow your WordPress site with Site Kit? na kanale YouTube Google Search Central.
6. Reddit: wyniki Google są coraz gorsze?
Na moment powstawania tego tekstu ponad 40 tysięcy upvote’ów - tyle zebrał na Reddicie wątek z pytaniem “Czy ktoś jeszcze uważa, że jakość wyników Google błyskawicznie się pogorszyła?”. Dla niewtajemniczonych: upvote, czyli głos w górę, to Redditowy ekwiwalent łapki w górę, plusa czy też innej pozytywnej reakcji.
Wpis ten wywołał w zeszłym tygodniu ogromną dyskusję na temat jakości wyników Google, Ads, SEO, treści reklamowych, a nawet tekstów pisanych przez AI. Jak się okazuje, mnóstwo osób ma podobne, niezbyt pozytywne odczucia. Wśród zarzutów między innymi bezwartościowe treści na wysokich pozycjach, natłok niedopasowanych reklam czy brak rzetelnych, niesprzedażowych recenzji w wynikach.
W wielu komentarzach przewija się też ogólnie bardzo kiepski UX najlepszych wyników, które zdają się być tworzone bardziej dla wyszukiwarki niż dla użytkownika, a mimo to osiągają topowe pozycje. Sprawa zrobiła się na tyle głośna, że na łamach Search Engine Journal doczekała się nawet komentarza od samej firmy, w którym Google wskazuje na poprawę jakości, podpierając się przy tym swoimi danymi.
My bierzemy sprawę na chłodno: hałas podniosło środowisko najbardziej zaangażowane. W zestawieniu z całą bazą użytkowników Google, to zaledwie niewielki promil. W wypowiedziach oczywiście nie brakuje prawdy odnośnie kiepskich wyników, wynikających choćby z masowego tworzenia przeciętnej jakości contentu. Nadal może być to jednak w dużej mierze kumulacja irytacji.
No i przecież: gdyby naprawdę było tak źle, nikt nie chciałby korzystać z Google. Tymczasem nadal, niezmiennie, wyszukiwarka zajmuje ponad 92% światowego rynku (w Polsce to ponad 96%!). Trendu spadkowego brak.
7. Brave będzie wyświetlać wypowiedzi użytkowników
Brave Browser, czyli wyszukiwarka internetowa stworzona przez twórców skupiającej się na bezpieczeństwie i prywatności przeglądarki Brave, wprowadza ciekawą funkcję. Jest nią wyróżnienie wyników wyszukiwania nazwane “Dyskusjami” (oryg. “Discussions”). Nie jest to jednak zwykły SERP feature, a osobna sekcja wyników, wyświetlająca pasujące do frazy wątki z miejsc takich jak Reddit.
Co ciekawe, wewnątrz Dyskusji funkcjonować będzie zupełnie inny algorytm dobierania i oceniania treści niż w wyszukiwarce. Zgodnie z oficjalnym wpisem na blogu Brave, głównymi czynnikami rankingowymi mają być tutaj świeżość tematu, popularność tematu na danym formu, jakość konwersacji, i poziom dopasowania wyszukiwanego wątku do frazy.
Nowość ta ma zapewniać szukającym nie tylko pasujące do zapytania strony, ale i wypowiedzi użytkowników. Ma to pozwolić na łatwiejsze uzyskanie realnych opinii (np. o produktach) i zapewnić tym samym większą autentyczność i przydatność wyników. Inicjatywa zdecydowanie interesująca i jak dotąd niespotykana. Ciekawe, jak się sprawdzi.