Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #129 – Schema modeli 3D, nowe funkcje zakupowe i Google o CWV

03-04-2024

SEO News #129 – Schema modeli 3D, nowe funkcje zakupowe i Google o CWV

Core Web Vitals to czynnik rankingowy… który nie wpływa na widoczność Twojej strony.

SEO News #129 – Schema modeli 3D, nowe funkcje zakupowe i Google o CWV - SEO blog

Google dodaje wsparcie Schemy dla modeli 3D produktów. 6 nowych funkcji w Mapach, Zakupach i SGE. Core Web Vitals nie wpływają znacząco na widoczność. Poza tym: portfele kryptowalut w Google, John Mueller o linkach, brak wsparcia formatu AVIF w wyszukiwarce i ChatGPT bez logowania.

1. Dane strukturalne dla modeli 3D

Google dodaje wsparcie dla kolejnego typu danych strukturalnych: 3DModel, którym możemy oznaczać modele 3D. Dane te będą połączone z danymi produktów, poprzez znacznik subjectOf.

Schema modeli 3D
Przykład danych 3DModel w dokumentacji

Powodem wprowadzenia Schemy dla modeli jest to, że po prostu: sklepy coraz częściej z nich korzystają. Google wskazuje też na sytuacje, w których modele pojawiają się na podstronach z wieloma produktami, gdzie nie są wyraźnie powiązane z żadnym z nich.

Nowy typ wspieranych danych pozwoli właścicielom sklepów wskazać na swoich stronach wyraźnie, którego produktu dotyczy dany model 3D.

Opis oraz pokazany wyżej przykład wdrożenia Schemy 3DModel jest dostępny w dokumentacji Google.

2. Nowe funkcje w Google Shopping, Mapach i SGE

Google ogłasza na swoim blogu 6 nowości związanych z podróżami i zbliżającymi się wakacjami w Zakupach, Mapach oraz Search Generative Experience.

Pierwsza nowość dotyczy SGE – są nią ulepszone możliwości narzędzia dot. planowania i rekomendacji podróży.

Jak czytamy na blogu: jeśli zapytasz teraz SGE o coś w stylu „czy możesz mi zaplanować 3 dniową wycieczkę do Filadelfii skupioną na historii tego miejsca?”, to w odpowiedzi dostaniesz zestaw sugestii zawierający atrakcje, restauracje oraz przegląd lotów i hoteli.

Planowanie wycieczki w SGE
Źródło: blog.google/products/search/google-summer-travel-tips-2024/

Póki co funkcja ta będzie dostępna tylko j. angielskim w Stanach Zjednoczonych, dla osób biorących udział w programie Search Labs.

Druga nowość to kolejny sposób na wakacyjny research, ale tym razem mniej zautomatyzowany. Chodzi o funkcję list rekomendacji w Mapach Google, która wyświetla się pod „profilem” miasta.

Listy rekomendacji w mapach
Źródło: blog.google/products/search/google-summer-travel-tips-2024/

Listy pochodzą od wydawców podróżniczych, użytkowników map (lokalnych przewodników) oraz są generowane przez Google, np. na podstawie popularności i recenzji.

Niestety ta funkcja również jest na razie mocno ograniczona i na razie będzie dostępna tylko w „wybranych miastach” USA i Kanady.

Trzecia nowość to możliwość indywidualnego dostosowywania list miejsc w mapach.

Będziemy mogli wybrać kolejność wyświetlania naszych list w aplikacji oraz sortowania ich alfabetycznie czy chronologiczne, co wcześniej nie było dostępne. Do miejsc na liście będzie można też przypiąć treści z social media.

Dostosowywanie list miejsc
Źródło: blog.google/products/search/google-summer-travel-tips-2024/

Ta funkcjonalność pojawi się w kwietniu – globalnie, dla każdego.

Nowość nr 4 to narzędzie spersonalizowanych rekomendacji stylu w Zakupach Google. W dużym skrócie będzie to zestaw personalizacji wyników dot. zakupów odzieżowych, między innymi na podstawie ocen tego, co się nam podoba.

Rekomendacje stylu
Źródło: blog.google/products/search/google-summer-travel-tips-2024/

Sekcja ta pojawi się w Stanach, na urządzeniach mobilnych (w przeglądarkach mobilnych i w aplikacji Google).

Razem z tą funkcją Google będzie także pozwalało użytkownikom na zaznaczenie swoich ulubionych marek odzieżowych, co również zostanie uwzględnione w wyszukiwaniu. Pojawią się też funkcje takie jak generowanie grafik ubrań z AI przy wyszukiwaniu, by znaleźć podobne produkty.

Więcej o tych nowościach Google pisze w osobnym wpisie na swoim blogu.

Nowość nr 5 to tłumaczenie ekranu z Circle to Search (SEO News #119). Jeśli użyjemy Circle to Search, a na ekranie będzie akurat jakiś napis w języku innym niż ten domyślny dla nas, to w nakładce pojawi się przycisk tłumacza i opcja wyboru języków.

Circle to search tłumacz
Źródło: blog.google/products/search/google-summer-travel-tips-2024/

No i ostatnia, 6 nowość: podsumowania AI w stylu Search Generative Experience w Google Lens.

Google lens przewodnik
Źródło: blog.google/products/search/google-summer-travel-tips-2024/

O tej funkcji pisałem już przy okazji jej pojawienia się, w SEO News #119. Jest ona dostępna dla każdego, kto korzysta z Lens w języku angielskim w Stanach.

Tutaj Google poleca jednak, zgodnie z tematem wpisu, wykorzystanie jej jako swojego „osobistego przewodnika w podróży”.

3. CWV są czynnikiem rankingowym, ale nie poprawiają rankingu

W najnowszej części podcastu Google Search Off the Record poświęconej INP i Core Web Vitals pracownicy Google stwierdzili, że choć Core Web Vitals są czynnikiem rankingowym, to jednocześnie nie są czymś, co zauważalnie pomaga w budowaniu widoczności.

Z rozmowy Ricka Viscomi i Lizzi Sassman wynika, że wartości Core Web Vitals są dla pozycjonowania drugorzędne. Dla wyszukiwarki liczyć ma się przede wszystkim to, czego doświadczają na stronie prawdziwi użytkownicy.

Wniosek sprowadza się do tego, o czym pisałem dwa tygodnie temu, w SEO News #127, na podstawie zmian w dokumentacji: o Core Web Vitals warto zadbać, ale nie ma co walczyć o same wskaźniki, ważniejsza jest ogólna jakość całej strony i jej treści.

71 odcinka podcastu Google posłuchasz na kanale YouTube Google Search Central.

4. Od teraz znajdziesz w Google adresy portfeli blockchain

Od poprzedniego tygodnia Google wyświetla bezpośrednio stany portfeli blockchain po wpisaniu w wyszukiwarkę ich adresów.

Portfel blockchain w Google
Źródło: twitter.com/rajanpatel/status/1772804743745921131

Na ten moment możliwe jest wyszukiwanie portfeli bitcoin oraz portfeli w pięciu sieciach Ethereum Virtual Machine (EVM): Arbitrum, Fantom Foundation, Optimism, Polygon oraz Avalanche.

5. Google: skupianie się na linkach to strata czasu

John Mueller po raz kolejny wypowiedział się na temat linków w SEO, tym razem na Reddicie.

W odpowiedzi na pytanie dotyczące linkbuildingu skwitował on, że „jest dzisiaj o wiele więcej istotnych rzeczy dla stron internetowych, a nadmierne skupianie się na linkach poskutkuje zwykle tylko tym, że stracisz czas na robienie czegoś, co nijak nie poprawi Twojej strony.”

John Mulller o linkach
Źródło: reddit.com/r/SEO/comments/1brhrvo/

6. Google nie wspiera grafik w formacie AVIF

Google nie wspiera grafik w formacie AVIF – wynika to bezpośrednio z dokumentacji, ale temat ten został ostatnio „wyciągnięty” w społecznościach SEO, wraz z rozszerzonym wsparciem tego formatu w różnych rozwiązaniach, m.in. w WordPressie.

Tweet o avif
Źródło: twitter.com/amacarthur/status/1772427785069285566
John Mueller o avif
Źródło: twitter.com/JohnMu/status/1772536683243688183

Tak jak napisał na Twitterze Alex MacArthur: nie trzeba koniecznie unikać formatu AVIF w WordPressie. Wystarczy dodać sitemap obrazów, w którym znajdą się wersje tych obrazów w innych formatach.

John Mueller potwierdza te słowa, ale mówi też, że „tak szczerze, to powinniśmy (Google) być lepsi w zapewnianiu wsparcia dla nowych formatów obrazów w wyszukiwarce”.

7. ChatGPT bez logowania

Jak ogłasza OpenAI, od 1 kwietnia 2024 roku ChatGPT stanie się dostępny dla każdego, bez konieczności logowania. Dostępna bez konta będzie oczywiście bezpłatna wersja 3.5, zapewne z jakąś ograniczoną liczbą użyć – choć o tym firma nie wspomina.

OpenAI zaznacza za to, że w wersji bez konta ChatGPT będzie zawierać dodatkowe zabezpieczenia treści, takie jak blokady promptów i generowania treści w określonych kategoriach.

Zmiany mają być wdrażane stopniowo, możliwe więc, że na razie dostęp bez logowania będzie jeszcze ograniczony.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog