Konfiguracja konta - konwersji w Google Analytics: jak stworzyć i ustawić cele?

Pozycjonowanie
Konfiguracja konta - konwersji w Google Analytics: jak stworzyć i ustawić cele?

Google Analytics jest darmowym i jednym z najpopularniejszych narzędzi analitycznych służącym do analizowania ruchu na danej witrynie, czyli do obserwowania zachowań internautów. Google Analytics poza mierzeniem zachowań użytkowników potrafi ocenić kim są internauci przychodzący na daną witrynę. Takich informacji należy szukać w zakładce “Odbiorcy” -> Dane demograficzne. Mając takie dane można wyciągać wnioski i na ich podstawie układać odpowiedni plan marketingowy.

Z Google Analytics korzysta coraz więcej małych przedsiębiorców. Jeszcze kilka lat temu specjalizowały się w nim jedynie agencje marketingowe, jednak staję się on coraz bardziej dostępny. Posiada on specjalnie dedykowaną stronę, która pełni funkcję instrukcji. W dość przystępny sposób wyjaśnia działania tego narzędzia.

Google Analytics posiada wiele funkcji i zastosowań Jak podaje stona Google Analytics są to:

  1. Narzędzia analityczne
  2. Analiza treści
  3. Analityka społecznościowa
  4. Analityka danych mobilnych
  5. Analityka konwersji
  6. Analityka reklam

Przy korzystaniu z Google Analytics jednym z ważniejszych, jak nie najważniejszym pojęciem jest konwersja.

Co to jest konwersja?

Konwersja jest to oczekiwane działanie, które wykona internauta/użytkownik na danej stronie internetowej. Dla różnych osób konwersje mogą oznaczać co innego, w zależności od specyfiki danej witryny. Dla blogera konwersją może być np. zapisanie się na newsletter, dla serwisu informacyjnego konwersją może być spędzenie przez użytkownika minimum minuty na danej podstronie z artykułem, a dla sklepu będzie to kupno produktu. Jak widać konwersje mogą być różne, dlatego też Google je rozdzielił na konwersje mikro i makro. Konwersja mikro to np. zapisanie się na newsletter, które docelowo ma zmonetyzować tę czynność. Konwersja makro to wykonanie transakcji, czyli zakup produktu.

Konwersja to inaczej Cel. Definiowanie swoich celów jest bardzo ważne. Każda firma prowadząc działalność powinna wiedzieć co chciałaby osiągnąć, do czego dąży, jakimi metodami itd. Na przykład celem dla sklepu internetowego może być “przyciągnięcie” miesięcznie X klientów, którzy zrobiliby zakupy za X zł. Takie cele można definiować właśnie za pomocą Google Analytics.

W Google Analytics wyróżniamy 4 rodzaje konwersji. Są to:

  1. Cele
  2. E-commerce
  3. Ścieżki wielokanałowe
  4. Atrybucja

Zakładka Cele jest wręcz niezbędna aby można było analizować ruch na swojej stronie i wyciągać odpowiednie wnioski.

Jak stworzyć i ustawić cele w Google Analytics?

W Google Analytics możemy wybrać różne Typy Celów. Aby wybrać jeden z nich najpierw trzeba wejść w zakładkę Administracja -> Cele.

Google Analitics-Administracja-Cele

Następnie klikamy w przycisk +CEL, którym dodamy nowy cel.

Dodaj cel

Na tym etapie decydujemy czy chcemy korzystać z dostępnych szablonów celów:

Konfiguracja celu

czy wybieramy opcję “Inteligentny” lub “Niestandardowy”.

Konfiguracja celu  2

Po wybraniu Celu niestandardowego ręcznie ustala się jego parametry. W zależności od tego jaki ruch chcemy analizować wybieramy odpowiedni typ celu:

typy celów

Jeśli chcemy zliczać ilość zakupionych produktów wówczas wybieramy opcję “Miejsce docelowe” - a w kolejnym kroku:

Szczegóły celu

wklejamy adres URL strony z dokonanymi zakupami, czyli tzw. thank you page. Wybieramy opcję “Równa się” - ponieważ adres URL ma być dokładnie taki.

Czasem jednak zdarza się, że klient po dokonaniu zakupu w naszym serwisie nie przemyślał zakupów i wraca na naszą stronę by dokupić jeszcze inne produkty. Teoretycznie są to dwie transakcje, jednak Google Analytics w zakładce cele zliczy je jako jedną. Dzieje się tak, dlatego że podczas jednej sesji GA może zarejestrować jedną realizację celu. Kolejne nie będą uwzględniane czyli nie będą zliczane. W takiej sytuacji warto zamienić zakładkę Cele na “Ecommerce”. W odpowiedni sposób skonfigurowana będzie zliczała wszystkie transakcje.Ponadto dzięki zakładce E-commerce można uzyskać więcej informacji niż w zakładce Cele.

Kolejnym rodzajem konwersji są ścieżki wielokanałowe.

Dzięki tej zakładce można sprawdzić jaką drogę przebył klient od pierwszego styku z naszą stroną do momentu dokonania konwersji. To tutaj dowiemy się czy użytkownik wykonał założone przez nas cele. Dowiemy się z jakich stron wchodził do naszej witryny. Jednak aby można było zdobyć tego typu informacje niezbędnym krokiem jest ustalenie wcześniej konkretnych celów, ponieważ Google Analytics na tej podstawie pokazuje ścieżki konwersji a na ich podstawie tworzy raporty ścieżek wielokanałowych.

Google Analytics automatycznie (bez potrzeby konfiguracji) potrafi wykryć takie kanały jak:

  • bezpłatne wyniki wyszukiwania (ruch organiczny)
  • odesłania
  • wejścia bezpośrednie
  • sieć społecznościowa
  • płatne wyniki wyszukiwania (Google AdWords)

ścieżki wielokanałowe

Atrybucje Google Analytics

Ostatnim rodzajem konwersji jest atrybucja. Modele atrybucji są to zbiory reguł. Określają one do jakiego punktu na ścieżce konwersji będzie przypisana owa konwersja. Pokazuje, który etap na ścieżce konwersji był na tyle newralgiczny, że akurat w nim nastąpiła konwersja. Etapy, przez które przechodzi użytkownik można nazwać punktami styku. Takie punkty styku na ścieżce konwersji są to kanały ścieżek wielokanałowych. Określają one źródła ruchu, czyli strony internetowe, dzięki którym użytkownik trafił na nasz serwis.

Ścieżki konwersji bywają różne. Wybór modelu atrybucji zależy od tego jakie działania marketingowe prowadzimy, (jakich sposobów używamy). Załóżmy, że droga kupna produktu przez użytkownika X składa się z 5 etapów. Przy analizie może okazać się, że najważniejszymi momentami był pierwszy i ostatni krok na tej drodze.

W Google Analytics jest 7 domyślnych modeli atrybucji:

  • Ostatnia interakcja
  • Ostatnie kliknięcie niebezpośrednie
  • Ostatnie kliknięcie AdWords
  • Pierwsza interakcja
  • Liniowy
  • Rozkład czasowy
  • Uwzględnienie pozycji

modele atrybucji

Przykładowo model pierwszej interakcji można zastosować wówczas, gdy interesuje nas pierwsze źródło odwiedzin użytkownika. Zazwyczaj ten model stosuje się, gdy dana marka/witryna jest nowa na rynku i chce zbudować świadomość marki wśród internautów.

Wcześniej wspomnieliśmy, że można spotkać się z sytuacją, w której najważniejszymi etapami na ścieżce konwersji jest pierwszy i ostatni punkt styku. Tutaj z pomocą przychodzi model uwzględniania pozycji. W tym modelu można zdefiniować przykładowo, że pierwszy i ostatni punkt styku ma 30% udziału wszystkich etapów na ścieżce konwersji. Okazuje się wówczas, że kanały, które wygenerowały odwiedziny między pierwszym a ostatnim punktem styku mają mały udział w procesie pozyskania konwersji. W tym przypadku okazuje się, że pozostałe punkty styku wygenerowały 40 % udziału.

Podsumowując konfiguracja w Google Analytics zależy od tego co dokładnie chcemy analizować. Te narzędzie posiada mnóstwo możliwości i to, z których jego opcji skorzystamy musi być wcześniej przemyślane i musi być następstwem naszego planu marketingowego. Wcześniej musimy go ustalić, zaplanować pewne działania, a dopiero później w odpowiedni sposób konfigurować mierzenie konwersji w Google Analytics.