Choć poprzedni tydzień minął pod znakiem przygotowań do Wszystkich Świętych i Halloween, to nie zabrakło w nim także nowinek dotyczących SEO. Najgłośniejsze było zdecydowanie upublicznienie pozwu przeciwko Google. Nie zabrakło też jednak aktualizacji i nowości istotnych z punktu widzenia “codziennego pozycjonowania”. Sprawdź!
1. Google pozwany o zmowę z Facebookiem i manipulację AMP
Zgodnie z decyzją sędziego z Manhattanu, upubliczniona została niezredagowana wersja pozwu przeciwko Google, złożonego pierwotnie, 9 września. Przedstawia on dość szokujący obraz działań firmy, w tym liczne nadużycia. Jeśli zarzuty są zgodne z prawdą, to możemy mieć do czynienia z jedną z największych afer wokół giganta wyszukiwania w historii.
Pozew wskazuje, że Accelerated Mobile Pages (AMP) Google, które miały drastycznie poprawić wydajność internetu mobilnego, miały być tak naprawdę manipulacją. Po uruchomieniu w 2015 roku, Google miało m.in. fałszować wyniki wydajności nowego rozwiązania. Wszystko po to, by zmusić publikujących do korzystania z tego formatu i tym samym, ograniczyć pieniądze przeznaczane na reklamę na giełdach reklamowych (ad exchange) innych niż te należące do Google.
Pozew złożony przez stan Teksas w imieniu 16 innych stanów posuwa się na tyle daleko, że twierdzi, że Google specjalnie ograniczył prędkość ładowania stron mobilnych niebędących AMP. Miało to zapewnić dobrze wyglądające statystyki wydajności nowych wówczas AMP. Podkreśla też rzekomą zmowę z Facebookiem, która miała dać gigantowi nieuczciwą przewagę w licytacji reklam.
Rzecznik Google nazwał pozew “pełnym nieścisłości”, zaznaczając przy tym, że firma zamierza “zdecydowanie bronić się w sądzie przed bezpodstawnymi zarzutami”.
Warto pamiętać, że są to zarzuty postawione w bardzo mocno upolitycznionym procesie sądowym. Z pełną treścią pozwu można zapoznać się tutaj. Bez dostępu do wszystkich wewnętrznych dokumentów nie sposób jednak obiektywnie stwierdzić, czy zarzuty mają solidne podstawy, czy stanowią jedynie błędną interpretację.
2. Nowy atrybut - wskazówka, który poprawi Core Web Vitals Twojej strony
Google opublikowało artykuł zachęcający do korzystania z nowego (eksperymentalnego) atrybutu HTML “importance”, który ma wskazywać na “ważność” poszczególnych elementów strony. Informacja o priorytecie poszczególnych elementów witryny w kodzie ma znacznie przyśpieszyć ładowanie w Google Chrome, co ma z kolei przekładać się na poprawę wrażeń użytkowników i lepsze CWV strony.
Atrybut importance to sposób na to, by poinformować przeglądarkę o tym, które z zasobów Twojej witryny są najistotniejsze. Dzięki niemu mamy zyskać więcej kontroli nad kolejnością ich ładowania. Więcej szczegółów w oficjalnym komunikacie (tutaj).
3. Google wdraża API dla danych z Discover i Google News
Google ogłasza, że Search Console API obsługuje od teraz wyświetlanie danych Google Discover i Google News. Obsługuje także wyrażenia regularne (regex). Wsparcie zostało dodane po wielu powtarzających się prośbach użytkowników z branży. Funkcje te były już od jakiegoś czasu dostępne w interfejsie internetowym. Teraz Google wprowadziło jednak także wsparcie API.
4. Google ułatwia usuwanie zdjęć dzieci z wyników wyszukiwania
Od teraz Google pozwala rodzicom, opiekunom oraz samym dzieciom (osobom poniżej 18 roku życia) na bezpośrednie zgłaszanie próśb o usunięcie zdjęć, na których się znajdują, z wyników wyszukiwania. Pozytywnie rozpatrzone zgłoszenie sprawi, że zdjęcie zniknie całkowicie z wyników Google. Nie będzie pojawiać się ani w Google Grafika, ani jako miniatura w żadnej innej funkcji wyników. O szczegółach i warunkach dotyczących zgłoszeń dowiesz się ze strony pomocy Google.
Prośbę o usunięcie zdjęcia można złożyć tutaj. Zanim wyślesz prośbę, pamiętaj jednak, by zapoznać się z warunkami zgłoszenia.
5. Zmiany w Google Merchant Center
Brak unikalnych identyfikatorów produktów w danych produktów w Google Merchant Center będzie od teraz traktowany łagodniej. Produkty bez tych informacji nie będą już usuwane z wyników wyszukiwania. Google będzie teraz ograniczać jedynie ich widoczność.
Zmiana ta jest aktualizacją wcześniejszej decyzji z września tego roku. Wówczas to firma zaczęła wymagać od sprzedających uzupełniania UPI (Unique Product Identifier). Produkty bez właściwych atrybutów były od wtedy automatycznie usuwane z wyników organicznych.
6. Google upraszcza dane strukturalne
Google usunęło ze swoich stron pomocy wskazówki dotyczące 12 atrybutów danych strukturalnych. Powodem tej zmiany jest brak jakiegokolwiek wykorzystania ich w wyszukiwarce. Usunięte atrybuty nie są też brane pod uwagę w Teście wyników z elementami rozszerzonymi. Z punktu widzenia Google są więc kompletnie bezużyteczne.
Usunięto:
- HowTo:
- description,
- QAPage - mainEntity.:
- suggestedAnswer.author,
- dateCreated,
- suggestedAnswer.dateCreated,
- acceptedAnswer.author,
- acceptedAnswer.dateCreated,
- author fields,
- SpecialAnnouncement:
- provider,
- audience,
- serviceType,
- address,
- category fields.
Powyższe dane strukturalne zostały oficjalnie usunięte z dokumentacji Google. Nie pomogą Ci one uzyskać wyników z elementami rozszerzonymi. Nie wpłyną też w żaden sposób na ranking ani wyniki testu wyników z elementami rozszerzonymi. Google będzie je ignorować.