Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #32 - nowe dane w GSC, 8 zmian w SERP i niepotwierdzony update

24-05-2022

SEO News #32 - nowe dane w GSC, 8 zmian w SERP i niepotwierdzony update

Kolejny tydzień, kolejne SEO Newsy. W porównaniu z poprzednim numerem jest nieco spokojniej, ale nadal, jest o czym poczytać.

SEO News #32 - nowe dane w GSC, 8 zmian w SERP i niepotwierdzony update - SEO blog

Search Console zbiera aż trzy rodzaje zupełnie nowych danych o ruchu i widoczności! W tym tygodniu w SEO News mamy też dla Was kolejne zestawienie zmian w SERP-ach i doniesienia o niepotwierdzonej aktualizacji algorytmów Google. Poza tym: nadchodzące zmiany w Core Web Vitals, generyczne frazy i recykling treści.

1. Nowe typy danych w Google Search Console

Na początek aż trzy nowości w Google Search Console. Tym razem nie mówimy jednak o nowych funkcjach, a o rozszerzeniu rejestrowanych informacji. Nowinki prezentują się następująco:

  • W raportach Jakość strony oraz Skuteczność Search Console uwzględnia teraz dodatkowe desktopowe rozszerzenia wyników takie jak Top Stories.
  • Google Search Console - Top Stories
    Żródło: support.google.com/webmasters/answer/6211453

    Ze względu na rejestrowanie obecności w takich rozszerzeniach, wzrosnąć może liczba wyświetleń we wspomnianych raportach. Nie jest to jednak wzrost realny, a jedynie inaczej od teraz oznaczany i przez to też widoczny.

  • Do raportu skuteczności dodano nowy filtr danych dotyczący wyświetleń w nowej funkcji “edukacyjnych Q&A”, o których pisaliśmy w zeszłym tygodniu (SEO News #31).
  • przykład nowej funkcji wyników danych strukturalnych
    Przykład wspomnianej, nowej funkcji wyników

    Dzięki rozszerzeniu wsparcia o nowe typy danych strukturalnych Google zyskało sposób na rozróżnienie zwykłych Q&A (pytań i odpowiedzi) od tych edukacyjnych. Z drugiej strony ktokolwiek korzysta z oznaczeń, będzie miał teraz wgląd w ich skuteczność.

  • Po raz kolejny raport Skuteczność i zakładka “Wygląd w wyszukiwarce”. Google dodało tutaj dane dotyczące pojawiania się strony w przetłumaczonych wynikach.
  • wygląd wyszukiwarki Google
    Źródło: developers.google.com/search/docs/advanced/appearance/translated-results

    Przetłumaczone wyniki to dość nowa funkcja, pozwalająca Google uzupełniać odpowiedzi na zapytania w 6 językach: indonezyjskim, hindi, kannada, malajalam, tamilskim i telugu. Jeśli algorytm uzna to za wartościowe, wyszukiwarka wyświetla na frazy przetłumaczone poprzez Google Translate serwisy angielskojęzyczne. Właściciele stron będą mogli teraz dowiedzieć się, że coś takiego miało miejsce.

2. 8 zmian w wyświetlaniu wyników Google

Kolejna porcja najciekawszych i najistotniejszych zmian w prezentowaniu wyników przez Google. Tym razem nowinki zebraliśmy na przestrzeni dwóch tygodni.

1: Segmenty tematyczne w karuzelach przepisów - kilka osób z branży donosi na Twitterze o nowym wariancie karuzeli wyników dla przepisów kulinarnych, w których pojawiają się niespotykane dotąd segmenty. Wyróżniają one przepisy najpopularniejsze i najwyżej ocenianie, ale też i ich typy, np. przepisy stir-fry lub z danym składnikiem. Dotąd nie występował tu żaden podział.

zmiany w Google
Źródło: Search Engine Roundtable

2: Nowy snippet prowadzący do spisu treści - wariant wyniku z linkami do fragmentów tekstu, o którym pisaliśmy w poprzednim przeglądzie zmian w SERP. Poza samymi linkami do H2 pokazuje też “tematy” pokrywane na danej stronie i posiada odnośnik do ich listy, który po kliknięciu przenosi po prostu do strony.

zmiany w Google
Źródło: twitter.com/SEOAware

3: Klikalny nagłówek wiadomości - wariant wyników, z osobną sekcją wiadomości, pojawia się na frazy kryjące w sobie dwuznaczne intencje użytkowników. Zwykle informacyjne i nawiązujące do jakiegoś “gorącego” tematu. Google zdaje się teraz dodawać w takich przypadkach klikalny nagłówek sekcji, pozwalający przechodzić z wyników bardziej ogólnych do tych poświęconych stricte newsom.

zmiany w Google
Źródło: Search Engine Roundtable

4: Lista informacji o hotelu w Google Maps generowana na podstawie opinii - nowość istotna dla właścicieli wszelkich biznesów usługowych. Google zaczęło generować listy informacji o biznesach na podstawie opinii użytkowników. Na razie pojawiają się tylko w angielskojęzycznych wizytówkach hoteli, możliwe jednak, że zostanie to dość szybko rozszerzone.

zmiany w Google zmiany w Google
Źródło: twitter.com/MordyOberstein

5. Przenoszenie do wyróżnionych fragmentów na stronie w Google Chrome - ciekawa (najpewniej testowa) funkcja na urządzeniach mobilnych zauważona przez jednego z użytkowników na Twitterze. Jego działanie polega na tym, że kliknięcie w tzw. pozycję 0 z pogrubioną odpowiedzią działa jak kliknięcie w link do fragmentu treści. Strona otwiera się z zaznaczonym fragmentem, który można od razu udostępnić.

zmiany w Google
Screenshot własny na podstawie wpisu: twitter.com/bighouseburning

6: Większy favicon przy wynikach mobilnych - nie ma tutaj za bardzo czego tłumaczyć. Najprawdopodobniej test A/B. Dodam tylko, że jestem pod wrażeniem spostrzegawczości.

zmiany w Google zmiany w Google
Źródło: Search Engine Roundtable | twitter.com/vladrpt

7: Dodatkowe filtrowanie wyników w karuzelach popularnych produktów - same karuzele popularnych produktów nie są niczym nowym. Jednak, jak dotąd, nie występowało w nich ponoć żadne filtrowanie, które to teraz zaczęło się pojawiać. Nie tylko pod kątem ceny, ale i producentów.

zmiany w Google
Źródło: twitter.com/shemiadhikarath

8: Popularne cele podróży w SERP - nowa karuzela wyników wyszukiwania proponująca popularne destynacje, wraz z podglądem cen lotów i czasu podróży. Najpewniej nowość ta pojawiła się jako uzupełnienie ostatniego dużego update’u Google Travel, o którym pisaliśmy w SEO News #30.

zmiany w Google

3. Niepotwierdzony update algorytmu

Google ciągle coś aktualizuje i zmienia, dlatego też co do zasady staramy się nie wspominać bez powodu o każdej cotygodniowej (lub i częstszej) “sensacyjnej” nieoficjalnej aktualizacji. Tym razem robimy jednak w tej kwestii wyjątek, drugi zresztą w historii SEO News.

zmiany pozycji w Semrush
Źródło: semrush.com/sensor

Pomiędzy 16 a 19 maja wszystkie narzędzia monitorujące globalne SERPy odnotowały spory skok zmienności. Jak nietrudno się jednak domyślić (choćby po samym wykresie powyżej, który ciągle jest burzliwy), nie to jest najistotniejsze. Otóż, 17 maja minęło dokładnie pół roku od rozpoczęcia wdrażania ostatniego Google Core Update, pojawiającego się przeciętnie co 3-6 miesięcy.

Nie będę snuć przypuszczeń co do tego czy jest to kolejny Core Update, czy nie. Pomyślałem jednak, że to świetny pretekst do przypomnienia, że poza wąskim dość Product Review, dawno już nie pojawiła się żadna większa aktualizacja. Właściwie, za chwilę czerwiec, a od końca 2021 Google nie sprawiło nam jeszcze żadnej dużej update’owej niespodzianki.

W trzech słowach: warto zwiększyć czujność. Tak pod kątem monitorowania widoczności jak i śledzenia newsów.

4. Wskaźnik INP może zastąpić FID w Core Web Vitals

O INP (oraz TTFB) pisaliśmy już w zeszłym tygodniu, jako o nowych, eksperymentalnych wskaźnikach Core Web Vitals. Wyjaśniliśmy wtedy, że TTFB nie jest niczym nowym, w przeciwieństwie do INP - Interaction to Next Paint. Jak się okazuje, ten opracowany przez Google wskaźnik może w przyszłości zastąpić używany obecnie w ramach Core Web Vitals FID - First Input Delay.

Taka informacja pojawiła się w jednej z sesji przeprowadzonych w ramach Google I/O 2022. Sam INP, jako wskaźnik przeciętnej responsywności pod kątem interakcji z użytkownikiem ma być rozwiązaniem problemów używanego dotychczas FID. W przeciwieństwie do niego jest metryką uwzględniającą wszystkie interakcje, a nie jedynie pierwszą. Może dostarczać więc o wiele przydatniejszych i rzetelniejszych danych.

Danny Sullivan Twitter
Screenshot z: https://www.youtube.com/watch?v=Mizzbsvv8Os

Całość jest w fazie testów, ale wszystko wskazuje na to, że już niebawem pożegnamy się z jednym z dotychczasowych CWV. Przy okazji, nowe metryki są dostępne w PageSpeed Insights i Google Lighthouse. Polecamy sprawdzić.

5. Google prosi o unikanie generycznych fraz

Bardziej ciekawostka niż faktyczny news, ale też zarazem kolejny argument za unikaniem bardzo ogólnych fraz. Wyszukiwarka niczym rasowy specjalista SEO, zaczęła informować użytkowników, że lepiej będzie doprecyzować zapytanie. Wskazówka pojawia się w dość nietypowym jak na Google pop-up’ie.

google news
Źródło: twitter.com/punit6008

W tym konkretnym, pokazanym na screenshocie przypadku wskazuje na niezbędne w celu uzyskania dokładnego dopasowania wyników operatory zaawansowane.

6. “Nie możemy Ci zabronić, ale to nic nie zmieni” - Google a recykling treści

Na koniec ciekawe wyjaśnienie dość częstego zagadnienia, prosto z ostatniego Google Search Central office-hours. John Mueller został zapytany o to, czy Google ma coś przeciwko “plagiatowaniu” własnej treści. Oczywiście, nie chodziło o plagiat, bo mowa o tekstach, do których dysponujemy prawami, ale dalej, chodzi o zamieszczanie ich kopii, z niewielkimi zmianami, np. pod kątem zmiany głównej frazy.

Odpowiedź jest prosta: z punktu widzenia Google, ponowne publikowanie tej samej treści z własnej strony po zmienieniu kilku jej elementów to tylko i wyłącznie Twoja sprawa. Opublikowanie kilku kopii tego samego artykułu ze zmienionymi frazami nie wniesie jednak za wiele wartości dla użytkownika, nie da więc żadnych efektów.

Poza jednym wyjątkiem, czyli powstaniem przez taki zabieg tzw. doorway pages, za które grozi kara ręczna. Powstanie takiej sytuacji jest jednak małoprawdopodobne i wymagałoby, jak ujął to Mueller “prawdziwie szaleńczego kopiowania”. Ostatecznie więc nawet jeśli chcemy umieścić z jakiegoś powodu takie “warianty” jednej treści, powinniśmy skupić się na dostosowaniu ich do frazy, tak by zwiększyć ich realną wartość.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.