Google wdraża nowości z tegorocznej konferencji I/O 2022. Search Console dostaje nową funkcję będącą integracją z Merchant Center. W efekcie bugu profile GMF tracą opinie klientów. Poza tym: masowe próby wyłudzenia dostępu do kont, zmiana w dokumentacji Schema opinii oraz kolejna sensacja na temat wyszukiwarki Apple.
1. Funkcje zapowiadane na I/O 2022 już w wyszukiwarce!
Jak w tytule, Google wprowadza do wyszukiwarki sporą część funkcji zapowiedzianych w trakcie ostatniej konferencji I/O. Dla przypomnienia, miała ona miejsce w maju 2022 (SEO News #31 - Google I/O 2022), więc już ponad pół roku temu.
Wśród nowości, które wchodzą teraz do wyszukiwania, są:
Multisearch dla jedzenia - funkcja Multisearch staje się skuteczniejsza w kwestii jedzenia. Będzie też wspierać wyszukiwanie lokalne.
Razem z frazą “w pobliżu” wyszukiwanie grafiką (zdjęciem potrawy) ma pozwalać znajdywać szybko miejsca oferujące określone dania czy produkty. Możliwe będzie też wyszukiwanie konkretnych potraw w restauracjach (tak klasycznym zapytaniem, jak i poprzez Google Lens).
Nowości w Google Shopping - kolejnymi nowościami, które zawitały do wyszukiwarki, są funkcje Google Shopping.
Tutaj w życie wchodzi rozszerzona rzeczywistość dla produktów (na razie pilotażowo, ograniczona do kilku marek obuwia). Uruchomiony zostanie także widget pozwalający testować produkty kosmetyczne na modelach o różnych odcieniach skóry (również pilotażowo - ograniczony do testowania odcieni podkładów).
Na razie nowości te (Multisearch near me, wyszukiwanie konkretnych potraw oraz funkcje Google Shopping) będą dostępna wyłącznie w wynikach w języku angielskim na terytorium Stanów Zjednoczonych. To jednak nie wszystko, bo są jeszcze nowości, które startują globalnie.
Nowości w Mapach - do Google Maps trafią dwie zupełnie nowe funkcje globalne: rozszerzone filtrowanie stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz filtrowanie miejsc według dostępności dla niepełnosprawnych.
Rozszerzona rzeczywistość w Mapach Google - do map trafi jeszcze jedna zapowiadana na I/O funkcja, chyba najbardziej ekscytująca z całego tego zestawienia, czyli mapy w rozszerzonej rzeczywistości. Ta nowinka będzie jednak dostępna na razie wyłącznie w Londynie, Los Angeles, Nowym Jorku, Paryżu, San Francisco oraz Tokio.
2. Merchant Center w Search Console
Najnowsza zakładka Google Search Console, czyli “Shopping” (Zakupy) doczekała się kolejnego nowego raportu. Shopping tab listings (w polskiej wersji językowej “Informacje na karcie Zakupy”) nie jest jednak zwykłym zestawieniem danych. To wewnętrzna integracja GSC z Merchant Center!
Nowa zakładka pozwala szybko założyć konto Merchant Center oraz w uproszczony sposób zgłosić do niego swoje produkty. Bez konieczności kolejnej weryfikacji własności i przechodzenia przez cały dotychczasowy proces ich dodawania.
Shopping tab listings pojawia się w konsolach witryn, które posiadają na zindeksowanych podstronach wykryte i poprawne dane strukturalne produktów.
Przydatne linki:
- Strona pomocy, na której dodano informacje o nowości: Raporty i narzędzia dotyczące zakupów - Search Console
- Bezpośredni odnośnik do nowej zakładki / raportu: https://search.google.com/search-console/shopping-tab-listings
- Dokumentacja danych strukturalnych produktów: Uporządkowane dane dotyczące produktu
3. Znikające opinie w profilach Google Moja Firma
O masowym znikaniu recenzji z profili Moja Firma (Google Maps) pisałem zaledwie trzy tygodnie temu, w SEO News #54. Ponawiam więc tamtego newsa, ale tym razem sprawa wydaje się o wiele poważniejsza. Nie chodzi już o masowe fale moderacji, tylko o potwierdzony przez Google bug.
Google zatwierdza automatycznie sugestie zmian w profilach firm (często niezgodne z prawdą), co dzieje się nie od dziś. Według analizy opublikowanej przez Mike’a Blumenthala, problem leży w tym, że razem z zatwierdzonymi sugestiami, algorytm zaczął zmieniać numer CID (Customer Identification) profili w GMF.
Wyjaśnijmy, o co chodzi. Numer CID jest stały dla każdego profilu w mapach. To taki identyfikator biznesu w bazie danych Map, do którego przypisywane są inne informacje, w tym właśnie recenzje. W efekcie bugu następuje jednak zmiana tego numeru, a to “odcina” od profilu opinie wystawione przez użytkowników.
Google wie o istnieniu błędu i pracuje nad jego rozwiązaniem. Ponoć przywracane są już także utracone oceny. Na dzień 22.11.2022 sporo osób donosi jednak nadal, że stracone recenzje nadal nie wróciły.
Dotknął Cię ten problem, prowadzisz pozycjonowanie lokalne lub po prostu, chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź artykułu Mike’a, o którym mowa wyżej: Google's Suggested GBP Updates Nuke Reviews. Wspomina on w nim również, jak przygotować się na takie sytuacje na przyszłość.
4. Wzrost prób wyłudzeń dostępów do profili GMF
W ostatnich dniach w społeczności SEO pojawiło się sporo doniesień o fałszywych prośbach o udzielenie dostępu do wizytówek biznesów w Google Moja Firma. Przestrzegamy więc, zwłaszcza osoby, które zarządzają wizytówkami swoich klientów, ale i wszystkich, którzy prowadzą firmy obecne w mapach.
Według doniesień prośby o przyznanie uprawnień mają pojawiać się falami. Niektórzy mówią o otrzymywaniu nawet kilku z tego samego adresu.
Jeśli zobaczysz takiego maila / powiadomienie, zawsze potwierdź tożsamość proszącego. Niezależnie od wiadomości, nazwy maila czy innej, nawet bardzo rozsądnie brzmiącej historii.
5. Zmiana w danych strukturalnych opinii
Google wprowadziło niewielką zmianę na stronie pomocy poświęconej danym strukturalnym fragmentów opinii. Zmieniła się tylko jedna rekomendacja, dotycząc zapisu liczb dziesiętnych. W danych Schema należących do kategorii fragmentów opinii Google preferuje od teraz zapisywanie ich z kropką zamiast przecinka, np. 0.5 zamiast 0,5.
Co ważne używanie przecinka dla rozdzielenia wartości dziesiętnych nie dyskwalifikuje strony z możliwości generowania rozszerzeń opinii. Dane strukturalne fragmentów opinii z przecinkami nadal są poprawne i nie trzeba ich koniecznie zmieniać. Google zaleca jednak stosowanie kropek.
6. Na wyszukiwarkę Apple poczekamy jeszcze minimum 4 lata
A przynajmniej takie informacje pojawił się w tekście opublikowanym na portalu The Information (treść ukryta za paywall’em). Według “osoby związanej z zespołem”, do uruchomienia potencjalnego konkurenta dla wyszukiwarki Google Apple ma potrzebować jeszcze minimum 4 lat.
Dla przypomnienia, ostatni większy szum wokół domniemanego Apple Search miał miejsce w czerwcu tego roku, co pokryłem w SEO News #34. Temat ten krąży jednak od dawna. O tym, że Apple prawdopodobnie pracuje nad własną wyszukiwarką, pisaliśmy na blogu Top Online i w 2020, przy okazji równie głośnych plotek wywołanych przez Financial Times.
The Information pisze też, że sama praca nad wyszukiwaniem ma być znacząca w aspekcie zwiększania możliwości negocjacyjnych z Google. Obecny gigant wyszukiwania płaci bowiem za bycie domyślną wyszukiwarką na urządzeniach Apple oraz w przeglądarce Safari. I to nie mało, bo szacunki mówią o nawet 20 mld USD rocznie.