Tekstów o zastosowaniu ChatGPT w SEO powstało już setki. Co z tego wszystkiego przydaje się tak na serio? Oto 6 działań, do których na co dzień wykorzystuję czat w pracy nad SEO dla klientów Top Online. Konkretnie, z praktyki i z gotowymi promptami :)
Spis treści:
Zobacz też:
Generowanie meta description
Generowanie meta description (również dla wielu podstron na raz) to jedno z pierwszych zastosowań czatu, z którego korzystałem w pozycjonowaniu stron naszych klientów.
Moim zdaniem, ChatGPT sprawdza się w tym idealnie. Świetnie tworzy krótkie, zwięzłe i zachęcające do kliknięcia meta description.
Wystarczy opisać mu, o czym ogólnie jest cały serwis, a następnie trochę bardziej szczegółowo, co znajduje się na konkretnej podstronie, dla której chcemy wygenerować description.
Ja dorzucam do tego jeszcze zawsze, że opis ma mieć około 150 znaków i zawierać zwrot Call to Action zachęcający do wejścia na stronę.
Możemy też poprosić go o wygenerowanie kilku przykładów i wybrać sobie z nich najlepszy.
Przykładowy prompt może wyglądać tak:
Jesteś copywriterem SEO z wieloletnim doświadczeniem. Znasz zasady pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarce Google i postępujesz zgodnie z tymi zasadami. Tworzysz opisy meta description dla sklepu internetowego sprzedającego damskie ubrania. Napisz 5 przykładów opisu meta description dla kategorii „Czerwone sukienki mini”. Opis powinien mieć 150 znaków, powinien zawierać frazę „czerwone sukienki mini” i powinien zawierać zwrot Call to Action zachęcający do wejścia na stronę i sprawdzenia asortymentu.
A oto efekt:
Możesz też skorzystać z mojego GPTsa do generowania opisów meta description. Jest on już odpowiednio skonfigurowany, więc nie musisz się w nim rozpisywać w prompcie. Wystarczy, że podasz tematykę strony i frazę :).
Generowanie obrazów
Zdarza się, że klienci nie dysponują zbyt wieloma zdjęciami pokazującymi ich działalność, a jak dobrze wiemy – ani Google, ani użytkownicy nie lubią ścian tekstu.
W takich przypadkach, poza stockami, coraz częściej sięgam po ChatGPT, który korzystając z modelu DALL-E, pozwala na generowanie ciekawych obrazków.
Od razu mówię, że nie polecam korzystać z tej opcji do generowania zdjęć produktowych, ale w przypadku np. ilustracji do artykułów blogowych – droga wolna :)
Warto wiedzieć
Obrazy generowane przez ChatGPT mogą być używane przez każdego w absolutnie dowolnym zakresie – na razie dostęp do generowania ich jest jednak dostępny tylko w wersji Plus.
Jedyne ryzyko z prawami autorskimi dotyczy sytuacji, w której wygenerowany obraz byłby plagiatem np. istniejącego już zdjęcia. Póki co, nie słyszałem jednak o takiej sytuacji, a zawsze dla pewności można też wyszukać generowany obraz w grafice Google.
Wracając, przykładowy prompt na stronę zoptymalizowaną na frazę „remonty Wrocław”:
Wygeneruj zdjęcie fachowca, który kładzie panele podczas remontu pokoju.
Do generowania obrazów też stworzyłem GPTsa: https://chatgpt.com/g/g-iAbZ9738p-blogowy-fotograf.
Wystarczy, że wkleisz mu tekst, który będzie (lub już jest) na stronie, a on dopasuje do niego odpowiednie obrazki.
Pomysły na artykuły blogowe
Klaudia pisała o tym ostatnio w swoim wpisie o pomysłach na artykuły blogowe dla klientów, więc nie będę tutaj powtarzał wiadomości. Napomknę tylko z obowiązku, że do tego ChatGPT również świetnie się nadaje.
Przykładowy prompt:
Jesteś copywriterem SEO z wieloletnim doświadczeniem. Znasz zasady pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarce Google i postępujesz zgodnie z tymi zasadami. Planujesz tematy dla artykułów blogowych na stronę hotelu w Karkonoszach. Podaj 20 przykładów tematów artykułów blogowych, które moglibyśmy napisać w sekcji blogowej strony tego hotelu. Tematy powinny być ciekawe dla potencjalnych klientów hotelu i udzielać informacji, których mogliby szukać potencjalni klienci takiego hotelu.
Do tego również stworzyłem GPTsa, którego znajdziesz: tutaj.
Analizowanie kodu źródłowego
ChatGPT to zaskakująco dobry „tłumacz” kodu. Potrafi wyjaśnić zwięźle i zrozumiale w zasadzie dowolny przesłany mu fragment – a to przydaje się w SEO.
Ja na przykład znam podstawy HTML i CSS, ale plik functions.php często mnie przeraża, a od czasu do czasu muszę coś tam dodać czy zmienić.
W Top Online, przy pozycjonowaniu sklepów działających na WooCommerce, często wprowadzamy tam m.in. krótką funkcję, która przenosi opisy kategorii z góry strony pod listę produktów.
Przy takim wdrożeniu dla klienta zdarza mi się dopytać czatu o to, za co odpowiadają poszczególne elementy kodu. Albo: w którym miejscu powinienem wkleić własny fragment, żeby działał on prawidłowo.
Dzięki temu mam pewność, że nic nie zepsuję :).
ChatGPT można też zapytać, czy nasz fragment jest napisany prawidłowo, albo co spowoduje wklejenie go do pliku.
Przykładowy prompt:
Jesteś programistą specjalizującym się w wordpressie. Przeanalizuj dany fragment kodu functions.php i wytłumacz mi za co on odpowiada: add_action('woocommerce_archive_description', 'custom_archive_description', 2);
function custom_archive_description(){
if ( is_product_category() ){
remove_action('woocommerce_archive_description',
'woocommerce_taxonomy_archive_description', 10 );
add_action('woocommerce_after_main_content', 'woocommerce_taxonomy_archive_description', 5 );
}
}
Efekt?
Generowanie kodu HTML
Jednym z pierwszych zadań, jakie dostałem w Top Online, było przygotowanie dla Grześka listy linków do ukrytych kategorii w HTML-u.
W skrócie: przesłał mi prawie 100 adresów i poprosił, żebym przerobił je na HTML. Tak, żeby wyświetlały się z odpowiednimi anchorami, ładnie poukładane w kilku kolumnach.
Mogłem zwariować od klikania ctrl+c ctrl+v, albo poprosić o to ChatGPT – zgadnij co wybrałem :)
Przykładowy prompt:
Jesteś programistą HTML. Prześlę Ci listę 40 adresów URL. Przygotuj na ich podstawie kod HTML, w którym przesłane adresy URL poukładasz w formie klikalnych linków w 4 kolumnach po 10 linków. Anchory tworzone ze slugów powinny być zapisane z wielkiej litery. Jeśli w slugach występują liczby, to w anchorze powinny one być oddzielone spacją od reszty anchora.
Oto lista linków: domena.pl/link1
domena.pl/link2
domena.pl/link3 …
Już bez zaskoczeń, do generowania kodu też mam GPTsa: https://chatgpt.com/g/g-A3IvZyYqY-html-creator.
Warto wiedzieć
ChatGPT może wygenerować praktycznie każdy kod HTML, trzeba tylko zweryfikować, czy stworzony do tego prompt faktycznie zwraca poprawne odpowiedzi.
Generowanie tekstów
Nie generuję tekstów dla naszych klientów. Za teksty dla naszych klientów odpowiedzialna jest Klaudia i copywriterzy. Nie byłbym jednak sobą, gdybym nie testował tego rozwiązania w moich prywatnych projektach :).
Wiadomo, temat kontrowersyjny i bardzo szeroko komentowany. Każdy ma na ten temat swoje zdanie. Jedni twierdzą, że teksty generowane z ChatGPT nie nadają się do SEO, inni wręcz przeciwnie – że są świetne i rankują wyśmienicie.
Ja uważam, że prawda leży gdzieś pośrodku.
Generowanie dobrych tekstów na pewno nie jest łatwe i trzeba się nieźle napocić przy promptach.
Po samym wygenerowaniu zawsze trzeba też sprawdzić wygenerowany tekst i wprowadzić w nim poprawki.
Mimo wszystko udało mi się już wygenerować kilka artykułów, które od dłuższego czasu utrzymują się już w TOP10 na mniej konkurencyjne frazy.
Nie podam tutaj gotowych promptów, bo były one dostosowane do strony i konkretnego tekstu, ale przedstawię mniej więcej scenariusz, na podstawie którego generowałem te rankujące wysoko artykuły.
Jak wygenerować dobry tekst pod SEO w ChatGPT?
Zacznijmy od tego, że:
Warto wiedzieć
Nie da się wygenerować faktycznie dobrego artykułu jednym promptem. Nieważne, jak bardzo będzie rozbudowany i szczegółowy by on nie był. Będziemy potrzebowali serii promptów.
Proces wygląda tak:
- W pierwszym prompcie opisuję rolę czatu, czyli standardowo „jesteś copywriterem SEO itd.” Nakreślam mu, na jaką stronę będzie pisał artykuł, w jakim stylu ma pisać, jakich zwrotów używać i jakich unikać.
- Dalej podkreślam, żeby pisał unikatowe treści i unikał duplikacji. Kolejno określam grupę docelową, do której ma trafić tekst, i tak dalej i tak dalej… Im więcej szczegółów, tym lepiej.
- W kolejnym kroku informuję ChatGPT, na jaki temat chcę napisać artykuł i przesyłam mu kilka wpisów na ten temat znalezionych w sieci, które są już na wysokich pozycjach.
- Proszę go, żeby zapoznał się z treścią tych artykułów i zwrócił uwagę na wymienione w nich najistotniejsze dla użytkowników informacje. Ma też zwrócić uwagę na strukturę nagłówków, a także na powtarzające się w nagłówkach i treściach frazy, na które mogą być pozycjonowane te artykuły.
- Następnie, na podstawie analizy tych artykułów, zlecam mu przygotowanie content planu artykułu. Ma w nim zawrzeć nagłówki H2 zawierające odpowiednie frazy oraz informacje o tym, co powinno znaleźć się w akapitach pod nagłówkami.
- Dalej, na podstawie tak przygotowanego content planu, proszę go o pisanie artykułu akapit po akapicie – dla każdego akapitu piszę osobny prompt, w którym wklejam fragmenty wygenerowanego wcześniej planu.
- Gdy artykuł jest gotowy, wklejam go jeszcze do Contadu i dodatkowo optymalizuję zgodnie ze wskazówkami, których udziela mi narzędzie. Zawsze dążę do jak najwyższego content score, ale z doświadczenia wiem, że około 70% to już bardzo dobry wynik, który może zajmować wysokie pozycje.
Jak widzisz, generowanie wartościowej treści z ChatemGPT wcale nie jest gigantycznym ułatwieniem. Fakt faktem, nie trzeba pisać słowo po słowie, ale myślenie nad sensem i logiką nadal jest po naszej stronie :).
Podsumowując w punktach
Czynności, do których używam ChatGPT w SEO, to:
- Generowanie meta description – ChatGPT sprawdza się do tego idealnie, wystarczy bardzo prosty prompt.
- Generowanie obrazów – również bardzo proste, zdaje egzamin jako alternatywa dla szukania ilustracji do artykułów blogowych na stockach.
- Generowanie pomysłów na artykuły – o tym więcej w artykule Klaudii, do którego linkuję w akapicie.
- Analizowanie kodu źródłowego – ChatGPT jako programista-nauczyciel w sam raz, gdy nie mam pewności co do jakiegoś fragmentu kodu.
- Generowanie kodu HTML – dzięki temu zastosowaniu nie muszę składać ręcznie powtarzalnego kodu.
- Generowanie tekstów – to już „wyższa szkoła jazdy”, ale mam na to sprawdzony schemat działania (nie robię tego na strony Klientów!).
- Do większości tych czynności przygotowałem SEO GPTs, z których możesz skorzystać bez pisania promptu o tym, co i jak ma zrobić czat.