Google wdraża May 2022 Core Update, czyli pierwszą dużą aktualizację wyszukiwarki w tym roku. Odbył się Marketing Live 2022. Jest też podsumowanie Search Central Vitrual UNConference. Poza tym: możliwe zmiany w GSC, nowe Google News, Lens zintegrowany z Chrome i nowe wytyczne dotyczące wideo.
1. Google May 2022 Core Update
W zeszłym tygodniu (SEO News #32) przestrzegaliśmy wyjątkowo przed wzmożoną zmiennością wyników. Wspomnieliśmy też, że to już równe pół roku, od ostatniego Core Update, no i cóż, chyba wykrakaliśmy…
Jeszcze 24 maja w notatkach do tego SEO News mieliśmy coś na temat kolejnych oznak “ruszania się” zeszłotygodniowego niepotwierdzonego update’u. Roboczy śródtytuł szybko uległ jednak zmianie, bo 25 maja dowiedzieliśmy się o oficjalnym rozpoczęciu wdrażania May 2022 Core Update.
Oficjalny wpis na blogu Search Central mówi o standardowym dla tego typu aktualizacji czasie wdrażania zmian, tj. około dwóch tygodniach. Jeszcze bardziej standardowo, odsyła też wszystkich zaniepokojonych do liczącej sobie już prawie trzy lata podstrony centrum wyszukiwarki o tym Co właściciele witryn powinni wiedzieć o najważniejszych aktualizacjach Google. Odsyłamy więc i my.
Co do aktualnie obserwowanej zmienności wyników, największy pik w narzędziach widać było 26 maja, dzień po ogłoszeniu update’u. Teraz wskaźniki mieszczą się w przeciętnych, codziennych widełkach, ale wiadomo, sytuacja jest rozwojowa. Monitorujemy zmiany.
2. Google Marketing Live 2022
Miniony tydzień zaczęliśmy od Google Marketing Live 2022, czyli tegorocznej edycji jednego z najważniejszych wydarzeń organizowanych przez firmę. Jak co roku, ogłaszane były tutaj nowości dotyczące innowacji produktowych Google w zakresie digital marketingu. Impreza, z którą dobrze jest być na bieżąco, przygotowaliśmy więc dla was szybki skrót.
Najważniejsze nowości z Marketing Live 2022 to:
- aktualizacje kampanii Performance Max (Google Ads), w tym testy A/B,
- zapowiedź nowych, rozbudowanych statystyk kampanii w Google Ads,
- nowy format reklam na YouTube, czyli Shorts Ads,
- nowy, odświeżony format reklam Google Shopping,
- reklamy wideo pojawią się w Google Discover,
- będzie możliwość targetowania reklam w kampaniach urządzeń CTV (telewizorów),
- będzie też możliwość zamieszczenia produktów jako modeli 3D w Merchant Center,
- zapowiedź bezpośrednich zakupów w Google Shopping (integracji pozwalającej na zakup bez odwiedzania witryny sklepu),
- błyskawiczny kreator reklam wideo w Google Ads,
- nowa strona główna w GA4.
Jak widać, absolutna większość nowości dotyczy nie SEO, a SEM, nie wchodzimy więc w szczegóły. Zainteresowanych zapraszamy do oficjalnej powtórki opublikowanej w sekcji ogłoszeń Google Ads Help: https://support.google.com/google-ads/answer/12158560?hl=en.
3. Search Central Vitrual UNConference 2022
Search Central UNConference 2022 to już dla odmiany impreza, której głównym tematem jest pozycjonowanie. Jej trzecia edycja odbyła się prawie miesiąc temu, bo 27 kwietnia 2022. Dlaczego więc wspominamy o niej dopiero teraz? Z prostego powodu: tak właściwie to dopiero teraz jest o czym powiedzieć.
Dwa słowa wyjaśnienia dla niewtajemniczonych. UNConference to wydarzenie inne niż wszystkie organizowane przez Google konferencje (stąd zresztą nazwa wskazująca na zaprzeczenie). To impreza ograniczona, podzielona na sesje tematyczne i nienagrywana, w której aktywny udział biorą wszyscy uczestnicy. Właściciele witryn, specjaliści SEO, programiści, marketerzy - ogólnie osoby z branży. W tym roku było to 127 osób.
W UNConference chodzi o przestrzeń dla prawdziwej dyskusji, a to wymaga niestety zamkniętych drzwi. Toteż dopiero teraz, miesiąc po wydarzeniu, Google opublikowało na blogu Search Central podsumowanie wydarzenia, a w nim, najważniejsze wnioski i ciekawe fakty.
Czego nauczyła nas tegoroczna UNConference 2022? Oto najważniejsze spostrzeżenia:
- Video SEO to temat, który zyskuje na sporym zainteresowaniu wśród zajmujących się content marketingiem, ale nie tylko; rośnie nam duży trend,
- Z sesji e-commerce wynika, że jednymi z największych technicznych wyzwań stawianych przed SEO dla sklepów są obecnie warianty produktów oraz nawigacje fasetowe w kontekście indeksacji,
- Dyskusja nt. międzynarodowego SEO doprowadziła do wniosków, że zarówno internacjonalizacja, jak i “lokalizacja” witryn to procesy trudne, których nie można zostawiać na później,
- Specjaliści SEO i SEM często pracują na jeden wspólny cel w ramach witryny, powinni więc ze sobą współpracować i uwzględniać nawzajem swoje działania,
- Z dyskusji wynika, że prawdziwe, rzetelne recenzje produktów są świetnym sposobem na zwiększanie konwersji i pozyskiwanie nowych Klientów,
- Niezoptymalizowane grafiki nadal są najczęstszą przyczyną problemów z szybkością działania stron (a ich optymalizacja wytrychem do jej poprawy),
- Społeczność wokół SEO i digital marketingu wydaje się stawać znacznie bardziej wspierające się wzajemnie i chętniej dzielące się wiedzą.
4. Google usunie raport Stanu w Search Console?
Pytanie to zadajemy sobie ze względu na materiał, który pojawił się na kanale YouTube “Marketing O’Clock”. Opublikowany na kanale przegląd informacji dotyczących marketingu internetowego (w sekcji poświęconej SEO) zaznacza ciekawy fakt. Otóż na screenshotach Search Console pokazanych na Google I/O nie ma raportu Stanu. W jego miejscu widoczny jest raport “Pages”, czyli “strony”.
Czy wraz ze wdrożeniem nowego (zapowiadanego na I/O) raportu dotyczącego indeksowania stron wideo zmianie ulegnie też raport Stanu? A może zmieni on tylko nazwę i wyłączone zostaną z niego dane dot. wideo, które to pojawią się w nowym raporcie?
Druga opcja wydaje się najbardziej prawdopodobna, ale nie wiemy na pewno, na konferencji nikt o tym nie wspomniał. Równie możliwe może być i to, że w prezentacji zamieszczono screenshot z jakiejś testowej wersji interfejsu, która nigdy nie zostanie opublikowana. Czas pokaże.
5. Nowa, testowa wersja Google News
Jak w tytule, niektórzy użytkownicy widzą nowy, testowy layout Google News. Nie da się go intencjonalnie włączyć czy wyłączyć. Dla tych, którym Google zdecydował się pokazać nowinkę, widoczny jest jednak też pasek informujący o nowej, testowej wersji wraz z linkiem do odesłania swojego komentarza / wrażeń.
Póki co, nie udało się nam wyświetlić nowego wariantu (nie widzieliśmy też żadnego polsko- czy innojęzycznego screenshota). Test wydaje się być więc prowadzony wyłącznie wśród użytkowników angielskojęzycznych. Jedyne co możemy powiedzieć, to że, według nas, nowe Google News prezentuje się naprawdę dobrze.
6. Wyniki Google Lens zintegrowane z Google Chrome
Wyniki wyszukiwania Google Lens w Chrome będą od teraz wyświetlane w tej samej zakładce, z której wyszukujemy. Nie zobaczymy ich już, jak dotychczas w nowej zakładce, a obok treści, w nowym panelu bocznym. Nowinka ta ma oczywiście zachęcać użytkowników Chrome do korzystania z Lens.
7. Update wytycznych dot. wideo
Sprawdzone metody dotyczące filmów dostały aktualizację. Niewielką, ale wartą odnotowania. W sekcji dotyczącej konfiguracji wideo niezbędnej do prawidłowego indeksowania pojawiła się wskazówka dotycząca przeźroczystości miniatury. Brzmi ona dokładnie: “Przeźroczystość: co najmniej 80% pikseli miniatury musi mieć wartość kanału alfa (przeźroczystość) większą niż 250.”
W praktyce więc: jeśli chcecie, żeby wasze filmiki i ich miniaturki były właściwie indeksowane, upewnijcie się, że ich nie są one (miniatury) zanadto przeźroczyste. Najpewniej chodzi o zapewnienie właściwego prezentowana się indeksowanych filmów w wynikach.