Każdy, kto zaczyna pozycjonować swój serwis stanie prędzej czy później przed wyborem: opisywać podstrony i usługi, czy tworzyć artykuły blogowe? Odpowiedź jest prosta: jedno i drugie. Wiadomo jednak, że łatwiej powiedzieć niż zrobić, dlatego pokaże Ci jak podchodzę do tego na co dzień.
Spis treści:
- Czym różnią się opisy kategorii od artykułów blogowych?
- Rola opisów kategorii w SEO
- Znaczenie artykułów blogowych w strategii SEO
- Kiedy skupić się na opisach kategorii?
- Kiedy rozpocząć od artykułów blogowych?
- Porównanie opisów kategorii i artykułów blogowych - kluczowe różnice
- Co wybrać jako pierwsze?
Zobacz też:
Czym różnią się opisy kategorii od artykułów blogowych?
Opisy to zwięzłe teksty opisujące poszczególne sekcje na stronie. Mówię o opisach kategorii, bo najczęściej w SEO stosuje się je właśnie w kategoriach produktowych w sklepach internetowych. Mogą to być jednak równie dobrze opisy usług.
Opisy są przede wszystkim informacyjne i nie ma co ukrywać, choć mogą zawierać wartościowe informacje dla użytkownika, to służą tak naprawdę głównie wyszukiwarkom.
Artykuły blogowe to z kolei rozbudowane teksty, które omawiają szczegółowo konkretne tematy związane z działalnością firmy, na stronie której są publikowane. Mogą wyjaśniać pojęcia, rozwiązywać problemy czy być poradnikami.
Artykuły służą już głównie użytkownikom. Mają być widoczne w wyszukiwarce, ale po to, by pomóc szukającym przez dostarczenie im informacji, no i tym samym przyciągnąć ich na naszą stronę.
Można powiedzieć, że ich główny cel to edukacja czytelników i budowanie eksperckiego wizerunku marki, podczas, gdy głównym celem opisów jest wyjaśnienie wyszukiwarkom, co tak naprawdę znajduje się na stronie oraz uzupełnienie informacji dla użytkownika.
Warto wiedzieć
Przy wpisie blogowym użytkownik szuka informacji, którą mu w nim przekazujemy. Przy opisie użytkownik szuka tego, co znajduje się na stronie (produkty, usługi).
Jaką rolę pełnią opisy kategorii w SEO
Jak już powiedziałem, opisy są dla wyszukiwarki informacją o tym, co znajduje się w danej kategorii produktowej czy na podstronie usługi.
Teksty te pozwalają zoptymalizować podstronę pod frazy związane z produktami i usługami, takie jak „buty sportowe męskie” czy „usługi księgowe Warszawa”.
Dzięki odpowiednio dobranym słowom kluczowym i informacjom, treści te pomagają osiągnąć podstronom wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania dla zapytań sprzedażowych.
Dobrze napisane opisy mogą być też świetnym miejscem na linkowanie wewnętrzne, które pomaga w organizacji treści na stronie i ułatwia Google zrozumienie jej struktury.
Dzięki temu zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom łatwiej jest poruszać się po witrynie.
Znaczenie artykułów blogowych w strategii SEO
Dla odmiany, artykuły blogowe mają w SEO 3 konkretne role:
- Pozwalają na budowanie autorytetu w branży:
- Pozwalają na zdobywanie widoczności na szczegółowe słowa kluczowe
- Pozwalają na angażowanie użytkowników
Jeśli artykuły publikowane na stornie dostarczają wartościowej wiedzy, odpowiadają na pytania i problemy klienta, to firma może budować dzięki nim wizerunek eksperta w swojej dziedzinie.
Na przykład blog kosmetyczny w sklepie internetowym drogerii może dostarczać porad dotyczących pielęgnacji skóry.
To będzie przyciągać użytkowników szukających konkretnych informacji, a jeśli Ci będą z nich zadowoleni, to z czasem zaczną pozytywnie kojarzyć (i pamiętać!) markę tego sklepu.
W ten sposób, gdy będą potrzebować jakichś kosmetyków — chętniej wybiorą właśnie ją, a nie konkurencję.
Z technicznego punktu widzenia każdy artykuł blogowy to osobna podstrona wypełniona treścią. Tym samym, gdy prowadzę pozycjonowanie, to każdym takim artykułem mogę rozszerzać widoczność całego serwisu.
Artykuły, ze względu na swój informacyjny charakter, pozwalają mi optymalizować strony pod kątem bardziej szczegółowych zapytań.
Na przykład tych dotyczących różnych problemów, których wyszukują użytkownicy, dajmy na to „jak wybrać odpowiedni smartfon” czy „najlepsze sposoby na oszczędzanie energii w domu”.
Każdy taki problem czy temat, o którym użytkownicy chcą się dowiedzieć może poprzez dobrze napisany wpis blogowy przyciągnąć nowych potencjalnych klientów z wyszukiwarki.
Regularnie tworzony artykuły, które inspirują do działania (np. poradniki czy kursy) pomagają budować relację z użytkownikami. To może przekładać się na ich większą lojalność wobec marki, a na pewno zwiększa jej rozpoznawalność.
Tutaj przykładem może być nasz kurs SEO Samodzielni, który z technicznego punktu widzenia jest po prostu zbiorem artykułów blogowych.
Co miesiąc przyciąga on na naszą stronę początkujących SEO-wców, osoby chcące rozwinąć czy odświeżyć swoją wiedzę, a także… właścicieli biznesów, który stawiają pierwsze kroki w świecie SEO.
Dzięki temu, że osoby te znajdują u nas wartościowe porady, chętnie do nas wracają i zapadamy im w pamięć, dobrze się kojarzymy. Gdy więc w przyszłości osoby te będą szukać pracy w SEO, albo po prostu usługi pozycjonowania dla swojego serwisu — chętniej skierują się właśnie do nas.
Kiedy skupić się na opisach kategorii?
Przechodząc już powoli do odpowiedzi na temat tego artykułu, na opisach kategorii skupiam się w pierwszej kolejności **wtedy, gdy jeszcze w ogóle nie ma ich na stronie**.
To bardzo prosta sprawa: skoro mamy podstrony, np. kategorii w sklepie internetowym, to warto w pierwszej kolejności je opisać, zgodnie z dobranymi frazami.
Dzięki temu będą one “pracować na swoją widoczność” i pojawiać się stopniowo na zapytania o intencji sprzedażowej (takie, które wpisują osoby chcące kupić dane produkty). Tak samo w przypadku usług.
Jeśli w serwisie jest niewiele (kilka/kilkanaście) podstron kategorii czy usług, to na początek zawsze stawiam na rozbudowę strony o kolejne oraz opisanie ich.
Jeśli opisy na stronie już są, to sprawdzam tylko, czy nie wymagają poprawek pod kątem zastosowanych fraz, nagłówków, długości, linkowania i przekazanych w nich informacji i zajmuję się rozbudową o kolejne podstrony lub przechodzę do bloga.
Podsumowując: bez porządnej podstawy w postaci opisu kategorii czy usługi nie zbudujemy opłacalnej widoczności.

Kiedy rozpocząć od artykułów blogowych?
Na artykuły blogowe w pierwszej kolejności stawiam w dwóch przypadkach:
- Gdy strona ma niewiele podstron kategorii/usług i nie ma możliwości na stworzenie kolejnych.
- Gdy podstrony takie już istnieją w wystarczającej ilości i są dobrze opisane.
W takich przypadkach biorę na “pierwszy ogień” (zaraz po optymalizacji technicznej) artykuły blogowe.
Po prostu jest to wtedy najprostszy i najefektywniejszy sposób na rozbudowanie widoczności i pozyskanie nowych użytkowników z Google.
Warto wiedzieć
Zdarzają się przypadki, w których z biznesowego punktu widzenia serwis będzie potrzebował przede wszystkim bazy artykułów blogowych na stronie. Wtedy zaczynam od nich, bez oglądania się na inne czynniki.
Porównanie opisów kategorii i artykułów blogowych - kluczowe różnice

Co wybrać jako pierwsze?
Najlepsze rozwiązanie to uzupełniać opisy kategorii i w międzyczasie systematycznie rozwijać bloga.
Jeśli miałbym jednak wybrać, to zająłbym się najpierw opisaniem najważniejszych usług/kategorii, a dopiero potem zaczął tworzyć wpisy blogowe. Oczywiście regularnie uzupełniając przy tym resztę opisów.
Gdy podstron do opisania jest na tyle nie wiele, że wiem, że uporam się ze wszystkimi w mniej niż 2 miesiące, to zaczynam właśnie od tego. Gdy jest ich więcej, to razem z klientem wyznaczam zwykle te najważniejsze dla danej firmy.
To jest moim zdaniem najlepsza zasada, jaką mogę Ci przekazać. Mimo to, pamiętaj proszę, że w SEO nigdy nie ma jednego słusznego podejścia i do każdej strony warto podchodzić indywidualnie.
Jeśli masz wątpliwości co do tego, jak zacząć tworzenie treści pod SEO w swoim serwisie lub jakiekolwiek inne pytania związane z pozycjonowaniem, dołącz do naszej społeczności SEO Samodzielnych na Facebooku — z pewnością pomożemy!
Podsumowanie w punktach
- Opisy kategorii służą głównie wyszukiwarkom i zawierają zwięzłe informacje o tym, co znajduje się na stronie, a artykuły blogowe to rozbudowane treści edukacyjne dla użytkowników.
- Opisy kategorii tworzy się głównie po to, by optymalizować podstrony pod frazy sprzedażowe.
- Artykuły blogowe z kolei budują ekspercki wizerunek marki, pozwalają pozycjonować się na szczegółowe frazy informacyjne i zwiększają zaangażowanie użytkowników.
- Tworzeniem opisów kategorii zajmuję się na początek zwykle wtedy, gdy strona ich nie posiada lub ma niewielką liczbę sekcji wymagających opisania.
- Blog za to rozwijam w pierwszej kolejności przy dobrze opisanych kategoriach lub gdy istnieje biznesowa potrzeba szybkiego zbudowania bazy treści.
- Najskuteczniejszą strategią jest praktycznie zawsze jednoczesne rozwijanie opisów kategorii i artykułów blogowych.
- Oba te typy treści różnią się przede wszystkim intencją użytkownika, długością, sposobem linkowania oraz częstotliwością aktualizacji.
- Gdybym miał zdecydować “co najpierw”, to skupiłbym się na start na opisaniu najważniejszych kategorii i usług, a dopiero potem na artykułach blogowych.
- Każda strona może jednak wymagać nieco innego podjeścia — więc jeśli masz wątpliwości, zapytaj w naszej społeczności SEO Samodzielnych!