14-11-2021

Aktualizacje algorytmu Google - kompendium wiedzy

Aktualizacje Google i SEO to elementy nierozłączne niczym wyszukiwarka i słowa kluczowe. W SEO Samodzielnych przedstawiamy wszystkie najważniejsze aktualizacje algorytmu Google wraz z ich wpływem na SEO.

Aktualizacje algorytmu Google - kompendium wiedzy - SEO blog

Aktualizacja algorytmu Google — te trzy słowa to jeden z najskuteczniejszych sposobów na to, by przyciągnąć uwagę specjalisty SEO. Zresztą, nie bez powodu. Każda aktualizacja algorytmu wpływa w jakiś sposób na to, jak wyszukiwarka dobiera wyniki do określonych fraz. Każda może więc zagrozić rankingowi pozycjonowanej strony lub wywrócić prowadzone dotąd SEO do góry nogami. Każda może stanowić też szansę na dostosowanie działań tak, by były po prostu skuteczniejsze.

W tej części SEO Samodzielnych przedstawimy wam wszystkie najistotniejsze aktualizacje algorytmu Google. Wyjaśnimy też, w jaki sposób wpłynęły one na SEO.

Czym są algorytmy Google?

Definicja klasyczna algorytmu mówi, że jest to “skończony ciąg jasno zdefiniowanych czynności niezbędnych do wykonania pewnego rodzaju zadań”. Ma ona zastosowanie także w przypadku algorytmów Google, te to jednak nic innego jak złożone programy. Ich wspólnym zadaniem jest zaprezentowanie użytkownikom wyszukiwarki maksymalnie użytecznych, wartościowych i precyzyjnie dopasowanych do intencji szukającego wyników wyszukiwania.

Zapamiętaj

Mówiąc najprościej, algorytmy Google mają na celu analizowanie, segregowanie i ocenianie stron internetowych.

O tym, w jakiej kolejności ułożone zostaną wyniki wyszukiwania na określone frazy kluczowe w Google, decydują różnorodne algorytmy tworzące razem tzw. systemy rankingowe. Składają się one z całych serii algorytmów. Możliwe jest też wyszczególnienie algorytmu głównego, dobierającego wyniki w czasie rzeczywistym oraz algorytmów pobocznych, wykonujących niezależnie zadania pomocnicze.

Algorytmy analizują i oceniają strony internetowe na podstawie czynników rankingowych, ale przyglądają się też przy tym skierowanym do wyszukiwarki zapytaniom. Oczywiście, biorą pod uwagę ich treść, ale sprawdzają także lokalizację i ustawienia urządzenia oraz oprogramowania szukającego. Dzięki temu mogą dostosować sposób dobierania stron do charakteru zapytania.

Na czym polega aktualizacja algorytmu Google?

Zadanie stojące przed algorytmami Google bynajmniej nie należy do najprostszych. By móc dostarczać użyteczne treści, wyszukiwarka musi najpierw przeanalizować miliardy stron. Dosłownie! Często na jedno zapytanie jest to kilka miliardów adresów, przy czym każdy musi być oceniony według setek dynamicznie zmieniających się wytycznych.

aktualizacje algorytmu Google - wynik wyszukiwania SEO

Ilość ta to jednak dopiero początek. Każdemu zależy przecież, żeby znaleźć się możliwie jak najwyżej, przy czym nie brakuje też oszustów i spamu. Ciągle powstają nowe strony, ciągle mnóstwo osób próbuje też oszukać systemy rankingowe poprzez tzw. Black Hat SEO. A jednak, mimo wszystko, Google prezentuje z reguły trafne i dobrze dopasowane wyniki.

Jak więc udaje się wygrać tę walkę z wiatrakami? Odpowiedzią są właśnie aktualizacje algorytmu Google. Poprzez ciągłe zmiany w sposobie dobierania wyników, eliminowanie nieuczciwych praktyk pozycjonowania i wprowadzanie nowych rozwiązań, wyszukiwarka może spełniać swoje zadanie.

Wraz z każdą aktualizacją zmianie ulega też jednak w jakiś sposób SEO. To dlatego śledzenie zmian w algorytmie jest nierozłączną częścią pracy każdego specjalisty. To między innymi dlatego nikt nie może też w 100% zagwarantować efektów pozycjonowania.

Zapamiętaj

Niektóre aktualizacje algorytmu Google wprowadziły modyfikacje na tyle drastyczne, że całkowicie zmieniły przy okazji to, jak przebiega pozycjonowanie stron.

Niejawność algorytmów wyszukiwarki

Wiesz już, czym są algorytmy Google, wiesz, też czemu służą i dlaczego są aktualizowane. Zanim przejdziemy do meritum, czyli opisów samych aktualizacji, warto jeszcze wspomnieć, że nie każda aktualizacja algorytmu Google jest jawna.

Z reguły, firma ogłasza większe aktualizacje, ale, by uniknąć występowania nadużyć, praktycznie nie wspomina dokładnie o tym, jak zmienia się mechanizm dobierania wyników. Spora część aktualizacji jest też wdrażana bez żadnej zapowiedzi czy późniejszych adnotacji. Wiedza o takich niepotwierdzonych zmianach pochodzi tylko i wyłącznie z analiz prowadzonych przez społeczność SEO.

Teraz gdy powiedzieliśmy już wszystko, co najistotniejsze o algorytmach, możemy przejść do sedna, czyli samych aktualizacji.

PageRank, czyli algorytm, od którego wszystko się zaczęło

Legendarny już, pierwszy algorytm wyszukiwarki służący ocenianiu stron internetowych. Za jego powstaniem stali sami założyciele Google, czyli Larry Page (stąd nazwa PageRank) oraz Sergiej Brin. PageRank oceniał i sortował on witryny na podstawie liczby prowadzących do nich linków zewnętrznych. Wartość strony mierzył w skali od 0 do 10.

Wynik osiągany przez stronę nazwano współczynnikiem PageRank. Współczynnik ten z kolei był widoczny w pasku narzędziowym Google oraz w Google Webmaster Tools (czyli protoplaście dzisiejszego Google Search Console).

Algorytm ten był jednym z elementów odpowiedzialnych za sukces wyszukiwarki Google. W porównaniu z dotychczas stosowanymi sposobami dobierania wyników (w oparciu wyłącznie o liczbę słów kluczowych) pozwalał bowiem dostarczać niezwykle wartościowe wyniki. Nikt nie stosował wcześniej podobnego systemu. Wszelkie linki zewnętrzne w sieci pojawiały się wtedy głównie dlatego, że ktoś uznał dane strony za warte polecenia (czyli i wartościowe).

Z czasem, ze względu na łatwość manipulacji rankingiem poprzez techniki Black Hat SEO takie jak systemy wymiany linków lub farmy odnośników, PageRank został jednak odsunięty na bok. Google, w celu zapewniania swoim użytkownikom odpowiedniej jakości wyników, wprowadziło bowiem liczne aktualizacje. Algorytm Google, który powstał jako pierwszy, został ostatecznie wyłączony z dobierania wyników w 2016 roku.

  • Data wprowadzenia: 1998 (razem z wyszukiwarką Google)
  • Cel: zapewnić wartościowe wyniki wyszukiwania, poprzez ocenę ich jakości na podstawie ilości odnośników zewnętrznych

Google Panda — pierwszy duży cios w spam

Chęć zwalczania nieuczciwych technik pozycjonowania i wszechobecnego spamu doprowadziła do gruntownych zmian w systemie rankingowym. Pierwszą z nich była aktualizacja algorytmu Google Panda, a tak właściwie, wprowadzenie całkiem nowego algorytmu.

Na początku, po oficjalnym wdrożeniu 23 lutego 2011 roku, działał on na zasadzie filtra odsiewającego niskiej jakości witryny. 5 lat później, w 2016, został włączony do algorytmu głównego.

Celem zmian i rozwiązania kryjącego się pod nazwą Panda było uwzględnienie jakości treści stron w dobieraniu ich do wyników. Pierwsze zwierzątko Google miało pierwotnie podnosić ocenę stron zawierających wartościowe treści oraz obniżać ocenę witryn zawierających treści niskiej jakości lub spam.

Wraz z wprowadzeniem Pandy widoczność zaczęły tracić strony zawierające duplicate content, stosujące keyword stuffing oraz przedstawiające treść bezwartościową dla użytkownika (tzw. thin content). Na początku swojego istnienia nowy algorytm był aktualizowany co miesiąc. Później, od 2013 roku, zmiany zaczęły być wprowadzane dynamicznie.

Co ciekawe, nazwa algorytmu wzięła się od nazwiska inżyniera. Pracujący dla Google Navneet Panda odpowiadał za stworzenie technologii, która pozwoliła firmie na opracowanie i wdrożenie nowego algorytmu. Aktualizacja została nazwana na jego cześć.

  • Data wprowadzenia: 23 luty 2011 (do 2013 aktualizacje co miesiąc, później zmiany dynamiczne)
  • Cel aktualizacji: uwzględnienie jakości treści w dobieraniu wyników, walka ze spamem i duplikacją
  • Efekty: strony zawierające wartościowy content zanotowały wzrosty pozycji, strony z treścią o słabej jakości, zduplikowaną oraz stosujące keyword stuffing zaczęły tracić widoczność

Google Penguin — drugi cios w Black Hat SEO

Pingwin to druga kluczowa zmiana w historii systemu rankingowego. To algorytm, który zaraz po Pandzie, był kolejnym krokiem milowym w poprawie jakości wyników wyszukiwania. Ta aktualizacja algorytmu Google została wprowadzona 24 kwietnia 2012 roku, a jej celem było ukrócenie nieuczciwych praktyk związanych z linkowaniem.

Pingwin zabrał się za spamerski link building. Obniża widoczność stron posiadających nienaturalny (wskazujący na próby manipulacji rankingiem) profil linków. Za swój cel bierze m.in. witryny posiadające bardzo szybkie przyrosty ilości linków, odnośniki pochodzące ze spamerskich stron oraz odnośniki bardzo niskiej jakości. W przypadku wykrycia próby manipulacji nakłada karę na podstrony lub całą domenę.

Podobnie jak Panda, od momentu swojego wprowadzenia, Pingwin był wielokrotnie aktualizowany. Ostatnia poprawka (tzw. Pingwin 4.0) włączyła go do algorytmu głównego, a miało to miejsce 23 września 2016 roku. Od tego dnia Pingwin działa w czasie rzeczywistym, oceniając profile linków bezpośrednio przy dobieraniu wyników wyszukiwania. Wszelkie zmiany są już w nim natomiast wprowadzane w sposób ciągły.

  • Data wprowadzenia: 24 kwietnia 2012
  • Daty aktualizacji:
    • 25 maja 2012
    • 5 października 2012
    • 22 maja 2013
    • 4 października 2013
    • 17 października 2014
    • 27 września 2016
  • Cel aktualizacji: obniżenie widoczności stron stosujących spamerski link building, ograniczenie spamu w wynikach wyszukiwania
  • Efekty: straciły widoczność strony posiadające nienaturalne profile linków oraz spamerskie odnośniki niskiej jakości, zyskały za to witryny posiadające profile naturalne, z linkami pochodzącymi z wysokiej jakości źródeł

Pirat

Pirat to aktualizacja algorytmu Google, która pojawiła się w sierpniu 2012 roku. Na jej cel wskazuje nazwa. Pirat to działo wytoczone przeciwko kopiowaniu i nielegalnej dystrybucji treści, czyli internetowemu piractwu. Algorytm ten usuwa z wyników wyszukiwania witryny, które łamią prawa autorskie, tj. wszelkie strony oferujące nielegalne multimedia czy oprogramowanie. Poza tym obniża także widoczność serwisów linkujących do takich stron.

Co ciekawe, algorytm ten nie analizuje wszystkich stron, a zajmuje się rozpatrywaniem zgłoszeń o naruszeniach praw autorskich. Sprawdza zawartość zgłoszonych witryn, a w razie wykrycia naruszeń, nakłada na nie filtry algorytmiczne lub bany. Obniża więc znacznie widoczność lub całkowicie wyklucza witryny z rankingu.

Od swojego wprowadzenia Pirat został oficjalnie zaktualizowany tylko raz, w październiku 2014 roku. Wówczas to zwiększono znacznie jego skuteczność. Zredukowano także ilość zgłoszeń niezbędnych do przeanalizowania zawartości strony.

  • Data wprowadzenia: sierpień 2012
  • Data aktualizacji: październik 2014
  • Cel aktualizacji: obniżenie widoczności oraz wykluczenie z rankingu wyników stron internetowych łamiących prawa autorskie
  • Efekty: liczne kary dla serwisów rozpowszechniających materiały objęte prawami autorskimi oraz dla stron duplikujących bezprawnie treści

Above the Fold (aktualizacje Page Layout)

Above the Fold to zmiana, od której zaczęły się aktualizacje algorytmu Google nazwane później wspólnie “Page Layout”. Skierowana przeciwko stronom, które zawierały sporo ilość nieużytecznych dla użytkownika elementów (np. reklam) powyżej linii załamania (ang. above the fold).

Taki układ witryny wymusza, w celu uzyskania dostępu do właściwej treści, przesunięcie strony w dół. Google uznało, że wykorzystanie takiej strategii jest nieuczciwe oraz uciążliwe dla użytkowników. Aktualizacja algorytmu obniżyła wartość stron o takim układzie.

Na to, co dzisiaj nazywamy aktualizacją Page Layout, składają się jeszcze 3 kolejne update-y. Opublikowano je w 2012, 2014 oraz 2016 roku. Każdy z nich brał pod uwagę kolejne elementy wizualnego układu witryn, m.in. nieblokowanie istotnych dla wyglądu strony plików oraz responsywność.

  • Data wprowadzenia: 19 stycznia 2012
  • Daty aktualizacji:
    • 9 października 2012
    • 6 lutego 2014
    • 1 listopada 2016
  • Cel aktualizacji: obniżenie widoczności stron o uciążliwym i wymuszającym wyświetlanie reklam układzie wizualnym
  • Efekty: obniżenie rankingu witrynom wymuszającym na użytkowniku interakcję (np. przesunięcie strony) przed dostępem do właściwej treści.

Phantom — aktualizacja widmo

Phantom to niepotwierdzona oficjalnie aktualizacja algorytmu Google, która miała mieć miejsce początkiem maja 2013 roku. Wówczas to (9 maja) dużo stron zanotowało znaczące spadki w ruchu organicznym. Skala zmian w widoczności, o której donosili specjaliści i twórcy serwisów była na tyle duża, że za jej przyczynę przyjęło się uważać właśnie aktualizacje algorytmu Google.

Co tak właściwie uległo zmianie? Tego nie wiadomo. Analizy zmian wskazują na to, że obniżenie widoczności dotknęło przede wszystkim stron posiadających duplicate content lub nienaturalny profil linków oraz stosujących intensywne linkowanie krzyżowe pomiędzy tzw. stronami siostrzanymi.

  • Data wprowadzenia: 9 maja 2013
  • Cel aktualizacji: nieznany, najprawdopodobniej powiązany z jakością stron

Exact Match Domain Update

Niewielka, ale znacząca aktualizacja algorytmu Google, która wzięła na celownik wpływ domeny na SEO. Przez długi czas Google oceniał lepiej strony, które posiadały dokładnie dopasowaną frazę (exact match) w domenie, a fakt ten był powszechnie wykorzystywany. Po aktualizacji wyszukiwarka “wyrównała” szansy domen. Stosowanie EMD przestało mieć tak wielkie znaczenie.

  • Data wprowadzenia: 28 września 2012
  • Cel aktualizacji: zniwelowanie wpływu występowania słów kluczowych w domenie na pozycję w rankingu
  • Efekty: obniżenie znaczenia EMD (oraz widoczności witryn, które swoje pozycje zawdzięczały głównie im)

Payday Loan

Kolejna znacząca aktualizacja algorytmu Google, wprowadzona w 2013 roku. Payday Loan wzięła na celownik głównie strony oferujące tzw. chwilówki (pożyczki na kosmicznie wysoki procent) oraz pożyczki od wypłaty (ang. Payday Loan — stąd nazwa). Dotknęła też jednak także witryn, które budowały swoją widoczność na spamerskim linkowaniu. Pod kątem widoczności w wyszukiwarce mocno oberwała także branża pornograficzna.

Payday Loan przyczynił się do poprawy jakości wyników. Sam doczekał się też dwóch kolejnych aktualizacji:

  • Payday Loan 2.0 - obniżająca jakość stron zawierających duże ilości spamu,
  • Payday Loan 3.0 - poprawiająca jakość wyników prezentowanych na zapytania, w które celowali spamerzy.
  • Data wprowadzenia: 11 czerwca 2013
  • Daty aktualizacji:
    • 16 maja 2014 (Payday Loan 2.0)
    • 12 czerwca 2014 (Payday Loan 3.0)
  • Cel aktualizacji: obniżenie widoczności serwisów budujących swoje pozycje na niskiej jakości odnośnikach zewnętrznych oraz posiadających niskiej jakości treści
  • Efekty: znaczne zmniejszenie widoczności stron oferujących wysoko oprocentowane pożyczki oraz spamerski link building

Google Hummingbird — Koliber

Koliber to aktualizacja algorytmu Google, która zapoczątkowała to, do czego dąży dzisiaj usilnie wyszukiwarka. Ten, wprowadzony w sierpniu 2013, algorytm ma na celu lepsze dostosowanie dobieranych wyników do intencji użytkownika. Koliber to aktualizacja, po której Google zaczęło badać treść stron nie tylko pod kątem występowania fraz kluczowych, ale także samych zawartych w niej informacji.

Algorytm bada zależności pomiędzy poszczególnymi słowami w zapytaniu, starając się zrozumieć w ten sposób intencję szukającego, czyli to, jakich informacji oczekuje. Intencja ta jest uwzględniania w dobieraniu wyników wyszukiwania.

Dzięki Kolibrowi, strony niezawierające dokładnego słowa kluczowego mogą pojawiać się wysoko w rankingu. Wystarczy, że odpowiadają trafnie na zapytanie użytkownika. Od tej aktualizacji, na znaczeniu zyskało znacznie maksymalne wyczerpywanie tematu w treści. Poprzez wprowadzenie Kolibra, Google zachęca twórców stron do stosowania naturalnego języka i tworzenia treści dla ludzi, a nie dla robotów.

  • Data wprowadzenia: sierpień 2013
  • Cel aktualizacji: poprawienie trafności wyników wyszukiwania poprzez lepsze zrozumienie intencji stojących za zapytaniami użytkowników
  • Efekty: wzrost widoczności witryn odpowiadających na precyzyjne zapytania (frazy long tail), obniżenie rankingu stron stosujących keyword stuffing

Google Pigeon — Gołąb

Kolejna znacząca aktualizacja algorytmu Google, wpływająca na dobieranie wyników wyszukiwania. Od jej wprowadzenie znaczenie dla ustalania rankingu zaczęła mieć fizyczna lokalizacja szukającego użytkownika, co pozwoliło na lepsze dopasowanie wyników. Od tej aktualizacji zaczęło się znane nam dzisiaj lokalne SEO.

Wraz z wprowadzeniem Gołębia, ujednolicone zostały wyniki wyszukiwania zawierające frazy lokalne (np. nazwy miast) lub nie. Użytkownicy znajdujący się w danej miejscowości nie musieli już dopisywać jej nazwy, by otrzymać wyniki dostosowane do lokalizacji.

Aktualizacja ta zwiększyła też znaczenie czynników takich jak np. jednolitość i kompletność danych teleadresowych, uważanych dzisiaj za nierozłączne elementy pozycjonowania lokalnego. Wówczas obowiązkowym elementem local SEO zaczęła być także wizytówka Google Moja Firma.

  • Data wprowadzenia: 24 lipca 2014 (USA)
  • Cel aktualizacji: Lepsze dopasowanie wyników wyszukiwania do lokalizacji użytkowników
  • Efekty: znaczna poprawa widoczności prawidłowo zoptymalizowanych stron przedsiębiorstw lokalnych

Mobile Friendly Update

Mobile Friendly Update, Mobilegeddon oraz Mobile First Index — pod tymi nazwami kryją się aktualizacje algorytmu Google mające na celu uwzględnienie w dobieraniu wyników dostosowania stron do urządzeń mobilnych. Pierwszą z nich wprowadzono 21 kwietnia 2015 roku, jako odpowiedź na rosnącą nieustannie liczbę użytkowników wyszukiwarki korzystających ze smartfonów i tabletów.

O Mobile Friendly Update było niezwykle głośno. Wiele SEOwców spodziewało się kompletnej rewolucji w SERP-ach (na stronach wyników — ang. Search Engine Result Pages), do niczego takiego jednak nie doszło. Premiowanie w rankingu stron o dobrym dostosowaniu do urządzeń mobilnych było widoczne, ale zmiany rozciągnęły się mocno w czasie.

Kolejną zmianą związaną z dostosowaniem stron do przeglądania na urządzeniach mobilnych była aktualizacja nazywana Mobile Friendly 2, wprowadzona 12 maja 2016 roku.

Ostatnią w tej kategorii była natomiast aktualizacja Mobile First Index (26 marca 2018), która całkowicie zmieniła sposób oceny stron. Od jej wprowadzenia, jako pierwsza indeksowana jest wersja mobilna witryny. To ona w dużym stopniu determinuje teraz pozycję całego serwisu, również w wersji desktopowej.

  • Data wprowadzenia: 21 kwietnia 2015
  • Daty aktualizacji:
    • 12 maja 2016 (Mobile Friendly 2)
    • 26 marca 2018 (Mobile First)
  • Cel aktualizacji: uwzględnienie dostosowania stron do urządzeń mobilnych w ocenie ich jakości (dobieraniu wyników wyszukiwania)
  • Efekty: dbałość o dostosowanie do urządzeń mobilnych stała się niezbędnym i nierozłącznym elementem tworzenia stron internetowych oraz ich pozycjonowania

RankBrain — sztuczna inteligencja w Google

RankBrain nie jest kolejnym algorytmem czy aktualizacją istniejących już rozwiązań. To system uczenia maszynowego, czyli inaczej mówiąc, sztuczna inteligencja, która została włączona do algorytmu głównego wyszukiwarki w 2015 roku. Dokładna data wdrożenia nie jest znana, ale istnienie mechanizmu RankBrain zostało potwierdzone przez Google 26 października 2015. Firma poinformowała też wówczas, że nowy algorytm jest trzecim najistotniejszym elementem w ustalaniu kolejności wyników wyszukiwania.

Samouczący się algorytm jest kolejnym krokiem w kierunku coraz to lepszego rozumienia zapytań, a tak właściwie, stojących za nimi intencji użytkowników. Wszystko po to, by zapewnić szukającym możliwie jak najtrafniejsze informacje.

Podstawowym zadaniem, na którym opiera się RankBrain, jest poszukiwanie powiązań pomiędzy słowami znajdującymi się w treści stron a frazami wpisywanymi przez użytkowników w wyszukiwarce. Działanie algorytmu przyczynia się do ciągłego wzrostu znaczenia jakości i użyteczności treści dla pozycji w rankingu.

  • Data wprowadzenia: nieznana (istnienie algorytmu potwierdzono 26 października 2015 roku)
  • Cel aktualizacji: poprawa jakości wyników wyszukiwania poprzez lepsze dopasowanie ich do intencji użytkownika
  • Efekty: poprawa widoczności stron dbających o wrażenia swoich użytkowników oraz zawierających wartościowe treści, oraz spadki widoczności stron zaniedbujących te aspekty

Google Possum — Opos

Possum, czyli Opos, to nazwa szeregu aktualizacji związanych z wyszukiwaniem lokalnym, wdrożonych do silnika wyszukiwarki około września 2016. Te aktualizacje algorytmu Google sprawiły, że wyniki lokalne stały się bezpośrednio zależne od fizycznej lokalizacji szukającego. Wówczas to firmy działające tylko i wyłącznie stacjonarnie lub na bardzo niewielkim obszarze dostały realną możliwość promowania się w wyszukiwarce.

Poprawie uległa także widoczność firm pozycjonujących się na obszar inny niż lokalizacja siedziby. Ukarane zostały również, poprzez obniżenie widoczności, próby manipulacji lokalnymi wynikami polegające na tworzeniu kilku wizytówek tej samej firmy z różnymi nazwami.

  • Data wprowadzenia: wrzesień 2016
  • Cel aktualizacji: lepsze dopasowania wyników do fizycznej lokalizacji użytkownika (w uproszczeniu, im bliżej danej firmy znajduje się szukający, tym większa jej widoczność w prezentowanych mu wynikach)
  • Efekty: bezpośrednie powiązanie lokalizacji szukającego z prezentowanymi mu wynikami, wzrost widoczności firm oferujących swoje usługi na terenie innym niż bezpośrednie sąsiedztwo siedziby

Medical Update

Medical Update to aktualizacja algorytmu Google, która zapisała się w historii jako jedna z najbardziej drastycznych pod kątem zmian widoczności. Google wprowadziło w niej bowiem o wiele bardziej szczegółową analizę stron zaliczanych do kategorii YMYL (Your Money Your Life). Strony takie, związane bezpośrednio ze zdrowiem i pieniędzmi, zanotowały największe wahania w rankingu.

Google stwierdziło, że w tych kategoriach stron internetowych nie może sobie pozwolić na prezentowanie informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd. Aktualizacja ochrzczona jako Medical Update zwiększyła nacisk na jakość treści, właściwe oznaczanie zawartości witryn oraz unikanie reklam w obrębie głównego contentu.

  • Data wprowadzenia: 1 sierpnia 2018
  • Cel aktualizacji: zwiększenie jakości wyników w kategoriach zdrowie oraz finanse, dostarczenie maksymalnie wiarygodnych informacji
  • Efekty: duże zmiany w rankingach stron wyświetlanych na zapytania powiązane ze stronami kategorii YMYL: wzrosty widoczności stron dbających o wiarygodność i jakość treści, spadki stron niestosujących się do wytycznych

Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty

Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty to aktualizacja algorytmu Google powiązana z update-ami Mobile Friendly oraz Mobile First Index. 10 stycznia 2017 roku Google, poza obecnym już zwiększonym znaczeniem dostosowania stron do urządzeń mobilnych, wprowadziło w tej aktualizacji kary.

Dotyczą one stron stosujących uciążliwe i blokujące użytkownikom dostęp do treści pełnowymiarowe reklamy (Intrusive Interstitials). Wszystkie witryny zasłaniające tekst reklamami zaraz po wejściu na stronę narażają się od tej aktualizacji na spadki widoczności. W skrajnych przypadkach mogą zostać też ukarane całkowitym wyłączeniem z indeksu.

  • Data wprowadzenia: 10 stycznia 2017
  • Cel aktualizacji: obniżenie widoczności stron stosujących natrętne, pełnoekranowe reklamy
  • Efekty: zmiany w rankingach stron: poprawa pozycji witryn stosujących się do wytycznych Google w kwestii reklam, obniżenie pozycji witryn stosujących Intrusive Interstitials oraz zasłaniających w innych sposób treść

March 2019 Core Update

Pierwsza duża aktualizacja algorytmu Google w 2019 roku, miała miejsce 12 marca. Przedstawiona oficjalnie jako zestaw poprawek do algorytmu głównego. Za jej cel postawiono po raz kolejny poprawę dopasowania wyników do intencji użytkownika. Co dokładnie uległo zmianie, pozostaje jednak tajemnicą.

Największe zmiany w widoczności dotknęły stron wpisujących się w kategorię zdrowie. Wzrosty pozycji zanotowały także portale z dużym autorytetem i szerokim zakresem tematycznym. Spadki notowały z kolei będące ich przeciwieństwem — strony niszowe, zajmujące się tylko bardzo wąskim fragmentem poszczególnych zagadnień.

  • Data wprowadzenia: 12 marca 2019
  • Cel aktualizacji: lepsze dopasowanie wyników do intencji użytkownika
  • Efekty: zmiany w widoczności stron: zyskały serwisy o szerokim zakresie tematycznym, straciły strony niszowe oraz oferujące słabe UX

Site Diversity Update — jeden wynik na domenę

Aktualizacja algorytmu Google Site Diversity dotyczyła dokładnie tego, co prezentuje jej nazwa. Miała zwiększać różnorodność stron internetowych w wynikach wyszukiwania, czyli, mówiąc inaczej, zapobiegać wyświetlanie kilku podstron o tej samej domenie w wynikach dobieranych do pojedynczej frazy.

Dzięki niej nie spotkamy się już w wynikach wyszukiwania z sytuacją, w której kilka miejsc w pierwszej dziesiątce wyników zajmują adresy pod wspólną domeną. Od wprowadzenia Site Diversity Update, na jedno słowo kluczowe mogą pojawić się maksymalnie dwa wyniki pochodzące z tej samej domeny lub jej subdomen.

  • Data wprowadzenia: 6 czerwca 2019
  • Cel aktualizacji: ograniczenie ilości prezentowanych wyników z jednej domeny
  • Efekty: naprawienie wspomnianych błędów w dobieraniu wyników oraz poprawa widoczności stron, które dotychczas traciły ze względu na tę anomalię

June 2019 Core Update

Kolejna aktualizacja lub aktualizacje algorytmów Google potwierdzone oficjalnie i zapowiedziane wcześniej przez firmę. Ich zakres, podobnie jak w przypadku March 2019 Core Update, pozostaje nieznany. Społeczność SEO spekuluje jednak, na podstawie analiz i zebranych danych, że aktualizacja dotyczyła mocniejszego włączenia do czynników rankingowych UX oferowanych przez strony na urządzeniach mobilnych.

Część specjalistów wskazywała wówczas także na powiązanie z poprzednim, marcowym update-em. Spora część witryn, które wówczas straciły swoje pozycje, miała odzyskać widoczność bezpośrednio po aktualizacji.

  • Data wprowadzenia: 3 czerwca 2019
  • Cel aktualizacji: poprawa jakości dobieranych wyników
  • Efekty: obniżenie widoczności stron ze słabym UX na urządzeniach mobilnych, dużą ilością reklam, długim czasem ładowania witryny oraz niskiej jakości contentem

September 2019 Core Update

Następna spora aktualizacja algorytmu Google i następna spora niewiadoma. Podobnie jak w przypadku aktualizacji z marca i czerwca 2019, tak i tutaj, przy aktualizacji wrześniowej, zakres zmian pozostał nieznany. Co tak właściwie uległo zmianie w dobieraniu wyników, pozostaje w kwestii domysłów.

Liczne analizy skutków aktualizacji donosiły między innymi o poprawie pozycji dla stron o mocnym profilu linków oraz wzroście znaczenia pokrycia tematyki na podstronach w stosunku do profilu linków. Aktualizacja wprowadziła też nowe funkcje wyników, takie jak karuzela filmów, powiązane zapytania oraz feature snippet.

  • Data wprowadzenia: 24 września 2019
  • Cel aktualizacji: poprawienie sposobu oceniania jakości treści przez wyszukiwarkę
  • Efekty: wzrost pozycji stron o treściach lepiej wyczerpujących temat, ale słabszym profilu linków oraz spadki ruchu organicznego portali widocznych na frazy, do których dodano nowe funkcje wyników

Google BERT

BERT (Bidirectional Encoder Representation from Transformers) to jedna największych aktualizacji algorytmu Google w historii. Szacuje się, że wraz z jej wprowadzeniem, zmianom uległo około 10% wszystkich zapytań na całym świecie.

Jej celem było włączenie do algorytmu mechanizmu przetwarzania naturalnego języka (Natural Language Processing). Dzięki niemu Google jest w stanie lepiej interpretować zarówno intencje użytkowników, jak i treści na stronach. W efekcie pozwala to dostarczać o wiele trafniejsze wyniki na frazy długiego ogona.

Co ciekawe, Google zaznaczył, że nie da się optymalizować stron do tej aktualizacji. Zmiany w widoczności nie są tutaj bowiem dyktowane jakością czy poszczególnymi elementami witryn. Stanowią efekt lepszego zrozumienia treści przez wyszukiwarkę.

BERT to kolejny gigantyczny krok w kierunku zapewniania maksymalnej trafności wyników. To także próba dotrzymania kroku zmianom zachodzącym w sposobie korzystania z wyszukiwarki. Użytkownicy wpisują bowiem coraz to dłuższe frazy, coraz chętniej korzystają też z wyszukiwania głosowego. Spora część zapytań przestaje więc przypominać kierowane do maszyny słowa kluczowe, a staje się bliższa naturalnej komunikacji międzyludzkiej.

Jeśli wyszukiwarka ma utrzymać jakość prezentowanych wyników, musi być w stanie właściwie interpretować zapytania. Również te, które jeszcze nigdy nie padły (około 15% zapytań kierowanych do Google to mocno złożone frazy long tail, które nie były dotąd wyszukiwane w zadanej konfiguracji).

  • Data wprowadzenia: październik 2019 (frazy w j.ang), grudzień 2019 (rozszerzenie na 70 języków)
  • Cel aktualizacji: lepsze zrozumienie intencji stojących za złożonymi zapytaniami użytkowników oraz poprawa interpretacji treści przez wyszukiwarkę
  • Efekty: poprawa widoczności witryn odpowiadających na precyzyjne pytania użytkowników

January 2020 Core Update

Pierwsza w 2020 roku aktualizacja algorytmu Google. Ponownie, bez podania żadnych szczegółów dotyczących zmian. Krótka notka na oficjalnym Twitterze Google zaznaczyła jedynie, że wskazówki dotyczące postępowania przy aktualizacjach algorytmu pozostają bez zmian. Celem aktualizacji, podobnie jak w przypadku wcześniejszych Core Update, była poprawa jakości wyników oraz lepsze dopasowanie ich do intencji szukających.

  • Data wprowadzenia: 13 stycznia 2020
  • Cel aktualizacji: poprawa jakości i dopasowania wyników wyszukiwania

May 2020 Core Update

Kolejna nazwana oficjalnie aktualizacja algorytmu Google, o której zostaliśmy poinformowani. Obejmująca ponownie poprawę jakości dobieranych wyników wyszukiwania. Podobnie jak w poprzednich Core Update-ach, nie wiemy, co uległo zmianie. Najprawdopodobniej był to kolejny zestaw poprawek dotyczących oceny treści witryn.

  • Data wprowadzenia: 4 maja 2020
  • Cel aktualizacji: poprawa trafności wyników wyszukiwania

Google Product Reviews Update

Niewielka aktualizacja algorytmu Google związana ze stronami prezentującymi opinie i recenzje produktów. Mająca na celu zwiększenie widoczności recenzji i opinii faktycznie użytecznych i rzetelnych, a obniżenie rankingu stron prezentujących spamowe recenzje lub niskiej jakości listy TOP X produktów publikowane wyłącznie w celu pozyskiwania odnośników.

  • Data wprowadzenia: 8 kwietnia 2021
  • Cel aktualizacji: dostarczenie użytkownikom wartościowych informacji o produktach

June 2021 Core Update

Pierwsza aktualizacja głównego algorytmu wyszukiwarki w 2021 roku. Podobnie jak przy poprzednich zmianach, nie wskazano zakresu aktualizacji. Google poinformował tylko o tym, że zmiana będzie wprowadzona, a przy tym zapowiedział także kolejną aktualizację, która miała nastąpić miesiąc później.

  • Data wprowadzenia: 2 czerwca 2021
  • Cel aktualizacji: poprawienie jakości wyników wyszukiwania

Google Page Experience Update

Odkładana wielokrotnie aktualizacja algorytmu Google. Powiązana bezpośrednio ze wskaźnikami Core Web Vitals, czyli wskaźnikami pozwalającymi oszacować doświadczenia użytkowników danej strony. Jej wdrażanie rozpoczęło się 15 czerwca 2021, a zakończone zostało oficjalnie 2 września.

  • Data wprowadzenia: 15 czerwca 2021 (początek wdrażania)
  • Cel aktualizacji: poprawienie jakości wyników poprzez włączenie wskaźników CWV stron do ustalania ich wartości oraz dobierania wyników

Google Search Spam Update

Aktualizacje algorytmu Google mające na celu jeszcze bardziej restrykcyjne ograniczenie spamu w wynikach wyszukiwania. Pierwsza część update’u została ogłoszona 23 czerwca 2021 i dotyczyła wykrywania obecności spamu wewnątrz całej domeny. Druga część aktualizacji pojawiła się zaledwie 5 dni później - 28 czerwca 2021.

Część trzecia, będąca już poniekąd osobną aktualizacją, pojawiła się 26 lipca 2021. Dotyczyła kompletnie innego aspektu niż dwie poprzedzające ją zmiany. Skupiła się bowiem na poprawie umiejętności oceniania profilu linków zewnętrznych.

Część czwarta, pod nazwą November 2021 spam update, została wprowadzona 1 listopada 2021 roku. Google opisuje ją jako “część regularnej pracy nad ulepszaniem wyników”.

  • Daty wprowadzenia: 23 czerwca 2021, 28 czerwca 2021, 26 lipca 2021, 1 listopada 2021
  • Cel aktualizacji: ograniczenie spamu w wynikach wyszukiwania, poprawa dokładności analizy stron przez algorytm oraz poprawa sposobu oceny profilu linków zewnętrznych

July 2021 Core Update

W lipcu 2021 Google rozpoczęło wdrażanie kolejnej, zapowiedzianej w czerwcu aktualizacji Core Update. Stanowi ona kontynuację oraz korekty zmian wprowadzonych miesiąc wcześniej. Co się zmieniło? Tego się raczej nie dowiemy. Google jak zwykle, przypomina jedynie o stosowaniu się do wytycznych dla webmasterów.

  • Data wprowadzenia: 1 lipca 2021
  • Cel aktualizacji: poprawa jakości wyników wyszukiwania (korekta zmian wprowadzonych w czerwcu 2021)

Podsumowanie

Przez wszystkie lata swojego istnienia Google wprowadziło wiele różnych aktualizacji. Zmieniały one sposób dobierania wyników i w efekcie widoczność stron, często bardzo drastycznie. Wszystkie z nich miały na celu zapewnienie wartościowych wyników wyszukiwania, ale poprzez wprowadzane zmiany algorytmu, odbiły się też znacząco na SEO.

Z każdą aktualizacją proces pozycjonowania i optymalizacji może ulec zmianie, tak samo jak ranking pozycjonowanej strony. Ze względu na to, jeśli chcemy budować widoczność w sieci, nie możemy ignorować aktualizacji. To one w dużej mierze ukształtowały to, jak wygląda dzisiaj SEO, to one mogą też wpłynąć bezpośrednio na widoczność Twojej strony. Jeśli chcesz skutecznie pozycjonować swoją stronę lub zajmować się zawodowo SEO, musisz być na bieżąco ze zmianami w algorytmie.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym są aktualizacje algorytmu Google
  • O historii zmian w algorytmach
  • O wpływie aktualizacji algorytmu Google na wyniki wyszukiwania

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO Samodzielni
Google Search Console - poradnik - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Audyt SEO - co powinien zawierać? - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.