Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #96 – mniej rich snippets, Brand Authority i nowe Google Grafika

15-08-2023

SEO News #96 – mniej rich snippets, Brand Authority i nowe Google Grafika

Google zmienia częstotliwość wyświetlania kilku rozszerzeń wyników – sprawdź, czy masz w nich widoczność.

SEO News #96 – mniej rich snippets, Brand Authority i nowe Google Grafika - SEO blog

Google wprowadza zmiany w wyświetlaniu niektórych rozszerzeń wyników wyszukiwania. Moz wprowadza do swoich narzędzi nową metrykę. Wyniki Grafiki Google dostały nowy wygląd. Poza tym: kodowanie tematów kolorami, usuwanie starych treści i nowy skrót z Binga do Bing Chatu.

1. Zmiany w wyświetlaniu rich snippets

Google wprowadza zmiany w wyświetlaniu dwóch typów rozszerzeń wyników (tzw. rich snippets): najczęściej zadawanych pytań (dane FAQPage) oraz instrukcji (dane HowTo).

Jak donosi wpis na blogu wyszukiwarki, od przyszłego tygodnia wyniki z elementami rozszerzonymi typu FAQ będą wyświetlane tylko dla znanych, wiarygodnych witryn instytucji państwowych i organizacji zdrowia publicznego.

Przykład rich snippets FAQ
Przykład rich snippets FAQ (Źródło: developers.google.com/search/blog/2023/08/howto-faq-changes?hl=pl)

Wyniki z rich snippets instrukcji zobaczymy natomiast już tylko w wyszukiwarce desktopowej (na komputery). Rozszerzenie to zniknie kompletnie z wyników mobilnych.

Przykład rich snippets instrukcji
Przykład rich snippets instrukcji (Źródło: developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/how-to?hl=pl)

Zmiana wchodzi globalnie, w wynikach na całym świecie, a za jej powód Google podaje chęć „zapewnienia bardziej przejrzystego i spójnego procesu wyszukiwania”.

Jeśli masz na swojej stronie dane strukturalne FAQPage lub HowTo, to możesz spodziewać się niebawem utraty jakiejś części kliknięć i wyświetleń. Wszelkie zmiany w kwestii widoczności na wspomniane typy rozszerzeń będą jednak odzwierciedlone w raportach Search Console (w zakładce Ulepszenia).

Więcej o wprowadzanych zmianach przeczytacie na blogu Google.

2. Nowa metryka w narzędziach Moz: Brand Authority

Moz, czyli firma odpowiedzialna między innymi za Domain Authority (DA), opracowała nowy wskaźnik: Brand Authority. Ma on mierzyć „siłę marki w sieci” i podobnie jak w DA, będzie mieścić się w wartości punktowej pomiędzy 0 a 100.

„Na wysokim poziomie Brand Authority” łączy w sobie wiedzę Moz w zakresie intencji i potencjału wyszukiwań, co pozwala wyliczyć wynik obrazujący całościową siłę zapytań związanych z marką danego serwisu.” – mówi Dr. Peter J. Meyers, marketing scientist w Moz.

W skrócie chodzi o to, że (przykładowo) zapytania takie jak „iPhone15” czy „IPad Pro” wskazują silnie odzwierciedlają świadomość marki Apple, a nowy wskaźnik wykorzystuje ten fakt.

Połączenie danych na temat takich zapytań i porównanie ich z konkurencją pozwala firmie wyliczać rzekomo porównywalny wskaźnik „mocy” (popularności/rozpoznawalności?) danej marki w sieci.

Za przykładowe zastosowania Brand Authority Moz wskazuje ocenę skuteczności działań PR-owych, ocenę wartości marki czy analizę konkurencji.

Cała narracja jest tu jednak prowadzona raczej w kierunku „to jest nasze nowe narzędzie, które daje wam mnóstwo możliwości… tylko dajcie nam znać konkretnie jakich”.

Nowa metryka działa na razie wyłącznie na bazie danych z rynku Stanów Zjednoczonych i jest dostępna w Moz w wersji PRO oraz poprzez API. Firma zapowiada rozwinięcie jej na kolejne kraje w 2024.

Więcej o nowym wskaźniku przeczytasz na stronie Moz: What is Brand Authority and How Is It Calculated.

3. Nowy wygląd wyników Google Grafika

Zauważyliście, że wyniki wyszukiwania Google Grafika wyglądają inaczej? Gdyby ktoś mnie zapytał, to pewnie bym stwierdził, że „przecież tak było zawsze”. No ale nie, jest zmiana.

Tak jest teraz:

Nowy wygląd wyników Google Grafika

A tak wyglądało to dawniej:

Stary wygląd wyników Google Grafika
Źródło: toponline.pl/seo-samodzielni/optymalizacja-grafik-pod-pozycjonowanie

Wyświetlana dawniej domena została zmieniona na samą jej nazwę z faviconą, a cały element zamieniono też miejscem z meta title strony. Napisy stały się także (chyba) trochę większe. Zrobiło się więc przejrzyściej.

4. Kodowanie tematów kolorami w pasku wyszukiwania Google

Google testuje oznaczanie kolorami sugestii doprecyzowania fraz – w zależności od tematyki wyszukiwania.

Tak sugestie te wyglądają normalnie:

sugestie w pasku wyszukiwania
Źródło: seroundtable.com/google-colored-topics-search-bar-refinements-35866.html

A w takich wariantach spotkano je ostatnio w sieci:

sugestie kolorami w pasku wyszukiwania Google
Źródło: seroundtable.com/google-colored-topics-search-bar-refinements-35866.html

Niby nic wyjątkowego, ale zwróć uwagę, że takiego samego kolorowego oznaczania używa Search Generative Experience – czyli testowa wyszukiwarka Google generująca odpowiedzi z AI (SEO News #85).

Czyżby zatem firma przymierzała się po cichu do integracji swoich nowych rozwiązań w klasycznej wyszukiwarce?

Dla ścisłości: przejrzałem trochę przykładów takich eksperymentalnych kolorów, które przewinęły się w mediach społecznościowych, ale szczerze przyznaję, że póki co nie mam pojęcia według jakiego klucza są one przypisywane. Całość nie zgrywa mi się też nijak z kolorami z odpowiedzi SGE.

5. Nie usuwaj starych treści ze swojej strony

Praktyczna przypominajka prosto z konta Google na Twitterze prowadzonego przez Danny’ego Sullivan’a: nie usuwajmy żadnych starych treści na naszych stronach.

To, że wyszukiwarka „nie lubi” wiekowych treści to mit. Starszy content też może być użyteczny, a jego usuwanie może wpływać negatywnie na pozycjonowanie.

google o starych treściach na stornie
Źródło: twitter.com/searchliaison/status/1689018769782476800

Od siebie dodam, że jeśli chcesz „zrobić coś ze starymi tekstami na stronie”, to najlepiej je po prostu zaktualizuj. Uzupełnij lub popraw informacje zawarte w treści, napraw zepsute linki, dodaj nowe, możesz nawet napisać o samym fakcie odświeżenia tekstu, a co!

Jedyny wyjątek to duplikaty i absolutny spam – te można usuwać (ale i tak dobrze jest sprawdzać widoczność i w razie potrzeby przekierowywać usunięty adres).

Więcej na ten temat znajdziesz na stronie pomocy Google zatytułowanej Tworzenie treści przydatnych, rzetelnych i ukierunkowanych na użytkowników.

6. Z wyników wyszukiwania do Bing Chatu – nowy skrót w Bing

Microsoft dodał do swojej wyszukiwarki sprytny skrót: przycisk Bing Chatu, który pojawia się po zaznaczeniu jakiejkolwiek treści w wynikach Bing.

przycisk bing chatu w google

Po kliknięciu Bing przekierowuje użytkownika do czatu z zaznaczonym przez niego tekstem jako wpisanym już i wysłanym promptem.

Drobiazg, ale myślę, że sporo osób dowie się dzięki niemu o istnieniu czatu. No i jakby nie patrzeć, jest to pierwsze bezpośrednia integracja ze sobą klasycznych wyników wyszukiwania i AI chatbota.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.71 / 5

Liczba ocen: 21

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc