Google dodaje wsparcie Schemy dla modeli 3D produktów. 6 nowych funkcji w Mapach, Zakupach i SGE. Core Web Vitals nie wpływają znacząco na widoczność. Poza tym: portfele kryptowalut w Google, John Mueller o linkach, brak wsparcia formatu AVIF w wyszukiwarce i ChatGPT bez logowania.
1. Dane strukturalne dla modeli 3D
Google dodaje wsparcie dla kolejnego typu danych strukturalnych: 3DModel, którym możemy oznaczać modele 3D. Dane te będą połączone z danymi produktów, poprzez znacznik subjectOf.
Powodem wprowadzenia Schemy dla modeli jest to, że po prostu: sklepy coraz częściej z nich korzystają. Google wskazuje też na sytuacje, w których modele pojawiają się na podstronach z wieloma produktami, gdzie nie są wyraźnie powiązane z żadnym z nich.
Nowy typ wspieranych danych pozwoli właścicielom sklepów wskazać na swoich stronach wyraźnie, którego produktu dotyczy dany model 3D.
Opis oraz pokazany wyżej przykład wdrożenia Schemy 3DModel jest dostępny w dokumentacji Google.
2. Nowe funkcje w Google Shopping, Mapach i SGE
Google ogłasza na swoim blogu 6 nowości związanych z podróżami i zbliżającymi się wakacjami w Zakupach, Mapach oraz Search Generative Experience.
Pierwsza nowość dotyczy SGE – są nią ulepszone możliwości narzędzia dot. planowania i rekomendacji podróży.
Jak czytamy na blogu: jeśli zapytasz teraz SGE o coś w stylu „czy możesz mi zaplanować 3 dniową wycieczkę do Filadelfii skupioną na historii tego miejsca?”, to w odpowiedzi dostaniesz zestaw sugestii zawierający atrakcje, restauracje oraz przegląd lotów i hoteli.
Póki co funkcja ta będzie dostępna tylko j. angielskim w Stanach Zjednoczonych, dla osób biorących udział w programie Search Labs.
Druga nowość to kolejny sposób na wakacyjny research, ale tym razem mniej zautomatyzowany. Chodzi o funkcję list rekomendacji w Mapach Google, która wyświetla się pod „profilem” miasta.
Listy pochodzą od wydawców podróżniczych, użytkowników map (lokalnych przewodników) oraz są generowane przez Google, np. na podstawie popularności i recenzji.
Niestety ta funkcja również jest na razie mocno ograniczona i na razie będzie dostępna tylko w „wybranych miastach” USA i Kanady.
Trzecia nowość to możliwość indywidualnego dostosowywania list miejsc w mapach.
Będziemy mogli wybrać kolejność wyświetlania naszych list w aplikacji oraz sortowania ich alfabetycznie czy chronologiczne, co wcześniej nie było dostępne. Do miejsc na liście będzie można też przypiąć treści z social media.
Ta funkcjonalność pojawi się w kwietniu – globalnie, dla każdego.
Nowość nr 4 to narzędzie spersonalizowanych rekomendacji stylu w Zakupach Google. W dużym skrócie będzie to zestaw personalizacji wyników dot. zakupów odzieżowych, między innymi na podstawie ocen tego, co się nam podoba.
Sekcja ta pojawi się w Stanach, na urządzeniach mobilnych (w przeglądarkach mobilnych i w aplikacji Google).
Razem z tą funkcją Google będzie także pozwalało użytkownikom na zaznaczenie swoich ulubionych marek odzieżowych, co również zostanie uwzględnione w wyszukiwaniu. Pojawią się też funkcje takie jak generowanie grafik ubrań z AI przy wyszukiwaniu, by znaleźć podobne produkty.
Więcej o tych nowościach Google pisze w osobnym wpisie na swoim blogu.
Nowość nr 5 to tłumaczenie ekranu z Circle to Search (SEO News #119). Jeśli użyjemy Circle to Search, a na ekranie będzie akurat jakiś napis w języku innym niż ten domyślny dla nas, to w nakładce pojawi się przycisk tłumacza i opcja wyboru języków.
No i ostatnia, 6 nowość: podsumowania AI w stylu Search Generative Experience w Google Lens.
O tej funkcji pisałem już przy okazji jej pojawienia się, w SEO News #119. Jest ona dostępna dla każdego, kto korzysta z Lens w języku angielskim w Stanach.
Tutaj Google poleca jednak, zgodnie z tematem wpisu, wykorzystanie jej jako swojego „osobistego przewodnika w podróży”.
3. CWV są czynnikiem rankingowym, ale nie poprawiają rankingu
W najnowszej części podcastu Google Search Off the Record poświęconej INP i Core Web Vitals pracownicy Google stwierdzili, że choć Core Web Vitals są czynnikiem rankingowym, to jednocześnie nie są czymś, co zauważalnie pomaga w budowaniu widoczności.
Z rozmowy Ricka Viscomi i Lizzi Sassman wynika, że wartości Core Web Vitals są dla pozycjonowania drugorzędne. Dla wyszukiwarki liczyć ma się przede wszystkim to, czego doświadczają na stronie prawdziwi użytkownicy.
Wniosek sprowadza się do tego, o czym pisałem dwa tygodnie temu, w SEO News #127, na podstawie zmian w dokumentacji: o Core Web Vitals warto zadbać, ale nie ma co walczyć o same wskaźniki, ważniejsza jest ogólna jakość całej strony i jej treści.
71 odcinka podcastu Google posłuchasz na kanale YouTube Google Search Central.
4. Od teraz znajdziesz w Google adresy portfeli blockchain
Od poprzedniego tygodnia Google wyświetla bezpośrednio stany portfeli blockchain po wpisaniu w wyszukiwarkę ich adresów.
Na ten moment możliwe jest wyszukiwanie portfeli bitcoin oraz portfeli w pięciu sieciach Ethereum Virtual Machine (EVM): Arbitrum, Fantom Foundation, Optimism, Polygon oraz Avalanche.
5. Google: skupianie się na linkach to strata czasu
John Mueller po raz kolejny wypowiedział się na temat linków w SEO, tym razem na Reddicie.
W odpowiedzi na pytanie dotyczące linkbuildingu skwitował on, że „jest dzisiaj o wiele więcej istotnych rzeczy dla stron internetowych, a nadmierne skupianie się na linkach poskutkuje zwykle tylko tym, że stracisz czas na robienie czegoś, co nijak nie poprawi Twojej strony.”
6. Google nie wspiera grafik w formacie AVIF
Google nie wspiera grafik w formacie AVIF – wynika to bezpośrednio z dokumentacji, ale temat ten został ostatnio „wyciągnięty” w społecznościach SEO, wraz z rozszerzonym wsparciem tego formatu w różnych rozwiązaniach, m.in. w WordPressie.
Tak jak napisał na Twitterze Alex MacArthur: nie trzeba koniecznie unikać formatu AVIF w WordPressie. Wystarczy dodać sitemap obrazów, w którym znajdą się wersje tych obrazów w innych formatach.
John Mueller potwierdza te słowa, ale mówi też, że „tak szczerze, to powinniśmy (Google) być lepsi w zapewnianiu wsparcia dla nowych formatów obrazów w wyszukiwarce”.
7. ChatGPT bez logowania
Jak ogłasza OpenAI, od 1 kwietnia 2024 roku ChatGPT stanie się dostępny dla każdego, bez konieczności logowania. Dostępna bez konta będzie oczywiście bezpłatna wersja 3.5, zapewne z jakąś ograniczoną liczbą użyć – choć o tym firma nie wspomina.
OpenAI zaznacza za to, że w wersji bez konta ChatGPT będzie zawierać dodatkowe zabezpieczenia treści, takie jak blokady promptów i generowania treści w określonych kategoriach.
Zmiany mają być wdrażane stopniowo, możliwe więc, że na razie dostęp bez logowania będzie jeszcze ograniczony.