Pisanie tekstów SEO to temat, o którym mówiliśmy już sporo. Mimo to zauważyłam, że przydałaby się jeszcze prosta instrukcja, coś w stylu przykładowego schematu/struktury artykułu blogowego. Oto on :)
Spis treści:
To nie jest (do końca) artykuł
Co jakiś czas ktoś z naszych klientów chce stworzyć samodzielnie dodatkowe teksty na swoją stronę. Zwykle pisze wtedy do nas i pyta, jak zrobić to dobrze: ile nagłówków zastosować, jak podzielić akapity, czy gdzie dać frazy.
Ostatnio znowu trafiło do mnie takie pytanie, a w trakcie odpowiadania wpadłam na pomysł, że dobrze byłoby wszystkie te wskazówki udostępnić szerzej, na naszym blogu.
W końcu pisanie tekstów SEO to temat, o którym mówiliśmy już w Top Online sporo. Nigdy jeszcze jednak nie poruszaliśmy szczegółowo tego, jak konkretnie takie teksty powinny wyglądać.
Nie przedłużając, w tym artykule przedstawiam wszystko to, co podpowiadam w zakresie układania tekstów pod kątem pozycjonowania naszym klientom, no i oczywiście (przede wszystkim), wspomniany już schemat artykułu blogowego. :)
Na początku był pomysł (i słowo kluczowe)
Zanim zacznę układać artykuł blogowy pod SEO, muszę wiedzieć, o czym konkretnie chcę napisać. Muszę mieć temat i dobraną frazę (często to jedno i to samo).
Tutaj skupiam się na ogólnej strukturze takiego wpisu. Załóżmy więc, że mam już ustalony temat artykułu i podstawowe wytyczne (dobrane frazy kluczowe, ilość nagłówków i docelową długość tekstu).
Jeśli jednak nie masz jeszcze tematu, a nie wiesz, skąd wziąć pomysł i pasujące słowo kluczowe, to żaden problem.
O tym, skąd biorę pomysły na bloga, pisałam w poprzednim wpisie (link wyżej, pod spisem treści), więc jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, to koniecznie do niego zajrzyj. Wybierz pomysł i wróć do tego tekstu.
Przykładowa struktura artykułu
Poniżej znajdziesz przykładową strukturę artykułu blogowego pod SEO z krótkimi opisami poszczególnych elementów. Jeśli chcesz przejrzeć schemat w całości (tak, jakby był opublikowany na blogu) lub skopiować go sobie do dokumentu, to kliknij tutaj.
Każdy wpis blogowy zaczynam oczywiście od tytułu, który będzie na stronie nagłówkiem H1. Pod nim umieszczam krótki wstęp/lead, który wprowadza w temat i ma za zadanie zachęcić do przeczytania całości. Zwykle liczy on 300-400 znaków, ale może być też krótszy:
Pod leadem umieszam z kolei spis treści, który jest listą numerowaną nagłówków H2 w artykule:
Jeśli to tylko możliwe, poszczególne elementy listy są podlinkowane z tzw. kotwicą, tak by dało się przejść do nagłówków po kliknięciu. np.
domena.pl/tytul-artykulu#wartosc-id-naglowka.
Pod spisem treści umieszczam pierwszy nagłówek H2, zwykle wprowadzający do tematu. Co ważne, w akapicie pod pierwszym nagłówkiem (lub wcześniej w leadzie) zawsze staram się zastosować pogrubioną główną frazę kluczową dobraną do danego tekstu:
Kolejne nagłówki H2 powstają już naturalne i zawierają po prostu kolejne wątki. Jeśli to możliwe przy danym temacie, to staram się, żeby każdy nagłówek zawierał frazę w normalnej, pasującej odmianie (ale nie każdy tę samą!).
Kolejne słowa kluczowe w tekście umieszczam już zupełnie naturalnie, tam, gdzie są one potrzebne w tekście. Pogrubienia stosuję z kolei zwykle tylko raz na daną frazę (nie pogrubiam tej samej frazy kilka razy):
W ten sposób tworzę tyle nagłówków, ile potrzebuję, żeby wyczerpać temat (i osiągnąć docelową liczbę znaków). Poza tym, jeśli w tym, o czym piszę, jest co wypunktować, to stosuję też listy wypunktowane, dla urozmaicenia tekstu i przejrzystego ułożenia informacji:
Na koniec tworzę podsumowanie. Zamiast nagłówka H2 „Podsumowanie” z byle jakim podsumowaniem dla zasady, stosuję jednak normalny nagłówek, który zbiera informacje.
Umieszczam w nim także zwykle linkowanie wewnętrzne, prowadzące do powiązanego wpisu na stronie, usługi, kategorii produktów lub konkretnego produktu. No i dodaję zwrot CTA (Call To Action), czyli wezwanie do działania dla czytelnika.
Ponownie przypominam: pełny schemat w wersji opublikowanej na stronie (możliwej do skopiowania i przejrzenia w całości w formie tekstu, a nie screenshotów) znajdziesz pod tym linkiem.
Przykładowy artykuł na podstawie struktury
Wiesz już, jak wygląda podstawowy schemat artykułu blogowego pod SEO, przejdę więc do realizacji przykładowego artykułu.
Powiedzmy, że mam takie wytyczne do tekstu:
- Frazy kluczowe: jaki kwiat do sypialni, jaki kwiat doniczkowy do sypialni
- Linkowanie: doniczki (https://przykladowyadres.pl/doniczki)
Zgodnie ze schematem, zaczynam od tytułu oznaczonego jako nagłówek H1 i zawierającego główne słowo kluczowe.
W tym przypadku pogrubiona fraza znalazła się już w leadzie (zamiast w akapicie pod pierwszym nagłówkiem), bo tam po prostu idealnie pasowała.
Kolejno napisałam pierwszy akapit wprowadzający do tematu, z frazą w nagłówku:
Dalej, ze względu na to, że ten artykuł ma za zadanie dostarczyć czytelnikowi kilka opcji, stworzyłam nagłówki dotyczące poszczególnych roślin. Frazy kluczowe przeplatają się tutaj z kolei już naturalnie w tekście, tam gdzie po prostu pasują:
Jako ostatni nagłówek H2 tworzę podsumowanie, w tym wypadku umieszczając zwrot CTA już w samym nagłówku, a nie tylko na koniec tekstu.
Dodaję też (zgodnie z wytycznymi) link do wskazanej podstrony i drugą pogrubioną frazę, która wkomponowała się dobrze w zakończenie:
Na koniec, mając już treść wszystkich nagłówków, tworzę jeszcze spis treści:
I to tyle – artykuł jest gotowy do sprawdzenia i opublikowania na stronie. :)
Jak widzisz, nie trzymam się sztywno schematu – staram się za to zachować strukturę (nagłówki, podobne długości akapitów i spis treści) oraz uwzględnić obowiązkowe elementy (pogrubione frazy, linki).
Podobnie jak ze schematem artykułu blogowego, ten przykładowy wpis też możesz przejrzeć w całości. Umieściłam go, tak samo, pod linkiem do podglądu tekstów.
Checklista do artykułu blogowego pod SEO
Na koniec zamieszczam krótką checklistę do artykułu blogowego na podstawie pokazanego wyżej schematu i przykładu. Możesz wykorzystać ją do sprawdzenia, czy Twój wpis jest prawidłowo zoptymalizowany. :)
Każdy artykuł blogowy zoptymalizowany pod SEO, który tworzymy dla klienta w Top Online zawiera:
- Tytuł artykułu oznaczony jako nagłówek H1,
- Krótki wstęp zawierający podstawowe informacje i wprowadzenie do tematu (lead),
- Spis treści z wymienionymi wszystkimi głównymi sekcjami artykułu (nagłówkami H2),
- Nagłówki H2 z uwzględnionymi frazami kluczowymi (nie każdy nagłówek musi zawierać frazę),
- Akapity (o w miarę podobnej długości, ale nie jest to zasada),
- Fraza/frazy kluczowe pogrubione w akapitach (jedno pogrubienie konkretnej frazy wystarczy),
- Linkowanie na frazie kluczowej, czyli pod tzw. anchorem (przykład: agencja SEO),
- Krótkie podsumowanie,
- Wezwanie do działania pod koniec tekstu.
Ten wpis z założenia miał być krótki – celem było pokazanie przykładowego schematu prawidłowo przygotowanego artykułu. Jeśli czujesz, że potrzebujesz więcej informacji o tworzeniu treści, to zajrzyj do pozostałych artykułów na naszym blogu.
Podsumowanie w punktach
- Klienci często pytają nas o to, jak stworzyć poprawnie wpis blogowy, tak żeby wspierał SEO ich strony.
- To, co odpisuję im na takie pytania, umieściłam w tym artykule, w skrócie…
- Każdy artykuł blogowy zaczynam tytułem zawierającym główne słowo kluczowe oznaczonym jako H1.
- Kolejno tworzę krótki akapit wstępu (lead), który ma zachęcić do przeczytania.
- Pod nim przygotowuję spis treści, w którym od listy numerowanej wymieniam wszystkie nagłówki H2.
- Same nagłówki H2 tworzę z kolei, starając się uwzględniać w nich frazy kluczowe.
- Słowa kluczowe umieszczam w tekście naturalnie, a pogrubiam zwykle raz (jedno pogrubienie na jedną frazę).
- W miarę możliwości dodaję listy wypunktowane.
- A na koniec tworzę nagłówek H2, który jest zarazem podsumowaniem – i dodaję w nim link na frazie do powiązanego tekstu/produktu/usługi czy kategorii produktów.
- Tekst zamykam z kolei wezwaniem do działania – zwrotem CTA.
- Pamiętaj, że nie musisz trzymać się pokazanego tutaj schematu – zadbaj przede wszystkim o strukturę nagłówków i obecność fraz (pomoże Ci w tym checklista).