Search Console wdraża raport monitorujący problemy z produktami w Merchant Center. Google przyznaje się do wprowadzonej „po cichu” aktualizacji wyszukiwarki. Site names działają już we wszystkich językach. Poza tym: koniec August Core Update, naprawiony bug canonicali i TikTok jako wyszukiwarka.
1. Nowy raport GSC dla sklepów internetowych
Końcem 2022 roku (SEO News #58) do Search Console zawitał raport „Informacje na karcie Zakupy”. Mogliśmy w nim w uproszczony sposób zgłosić swoje produkty do Merchant Center. Teraz dostał on aktualizację: w jego miejsce dostaliśmy praktycznie nowy raport.
W nowej odsłonie raportu „Informacje na karcie zakupy” (Shopping tab listings) znajdziemy informacje o produktach, które z jakiegoś powodu przestały się wyświetlać w Zakupach Google. Konsola będzie też wysyłać związane z nimi powiadomienia.
Nowy raport pokaże nam także dostępne możliwości zwiększenia widoczności i kliknięć produktów. Na przykład opcję dodania informacji o zwrotach.
Żeby uzyskać dostęp do tych danych, konieczne jest powiązanie konta Search Console z Merchant Center, co można zrobić bezpośrednio w zakładce nowego raportu. Możecie go jednak jeszcze nie widzieć, bo, jak pisze Google, będzie on wdrażany stopniowo, w najbliższych tygodniach.
Informacja o nowym raporcie pojawiła się na blogu Google Search Central.
2. Aktualizacja Google Search Language Matching Systems
Google potwierdziło, że w ciągu ostatnich miesięcy wyszukiwarka otrzymała serię aktualizacji związanych z dopasowywaniem języków wyników wyszukiwania. Ostatnia z nich miała mieć miejsce około dwóch tygodni temu.
Aktualizacje te są efektem licznych skarg użytkowników, np. na to jak Google nie radzi sobie z wyszukiwaniem po katalońsku. Nie dotyczą jednak żadnych konkretnych języków, a ogólnie: mechanizmów wyszukiwania w kilku językach. Działają więc globalnie.
W praktyce chodzi o to, że Google jest teraz w stanie lepiej zrozumieć, w jakim języku wyników oczekuje użytkownik. Język ten zależy teraz bardziej od intencji wpisanego zapytania, a mniej od ustawień i geolokalizacji.
Dzięki temu np. Polacy szukający czegoś za granicą mimo obcojęzycznej wersji językowej wyszukiwarki, zagranicznego IP i historii wyszukiwania w innym języku będą mogą łatwo znaleźć odpowiedź po polsku.
Google lepiej będzie też „wiedzieć”, kiedy zaproponować użytkownikowi filtrowanie wyników według języka.
Po więcej informacji o automatycznym określaniu języka wyników zerknij na wpis Jak wyszukiwarka Google obsługuje wyszukiwania w kilku językach z bloga Google Search Central.
3. Site names działają po polsku!
Site names, czyli nazwy witryn wyświetlane nad ich adresami w wynikach Google zaczęły działać we wszystkich językach. Taką informacją Google podzieliło się na swoim blogu 7 września.
Nazwy witryn w SERP są generowane m.in. na podstawie danych struktrualnych WebSite, treści meta title oraz nagłówka H1 strony głównej. Możliwe więc, że Google wygeneruje je dla Twojej strony ot tak, bez żadnej dodatkowej ingerencji.
W razie potrzeby optymalizacji oficjalna dokumentacja jest dostępna pod tym linkiem.
4. Koniec August Core Update
7 września 2023 oficjalnie zakończyło się wdrażanie August 2023 Core Update. Aktualizacja trwała więc 16 dni, od 22 sierpnia (SEO News #98 – August Core Update).
Zmienność wyników w ostatnich dniach wdrożenia już tylko spadała. W niektórych narzędziach widać było jednak wzrost trwający trzy dni od oficjalnego zakończenia update’u.
Więcej o wnioskach co do tej aktualizacji i jej wpływie na pozycjonowanie przeczytasz w SEO News #99.
5. Naprawiony bug z linkami kanonicznymi w GSC
Google naprawiło błąd dotyczący linków kanonicznych, który od lipca 2023 dotknął niewielkiej liczby stron. W dużym skrócie: Search Console wykrywało nieprawidłowe canonicale dla niektórych URL-i bez wyraźnej przyczyny.
Problem dotyczył podobno przede wszystkim sklepów internetowych. Jego skala była jednak na tyle niewielka, że Google nie zdecydowało się nawet na publikację notatki na stronie dotyczącej anomalii danych.
Tak czy inaczej, jeśli miałaś/miałeś w ostatnich miesiącach jakieś niewyjaśnione problemy z canonicalami, to możliwe, że zostały on właśnie rozwiązane. Pamiętaj tylko, żeby poczekać na wizytę Googlebota (aktualizację danych).
Po więcej szczegółów w tej sprawie polecam wczytać się w artykuł Rafael Martina Soto na LinkedIn’ie. Wyjaśnił on tam dogłębnie cały temat na przykładach.
6. Generacja Z woli szukać na… TikToku
Jeśli śledzisz nowości wokół SEO, to na pewno przewinął Ci się gdzieś temat TikTok’a jako nowej wyszukiwarki. Cóż, coraz więcej danych wskazuje na to, że faktycznie, platforma krótkich wideo faktycznie służy do wyszukiwania informacji.
TikToka zamiast Google czy innych konwencjonalnych wyszukiwarek ma wybierać 51% badanych z tzw. generacji Z. Za taką decyzją przemawiają najczęściej:
- Wyniki w formie wideo (69%).
- Lepiej dopasowane odpowiedzi, z którymi można się utożsamiać (65%).
- Spersonalizowane odpowiedzi (47%).
Co więcej, z badania wynika, że prawie 3 na 4 ankietowanych (72%) dokonało kiedyś zakupu produktu po zobaczeniu go na TikToku.
Wspomniana ankieta została przeprowadzona w sierpniu 2023 w Stanach Zjednoczonych przez Her Campus Media. Udział wzięło w niej 1821 osób, z czego 71% było uczniami/studentami koledży (ang. college), tj. zwykle w wieku 18-24 lata.
7. Dzięki za 100 tygodni SEO Newsów!
Jako że to już 100 wydanie SEO Newsów, to pozwolę sobie jeszcze na odrobinę prywaty i podziękuję Ci za uwagę i wszystkie przeczytane teksty! Naprawdę fajnie tworzyć coś, co mimo swojej niszowości i wyspecjalizowania jest dla kogoś przydatne.
Z okazji tego „jubileuszu” (i stu tygodni pracy z newsami dzień w dzień) przygotowałem też małą anonimowa ankietę: Twoja opinia o SEO News – dosłownie 4 pytania i dwie minuty Twojego czasu. Bardzo chciałbym poznać Twoje zdanie!
PS jeśli nie masz mnie jeszcze w swojej sieci kontaktów, to koniecznie dodaj mnie na LinkedIn’ie :)