Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Wdrożenie juniora SEO – jak wygląda proces onboardingu w Top Online

14-12-2022

Wdrożenie juniora SEO – jak wygląda proces onboardingu w Top Online

W Top Online juniora SEO nie rzuca się ot tak „na głęboką wodę”. Nie ma on też „sobie radzić i tyle”. Wdrażamy z głową i pomagamy :)

Wdrożenie juniora SEO – jak wygląda proces onboardingu w Top Online - SEO blog

W Top Online juniorzy nie robią „brudnej roboty” za wyższych stanowiskiem. Po prostu obsługują Klienta, z tym że pod nadzorem i z pomocą bardziej doświadczonych. A jak przygotowuje się nową osobę do takiej pracy? Jak przebiega u nas takie wdrożenie i czego można się spodziewać? To pokaże Ci w tym tekście!

Spis treści:

  1. Punkt wyjścia: kurs SEO Samodzielni
  2. Instrukcja dla nowych osób
  3. Mapa realizacji obsługi Klienta
  4. Szkolenia z narzędzi autorskich
  5. Pierwsze zadania
  6. Nauka komunikacji z Klientem
  7. Wdrożenie juniora SEO w pigułce (Podsumowanie)

Sprawdź też:

Specjalista SEO - jak rekrutujemy w Top Online?

Punkt wyjścia: kurs SEO Samodzielni

Każdy, kto zaczyna pracę w Top Online jako junior SEO, powinien zapoznać się z naszą akademią – kursem SEO Samodzielni (pod postacią internetową lub książkową).

Znajduje się w nim właściwie cała wiedza teoretyczna potrzebna do rozpoczęcia pracy SEO-wca. Jest też SEO quiz, w którym można zweryfikować poziom wiedzy i ewentualne braki.

To jednak jeszcze przed rozpoczęciem pracy, przejdźmy do samego wdrożenia na stanowisko.

Instrukcja dla nowych osób

W Top Online zależy nam na tym, aby każdy od samego początku był możliwie jak najbardziej samodzielny. Każdy junior SEO na początek zapoznaje się więc z procedurą (czyli instrukcją) stworzoną specjalnie dla nowych osób.

Znajduje się w niej plan wdrożenia do pracy, który jako nowa osoba będziemy krok po kroku realizować. To był mój pierwszy zawodowy obowiązek :)

Zapamiętaj

Oczywiście można przy tym liczyć na pomoc bardziej doświadczonych kolegów, a każdego w firmie można też o wszystko zapytać.

Mapa realizacji obsługi Klienta

Mapa realizacji to kolejna instrukcja, z którą zapoznajemy się od początku pracy, ale dotycząca obsługi Klienta. Co robimy, kiedy, jak? Wszystko mamy spisane krok po kroku, dopracowane i sprawdzone „w boju”.

Z tym plikiem junior SEO właściwie nie rozstaje się w pierwszych miesiącach. Dzięki niemu nie musi pytać o wszystko i uczyć się na błędach. W razie wątpliwości zerka do mapy i od razu wie, co robić. Nikt nie musi przekazywać mu całego procesu ustnie, czy pokazywać krok po kroku wszystkiego, co robimy.

W ten sposób oszczędzamy czas, utrzymujemy jakość obsługi, ale i zdejmujemy z nowej osoby mnóstwo stresu. Procedury rozwiewają większość wątpliwości, zostaje więc więcej czasu na rozwiewanie tych mniej standardowych.

Szkolenia z narzędzi autorskich Top Online

Jak wiadomo, w Top Online korzystamy z naszych autorskich narzędzi i automatyzacji, które bardzo ułatwiają nam pracę. Dzięki temu więcej uwagi możemy poświęcać analizie stron Klientów. Mówiąc wprost: mamy czas na to, by podchodzić do ich serwisów indywidualnie.

Szkolenie z narzędzi autorskich to jeden z pierwszych etapów procedury wdrożenia. Przechodzi się je pod okiem starszych specjalistów (Zbyszek, Kamil i Grzesiek).

Mniej oficjalnie: chłopaki pokazują i wyjaśniają dokładnie, jak to wszystko działa oraz jak to obsługiwać :)

Pierwsze zadania

Po etapie uczenia się tego, jak działa agencja (czyli tego, jak przebiega obsługa Klientów oraz codzienna praca specjalisty z narzędziami autorskimi) przechodzimy do etapu praktyki. Z pomocą specjalistów uczymy się wszystkich kwestii poruszanych przez kurs SEO Samodzielnych w praktyce.

Poszczególne zadania to przede wszystkim:

Nauka doboru słów kluczowych

Dobór słów kluczowych to w pracy SEO-wca must have. Jako Junior SEO dostajemy zadania, aby dobrać odpowiednie frazy do pozycjonowania konkretnych sklepów i stron oraz wskazówki jak szukać słów kluczowych, oraz z jakich narzędzi korzystać.

To takie ćwiczenia, nad którymi czuwają Seniorzy. Sprawdzają dobrane frazy, doradzają, co można zmienić, co dodać, o czym jeszcze pomyśleć, gdzie sprawdzić itd.

Nauka obsługi narzędzi SEO

Równolegle zapoznajemy się z zewnętrznymi narzędziami SEO używanymi w realizacji pozycjonowania. Są to między innymi:

  • crawler (np. Screaming Frog),
  • narzędzie do sprawdzania widoczności (np. Semstorm),
  • narzędzie analityczne (Google Analytics),
  • narzędzie do monitorowania pozycji,
  • Google Search Console.

Z każdego narzędzia dostajemy na początek krótkie szkolenie. Specjalista pokazuje na nim „co i jak”, a gdy poznamy już najważniejsze kwestie, wykonujemy zadania. Jak nietrudno się domyślić – z narzędziami w roli głównej.

Zapoznanie się z platformami e-commerce i CMS-ami

Znajomość systemów, na których działają strony Klientów (platform SaaS, CMS-ów) to w pracy SEO specjalisty kolejny must have. Nie chodzi od razu o zaawansowaną wiedzę i technikalia, ale o to, żeby móc się sprawnie po nich poruszać przy wdrożeniach.

Zanim junior SEO zacznie prowadzić pozycjonowanie, zapoznaje się z platformami. Między innymi są to: Shoper, Shopify, IdoSell oraz WordPress, ale też inne CMS-y. Każde rozwiązanie jest inne i z każdym trzeba zapoznać się z osobna.

W tym wypadku nauka nawigacji po oprogramowaniu też jest zadaniowa. W ramach ćwiczeń publikujemy na poszczególnych platformach artykuły blogowe, dodajemy opisy kategorii, zmieniamy tagi czy ustawiamy przekierowania.

Przygotowanie wytycznych do optymalizacji serwisu

Przygotowanie wytycznych do optymalizacji sklepu to zadanie, które łączy w sobie wszystkie wyżej wymienione. To czynność, którą wykonujemy na początku współpracy z Klientem. Kończy się ona powstaniem pliku wskazującego obszary wymagające poprawy na danej stronie.

Przygotowując wskazówki optymalizacyjne, przygotowujemy się kompleksowo do samodzielnej obsługi klienta. Cały proces nadzoruje nasz opiekun. A, no właśnie, bo o tym nie wspomniałem…

Pomagają wszyscy z zespołu, ale nowa osoba ma zawsze przydzielonego opiekuna, jednego konkretnego specjalistę, do którego zawsze może się zwrócić. Pomaga on we wdrożeniu i nadzoruje cały proces.

Pierwsze wdrożenia (przy pomocy SEO specjalistów)

Wdrożenia na stronach to ostatni etap przygotowania, który musi przejść junior SEO zaczynający przygodę w Top Online. Nie chodzi już o ćwiczenia, ale o wprowadzanie faktycznych zmian zaplanowanych w strategiach na stronach Klientów.

Ten etap jako jedyny wykonujemy w pełnej asyście, czyli z naszym opiekunem (SEO Specjalistą) patrzącym nam na ręce. Powód jest prosty: wdrażając optymalizacje, działamy na stronie Klienta. Specjalista nie może więc ryzykować, że coś pójdzie nie tak.

Nauka komunikacji z Klientem

Poza tym wszystkim, w Top Online staramy się zachować spójny styl komunikacji. Nie tylko marketingowej, ale i w kontaktach z Klientem. Junior SEO dostaje więc instrukcje pisania maili i związane z tym zasady. To element niezwykle ważny, nie tylko dla efektów firmy i jej wizerunku, ale i dla samej nowej osoby.

Jasna instrukcja ułatwia sprawę, kontakt z Klientem przychodzi łatwiej i wbrew pozorom naturalniej – mówię z doświadczenia. Wydaje mi się, że to efekt tego, że nie trzeba myśleć bez końca czy na pewno nie powiedzieliśmy czegoś nie tak.

I to w sumie tyle, potem junior zaczyna już stopniowo prowadzić Klientów. Najpierw pod dużym nadzorem, a stopniowo – w miarę postępów – z coraz mniejszym. I tak w kierunku zostania w pełni samodzielnym SEO Specjalistą :)

Wdrożenie juniora SEO w pigułce (podsumowanie)

  1. Każdy, kto zaczyna pracę w Top Online, musi zapoznać się z naszym kursem SEO Samodzielni.
  2. Wdrożenie nowej osoby przebiega według schematu, z którym zapoznajemy się w pierwszych dniach pracy.
  3. Pierwsze kroki to poznanie mapy realizacji, czyli tego, jak tak właściwie firma realizuje SEO (co, kiedy i jak robi specjalista).
  4. Kolejnym etapem jest zapoznanie się z autorskimi narzędziami i inteligentnym asystentem SEO.
  5. Następnie zaczyna się realizacja pierwszych zadań, przede wszystkim ćwiczeń z dobierania fraz.
  6. W międzyczasie przechodzimy szkolenia z różnych narzędzi potrzebnych w pracy SEO-wca.
  7. Poznajemy także „od kuchni” wszystkie najpopularniejsze platformy i CMS-y.
  8. Kolejny krok to nauka przygotowywania wytycznych optymalizacyjnych, która w podsumowuje zdobyte dotychczas wiedzę i umiejętności.
  9. A na koniec zostają pierwsze prawdziwe wdrożenia (na stronach klientów) pod okiem Specjalisty - opiekuna.
  10. Dodatkowym krokiem w przygotowaniu do obsługi klientów jest nauka komunikacji (według instrukcji).
  11. Po zakończeniu całego tego procesu z sukcesem junior SEO zaczyna przejmować swoich pierwszych Klientów :)

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
Nie tylko teksty, czyli sztuczna inteligencja (AI) w SEO - SEO blog
Pozycjonowanie
Jak pisać pod SEO na co dzień, nie zwariować i robić to coraz lepiej - SEO blog
Pozycjonowanie
Najczęstsze błędy copywriterów – sprawdź swoje teksty! - SEO blog

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Bezpłatna oferta