Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Ruch z social media w Google Analytics

13-09-2023

Ruch z social media w Google Analytics

Co GA może powiedzieć nam o ruchu z social media? Jak uporządkować dane? Jak mierzyć konwersję? Przed Wami kolejny praktyczny artykuł o Google Analytics!

Ruch z social media w Google Analytics - SEO blog

Dowiedz się, jak mierzyć ruch z social media w Google Analytics! Sprawdź, kto wchodzi na Twoją stronę z Facebooka, Instagrama, Twittera czy LinkedIn’a. Ustal, które treści na Twoich profilach są najskuteczniejsze i wyciągaj wnioski, które pomogą Ci działać jeszcze efektywniej.

Spis treści:

  1. Social media w pozyskiwaniu ruchu
  2. Przezorny zawsze ubezpieczony
  3. Co Ci powie Analytics? (o ruchu z social media)
  4. UTM-y w linkach, czyli Twoja tajna broń
  5. Chcesz dowiedzieć się co najlepiej publikować? Bądź konsekwentny/a!
  6. Dane z social media w Google Analytics - komu to potrzebne?
  7. W kilku zdaniach

Więcej o Google Analytics:

O czym należy pamiętać, rozpoczynając pracę z Google Analytics?
Czym są UTM-y i co musisz wiedzieć o tagowaniu linków?

Słowem wstępu, czyli social media w pozyskiwaniu ruchu

Choć liczą sobie ledwie dwadzieścia parę lat, social media są już nierozłączną częścią naszego życia. Według danych na koniec 2021, z Facebooka korzysta w Polsce przeszło 89,2% wszystkich użytkowników sieci. Dla YouTube ta wartość to aż 92,8%, a dla Instagrama ponad 60%. Łącznie, wg. szacunków, w social media jest obecne prawie 26 mln Polek i Polaków, czyli prawie 70% populacji kraju!

Zapamiętaj

Statystyczny Polak spędza w sieci około 6 godzin dziennie, a ponad 2 z tego wyłącznie w social media.

Co ciekawe, z portali społecznościowych korzystają nie tylko młodzi, bo przykładowo, jedną z aktywniejszych grup wiekowych na Facebooku są osoby po pięćdziesiątce. Mógłbym tak wymieniać i wyliczać dalej, ale chyba więcej nie trzeba. Social media to ogromny potencjał marketingowy, a podstawowe statystki pokazują to najlepiej. Zresztą tak samo, jak statystyki Google mówią o wyszukiwarce :)

Do meritum: ciężko wyobrazić sobie dzisiaj firmę czy markę nieobecną w social mediach. Dotyczy to tak samo wielkich korporacji i światowych brandów, jak i firm mniejszych, czy nawet lokalnych przedsiębiorców. Profile na portalach to metoda komunikacji z Klientami niemal tak oczywista jak posiadanie firmowego telefonu. To też sposób na budowanie marki i łatwiejsze działania reklamowe.

Przezorny zawsze ubezpieczony

Ten artykuł będzie raczej oderwany od SEO, ale dalej są tu punkty styku. Nie zapominajmy o tym, że marketing w sieci nie kończy się na pozycjonowaniu. Sami, choć jako agencja oferujemy tylko SEO i nic więcej, to zawsze powtarzamy Klientom, jak ważne jest zadbanie o to, aby ruch organiczny z Google nie był jedynym źródłem pozyskiwania ruchu na stronie czy sklepie.

Musimy być przygotowani na to, że może stać się coś złego, co może spowodować spadek widoczności. Choćby problemy z działaniem strony, atak hakerski czy brak budżetu na dalszy rozwój serwisu. Każdy przedsiębiorca powinien być świadomy, że nie może być uzależniony od jednego kanału. Tak samo jak nie jest dobrze stawiać tylko i włącznie na pozycjonowanie (Google organic), tak samo nie jest też dobrze promować się tylko i wyłącznie na Facebooku.

Zapamiętaj

Dywersyfikacja to klucz do sukcesu, tak samo w kwestii przychodów, jak i w kwestii źródeł ruchu.

Idąc już dalej za tematem tekstu. Dla równoważenia efektywności kanałów aktywne prowadzenie profili social media firmy jest oczywiście bardzo ważne, ale to nie wszystko. Jest też coś, co może być przy tym jeszcze ważniejsze, czyli rozumienie tego, jak tak właściwie profile te wpływają na Twój biznes.

Warto analizować to, co robią na Twojej stronie użytkownicy trafiający do Ciebie z social mediów. Warto analizować też to, jaką część zysków generują. Dzięki tej wiedzy możesz optymalizować prowadzone działania, czyli ciągle je ulepszać i usprawniać. Przykładać się do tego, co działa, a rezygnować z tego, co nie przynosi żadnych efektów.

A, jako że do zrozumienia potrzebna jest wiedza, musisz ją pozyskać, zaczynając od zebrania odpowiednich danych i przekształcenia ich w informacje…

I w tym miejscu wchodzi Google Analytics :)

Co Ci powie Analytics? (o ruchu z social media)

Na początku od razu zaznaczam: nie będę tutaj pokazywać statystyk z konta biznesowego na Facebooku czy Instagramie. Nie będę też porównywał tych danych z danymi w GA, bo nie o to w tym artykule chodzi. Pokażę Ci konkretnie, co i w jaki sposób można zrobić za pomocą Analytics w kontekście wszelkich mediów społecznościowych. Na początek: co możemy sprawdzać.

Ile użytkowników pozyskujemy z social media

Liczba wejść to w kwestii mierzenia ruchu metryka absolutnie podstawowa, ale też zarazem, jedna z najważniejszych. Mówi o tym jak duże znaczenie dla pozyskiwania użytkowników na naszej stronie mają prowadzone przez nas social media.

Możesz ją sprawdzać dla całości mediów społecznościowych, ukrytych pod nazwą „Organic Social” lub „Paid Social” (jeśli kupujecie reklamy w SM) w zakładce „Raporty” > „Pozyskiwanie” > „Pozyskanie ruchu”.

Dla sprecyzowania tego raportu i wyczyszczenia go z innych kanałów możemy w wyszukiwarce nad tabelką wpisać dodatkowo „social”.

pozyskiwanie ruchu z social media sesje

Jeśli chcemy wejść głębiej w te dane i dowiedzieć się jak radziły sobie konkretne platformy, to musimy dodać drugi wymiar. Robimy to klikając w niebieski plus w sekcji wymiarów, dodając tam „Źródło wizyt” > „Sesja - źródło/medium” i ponownie wpisując w wyszukiwarce „social”.

pozyskiwanie ruchu z social media źródło medium

…a przy odpowiednim zarządzaniu parametrami UTM możesz nawet dowiedzieć się, jaki rodzaj postów przynosi nam najwięcej ruchu, ale o tym w dalszej części artykułu.

Alternatywne filtrowanie danych

Jeśli chcemy wyciągnąć w raporcie dane dotyczące mniejszej liczby źródeł ruchu, to jest jeszcze druga opcja. Polega ona na skorzystaniu z filtra nakładanego na cały raport.

Właściwy przycisk jest na górze zakładki z raportem. Taki filtr musimy sobie jednak najpierw stworzyć.

Załóżmy, że chcemy zobaczyć tylko ruch z Facebooka. Ustawiamy więc kolejno: Wymiar: „Sesja - źródło/medium”, Typ dopasowania: „zawiera”, Wartość: facebook. I klikamy zastosuj.

social media w GA4 filtrowanie ruchu

Nakładając taki filtr na dane możesz zobaczyć coś takiego:

social media w GA4 filtrowanie ruchu facebook

Jeśli w wymiarach nie pojawi się nic co posiada w źródle wartość „facebook”, to sprawdź jaki wymiar został ustawiony jako domyślny. Jeśli „Sesja - domyślna grupa kanałów” to zamień ją na „Sesja - źródło/medium”.

Jakie strony docelowe konwertują najlepiej?

To jedno z najważniejszych pytań, ponieważ określa czy i które z naszych działań są najskuteczniejsze.

Strona docelowa jest to podstrona, którą wyświetlił użytkownik jako pierwszą podczas wizyty na naszej stronie. Strony te wiążą się z linkami jakie umieszczasz w Social Mediach, czy to do produktu, kategorii czy bloga.

O tym jak taką analizę można sobie ułatwić, opowiadam jeszcze w dalszej części pisząc o UTMach.

Jak ułatwić sobie dostęp do raportu z social media?

Jak widzisz, aby dostać się do danych związanych z konkretnym raportem, potrzebujemy się nieco nagimnastykować.

A co, jeśli powiem Ci, że możesz mieć taki raport zawsze pod ręką i wcale nie trzeba za każdym razem modyfikować domyślnego raportu?

Jest to rozwiązanie dla osób, które dość często sprawdzają jakość ruchu, np. z konkretnego kanału.

Stwórzmy taki przykładowy raport, który będzie nam mówił o liczbie użytkowników, sesji, czasie trwania sesji i konwersji.

Przejdźmy do raportu „Pozyskiwanie ruchu” i w prawej górnej stronie kliknijmy ikonkę ołówka, czyli „Dostosuj raport”. Pojawi nam się boczne menu Dostosowywania raportu.

social media w GA4 modyfikowanie raportu

Przejdźmy do „Wymiary”, obok „sesja- źródło/medium” kliknijmy trzy kropki i wybierzmy „Ustaw jako domyślny”, a następnie w dolnym rogu „Zastosuj”.

W sekcji „Wskaźniki” musimy uporządkować to, co będzie nam się wyświetlało w raporcie. Chcemy uszczuplić raport, usuńmy więc za pomocą „X” wszystkie zbędne metryki, zostawiając tylko użytkownicy, sesje i konwersje.

Następnie wchodząc w „Dodaj dane” znajdźmy „średni czas trwania sesji”. Teraz możemy jeszcze zmienić kolejność przesuwając te dane. Na koniec ponownie klikamy „zastosuj”.

Raport powinien wyglądać już lepiej, ale dalej widzimy wszystkie źródła ruchu. Musimy zatem dodać filtr. O tym, jak go zrobić, mówiłem we wcześniejszym akapicie.

Jeśli nie są Ci potrzebne wykresy liniowe i słupkowe, to możesz wyłączyć ich widoczność, klikając w „oczko” obok wykresu. Ja chce mieć sam konkret (czyste dane), więc je włączę. No i raport gotowy, zostaje tylko go zapisać.

Pamiętaj, że taki raport zawsze możesz później modyfikować i dowolnie ulepszać.

Klikamy Zapisz > Zapisz jako nowy raport i nazywamy go odpowiednio, np. „Ruch z Facebooka”.

social media w GA4 modyfikowanie raportu

Mamy nasz raport. Pozostaje jeszcze dodanie go do menu głównego. Aby to zrobić, wchodzimy w „Raporty” > „Biblioteka” (na samym dole), a następnie w „Kolekcje”. Tutaj odnajdujemy kolekcję „Cykl życia” i edytujemy ją.

W środkowej części – najlepiej przez szukajkę – odnajdujemy nasz nowy raport i przesuwamy go do lewej kolumny, najlepiej pod „pozyskiwanie ruchu”. No i to tyle, zapisujemy zmiany w tej kolekcji.

SM w GA4 modyfikowanie raportu - dodawanie

Dzięki takiemu zabiegowi możesz przejść do raportu związanego z Facebookiem od razu z menu. A pamiętaj, że takich raportów możesz tworzyć jeszcze więcej, o czym opowiadam w moim kursie Google Analytics 4, gdzie zdradzam tajniki GA4.

UTM-y w linkach, Twoja tajna broń

Do jak najlepszego zrozumienia ruchu z social media potrzebne będą UTM-y, czyli specjalne parametry służące do oznaczania linków i śledzenia dowolnych kampanii. Dzięki nim zbierzesz w Google Analytics precyzyjne dane o ruchu, praktycznie niedostępne w inny sposób.

W naszym Top Online’owym przypadku UTM-y pozwalają sprawdzić np., czy ludzie chętniej klikają w nasze case study, czy nasze SEO Newsy. Dzięki temu wiemy, co działa, możemy więc łatwiej zarządzać budżetem marketingowym. Możemy kierować pieniądze już nawet nie tyle na najbardziej atrakcyjne dla nas kanały, ile na najbardziej atrakcyjne dla nas w tych kanałach rodzaje treści.

O podstawach w tym temacie napisałem już jednak cały artykuł, nie będę się więc tutaj rozpisywał. Serdecznie polecam sprawdzić, szczególnie jeśli nie wiesz czym są UTM-y i na czym polega tagowanie linków.

Bez dodatkowego tagowania linków (czyli zastosowania UTM-ów), wszyscy użytkownicy, którzy dotarli na naszą stronę (nie liczę tutaj działań płatnych) będą łączeni w Analytics z jednym źródłem. Przykładowo, wszyscy wchodzący na nasz serwis z Facebooka, będą łączeni ze źródłem facebook / referral. Nie da to za dużo informacji.

Możemy oczywiście zawsze sprawdzać stronę wejścia, ale i tak nie będziemy wiedzieli, czy ktoś kliknął w link przypięty na górze naszego profilu, czy może w link wrzucony na grupie. Do tego i innego, dokładniejszego śledzenia, potrzebne są właśnie UTM-y.

Cóż nam pozostaje, sprawdźmy jak ich użyć!

Rozróżnienie rodzajów postów

Jak rozróżnić posty w Google Analytics? Jeśli wiesz już, jak wyglądają i działają UTM to nie będzie to dla Ciebie trudne. Jeśli jeszcze nie, nic straconego. Zajrzyj do mojego artykułu, który wspominałem wyżej. Tymczasem, wracając do tematu:

Przedstawię to na przykładzie:

Powiedzmy, że ruszasz z nową wersją swojej strony internetowej i zakładasz, że przez następne dwa miesiące post z informacją na ten temat będzie przypięty w poście na górze twojego profilu na Facebooku. Jeśli wrzucisz do niego “goły” link do strony, to każdy, kto przejdzie po nim do Twojego serwisu zostanie zaliczony w Analytics do źródła facebook / referral. Nie będziesz więc w stanie ustalić, ile osób weszło na stronę dzięki temu postowi, czy jak te osoby zachowywały się później na stronie.

Sytuacja zmieni się, gdy do gry wejdą UTM-y. Po ich zastosowaniu link może wyglądać choćby tak:

https://example.com/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=start

Dzięki zastosowaniu takiego otagowanego linku dowiesz się ile osób na niego kliknęło w wybranym okresie konkretnie na niego.

social media w GA4 raport kampanie

Jak pewnie udało Ci się zauważyć, w tabelce na screenshocie jest jeszcze jedna kampania o nazwie “przycisk”. To oznaczenie linku umieszczonego w przycisku na górze profilu na Facebooku.

Jeśli pasuje to do Twojego biznesu i zastosujesz tam przycisk “kup teraz”, możesz w późniejszej analizie sprawdzić, nie tylko ile osób kliknęło przycisk, ale też ile z nich rzeczywiście dokonało zakupu.

https://example.com/sklep?utm_source=facebook&utm_medium=socal&utm_campaign=przycisk

W taki prosty sposób możesz oznaczać wszystkie linki z dowolnych social mediów. Również posty w grupach, komentarzach czy w postach sponsorowanych np. u influencerów.

Rozróżnienie kampanii

Idąc dalej, w łatwy sposób możesz także pogrupować posty ze względu na rodzaj kampanii czy prezentowanych w nich treści. Dzięki temu dowiesz się, które posty są najczęściej klikane, a także które najlepiej konwertują.

My na przykład dzielimy treści na te, które kierują na bloga, do naszej Akademii, do case study czy do SEO Newsów. Dzięki temu wiemy choćby, że osoby, które nas obserwują, klikają najczęściej we wpisy związane z naszym blogiem.

raport GA4 facebook kampanie

Swoją drogą, ciekawe jak to będzie wyglądać z tym wpisem ;)

Chcesz dowiedzieć się co najlepiej publikować? Bądź konsekwentny/a!

Za pomocą UTM-ów treści możesz grupować absolutnie dowolnie. Polecam jednak obrać jakąś jedną, przemyślaną dobrze metodę i się jej trzymać. Tak samo jak w praktycznie całej analityce internetowej, to właśnie dobre przygotowanie i konsekwencja w działaniu sprawiają, że zbierane dane są przydatne. Bez tego możesz mieć tagi na każdym linku, a i tak nic wiele z tego nie wyniknie.

Przed rozpoczęciem pracy z UTM-ami postaraj się określić jakie rodzaje postów będziesz publikować i co mogą Ci one dać. Pamiętaj, że nie ma sensu tagować linków i zbierać tym samym dodatkowych danych, jeśli nie masz zamiaru ich później analizować. Wiem, że się powtarzam, ale cóż, w analityce naprawdę rządzi minimalizm.

Zapamiętaj

Mniej danych ma większe znaczenie niż masa statystyk. Zbieraj tylko to, czego będziesz używać!

Dane z SM w Google Analytics - komu to potrzebne?

Uprzedzając, odpowiedź na pytanie: każdemu, kto prowadzi profile w social media i kieruje z nich do swojej strony czy sklepu internetowego. Wiesz już jaki rodzaj danych będzie potrzebny Ci w analizie ruchu z social media i jak to skonfigurować w Google Analytics. Przejdźmy więc raz jeszcze przez małe podsumowanie najważniejszych kwestii.

Social media a pozyskiwanie ruchu

Media społecznościowe mają dzisiaj dla wielu marek naprawdę duże znaczenie. Istnieją firmy, które opierają na tym kanale komunikacji praktycznie całe swoje istnienie. Mimo to, często, szczególnie przy mniejszych biznesach nie zastanawiamy się nad tym, jak tak właściwie prowadzone przez nas social media wpływają na ruch na naszej stronie.

Dzięki wprowadzeniu nieco bardziej zaawansowanej analityki (umówmy się, nie ma w tym nic trudnego) będziesz w stanie to zmienić. Dowiesz się, jak duży wpływ na to, co dzieje się w Twoim serwisie mają social media i dzięki temu, będziesz w stanie to znacznie lepiej wykorzystać.

Nie wiem jak Ty, ale ja chyba nie znam przedsiębiorcy, który nie chciałby zmniejszyć kosztów i zwiększyć przychodów. Tym bardziej że nikt ani nic na tym nie ucierpi. Chyba, że dosłownie kawałek twojego czasu.

Zapamiętaj

Wiedza na temat tego, skąd przychodzą na stronę użytkownicy, może być często ważniejsza od ilości obserwujących na fanpage’u.

Realna skuteczność contentu

Wiemy już, ile osób trafia na naszą stronę, a dzięki dobrej konfiguracji Analytics i wykorzystaniu UTM-ów możemy określić, jakie posty i jakie kampanie sprawdzają się najlepiej. Oczywiście, Facebook czy Instagram też pokaże nam zasięg danego posta, czy kliknięcia w link, ale jest tu zasadnicza różnica.

Facebook nie wie, co dalej zrobił użytkownik. Nie wie, jak się zachował na stronie, ile spędził czasu, ile podstron obejrzał czy w co klikał. Tego dostarczy nam Google Analytics. W analizie takie dane namalują nam obraz tego, co naprawdę dzieje się z pozyskiwanym z social media ruchem.

SM a konwersja na sklepie

Mimo wszystko najważniejsza zawsze będzie konwersja. Wszystkie poprzednie dane o ruchu i analizy sprowadzają się właśnie do tego ostatniego momentu pobytu na stronie. Do zakupu.

Więcej konwersji było z wejść z grupy zrzeszającej fanów kolorowych skarpetek, czy może z postu o nowej kolekcji? Więcej sprzedaży przynoszą cotygodniowe posty z rabatami czy te promujące nowe wpisy na blogu? Publikować więcej stories czy może napisać recenzję produktu? Wszystkiego możesz się dowiedzieć, stosując się do podanych przeze mnie wskazówek.

Dzięki nim dostaniesz obraz tego, co się najbardziej opłaca, a jeśli się postarasz, dowiesz się też dlaczego. No i co naj-najważniejsze - wykorzystasz to wszystko w praktyce :)

W kilku zdaniach:

  1. Social media są dzisiaj jednym z najważniejszych kanałów pozyskiwania ruchu w Internecie.
  2. Poza aktywnym prowadzeniem firmowych profili równie ważne jest jednak rozumienie ich oddziaływania, przynoszonych przez nie efektów.
  3. Google Analytics pozwala uzyskać wgląd w ilość użytkowników trafiających na naszą stronę z social mediów.
  4. Przy odpowiedniej konfiguracji pozwala także sprawdzić, jak zachowują się osoby wchodzące do nas z danego portalu.
  5. Poza tym, co często najważniejsze, pozwala też śledzić precyzyjnie konwersję ruchu.
  6. Jeśli dane z social media mają być, przydatne, muszą zostać odpowiednio przygotowane.
  7. W przypadku Facebooka pomaga w tym wykluczenie parametru fbclid oraz dodanie odpowiedniego filtrowania ruchu.
  8. Największą "mocą" Analytics pod kątem ruchu z social mediów jest możliwość zastosowanie UTM-ów.
  9. Dzięki UTM-om możesz śledzić skuteczność poszczególnych postów czy elementów takich jak Facebookowy przycisk w profilu.
  10. Z dobrze dobranymi parametrami wyzwanie nie będzie stanowić też rozdzielnie śledzenia poszczególnych kampanii.
  11. Konsekwentne i jednolite oznaczenie linków w SM pozwoli Ci dowiedzieć się, co opłaca się publikować na Twoich profilach.
  12. Analiza ruchu z social mediów w GA dostarczy Ci praktycznej wiedzy, którą możesz przekuć w rosnącą konwersję.

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Kampanie Marketingowe
(Kolejne) 250 000 zł na marketing – podsumowanie sprzedażowe 2023 - SEO blog
Kampanie Marketingowe
Audyt newslettera – mój przepis na wysoki Open Rate - SEO blog