Google twierdzi, że większa ilość aktualizacji wyszukiwarki, z którymi mamy do czynienia w ostatnich latach to tylko pozory. Firma publikuje także nowe integracje w Maps Platform, a W3C ogłasza, że stanie się organizacją non-profit. Poza tym: wskazówki SEO E-commerce, canonical w JS, zakazane produkty, nietypowy snippet i IndexNow w YoastSEO.
1. Częstotliwość aktualizacji Google bez zmian?
27 czerwca 2022 Google zorganizowało SEO Meetup, czyli po prostu spotkanie na temat pozycjonowania w swoim biurze w Nowym Jorku. Wydarzenie odbyło się stacjonarnie, a dostęp do niego był ograniczony (uczestnicy zostali wybrani spośród chętnych).
W trakcie spotkania głos zabrał między innymi Danny Sullivan, który mówił o aktualizacjach wyszukiwarki, a konkretnie, o ich częstotliwości. Z jego prezentacji wynika, że Google wcale nie wprowadza szczególnie więcej aktualizacji. Znacznie częściej natomiast o nich mówi.
To właśnie ta intensywniejsza komunikacja na temat tego kiedy mają miejsce aktualizacje algorytmu, ma sprawiać wrażenie, jakby było ich więcej niż kiedykolwiek. Taka bardziej otwarta polityka przekazywania informacji o update’ach ma jednak cel.
Google chce w ten sposób umożliwić osobom prowadzącym strony internetowe i specjalistom SEO właściwą ocenę ewentualnych zmian w sytuacji witryn. To dlatego też firma ma już od dłuższego czasu starać się rozdzielać wdrażanie różnych rodzajów aktualizacji, by nie wprowadzać zbędnego zamieszania.
Wątek ten został również opisany na blogu Google.
2. Nowe integracje Google Maps Platform
Google dodaje nowe integracje do Google Maps Platform, platformy oferującej wiele rozwiązań i produktów biznesowych powiązanych z Google Maps. Wśród nowości: rezerwacje z Google, nowy interaktywny lokalizator do osadzenia na stronie z możliwością importu danych z GMF oraz specjalnie dostosowana do niego mini-analityka.
Pierwsza nowość dotyczy obsługi rezerwacji przez Google. Rozwiązanie Zarezerwuj z Google nie jest nowe, ale teraz firma uzupełnia je o API, dzięki któremu możliwe staje się osadzenie tej funkcji na własnej stronie. Razem z indywidualnymi mapami lokalizatora, co ma dać możliwość rezerwacji bezpośrednio po znalezieniu właściwej placówki.
A skoro już o lokalizatorze mowa, za pośrednictwem Google Maps Platform możliwe jest łatwe wygenerowanie własnej mapki dla swojego biznesu (Store Locator). Funkcja ta pozwala na dowolną ilość lokacji na jednej mapie i łatwe osadzenie na stronie (na zasadzie kopiuj-wklej).
Podobnie jak podstawowy lokalizator, opcję zawarcia wielu miejsc w jednej mapie zawiera również nowa funkcja Locator Plus. Różnica polega na tym, że tutaj dostajemy możliwość importu danych z konta Google Moja Firma. Dzięki temu zyskujemy pełną spójność danych pomiędzy mapami a widgetem osadzanym na stronie.
Ostatnią nowością na platformie jest Store Locator Analytics, czyli analityka dla dostarczanych przez Google indywidualnych lokalizatorów. Dodana do zakładek GMP analityka pozwala śledzić zaangażowanie użytkowników i interakcje z osadzonym na stronie lokalizatorem.
3. W3C stanie się organizacją non-profit
W3C, czyli World Wide Web Consortium (zajmująca się kreowaniem standardów tworzenia i przesyłania stron WWW) ogłosiła największą w swojej historii planowaną zmianę w swoim działaniu. Będąca obecnie zrzeszeniem ponad 400 organizacji, firm, uczelni i agencji rządowych na całym świecie organizacja ma od stycznia 2023 roku stać się organizacją non-profit o statusie organizacji pożytku publicznego.
Skąd taka decyzja i co oznacza ta zmiana w praktyce? Z oficjalnego oświadczenia wynika, że aktualny, rozproszony model działalności W3C utrudnia jej rozwój i bieżące funkcjonowanie. Zmiana struktury, wraz z ustanowieniem jednolitego zarządu, wybranego większością głosów członków organizacji, ma pozwolić na szybsze spełnianie wymagań stawianych przed W3C przez rozwój sieci.
W praktyce organizacja ma działać z zachowaniem tego samego procesu podejmowania decyzji odnośnie standaryzacji. Zmieni się tylko (a raczej aż) jej struktura, co ma pozwolić na sprawniejsze funkcjonowanie, ale też na rozwój. By W3C, “mimo powstania w celu zaspokojenia potrzeb wczesnej sieci, mogło sprostać potrzebom sieci przyszłości”.
4. 8 wskazówek SEO E-commerce od Google
Na kanale YouTube Google Search Central pojawił się film, w którym Alan Kent przekazuje “8 podstawowych wskazówek” odnośnie optymalizacji sklepu internetowego pod kątem SEO. Jakie szczególnie pasujące do E-commerce porady przekazuje nam Google? Poniżej przygotowaliśmy krótkie podsumowanie, w formie listy.
- Zadbaj o podstawy optymalizacji technicznej: indeksowanie, tagi, właściwe nazwy produktów i kategorii (słowa kluczowe) oraz dane strukturalne. Pamiętaj też o produktach wyprzedanych.
- Dbaj o treści na stronie i staraj się dopasować je do poszczególnych etapów ścieżki zakupowej. Od artykułów blogowych i recenzji na jej początku, po sprzedażowe opisy produktów u jej końca.
- Oznaczaj produkty (oraz ich warianty) poprzez właściwe dane strukturalne, pamiętając przy tym o ustawieniu linków kanonicznych.
- Stosuj “recykling URL-i” dla podstron promocyjnych i wyprzedażowych, np. używając corocznie tego samego adresu dla wyprzedaży na Black Friday.
- Zadbaj o szybkość strony, ma ona znaczenie dla użytkowników i Google, a przy dużej konkurencji może przeważyć na Twoją korzyść.
- Uzbrój się w cierpliwość, SEO wymaga czasu, więc poza pracą nad nim, poszukaj też sposobów na dywersyfikację pozyskiwania ruchu.
- Jeśli coś nie działa, nie bój się prosić o pomoc, zwracaj się do ekspertów SEO, ale uważaj też na oszustów i działania wbrew wytycznym.
- Google chodzi o użytkownika, więc najpierw myśl o użytkowniku. Zbieraj dane i wdrażaj zmiany, które pomogą przede wszystkim ludziom, a nie wyszukiwarce.
Film, o którym mowa: How to SEO optimize your ecommerce website (8 Tips)
5. Czego nie można oznaczać danymi strukturalnymi?
Google zaktualizowało stronę pomocy dotyczącą Schema Product, dodając do niej sekcję produktów zakazanych, których pod żadnym pozorem nie powinno oznaczać się danymi strukturalnymi. Co znalazło się w kategoriach permanentnie wyłączonych z możliwości pozyskiwania rozszerzonych wyników?
Nic szczególnie zaskakującego. Google wskazuje w wytycznych, że danymi strukturalnymi nie powinno oznaczać się “dóbr powszechnie zabronionych lub regulowanych”. Poza tym znacznikami Schema nie powinny być opisywane także usługi oraz informacje mogące narażać kogokolwiek na niebezpieczeństwo lub poważne szkody.
Zaktualizowana dokumentacja wskazuje, że do tej “zakazanej” kategorii zaliczają się też wszelkie treści związane z bronią, narkotykami, wyrobami tytoniowymi, e-papierosami oraz hazardem.
6. Nawet 16 produktów pod wynikiem wyszukiwania!
Zwykle obserwacje takie jak ta zostawiamy na nasze cykliczne zestawienia mniejszych zmian i testów w SERP (w SEO News co dwa - trzy tygodnie). Ta jednak, choć technicznie nieduża - bo dotyczy prezentacji produktów w wynikach, nie mogła czekać.
Konsultant SEO, Dan Shure, zauważył nietypową stronę wyników wyszukiwania, którą podzielił się na Twitterze. Co w niej niezwykłego, to fakt, że Google wyświetla aż 16 (!) indywidualnych produktów pod jednym wynikiem. Poza tym występują tutaj też karuzele produktów, a sama strona to tzw. infinite scroll, czyli SERP niepodzielona na indywidualne podstrony, a doładowywana dynamicznie w miarę scrollowania.
Na Tweeta Dana odpowiedział między innymi John Mueller. Skomentował on to znalezisko, pisząc, że to także są wyniki organiczne - jeden z powodów, dla których warto zapoznać się dokładnie ze Sprawdzonymi metodami dot. witryn e-commerce. Pod tym zdaniem podpisujemy się i my.
Dane strukturalne są dzisiaj w SEO coraz ważniejsze, a rozszerzenia wyników takie jak to tylko to potwierdzają. Swoją drogą ciekawe ile procent całego ruchu organicznego na frazę musi zbierać taki pierwszy, “kilkunastoproduktowy” wynik…
7. Canonical w JavaScript - Google pokazuje jak to zrobić
Google zaktualizowało stronę pomocy pt. JavaScript a SEO - podstawy, dodając do niej sekcję dotyczącą prawidłowego wstawiania tagu link rel=”canonical”. W sekcji tej pojawia się przykład prawidłowego wdrożenia linku kanonicznego przez JavaScript. Jednocześnie, czytamy w niej jednak także o tym, że Google nie zaleca używania tej metody.
Poniżej nowej sekcji pojawia się również ostrzeżenie. W skrócie: mówi ono o tym, by przy wstawianiu linku kanonicznego za pomocą tagu JS upewnić się, że będzie to jedyny canonical na stronie. W przeciwnym wypadku może dojść do zmiany dotychczasowego linku, utworzenia kilku tagów lub nawet ich sprzeczności.
8. IndexNow dodany do YoastSEO Premium
O planach wdrożenia integracji ujawnionych przez założyciela YoastSEO pisaliśmy kilka tygodni temu, w SEO News #34. W tym tygodniu natomiast plany stały się już rzeczywistością. YoastSEO ogłosił oficjalnie wdrożenie integracji. Jest ona dostępna w najnowszej płatnej wersji narzędzia, czyli YoastSEO Premium 18.8.