Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #85 – SGE już dostępne, Bing w ChatGPT i Merchant Center Next

30-05-2023

SEO News #85 – SGE już dostępne, Bing w ChatGPT i Merchant Center Next

Sprawdzamy, jak wygląda i działa nowa wyszukiwarka od Google!

SEO News #85 – SGE już dostępne, Bing w ChatGPT i Merchant Center Next - SEO blog

Search Generative Experience, czyli nowa wyszukiwarka Google jest już dostępna dla pierwszych użytkowników. ChatGPT dostanie dostęp do Binga. Zapowiedziano nowe Merchant Center. Poza tym: system Topic Authority, grafiki w Bardzie, bug wyników wideo i podwojony limit znaków w Bing Chat.

1. Search Generative Experience (SGE) dostępne dla pierwszych użytkowników

25 maja 2023 roku Google otworzyło Search Generative Experience (SGE) dla pierwszych użytkowników. W sieci zaroiło się od screenshotów i relacji, czas więc przyjrzeć się bliżej.

Dla przypomnienia: SGE to nowa wyszukiwarka Google zintegrowana z AI generującym odpowiedzi na zapytania. Firma pokazała ją po raz pierwszy 10 maja, na konferencji I/O 2023 (SEO News #83). Udzielany dostęp jest eksperymentalny, w ramach Google Labs.

Na początek strona główna:

Search Generative Experience na desktop
Search Generative Experience na desktopie (Źródło: searchenginejournal.com/google-sge-ai-overview-examples/487918/)
Search Generative Experience na mobile
I na mobile (Źródło: Tamże)

A teraz parę screenshotów wyników w SGE na różne rodzaje fraz.

Odpowiedzi na proste pytania wyglądają tak:

Search Generative Experience dla prostych zapytań
Źródło: searchengineland.com/hands-on-with-googles-new-search-generative-experience-427594
Search Generative Experience dla prostych zapytań
Źródło: searchenginejournal.com/google-sge-ai-overview-examples/487918/

A tak prezentują się źródła, na podstawie których powstała odpowiedź (po kliknięciu w prawy górny róg snippetu):

Search Generative Experience przy rozwinięciu snippetu
Źródło: Tamże

Tak z kolei wyglądają wyniki na frazy lokalne:

Search Generative Experience dla frazy lokalnej
Źródło: youtube.com/watch?v=ZxJFJay9uN0
Search Generative Experience dla frazy lokalnej
Źródło: searchengineland.com/hands-on-with-googles-new-search-generative-experience-427594
Search Generative Experience dla frazy lokalnej
Źródło: searchengineland.com/hands-on-with-googles-new-search-generative-experience-427594

A tak na zapytania związane z produktami oraz zakupowe:

Search Generative Experience dla frazy sprzedażowej
Źródło: searchenginejournal.com/google-sge-ai-overview-examples/487918/
Search Generative Experience dla frazy sprzedażowej
Źródło: searchenginejournal.com/google-sge-ai-overview-examples/487918/

No a tak na frazy z intencjami zrobienia czegoś, powiedzmy „poradnikowe”:

Search Generative Experience dla frazy poradnikowej
Źródło: searchengineland.com/hands-on-with-googles-new-search-generative-experience-427594

Co ciekawe, na frazy ogólne SGE nie generuje odpowiedzi domyślnie, a zamiast tego wyświetla opcję z przyciskiem:

Search Generative Experience dla frazy ogólnej
Źródło: twitter.com/spacerobot5/status/1661773489605410816

Co rzuca się w oczy po przejrzeniu tych wyników, to że SGE działa i to całkiem skutecznie.

Szczególnie na frazy, pod którymi w klasycznych wynikach spodziewalibyśmy się snippetów bezpośrednich odpowiedzi. Świetna jest też opcja zadawania kolejnych pytań (Ask a follow up).

Jak dla mnie wyniki lokalne do złudzenia przypominają jednak klasyczny local pack – po prostu nieco odświeżony i zestawiony z mapą.

Niepokoją mnie z kolei trochę wyniki zakupowe. Tworzą one coś, co wygląda jak rzetelna odpowiedź, a jest u podstaw połączeniem paru list, rankingów i poradników, które po prostu są wysoko w wynikach.

Bardzo podobne odczucia mam zresztą i co do zapytań „how to”, które syntetyzują odpowiedzi w stylu „krok po kroku” na bazie kilku źródeł.

I tak, wiem, że „zwykłe” wyniki działają tak samo (to, co wysoko na frazie, nie zawsze musi być rzetelne), ale odpowiedzi generowane przez AI są o wiele bardziej przekonujące. No i zdecydowanie nie zachęcają do sprawdzania kilku źródeł.

Niemniej, to tylko moje odczucia i bardzo podobne zdanie mam na temat AI w Bingu czy traktowania ChatuGPT jak encyklopedii. No ale prywata na bok.

Google zrobiło mega postęp w bardzo krótkim czasie. Teraz firmę czeka mnóstwo dopracowywania i dostrajania, co będę dla Was pilnie śledził i obserwował :)

Jeśli chcesz, to więcej przykładów i screenshotów znajdziesz w źródłach, które zamieściłem pod zdjęciami.

Póki co dostęp do SGE jest bardzo limitowany. Z dnia na dzień wpuszczani są jednak kolejni użytkownicy.

Na waitlistę zapisać mogą się oficjalnie co prawda tylko osoby ze Stanów, ale w praktyce można zrobić to z wykorzystaniem VPN’a i konta Google ustawionego na język angielski.

O otworzeniu SGE Google poinformowało też na swoim blogu.

2. Bing Chat w ChatGPT i Windowsie 11

GPT-4 dostanie opcję korzystania z wyszukiwarki Bing (czyli będzie mieć dostęp do internetu!).

ChatGPT będzie mógł korzystać z Internetu
Źródło: blogs.bing.com

Bing Chat oraz Edge Copilot dostanie z kolei wsparcie pluginów ChatGPT, które od teraz będą działać na wszystkich platformach.

pluginy ChatGPT
Źródło: blogs.bing.com

A jakby tego było mało, to Windows 11 dostanie swoją wersję Edge Copilot, czyli Windows Copilot. W praktyce będzie to taki Bing Chat zintegrowany z Windowsem.

integracja Windowsa z Bing
Źródło: blog.windows.com

Wszystkie funkcje zapowiedziane przez Microsoft mają pojawić się w „najbliższych tygodniach”. Więcej o nich przeczytacie na blogu Bing oraz na blogu Windows.

PS W tym drugim Microsoft przedstawia też nowości dla programistów, które pomijam w SEO News!

3. Merchant Center Next zastąpi Merchant Center

23 maja 2023 odbył się Google Marketing Live 2023, czyli wydarzenie, na którym Google zapowiada nowości dotyczące swoich systemów reklamowych.

Nie relacjonuje całości, bo w SEO News unikam raczej przeplatania nowinek na temat SEM, ale muszę zrobić jeden wyjątek.

Na tegorocznym Marketing Live Google zapowiedziało nową odsłonę Google Merchant Center (GMC) o niezbyt innowacyjnej nazwie: Merchant Center Next.

Co ciekawe, jest ona od razu wdrażana dla nowych użytkowników, a aktualną platformę ma zastąpić w pełni już w 2024 roku.

Dla przypomnienia: Merchant Center to usługa, która pozwala m.in. reklamować produkty, ale też pozyskiwać ruch organiczny z karty Zakupy, przez co może wspierać pozycjonowanie.

W porównaniu ze swoją poprzedniczką nowa wersja GMC jest znacznie prostsza. Największą zmianą jest jednak to, że ma ona automatycznie pobierać listy produktów z podpiętych do niej sklepów i stron.

Merchant Center Next
Merchant Center Next (Źródło: blog.google)

Celem nowej wersji ma być umożliwienie korzystania z reklam i widoczności w Google większej liczbie sprzedających. Zwłaszcza tych prowadzących małe biznesy i działających głównie stacjonarnie.

Przede wszystkim chodzi o to, żeby pozbyć się bardzo problematycznego jak dotąd dodawania produktów i przy okazji ułatwić dostęp do informacji w raportach.

skuteczność w Merchant Center Next
Zakładka Skuteczność w Merchant Center Next (Źródło: blog.google)

Szczegóły znajdziesz na blogu Google: New tools to help small businesses connect with online shoppers.

4. Wiemy jak działa system Topic Authority

23 maja Google wrzuciło na swojego bloga wpis o systemie Topic Authority (nie mylić z Topical Authority!). System ten pomaga wyszukiwarce oceniać wiarygodność i użyteczność treści na frazach dotyczących aktualności.

Wbrew pozorom ten system rankingowy nie jest nowy i działa w Google od kilku lat. Po prostu z jakiegoś powodu firma zdecydowała teraz, że wypadałoby o nim wspomnieć.

wpis Google o Topic Authority
Źródło: twitter.com/searchliaison/status/1661057588052606977

Jak czytamy na blogu, system topic authority na podstawie wielu czynników stara się zrozumieć, czy dana publikacja jest wiarygodna w danym obszarze.

System ma analizować przede wszystkim:

  • Rozpoznawalność serwisu w kontekście tematu lub lokalizacji, których dotyczy zapytanie,
  • Wpływ publikacji na dany temat i oryginalność treści (czy informacje pochodzą z pierwszej ręki, czy zostały już od kogoś przepisane lub, czy są kopiowane przez inne serwisy),
  • Ogólną reputację źródła (historia publikacji, rekomendacje z innych źródeł i inne dowody pozytywnej reputacji).

W praktyce dzięki temu systemowi wrocławskie serwisy informacyjne mają większy autorytet na frazy dotyczące newsów związanych z Wrocławiem, krakowskie na frazy dotyczące tego, co dzieje się w Krakowie i tak dalej.

I nie dotyczy to wyszukiwania lokalnego, ale całego kraju.

To samo dotyczy także serwisów specjalistycznych/eksperckich, które dzięki temu systemowi mogą na aktualne tematy dotyczące swoich nisz przebijać się powyżej ogromnych portali newsowych.

Google twierdzi, że całość spisuje się bardzo dobrze. Nam pozostaje tylko wierzyć na słowo :)

5. Grafiki w odpowiedziach Barda

Zgodnie z zapowiedziami z Google I/O 2023, Bard dostał możliwość odpowiadania za pomocą grafik. Nie są to jednak grafiki generowane, jak w Bing Chat’cie (choć te też mają się pojawić), a po prostu obrazki z internetu, które urozmaicają konwersację.

grafiki w odpowiedziach Barda
Źródło: twitter.com/JackK/status/1661069463490555905

Co ważne, każda z grafik, która pojawi się w czacie ma domyślnie przypisane źródło. Żeby je zobaczyć, wystarczy kliknąć na obrazek.

Grafiki w odpowiedziach to pierwsza z zapowiedzianych funkcji, która trafiła do AI-czatu Google.

6. Bug Google wygenerował straty ruchu wideo

Pomiędzy 4 a 17 maja bug w Search Console spowodował spadek ruchu organicznego w wideo. Błąd ten nie dotyczył wyłącznie raportowania, ale wpłynął też realnie na ruch. Prawdopodobnie Google rzadziej wyświetlało w tym czasie wyniki wideo.

informacja o bugu Google wideo
Źródło: support.google.com/webmasters/answer/6211453

Raporty serwisów monitorujących funkcje wyników nie wskazują na jakieś znaczne zmiany w wynikach wideo na przestrzeni maja. Jeśli macie jednak na stronie sporo zindeksowanych filmików i zauważyliście ostatnio spadki ruchu, to może to być rozwiązanie tajemnicy.

Informacja na temat błędu pojawiła się na stronie anomalii danych w Search Console.

7. Bing Chat podwaja limit znaków

No i na koniec dokładnie tak, jak w nagłówku: Bing Chat podwaja limit znaków w zapytaniach. Aktualizacja ta nie została nigdzie oficjalnie odnotowana i ponoć nie jest jeszcze dostępna dla każdego. Tak czy inaczej: zmiana drobna, ale warta odnotowania.

zwiększony limit zapytań w Bingu do 4000 znaków


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog