Co zmieniło się po September 2021 Core Update? Pierwsze analizy donoszą, że zmian było całkiem sporo. Poza nimi, w tym tygodniu pojawiła się jednak także odświeżona wersja Google Search Console, a Twitter zrezygnował ze wsparcia AMP. Jest też długo wyczekiwania aktualizacja na temat Mobile First Index. Sprawdź, co słychać w SEO!
1. November 2021 Core Update namieszał w rankingu
Wdrażanie November 2021 Core Update zaczęło się 17 listopada. Teraz gdy aktualizacja jest już oficjalnie w pełni wdrożona, możemy przyjrzeć się jej efektom.
Według danych największych firm monitorujących globalne wyniki Google, zmiany w rankingach były dość gwałtowne. Doniesienia przedsiębiorstw takich jak Semrush, SISTRIX czy RankRanger największa zmienność wyników wyszukiwania była widoczna w pierwszych 24 godzinach od ogłoszenia aktualizacji.
Semrush donosi też, że zakres zmian zaobserwowanych bezpośrednio po November 2021 Core Update jest znacznie większy niż w przypadku wcześniejszych tegorocznych aktualizacji, tj. June i July Core Update.
W porównaniu z lipcowymi wahaniami skala zmian jest większa o kolejno 12% dla wyników stron desktopowych i aż 23% dla wyników mobilnych. Największe wahania dotknęły, jak zazwyczaj przy Core Updates, sektora zdrowia.
Czynniki objęte zmianami pozostają na razie w kwestii domysłów, ale jedno jest pewne. Mamy do czynienia z najbardziej gwałtownymi zmianami w tym roku.
A jak tam Twoje pozycje? Zanotowałeś/aś ostatnio jakieś większe wahania? A może chcesz o coś dopytać lub wiesz o czymś, co nam umknęło? Daj znać, dołącz do grupy SEO Samodzielni na Facebooku!
2. Nowy wygląd Google Search Console!
Od paru dni Google Search Console jest dostępne w zupełnie nowym wydaniu. Google zmienił design konsoli w celu zwiększenia intuicyjności i ogólnego UX. Z oficjalnego Twittera firmy dowiedzieliśmy się też, że na przestrzeni kilku najbliższych miesięcy GSC doczeka się jeszcze niewielkich zmian. Będą one miały na celu, podobnie jak redesign interfejsu, poprawę UX konsoli.
Jeśli dotąd nie widzieliście zmian, zerknijcie do konsoli. Jeśli natomiast jeszcze z niej nie korzystacie, sprawdźcie nasz nowy kompleksowy poradnik Google Search Console. Już na podstawie nowej wersji!
3. Twitter rezygnuje po cichu ze wsparcia AMP
Jeśli korzystamy z AMP, a link do naszego serwisu pojawi się na Twitterze, to klikający w niego użytkownik zostanie przekierowany do właśnie do wersji AMP. Prawda? Już nie. Teraz cały ruch mobilny kierowany do Twojej strony z Twittera trafi po prostu na responsywną lub mobilną wersję serwisu.
Jak się okazuje, Twitter zrezygnował z automatycznego przekierowywania do AMP, a jedyna informacja o tym fakcie pojawiła się w oficjalnej dokumentacji. Decyzja o stopniowym wycofywaniu się ze wsparcia AMP przez Twitter jest zapewne efektem zbliżającego się Page Experience Update.
Google ogłosił, że wraz z wejściem aktualizacji w życie korzystanie z AMP przestanie być warunkiem niezbędnym do pojawienia się wpisu w snippecie “Top Stories” (w polskiej wersji “Najważniejsze wiadomości”). Wyróżnienie to jest generowane w wynikach na zapytania dotyczące wiadomości.
4. Google przyznaje się do problemów z indeksacją
John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst w Google, potwierdził ostatnio na Twitterze domysły krążące w branży od paru dni. Pomiędzy 11 a 17 listopada Google mam problemy z crawlowaniem niektórych stron. Przyczyną miał być naprawiony już bug, a spowolnione indeksowanie miało dotknąć tylko niewielkiej ilości witryn.
Jeśli zauważyliście jednak ostatnio jakieś niezrozumiałe anomalie wokół indeksowania waszych stron, to mogła to być przyczyna. Sytuacja powinna już wrócić do normy.
5. Bing uruchomił Page insights
Po długich miesiącach testów, Bing wreszcie wdraża globalnie nowe rozszerzenie wyników wyszukiwania — Page insights. Dodatek ten będzie przedstawiał krótkie streszczenie / podsumowanie tego, co znajduje się na wyświetlanej stronie oraz informacje o samej witrynie.
Snippet będzie pojawiał się pod postacią ikony niebieskiej żarówki wyświetlanej obok wyniku. Ma pomagać użytkownikom szybciej odnaleźć konkretne informacje, ale, ze względu na niezbędne do prawidłowej prezentacji rozmiary ekranu, nie będzie wyświetlał się na urządzeniach mobilnych.
6. Google zmienia plany dotyczące Mobile First Index
Pierwszą datą pełnego wdrożenia Mobile First Index, czyli indeksowania stron na podstawie ich wersji mobilnej, był wrzesień 2020. Później, ze względu na pandemię, został on przesunięty kolejno na lipiec 2020, a w końcu marzec 2021. Data ta jednak minęła, a dopiero teraz, po 7 miesiącach, za pośrednictwem bloga Google Search Central, dowiadujemy się co dalej.
Google informuje, że nie będzie wyznaczać kolejnego dokładnego deadline’u dla stuprocentowego Mobile First Index. Tam, gdzie jeszcze do niej nie doszło, zmiana priorytetu indeksowania ma nastąpić dynamicznie.
Przyczyną takiej decyzji jest przeanalizowanie przez firmę stron, które nie są jeszcze objęte aktualizacją (nie są indeksowane na podstawie wersji mobilnej). Analiza ta miała wykazać, że część z tych stron “nie jest gotowa na zmianę ze względu na różne niespodziewane wyzwania”.
Zadania, przed którymi stanęły w obliczu aktualizacji te witryny miały być “zaskakująco trudne”. To dlatego firma postanowiła dać im więcej czasu i nie zmieniać sposobu ich indeksacji, dopóki nie będą gotowe.