Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Praca w SEO - jak zacząć karierę?

20-07-2022

Praca w SEO - jak zacząć karierę?

Nie ma takiej szkoły, nie ma takich studiów, nie ma też za wiele staży. Gdzie więc zacząć? Odpowiedzi szuka Karolina - Junior SEO Specialist w Top Online.

Praca w SEO - jak zacząć karierę? - SEO blog

Sprawdź, jak zacząć pracę w SEO (bez ściemy i życzeń pracodawców). Co muszę umieć? Robić najpierw jakieś kursy? A może lepiej od razu poszukać stażu? No i czy ja do tego w ogóle jakkolwiek pasuje? U Karoliny zaczęło się trochę z przypadku, ale z jej historii płynie sporo ważnych wniosków.

Spis treści:

  1. Słowo klucz: praca w SEO
  2. Dlaczego SEO?
  3. Od czego zacząć?
  4. Co trzeba umieć na początek?
  5. Doświadczenie i wykształcenie
  6. Gdzie szukać pracy w SEO?
  7. Czy praca w SEO to coś dla mnie?
  8. Podsumowanie

Sprawdź też:

Specjalista SEO - jak rekrutujemy w Top Online?

Słowo klucz: praca w SEO

Pracuje w Top Online krótko, bo dopiero 3 miesiące. To moja pierwsza praca w SEO. Ciągle się uczę, do propozycji napisania czegoś “eksperckiego” podchodziłam więc raczej sceptycznie, ale ten temat…

Tekst ten powstał dlatego, że pewnego pięknego dnia przejrzałam to, co dzieje się w Google na frazach takich jak “praca w SEO” czy “kariera SEO”. Żeby nie być gołosłowną, przestudiowałam kilka popularniejszych tekstów i zrobiłam szybkie notatki. Mam nadzieję, że siedzisz…

Otóż z niecałej godziny czytania o tym, jak zacząć karierę SEO wynika, że powinnam na sam początek znać: podstawy HTML, CSS, PHP, co najmniej kilka najpopularniejszych CMS-ów, zasady budowy i tworzenia stron oraz zasady działania wyszukiwarek. Powinnam też umieć obsłużyć (często płatne) narzędzia SEO, mieć wiedzę o teorii SEO, o copywritingu, o programowaniu i o analityce internetowej.

A, no i dobrze byłoby przy tym wszystkim być także komunikatywną, kreatywną, skrupulatną, chętną do nauki, odporną na stres, pracę pod presją i nastawioną na ciągłą zmianę. Wspominałam o “lekkim piórze”? Ono też się przyda.

Gdybym przeczytała to wszystko zaraz po zainteresowaniu się SEO, stwierdziłabym pewnie, że to branża w której normalne jest podejście w stylu “zatrudnię 20-latka z 15-letnim doświadczeniem”. W dwóch słowach skwitowałabym to pewnie, że “szkoda zachodu”.

Nie zrozum mnie źle, bo jasne, to wszystko, co wymieniłam powyżej, na pewno by się przydało, ale przecież nie od razu Rzym zbudowano, no nie? Chodzi o początek kariery, nie o początek kariery od stanowiska seniora SEO.

W tym tekście pokażę Ci bez ściemy jak zacząć pracę w SEO, a właściwie, jak zaczynałam ja. Nie będzie to żaden wyznacznik czy uniwersalna prawda, ale opowiem na faktach, a całość uzupełnią swoimi komentarzami chłopaki, już z nieco szerszej branżowej perspektywy.

Dlaczego SEO?

Pytanie, które dobrze byłoby zadać sobie na początek, zanim w ogóle zabierzemy się za to, od czego zaczynać. Na pewno masz jakieś swoje powody. Dla mnie była to głównie chęć zmiany, nawet nie tyle pracy jako zatrudnienia, ile po prostu tego, co robię.

Ciut historii. Zanim trafiłam do Top Online, przez około 3 lata pracowałam jako specjalista ds. Marketingu. Praca była jak najbardziej w porządku, ale koniec końców zaczęłam czuć, że to nie dla mnie i że trzeba coś zmienić, iść dalej.

I tutaj przyszło SEO, niczym ten rycerz na białym koniu i ta słynna, jedna jedyna życiowa pasja. Z tym że wcale nie. Po prostu przeglądałam ogłoszenia o prace, szukając czegoś “okołomarketingowego”, co mogłabym robić i rozsyłałam CV.

Pozycjonowanie wpadło mi w oko trochę przypadkiem, albo, mówiąc ładniej, to ono znalazło mnie :)

Od czego zacząć?

Od nauki oczywiście! Nie mam żadnego wykształcenia w kierunku SEO (ale też ciężko je mieć - bo nie istnieje). Skończyłam branding, co za wiele mi tutaj nie pomogło. Naukę SEO zaczęłam tak od kursu SEO Samodzielni. Polecił mi go w rozmowie telefonicznej Kamil, przy moim pierwszym podejściu do rekrutacji.

Ten temat rozwinę dalej, ale uprzedzając fakty: szkolenie i pracę w Top Online zaczęłam sporo później, po przerobieniu kursu i doszkoleniu się trochę “dookoła” tematu.

Sporo nauczyłam się m.in. z webinarów na YouTube i różnych podcastów (które uwielbiam - jako formę). Robiłam i dalej robię także różne dodatkowe kursy, między innymi na platformie Udemy. No i mnóstwo uczę się na co dzień, w pracy, ale to już naturalna kolej rzeczy.

Gdybym miała podejść do sprawy jeszcze raz, w trochę innych okolicznościach (np. jeszcze studiując), to pewnie poza studiowaniem teorii założyłabym sobie swoją własną testową stronę i próbowała ją jakoś powoli pozycjonować. Poza nią może i jakieś testowe sklepy internetowe? Kto wie.

Na początek polecałbym przede wszystkim stworzyć własną stronę (choćby na WordPressie) i próbować ją sobie pozycjonować. Dobrym pomysłem będzie też poaudytować serwisy poprzez dowolne darmowe audyty, żeby zorientować się od strony praktycznej w tym, jakie elementy mają znaczenie. Potem można próbować zrobić taki audyt samodzielnie.

Tak czy inaczej, zdobywanie wiedzy o SEO jak najszybciej starałabym się uzupełnić przez praktykę. Co innego czytać o meta tagach, a co innego samemu sobie “poklikać” i je poustawiać. Tak samo co innego czytać o Google Search Console, a co innego przeklikać się samemu przez raporty i pobawić się opcjami - koniecznie podszkoliłabym się też w narzędziach SEO, choćby tych darmowych.

Zapamiętaj

Praca w SEO to praktyka, w miarę możliwości trzeba więc tej praktyki próbować.

Wracając do mojej historii, bo ta mi gdzieś trochę uciekła. Doszkoliłam się i napisałam maila do Top Online, z pytaniem, czy może kogoś jeszcze nie szukają. Po jakimś czasie znowu zadzwonił Kamil i zaprosił mnie na rozmowę. Na tej było dużo pytań, musiałam też rozwiązać test wiedzy. Koniec końców dostałam pracę i zaczęłam szkolenie, które nadal trwa.

Co trzeba umieć na początek?

Na to można odpowiedzieć jednym zdaniem, właściwie streszczając to, co napisałam wyżej. Podstawy teoretyczne SEO i wiedza ogólna o działaniu internetu, stron i o marketingu. Poza tym nie do przecenienia będzie też każda praktyka wokół pozycjonowania i używanych w nim narzędzi.

A co z tym jakim “trzeba być”? Ja wśród swoich atutów istotnych dla pracy w SEO wypunktowałabym to, że szybko się uczę, potrafię szukać i znajdywać rozwiązania, jestem punktualna i umiem całkiem nieźle zorganizować sobie czas pracy.

Zapamiętaj

Jedyna “twarda” umiejętność, której potrzebujesz, żeby zacząć (może nie od razu do pracy, ale na pewno naukę i samodzielne SEO) to… sprawna obsługa komputera.

Praca w SEO (a na pewno w Top Online) jest dość “niezależna”. Nikt nie zorganizuje Ci tu dokładnie całego dnia, bo i ciężko o dwa takie same dni. To dlatego z rzeczy szczególnie istotnych na początek kariery wskazałabym umiejętność zarządzania swoim czasem i wspomniane już szybkie uczenie się.

A, no i super ważne jest także zaangażowanie, bo, mówiąc wprost: jeśli Ci nie zależy, to za wiele w tej branży nie zdziałasz. Jeśli już na samym początku SEO Cię za bardzo nie wciąga, to może być ciężko.

U nas minimum na początek to dobra znajomość większości pojęć z naszego kursu - SEO Samodzielni. Dodatkowo dobrze jest mieć już też podstawy HTML-a i umieć obsłużyć podstawowe narzędzia - im więcej praktyki, tym lepiej.

Tak jeszcze na marginesie, przychodząc do Top Online miałam też sporo wiedzy “ogólnomarketingowej”. To już kwestia drugorzędna, ale pracując w SEO, które również jest marketingiem internetowym, dobrze jest znać podstawy i umieć choćby odróżnić promocję od reklamy.

Zapamiętaj

SEO-wiec bez podstaw marketingu jest jak dentysta bez podstaw anatomii - pewnie zrobi swoje, ale mając wybór, wolałbyś nie być w jego rękach.

Doświadczenie, wykształcenie?

W SEO główne skrzypce gra praktyka, widzę to właściwie od pierwszych dni pracy. To trochę jak z grą na gitarze. Bez teorii będzie strasznie ciężko, ale nigdy nie zostaniesz dobrym muzykiem, tylko czytając podręcznik.

W naszej branży wykształcenie nie ma praktycznie żadnego znaczenia. Nie bierzemy więc go pod uwagę. Dużo większe dla nas znaczenie ma to, czy ktoś do nas pasuje, Zbyszek opisał to szerzej w artykule o rekrutacji.

Nie zrozum tego źle, jeśli myślisz właśnie nad studiami, to jak najbardziej można zacząć też od wykształcenia marketingowego. Tak samo dobre w kierunku SEO będą też wszelkie kierunki “informatyczne”. Ale pamiętaj: nie trać czasu, mimo wszystko działaj jak najwięcej samodzielnie.

Odnośnie doświadczenia pamiętaj też, że SEO jest dość wielowymiarowe. Moje wcześniejsze prace nie miały z pozycjonowaniem nic wspólnego, a i tak przydaje mi się z nich sporo. Choćby poruszanie się po interfejsach Magento i WordPressa, czy (co dość zaskakujące) obsługa narzędzi do tworzenia mailingu, bo prowadzę w Top Online uruchomiony niedawno Newsletter (z tego miejsca oczywiście serdecznie go polecam!).

Pominęłam tu praktyki zawodowe i staże w SEO z jednego powodu. Nie doświadczyłam tego. Nie wiem, czy to dobre rozwiązanie, czy zapewne wszystko zależy od firmy. Jeśli masz taką szansę i możesz sobie na to pozwolić, to pewnie warto spróbować.

Doświadczenie w pracy w SEO jest przy rekrutacji ogromnym atutem - choć trzeba przy tym wspomnieć, że my działamy bardzo niestandardowo i często doświadczenie nie ma bezpośredniego przełożenia na samą codzienną pracę. Coraz ważniejsze są też dla nas umiejętności tak zwane miękkie, które bardzo często się przydają w kontakcie z Klientem.

Gdzie szukać pracy w SEO?

Można przeczesywać tradycyjne portale z ofertami o pracę jak OLX czy Pracuj.pl, ale najwięcej ofert pracy SEO agreguje w sobie portal RocketJobs. Jak pokazuje jednak mój przykład, często dobrze jest po prostu zainteresować się agencjami w swoim mieście. Przeklikać strony, może napisać maila. Nie będę się rozwodzić, przyszły SEO Specialist na pewno sobie poradzi :)

Jeśli miałabym dać Ci jakieś wskazówki odnośnie szukania pracy, to na pewno poleciłabym spróbować spojrzeć na szukającą pracownika agencję trochę tak, jakbyś chciał/a nie pracować w SEO, ale jej je zlecić. Prosta sprawa: jeśli już na pierwszy rzut oka coś nie gra, to raczej i w pracy nie będzie super.

W sytuacji, w której potrzebowałabym pracy “na już”, a chciała przy tym iść w SEO od zera, zaczęłabym od poszukania pracy jako SEO copywriter. To chyba najniższy próg wejścia, jeśli chodzi o cokolwiek pozwalającego zarobić i związanego z praktyką pozycjonowania. Mnóstwo specjalistów tak zaczynało, w Top Online też.

No i nie polecam sugerować się opiniami o pracodawcach w Internecie. W 99% przypadków to spam. Poza tycimi firmami z jednym czy dwoma wpisami rzekomych pracowników jeszcze nigdy nie widziałam pracodawcy z dobrymi opiniami.

Czy praca w SEO to coś dla mnie?

Myślę, że po przeczytaniu całego tego tekstu na pewno jesteś już w stanie sobie na to odpowiedzieć. Jeśli nie, to na pewno będziesz w stanie, gdy zdobędziesz trochę wiedzy. Ja zdecydowałam się na karierę SEO, bo było to dla mnie coś nowego. Lubię się uczyć, chce się rozwijać, a SEO w tej kwestii daje duuuże pole do popisu.

Na początku miałam bardzo duże wątpliwości, również co do tego czy chcę to robić, bo nie do końca wiedziałam, jak to wygląda. Teraz zostało z nich tylko trochę odnośnie tego czy sobie poradzę, ale to dość normalne.

Jestem na etapie, na którym dużo rzeczy jest dla mnie nowe, dlatego niektóre czynności wymagają ode mnie więcej czasu, bo muszę się upewnić czy o coś dopytać. W miarę praktyki przyjdzie pewnie większa płynność pracy, znikną więc i wątpliwości. Jeśli masz już wiedzę i choć odrobinę praktyki, spróbuj!

Podsumowując

  1. Praca w SEO wcale nie wymaga kompletu umiejętności web developera, analityka, sprzedawcy czy pisarza.
  2. Najlepszą odpowiedź na pytanie "jak zacząć?" jest "od nauki teorii SEO".
  3. Na początek najlepiej trochę się oczytać, w czym pomoże kurs SEO Samodzielni.
  4. Dobrymi źródłami są też webinary, podcasty i kursy na platformach e-learningowych.
  5. Sama teoria na nic się nie zda, dlatego jak najszybciej dobrze jest uzupełniać ją praktyką.
  6. Na początek, do pracy w SEO trzeba mieć przede wszystkim teorię pozycjonowania i ogólną wiedzę o działaniu internetu, stron oraz marketingu.
  7. Nie do przecenienia będzie również wszelka praktyka - od pozycjonowania własnej strony, przez obsługę narzędzi, po znajomość CMS'ów.
  8. Praca w SEO wymaga solidnej umiejętności zarządzania własnym czasem i szybkiego uczenia się.
  9. Trzeba być też zaangażowanym - to nie praca na taśmie produkcyjnej, bez zainteresowania SEO ani rusz.
  10. W tej branży wykształcenie nie ma większego znaczenia, ale każde doświadczenie jest już na wagę złota.

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
SEO nie dla każdego: kiedy pozycjonowanie nie ma sensu? - SEO blog
Pozycjonowanie
Analiza skuteczności w Google Search Console
Grzegorz Słoka, 23-11-2022
Analiza skuteczności w Google Search Console - SEO blog

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Bezpłatna oferta