Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #98 – August Core Update, State of SEO 2024, Google indeksuje CSV

29-08-2023

SEO News #98 – August Core Update, State of SEO 2024, Google indeksuje CSV

Przed nami August 2023 Core Update, czyli pierwsza duża aktualizacja algorytmu wyszukiwarki od przeszło pół roku!

SEO News #98 – August Core Update, State of SEO 2024, Google indeksuje CSV - SEO blog

Google wdraża August 2023 Core Update. Search Engine Journal publikuje raport State Of SEO 2024. Wyszukiwarka zacznie indeksować pliki CSV. Poza tym: 15% największych serwisów blokuje GPTBota, coraz więcej oszustw „na weryfikację” Google Moja Firma i kolejne nowe funkcje Bing Chatu.

1. August 2023 Core Update

Spełniła się zapowiedź Johna Muellera z końca lipca (SEO News #93) – mamy długo wyczekiwany Core Update.

august 2023 core update
Źródło: twitter.com/googlesearchc/status/1694041614950293948

August 2023 Core Update rozpoczął się 22 sierpnia 2023 roku, a jego wdrażanie ma potrwać do dwóch tygodni.

Całość jest klasyczną aktualizacją algorytmu głównego – czyli dotyczy wszystkich wyników we wszystkich językach i nikt nie wie co się konkretnie zmienia. Wiadomo tylko, że update ma na celu (jak zwykle) podnieść jakość treści w wynikach.

Aktualizacji algorytmu głównego nie widzieliśmy od marca (SEO News #75), czyli już od ponad pół roku. W związku z tym ten update może mieć mocniejszy wpływ na ranking.

zmienność wyników wyszukiwania w różnych krajach
Zmienność wyników w Polsce, Niemczech i Stanach Zjednoczonych (Źródło: advancedwebranking.com/google-algorithm-changes/)

Póki co, po pierwszym tygodniu wdrożenia, wzrost zmienności wyników widać najmocniej w Europie (w tym w Polsce). Wykresy podniosły się też w Stanach, ale tam (według większości narzędzi) zmienność i tak była już wyjątkowo wysoka przez cały sierpień.

Szczyt zmian narzędzia odnotowały 25 sierpnia, ale nic nie wskazuje by miał on dotyczyć jakiejś konkretnej grupy wyników. W praktycznie wszystkich grupach tematycznych było tak samo burzliwie.

zmienność wyników w grupach tematycznych fraz
Zmienność wyników w grupach tematycznych fraz 25.08.2023 (semrush.com/sensor/?date=2023-08-25&db=DE)

Przez ostatnie dni w sieci widziałem już wykresy ze spadkami i wzrostami widoczności i ruchu po nawet kilkadziesiąt procent. Zerknij więc jak sytuacja ma się u Ciebie, a jeśli gdzieś coś takiego zobaczysz, to koniecznie daj mi znać.

Znajdziesz mnie w grupie SEO Samodzielni na Facebooku lub na LinkedIn’ie :)

2. State of SEO 2024

Search Engine Journal opublikował swój trzeci już coroczny raport dla branży, czyli State Of SEO 2024. W tym roku wcześniej, bo raport na 2023 pojawił się dopiero w grudniu.

Tak jak ostatnio, jest to duże badanie ankietowe przeprowadzone wśród przekroju specjalistów z branży. Wzięło w nim udział 3890 osób prowadzących zawodowo pozycjonowanie stron internetowych.

State of SEO 2024
Źródło: searchenginejournal.com/state-of-seo/

Najważniejsze (według mnie) wnioski z tegorocznego raportu to:

  • Budżety na SEO rosną – 48,9% ankietowanych spodziewa się wzrostu budżetów swoich klientów, 42,2% – utrzymania, a tylko 8,9% spadku. Statystycznie najczęstszy budżet SEO mieści się w widełkach 1000 – 5000 USD miesięcznie.
  • Najtrudniejszy aspekt SEO na 2024: treści – wszyscy specjaliści (niezależnie od doświadczenia) za największe wyzwanie w branży wskazują tworzenie treści, drugie i trzecie miejsce: techniczne SEO i zmiany algorytmów.
  • Główny obiekt zainteresowania na 2024: też treści – strategie contentowe i tworzenie treści są również na pierwszym planie jako obszar, na którym badani planują się najmocniej skupić. Jedyny wyjątek: grupa badanych z >20 latami doświadczenia za równie ważne wskazała intencje użytkowników.
  • Nie tylko AI zmieni branżę – zapytani o źródła największych zmian w szeroko pojętej branży SEO specjaliści wskazują głównie na rywalizację o pracowników, ChatGPT/AI/ML, aktualizacje Google i wycofanie plików Cookies.
  • Największy hamulec efektów SEO: cięcia budżetów – na drugim miejscu pojawiła się wysoka konkurencja w wynikach, a na trzecim problemy w relacjach z klientami.
  • Aktualizacje sprzyjają SEO-wcom – 55,9% badanych twierdzi, że aktualizacje Google pomogły im w SEO w częściowym lub znacznym stopniu. 17,3% uważa, że nie miały one żadnego wpływu; 13,6%, że częściowo zaszkodziły, a tylko 9,5%, że zaszkodziły znacznie.
  • AI/ML z korzyścią dla branży – 72,4% badanych specjalistów sądzi, że rozwój generatywnego AI/ML będzie korzystny dla ich biznesu/pracy.
  • I sporym wpływem na strategię – 81,5% respondentów donosi, że generatywne AI wpłynęło w jakimś stopniu na stosowane strategie pozycjonowania.

Więcej szczegółów, faktów i wniosków z badania znajdziesz w samym raporcie – link zostawiłem wyżej, na frazie z jego nazwą.

3. Google indeksuje pliki .csv

Do dokumentacji typów plików, które może indeksować Google dodano pliki CSV.

Google indeksuje pliki .csv
Źródło: developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/indexable-file-types?hl=en

Jak się okazuje, nie jest to tylko nowa wzmianka na stronie pomocy, a faktyczna nowość. Dotąd wyszukiwarka nie miała technicznej możliwości indeksowania CSV, a teraz ją dostała.

johnmu o indeksowaniu plików csv
Źródło: twitter.com/JohnMu/status/1695044830789865791

Mimo wszystko na razie nie udało mi się znaleźć żadnego zaindeksowanego pliku CSV. Nie widziałem też jeszcze nigdzie, żeby takowy znalazł ktoś inny.

Strona dokumentacji, której screenshot zamieściłem wyżej jest pod tym linkiem.

4. 15% największych serwisów blokuje GPTBota

Według analizy Originality.ai już przeszło 15% największych serwisów internetowych blokuje dostęp do swoich treści przez GTPBota – crawlera OpenAI. Wśród nich znalazły się między innymi Amazon, The New York Times, Quora, CNN, WikiHow czy Shutterstock.

Wśród 1000 największych stron blokadę tego bota wdrożyło już natomiast 9% serwisów.

serwisy blokujące gptbota
Źródło: originality.ai/blog/study-websites-blocking-gptbot

Całkiem imponujący wynik, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że badanie dotyczy tylko pierwszych dwóch tygodni od publikacji dokumentacji GPTBota (SEO News #95).

Zresztą nic dziwnego, mało kto chce się przecież dzielić swoimi treściami za darmo i w niewiadomym celu…

5. Coraz więcej prób wyłudzeń „na weryfikację” Google Moja Firma

Firma Hyia (platforma Voice Security) donosi, że w ostatnich miesiącach odnotowała przeszło 17 tysięcy prób wyłudzeń związanych z voicebotami podającymi się za obsługę wizytówek Google Moja Firma.

wyłudzenia „na weryfikację” Google Moja Firma
Źródło: blog.hiya.com/scam-of-the-month-google-business-profile-scam

Zwykle automat informuje o konieczności weryfikacji konta z jakiegoś powodu lub o konieczności wniesienia brakującej opłaty weryfikacyjnej. Zdarzają się też ponoć telefony informujące o możliwości zarejestrowania wizytówki.

Po wybraniu odpowiedniego numeru (wyrażeniu chęci na potwierdzenie tożsamości, założenie konta etc.) dzwoniący automat przełącza rozmówcę do konsultanta. Ten z kolei przeprowadza przez rzekomy „proces weryfikacji”, a na koniec wyłudza opłatę.

Co ciekawe, problem dotyczy nie tylko Stanów, bo na liście najczęściej zgłaszanych prób tego typu oszustw znalazła się i Polska.

najczęściej zgłaszane próby wyłudzeń na weryfikację GMF
Źródło: blog.hiya.com/scam-of-the-month-google-business-profile-scam

Pamiętajmy więc: założenie i weryfikacja GMF są w 100% darmowe, a support Google raczej nie dzwoni do klientów. A nawet jeśli, to na pewno nie będzie prosić o żadne opłaty bezpośrednio w trakcie rozmowy.

6. Kolejne nowe funkcje Bing Chatu

Mikhail Parakhin zdradził na Twitterze, że Bing Chat dostanie niebawem zwiększony limit znaków. Pojawić ma się też system podobny do tego z Barda Google, który pozwala wykorzystywać Pythona do odpowiadania na niektóre pytania. Nowinki te mają być testowane już niebawem.

nowe funkcje bing chatu
Źródło: twitter.com/MParakhin/status/1693185754174722266

Chat od Microsoftu ma jednak także dostać „coś lepszego niż Custom instructions (modyfikacje poleceń systemowych)” znane z GPT-3.5-turbo i GPT-4. Ma to być rzeczywista pamięć modelu, która pozwoli mu zapamiętywać informacje i system ten jest już testowany.

Przykład działania tej „prawdziwej pamięci” w Bing Chacie możesz obejrzeć tutaj – nagraniem podzielił się w wątku jeden z użytkowników Twittera.

Skoro już jesteśmy w temacie, to dodam jeszcze, że Bing podjął kolejne kroki w promowaniu swojego czatu w wyszukiwarce. Po dodanym ostatnio przycisku przy zaznaczeniu treści (SEO News #96) skróty do Bing Chatu pojawiły się też między innymi w autouzupełnianiu oraz w paginacji wyników.

kolejne funkcje bing chatu
Źródło: twitter.com/shemiadhikarath/status/1693600708849975575

Autor wątku na Twitterze, z którego pochodzi powyższy screenshot, wyliczył już aż 9 miejsc, w których Bing pozwala przejść ze swoich wyników do Bing Chatu.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4 / 5

Liczba ocen: 2

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc