Drugi tydzień wdrażania aktualizacji za nami. Duże zmiany w zarządzie wyszukiwarki Google. Oficjalne Q&A i dane dotyczące ostatnich kar ręcznych. Poza tym: Core Web Vitals a ranking, filtr forów, mniej sitelinków w SERP i Copilot z ChatGPT-4 Turbo.
1. Drugi tydzień March 2024 Core Update
Drugi tydzień wdrażania March 2024 Core Update (SEO News #125) za nami. Jak aktualizacja wpływa na wyniki? Czas na dalszą analizę.
Na początek rzućmy okiem na zmienność wyników wyszukiwania wskazywaną przez narzędzia:
Co tutaj widać? Przede wszystkim kolejną „falę” zmienności pomiędzy 13 a 17 marca i kolejną, która przybiera na sile od 18 marca. Polskie wyniki wydają się być jednak stabilniejsze niż wyniki w USA czy w Niemczech.
Podobnie, jak przy pierwszym większym wzroście zmienności przy tych aktualizacjach, zmienność w polskich SERP-ach znowu wzrosła znacznie mniej, a po szczytowym momencie o wiele mocniej spadła.
A co poza narzędziami?
W tym tygodniu udało mi się wychwycić sporo doniesień o tym, że Google zaczęło deindeksować w całości spamowe serwisy. Tym razem już algorytmicznie, a nie przez kary ręczne.
Tak samo jak wcześniej, obrywają głównie niskiej jakości treści generowane przez AI.
Poza tym pojawiło się też sporo wątków mówiących o dużych wahaniach pozycji i ruchu stron. Niestety, poza słabą jakością treści ciężko wskazać na coś konkretnego, co przy tej aktualizacji przekładałoby się jednoznacznie negatywnie na pozycjonowanie.
Z wypowiedzi z tego tygodnia mam jedną, ale bardzo słuszną uwagę Danny’ego Sullivana, który odpisując na pytanie dotyczące wskazówek po spadkach, zaznaczył, że z decyzjami co do zmian na stronach najlepiej poczekać do końca aktualizacji.
2. Zmiany w zarządzie wyszukiwarki
Google wprowadza zmiany na dwóch najwyższych stanowiskach dotyczących wyszukiwarki.
Funkcję Head of Search przejmie teraz Elizabeth Reid, prowadząca wcześniej zespół Core Search Experiences.
Nowa osoba pojawi się także na stanowisku managerskim zespołu Search quality and ranking, a będzie nią Srinivasan Venkatachary.
Dotychczasowa Head of Search, Cathy Edwards, przenosi się do zespołu Long-term Bets, w którym będzie zajmować się nowymi pomysłami na produkty Google. Podobno przeprowadza się ona z powrotem do swojej rodzimej Australii, co może być powodem zmiany stanowiska i powołania na nie nowej osoby.
Prowadzący wcześniej zespół Search quality and ranking Pandu Nayak obejmie teraz z kolei stanowisko Chief Scientist of Search. Google podkreśla, że nadal będzie on mocno zaangażowany w prace nad algorytmicznym rozumieniem treści, rankingiem i badaniem możliwości ulepszenia wyszukiwarki za pomocą technologii AI.
3. Google odpowiada na pytania związane z karami ręcznymi
Na forum pomocy Search Console pojawił się wpis z informacjami dotyczącymi tego, co zrobić, jeśli dostaliśmy karę ręczną oznaczoną jako „Pure Spam”.
W dużym skrócie w takiej sytuacji powinniśmy:
- przejrzeć zasady dot. spamu, żeby zrozumieć dlaczego dostaliśmy karę,
- przeprowadzić audyt, w którym wyłapiemy treści i techniki, które mogły zostać uznane za spam,
- a następnie wprowadzić niezbędne poprawki,
- no i oczywiście, na koniec, zgłosić naprawienie błędów w Search Console.
Jest tu sporo ogólników, ale na koniec pojawiły się wspomniane pytania i odpowiedzi, z których można wyciągnąć coś praktycznego.
Jeśli z jakiegoś powodu dostałeś/aś taką karę, to będzie to bardzo dobry punkt wyjścia do naprawienia sytuacji (link zostawiam wyżej).
4. Ile kar ręcznych nałożyło Google?
Originality.ai opublikowało wyniki badania dotyczącego kar ręcznych, które Google nałożyło na serwisy w pierwszych dniach aktualizacji (SEO News #126).
Jak się okazuje, z przebadanych ponad 79 tysięcy serwisów 1 446 dostało ostatnio karę ręczną.
Przebadana została też korelacja kar z treściami generowanymi przez AI.
Wnioski? Na wszystkich ukaranych stronach przynajmniej część treści była wygenerowana przez AI, a w 50% ukaranych serwisów wygenerowane teksty stanowiły 90-100% postów.
Co ciekawe, wśród ukaranych znalazły się trzy serwisy o szacowanym ruchu organicznym na poziomie powyżej miliona odwiedzających miesięcznie. W sumie „odcięty” ruch z wyszukiwarki do ukaranych serwisów wyniósł z kolei 20 mln wizyt na miesiąc.
W kwestii kar dodam jeszcze, że podobno nie dotyczą one tylko masowych publikacji i zautomatyzowanego spamowania.
Jak się okazuje, Google jest teraz w stanie wychwycić nawet przypadki tak małe, jak stron z 8 artykułami napisanymi przez ChatGPT i opublikowanymi… rok temu:
5. Jak Google używa Core Web Vitals w wyszukiwarce
Google zaktualizowało podstronę swojej dokumentacji zawierającą Informacje o jakości strony w wynikach wyszukiwania. Zmieniła się sekcja dotycząca Core Web Vitals i rankingu. Przeczytamy w niej teraz wprost, że wskaźniki CWV są używane przez systemy rankingowe.
Pojawiła się też informacja, mówiąca, że poza CWV inne aspekty page experience nie pomagają stronom internetowym bezpośrednio w budowaniu widoczności i pozycji w wynikach. Nadal warto o nie dbać, ale tylko ze względu na użytkownika.
Google dodało także, że „próby uzyskania perfekcyjnych Core Web Vitals na potrzeby SEO mogą nie być najlepszym sposobem na wykorzystanie Twojego czasu”.
W skrócie więc: CWV są czynnikiem rankingowym, ale nie warto popadać w perfekcjonizm, a UX oficjalnie nadal pozostaje oddzielny od SEO.
Warto zadbać o niego, żeby jak najlepiej wykorzystać efekty pozycjonowania, ale nie ma żadnego bezpośredniego wpływu na pozycję strony.
6. Filtr perspektyw stanie się filtrem forów
Barry Schwartz pisze, że filtr perspektyw, który został dodany do wyników w czerwcu 2023 (SEO News #87), stanie się niedługo filtrem forów. Informacja ta została podobno potwierdzona przez pracownika Google.
Modyfikacja funkcji ma objąć tylko zmianę nazwy, ale wydaje mi się, że Google przy okazji trochę okroiło samo filtrowanie. Pierwotnie w perspectives wyświetlane były przecież też posty z social media, filmiki, wpisy blogowe czy newsy (SEO News #77).
Ciekawe tylko skąd taka decyzja. Czyżby pierwsza, bardziej ambitna wersja filtra perspektyw okazała się jednak zbyt trudna do realizacji? A może po prostu ludzie i tak niezbyt chętnie z niej korzystali? Tego się już pewnie nie dowiemy.
7. Mniej sitelinków w wynikach
Od tygodnia (a konkretnie od 13 marca) Google wyświetla o jakieś 11% mniej wyników z linkami do podstron. Skąd taka zmiana? Bardzo możliwe, że jest to jeden z efektów wdrożonego właśnie Core Update.
Czy to duża różnica? I tak i nie, ale da się ją odczuć. Żeby daleko nie szukać: nasza strona wyświetlała się z tym rozszerzeniem na sporej liczbie fraz brandowych, a teraz pojawia się ono tylko na dokładną nazwę firmy.
8. Microsoft Copilot działa teraz z GPT-4 Turbo
Microsoft Copilot (Bing Chat) działa od teraz z GPT-4 Turbo w darmowej wersji. W praktyce oznacza to, że asystent Microsoftu będzie odpowiadał jeszcze szybciej i dokładniej.
Jeśli dawno nie korzystałeś/aś z Copilota, to polecam teraz przetestować. Nie mam tak dokładnego porównania, żeby wypowiadać się co do jakości, ale różnica w czasie odpowiedzi naprawdę robi wrażenie.