Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #119 – testerzy Google bez pracy, AI multisearch, Copilot Pro

24-01-2024

SEO News #119 – testerzy Google bez pracy, AI multisearch, Copilot Pro

Google zerwało kontrakt z największym ze swoich dostawców usług testowania jakości – Appen. Decyzja miała zapaść nagle, bez wcześniejszych uzgodnień.

SEO News #119 – testerzy Google bez pracy, AI multisearch, Copilot Pro - SEO blog

Google zrywa kontrakt z największym ze swoich dostawców usług testowania jakości wyników. Firma ogłasza też AI Multisearch – ulepszone wyszukiwanie obrazem i tekstem. Microsoft uruchamia Copilot Pro. Poza tym: zmiany w wynikach, fala błędów 404, funkcje kursów dostępne globalnie i Bing Chat po roku.

1. Google zrywa kontrakt na testy jakości wyników

W sobotę 20 stycznia Google zakończyło współpracę z Appen, firmą będącą głównym dostawcą usług oceny jakości wyników (zatrudniającą testerów w ramach programu Search Quality Raters).

Z oficjalnego komunikatu Appen dowiadujemy się, że w związku z tą decyzją wszystkie projekty realizowane przez firmę dla Google zostaną zakończone do 19 marca 2024 roku.

Oświadczenie Appen
Źródło: yourir.info/resources/396cdf0a32f7cb50/announcements/apx.asx/2A1500606/APX_Customer_update_and_FY23_preliminary_results.pdf

Sama korporacja miała nie wiedzieć o rozważanym zerwaniu kontraktu i zaznacza, że jej przychód ze współpracy z Google w samym 2023 roku wyniósł 82,8 miliona dolarów przy marży brutto na poziomie 26%.

Google potwierdziło swoją decyzję, mówiąc, że przechodzi do innych dostawców usług. Firma zaznaczyła także, że Appen nie był jedynym dostawcą oceny jakości, więc decyzja ta nie wpłynie na działanie wyszukiwarki czy innych usług (więc i na pozycjonowanie).

Nie udało mi się ustalić, ilu testerów pracowało dla Google w Appen, ale artykuły poruszające ten news i komentarze wokół nich mówią o 3-5 tysiącach osób (z 16 tys. testerów globalnie).

Wokół sprawy krąży pełno plotek i spekulacji co do tego, że Google chce przejść na ocenę jakości bazującą na AI. Osobiście myślę jednak, że decyzja ta jest bardziej prozaiczna.

Szczególnie w obliczu ostatnich podwyżek dla testerów w Appen, wymuszonych długimi protestami zaledwie… dwa tygodnie temu (pisał o tym m.in. Forbes).

2. AI multisearch w Google Lens

Google ogłosiło dwie nowości w Google Lens: „Circle to Search”, czyli ulepszone zaznaczanie obiektów i AI Multisearch, czyli ulepszone wyszukiwanie obrazem i tekstem na raz.

Circle to Search to po prostu ulepszone wybieranie elementów ze zdjęć w Google Lens dostępne w każdym momencie, bez zmiany otwartej właśnie aplikacji. Poza klasycznym wyborem prostokątnego zaznaczenia pozwala na zakreślanie, podkreślanie, bazgranie lub dotykanie i wyszukiwanie w nakładce wyszukiwarki na ekranie.

Circle to search
Źródło: blog.google/products/search/google-search-ai-january-2024-update/

Funkcja ta jest będzie dostępna od 31 stycznia na wybranych telefonach z Androidem (Pixel 8, Pixel 8 Pro i seria Samsung Galaxy S24). Skąd takie dziwne ograniczenie? W mojej opinii Circle to Search ma po prostu działać na razie jako wartość dodana dla smartfonów, które za moment będą mieć premierę.

Według mnie o wiele ciekawszy on niej jest AI Multisearch. Będzie to ulepszony mulisearch odpowiadający za pomocą wygenerowanej odpowiedzi, co ma pozwolić na bardziej złożone pytania i dostarczyć lepsze wyniki.

Multisearch Google
Źródło: blog.google/products/search/google-search-ai-january-2024-update/

Jak widać na gifie pokazanym przez Google, ma to być połączenie Mulisearch i SGE. No i co najważniejsze: funkcja ta nie będzie już limitowana tylko do najnowszych smartfonów.

Multisearch będzie dostępny na wszystkich urządzeniach mobilnych w USA już w tym tygodniu, a co najlepsze, testować będą go mogły także osoby spoza Stanów – wystarczy mieć dostęp do testów SGE w j. angielskim.

Pierwsze opinie są bardzo obiecujące:

Opinia o AI multisearch
Źródło: twitter.com/glenngabe/status/1747706136810180916

Póki co ewolucja Multisearch wygląda więc w skrócie tak:

  • W kwietniu 2022 Multisearch trafił po raz pierwszy do wyników w Stanach Zjednoczonych (SEO News #26 - Multisearch),
  • W maju 2022 (na Google I/O 2022) usłyszeliśmy zapowiedź Multisearch dla zapytań lokalnych (SEO News #31 - Google I/O 2022),
  • Październik 2022 (SearchOn 2022) przyniósł zapowiedź Mulisearch dla +70 języków (SEO News #51 - SearchOn 2022),
  • Listopad 2022 to już z kolei wdrożenie lokalnego wariantu funckji (SEO News #58 - funkcje z I/O),
  • A luty 2023 – wprowadzenie obiecanego na SearchOn 2022 rozszerzenia Multisearch na kolejne kraje (SEO News #70),
  • No i w końcu teraz: połączenie go z AI.

3. Copilot Pro już dostępny

Microsoft uruchomił Copilot Pro – czyli płatną wersję premium usługi Copilot (trochę na kształt ChatGPT Plus).

Copilot Pro
Źródło: support.microsoft.com/pl-pl/copilot-pro

Abonament kosztuje 20 USD/miesiąc i oferuje m.in. nielimitowane konwersacje, dostęp do Copilot GPTs, lepsze generowanie obrazów, szybsze odpowiedzi i integracje z Outlookiem, Wordem, Excelem, Powerpointem oraz OneNote.

Co ważne, mimo opublikowania wersji Pro Copilot w Bingu (Bing Chat) nie ulega żadnym zmianom.

O nowej usłudze przeczytasz więcej w oficjalnym wpisie na blogu Microsoftu.

4. Google doda w Europie snippet dla stron z porównaniami

W związku ze zbliżającym się wejściem w życie Digital Markets Act (6 marca 2024), poza zmianami dotyczącymi reklam, Google ogłosiło i parę zmian w wyszukiwarce w Europie.

W ramach dostosowania wyszukiwania do regulacji firma zamierza:

  • Usunąć „niektóre funkcje ze stron wyników, takie jak snippet Google Flights”,
  • Dodać „dedykowane jednostki zawierające grupę linków do stron porównywarek/porównań z sieci”,
  • Dodać skróty do zapytań na górze strony wyników, by ułatwić doprecyzowanie wyszukiwania (w tym skupienie wyników stricte na porównaniach),
  • Zacząć testować funkcje skupiające w sobie np. same porównania lub samych bezpośrednich dostawców dla kategorii takich jak hotele.

W praktyce oznacza to, że z wyników niewskazujących stricte na chęć znalezienia porównań np. hoteli, urządzeń czy innych produktów Google będzie odsiewać porównywarki i porównania – umieszczając je w osobnych snippetach.

Funkcje takie wyszukiwarka zresztą już testuje, a wyglądają one tak:

Snippet z porównywarką
Źródło: seo.chat/@frank/110774094998982269
Snippet z porównywarką auta
Źródło: twitter.com/Lluc_SEO/status/1683856741757337601

Jeśli taki mechanizm wejdzie do wyników na dobre i będzie działać skutecznie, to czeka nas uwolnienie sporego potencjału na wiele fraz zdominowanych właśnie przez wielkie porównywarki, porównania i listy „TOP X czegoś”.

5. Fala błędów 404 dla adresów kończących się na „/1000”

Od ponad tygodnia mnóstwo ludzi skarży się w social media na bug w raportowaniu błędów 404 w Search Console. Bug dość nietypowy, bo Google jako 404-ki wyświetla adresy URL… kończące się na /1000.

Błędy 1000 w Google Search Console
Te błędy pojawiają się wszędzie – również na naszej stronie

Dokładna przyczyna problemu jest nieznana, ale najprawdopodobniej jest to efekt jakiegoś masowego spamu. Wskazują na to zresztą znalezione przez parę osób strony linkujące na takie adresy wykrywane jako 404.

Spam generujący 404
Przykładowy serwis spamerski generujący wspomniane błędy 404

Google wie o problemie i radzi, żeby takie błędy po prostu ignorować. Zrzekanie się linków nie ma sensu – bo odnośniki prowadzące do 404 i tak nie liczą się do rankingu.

Problemem warto się zająć tylko wtedy, gdy takie adresy znajdą się w innych raportach lub (co gorsza) trafią do indeksu. Wówczas mogą szkodzić, ale żeby uniknąć kłopotów, wystarczy ustawić na nich 404.

6. Funkcje wyników kursów dostępne globalnie

Opublikowane w listopadzie 2023 funkcje wyników dla kursów (SEO News #110) są już – najprawdopodobniej – dostępne globalnie.

Wyniki rozszerzonych kursów
Źródło: twitter.com/shemiadhikarath/status/1747188204778979486

Póki co wszyscy znajdują tylko wyniki angielskojęzyczne – ale te były wcześniej ograniczone geograficznie, a teraz można je znaleźć wszędzie. Możliwe więc, że niebawem, zaczną one pojawiać się i w innych językach.

Rozszerzenia te generowane są z danych strukturalnych o kursach, których dokumentację znajdziesz tutaj: Uporządkowane dane informacji o kursie.

7. Od dodania Bing Chatu (Copilota) Bing zyskał mniej niż 1% udziału w rynku wyszukiwarek

W SEO News #97 pisałem o tym, że Bing Chat po pół roku swojego istnienia nie namieszał za wiele na rynku wyszukiwania. Teraz od ogłoszenia integracji Binga z ChatGPT zaraz mnie rok, a wyniki, cóż – trochę rozczarowują.

Udział Bing w rynku
Źródło: gs.statcounter.com/search-engine-market-share#monthly-202301-202401

Przez ostatni rok Microsoft, mimo spodziewanych wielkich zmian, „urwał” z rynku tylko <1%.

Czy to naprawdę tak źle? Dla Binga to wzrost o ponad 10% posiadanego udziału rok do roku – czyli wartość naprawdę niczego sobie, szczególnie na rynku tak „zabetonowanym” jak rynek wyszukiwarek.

W krytyce tego niewielkiego efektu najciekawsza moim zdaniem (i powtarzająca się zresztą dość często) opinia, mówi, że Microsoft spalił swoją szansę słabym UX-em. Ukrywając Bing Chat gdzieś po kątach swojej wyszukiwarki zamiast odważnego wdrożenia go na stronie głównej.

Ja dodałbym tu jednak jeszcze jeden aspekt, a konkretnie to, że dostępność rozwiązań nie znaczy, że ludzie od razu zaczną z nich korzystać.

Jeśli popatrzymy np. na statystyki użytkowników ChatGPT i porównamy je z tym, ilu użytkowników ma Google (około 180 mln vs 4,3 mld), to szybko zorientujemy się, o co chodzi.

Generatywne AI, choć rośnie jak szalone i jest rewolucyjne, to nadal jest powszechne tylko w naszej technologiczno-marketingowej bańce. Dla przeciętnego Kowalskiego (póki co) często równie dobrze mogłoby nie istnieć. Nic więc w tym dziwnego, że Bing nie wywrócił stołu do góry nogami.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog