Search Generative Experience, czyli nowa wyszukiwarka Google jest już dostępna dla pierwszych użytkowników. ChatGPT dostanie dostęp do Binga. Zapowiedziano nowe Merchant Center. Poza tym: system Topic Authority, grafiki w Bardzie, bug wyników wideo i podwojony limit znaków w Bing Chat.
1. Search Generative Experience (SGE) dostępne dla pierwszych użytkowników
25 maja 2023 roku Google otworzyło Search Generative Experience (SGE) dla pierwszych użytkowników. W sieci zaroiło się od screenshotów i relacji, czas więc przyjrzeć się bliżej.
Dla przypomnienia: SGE to nowa wyszukiwarka Google zintegrowana z AI generującym odpowiedzi na zapytania. Firma pokazała ją po raz pierwszy 10 maja, na konferencji I/O 2023 (SEO News #83). Udzielany dostęp jest eksperymentalny, w ramach Google Labs.
Na początek strona główna:
A teraz parę screenshotów wyników w SGE na różne rodzaje fraz.
Odpowiedzi na proste pytania wyglądają tak:
A tak prezentują się źródła, na podstawie których powstała odpowiedź (po kliknięciu w prawy górny róg snippetu):
Tak z kolei wyglądają wyniki na frazy lokalne:
A tak na zapytania związane z produktami oraz zakupowe:
No a tak na frazy z intencjami zrobienia czegoś, powiedzmy „poradnikowe”:
Co ciekawe, na frazy ogólne SGE nie generuje odpowiedzi domyślnie, a zamiast tego wyświetla opcję z przyciskiem:
Co rzuca się w oczy po przejrzeniu tych wyników, to że SGE działa i to całkiem skutecznie.
Szczególnie na frazy, pod którymi w klasycznych wynikach spodziewalibyśmy się snippetów bezpośrednich odpowiedzi. Świetna jest też opcja zadawania kolejnych pytań (Ask a follow up).
Jak dla mnie wyniki lokalne do złudzenia przypominają jednak klasyczny local pack – po prostu nieco odświeżony i zestawiony z mapą.
Niepokoją mnie z kolei trochę wyniki zakupowe. Tworzą one coś, co wygląda jak rzetelna odpowiedź, a jest u podstaw połączeniem paru list, rankingów i poradników, które po prostu są wysoko w wynikach.
Bardzo podobne odczucia mam zresztą i co do zapytań „how to”, które syntetyzują odpowiedzi w stylu „krok po kroku” na bazie kilku źródeł.
I tak, wiem, że „zwykłe” wyniki działają tak samo (to, co wysoko na frazie, nie zawsze musi być rzetelne), ale odpowiedzi generowane przez AI są o wiele bardziej przekonujące. No i zdecydowanie nie zachęcają do sprawdzania kilku źródeł.
Niemniej, to tylko moje odczucia i bardzo podobne zdanie mam na temat AI w Bingu czy traktowania ChatuGPT jak encyklopedii. No ale prywata na bok.
Google zrobiło mega postęp w bardzo krótkim czasie. Teraz firmę czeka mnóstwo dopracowywania i dostrajania, co będę dla Was pilnie śledził i obserwował :)
Jeśli chcesz, to więcej przykładów i screenshotów znajdziesz w źródłach, które zamieściłem pod zdjęciami.
Póki co dostęp do SGE jest bardzo limitowany. Z dnia na dzień wpuszczani są jednak kolejni użytkownicy.
Na waitlistę zapisać mogą się oficjalnie co prawda tylko osoby ze Stanów, ale w praktyce można zrobić to z wykorzystaniem VPN’a i konta Google ustawionego na język angielski.
O otworzeniu SGE Google poinformowało też na swoim blogu.
2. Bing Chat w ChatGPT i Windowsie 11
GPT-4 dostanie opcję korzystania z wyszukiwarki Bing (czyli będzie mieć dostęp do internetu!).
Bing Chat oraz Edge Copilot dostanie z kolei wsparcie pluginów ChatGPT, które od teraz będą działać na wszystkich platformach.
A jakby tego było mało, to Windows 11 dostanie swoją wersję Edge Copilot, czyli Windows Copilot. W praktyce będzie to taki Bing Chat zintegrowany z Windowsem.
Wszystkie funkcje zapowiedziane przez Microsoft mają pojawić się w „najbliższych tygodniach”. Więcej o nich przeczytacie na blogu Bing oraz na blogu Windows.
PS W tym drugim Microsoft przedstawia też nowości dla programistów, które pomijam w SEO News!
3. Merchant Center Next zastąpi Merchant Center
23 maja 2023 odbył się Google Marketing Live 2023, czyli wydarzenie, na którym Google zapowiada nowości dotyczące swoich systemów reklamowych.
Nie relacjonuje całości, bo w SEO News unikam raczej przeplatania nowinek na temat SEM, ale muszę zrobić jeden wyjątek.
Na tegorocznym Marketing Live Google zapowiedziało nową odsłonę Google Merchant Center (GMC) o niezbyt innowacyjnej nazwie: Merchant Center Next.
Co ciekawe, jest ona od razu wdrażana dla nowych użytkowników, a aktualną platformę ma zastąpić w pełni już w 2024 roku.
Dla przypomnienia: Merchant Center to usługa, która pozwala m.in. reklamować produkty, ale też pozyskiwać ruch organiczny z karty Zakupy, przez co może wspierać pozycjonowanie.
W porównaniu ze swoją poprzedniczką nowa wersja GMC jest znacznie prostsza. Największą zmianą jest jednak to, że ma ona automatycznie pobierać listy produktów z podpiętych do niej sklepów i stron.
Celem nowej wersji ma być umożliwienie korzystania z reklam i widoczności w Google większej liczbie sprzedających. Zwłaszcza tych prowadzących małe biznesy i działających głównie stacjonarnie.
Przede wszystkim chodzi o to, żeby pozbyć się bardzo problematycznego jak dotąd dodawania produktów i przy okazji ułatwić dostęp do informacji w raportach.
Szczegóły znajdziesz na blogu Google: New tools to help small businesses connect with online shoppers.
4. Wiemy jak działa system Topic Authority
23 maja Google wrzuciło na swojego bloga wpis o systemie Topic Authority (nie mylić z Topical Authority!). System ten pomaga wyszukiwarce oceniać wiarygodność i użyteczność treści na frazach dotyczących aktualności.
Wbrew pozorom ten system rankingowy nie jest nowy i działa w Google od kilku lat. Po prostu z jakiegoś powodu firma zdecydowała teraz, że wypadałoby o nim wspomnieć.
Jak czytamy na blogu, system topic authority na podstawie wielu czynników stara się zrozumieć, czy dana publikacja jest wiarygodna w danym obszarze.
System ma analizować przede wszystkim:
- Rozpoznawalność serwisu w kontekście tematu lub lokalizacji, których dotyczy zapytanie,
- Wpływ publikacji na dany temat i oryginalność treści (czy informacje pochodzą z pierwszej ręki, czy zostały już od kogoś przepisane lub, czy są kopiowane przez inne serwisy),
- Ogólną reputację źródła (historia publikacji, rekomendacje z innych źródeł i inne dowody pozytywnej reputacji).
W praktyce dzięki temu systemowi wrocławskie serwisy informacyjne mają większy autorytet na frazy dotyczące newsów związanych z Wrocławiem, krakowskie na frazy dotyczące tego, co dzieje się w Krakowie i tak dalej.
I nie dotyczy to wyszukiwania lokalnego, ale całego kraju.
To samo dotyczy także serwisów specjalistycznych/eksperckich, które dzięki temu systemowi mogą na aktualne tematy dotyczące swoich nisz przebijać się powyżej ogromnych portali newsowych.
Google twierdzi, że całość spisuje się bardzo dobrze. Nam pozostaje tylko wierzyć na słowo :)
5. Grafiki w odpowiedziach Barda
Zgodnie z zapowiedziami z Google I/O 2023, Bard dostał możliwość odpowiadania za pomocą grafik. Nie są to jednak grafiki generowane, jak w Bing Chat’cie (choć te też mają się pojawić), a po prostu obrazki z internetu, które urozmaicają konwersację.
Co ważne, każda z grafik, która pojawi się w czacie ma domyślnie przypisane źródło. Żeby je zobaczyć, wystarczy kliknąć na obrazek.
Grafiki w odpowiedziach to pierwsza z zapowiedzianych funkcji, która trafiła do AI-czatu Google.
6. Bug Google wygenerował straty ruchu wideo
Pomiędzy 4 a 17 maja bug w Search Console spowodował spadek ruchu organicznego w wideo. Błąd ten nie dotyczył wyłącznie raportowania, ale wpłynął też realnie na ruch. Prawdopodobnie Google rzadziej wyświetlało w tym czasie wyniki wideo.
Raporty serwisów monitorujących funkcje wyników nie wskazują na jakieś znaczne zmiany w wynikach wideo na przestrzeni maja. Jeśli macie jednak na stronie sporo zindeksowanych filmików i zauważyliście ostatnio spadki ruchu, to może to być rozwiązanie tajemnicy.
Informacja na temat błędu pojawiła się na stronie anomalii danych w Search Console.
7. Bing Chat podwaja limit znaków
No i na koniec dokładnie tak, jak w nagłówku: Bing Chat podwaja limit znaków w zapytaniach. Aktualizacja ta nie została nigdzie oficjalnie odnotowana i ponoć nie jest jeszcze dostępna dla każdego. Tak czy inaczej: zmiana drobna, ale warta odnotowania.