Generacja Z nadal szuka głównie po prostu w wyszukiwarce. CEO Google mówi o planach co do SGE. Otwarty dostęp do modelu Gemini 1.5 Pro. Poza tym: aktualizacja dot. nowej funkcji wyników, aktualizacja dokumentacji Merchant Center, koniec Notes on Search i ciąg dalszy March 2024 Core Update.
1. Generacja Z nadal szuka głównie w Google
Z danych zebranych przez firmę YPulse wynika, że 46% osób w wieku 18-24 lat zaczyna poszukiwanie informacji w Google. 21% sięga najpierw po TikToka, a 5% po YouTube.
Dla porównania, w grupie 25-39 lat, od Google zaczyna już 58%, a odsetek ten tylko rośnie z wiekiem.
Co to oznacza? W skrócie, że zmiany w zachowaniach pokoleń są znaczne, ale nie możemy zapominać, że na szczycie dalej mamy po prostu wyszukiwarkę.
O tym, że gen. Z korzysta z TikToka jako wyszukiwarki można było przeczytać już w dziesiątkach raportów.
I faktycznie, takie są trendy, co potwierdzają dane i będzie się to pewnie tylko pogłębiać, ale nie ma co się oszukiwać.
Gdy popatrzymy szerzej, to Google nadal jest najpopularniejszy i zapewne dość długo tak jeszcze pozostanie. Szczególnie w kwestii „pierwszego wyszukiwania”, czyli wtedy, gdy konsument nie ma jeszcze na myśli żadnej konkretnej osoby/strony/produktu/marki.
YPulse to przedsiębiorstwo specjalizujące się w badaniach rynkowych dotyczących młodych konsumentów. Wspomniane dane zostały z kolei opublikowane jako news na portalu Axios.
2. CEO Google: zmierzamy w kierunku Search Generative Experience
Jakieś dwa tygodnie temu Sundar Pichai (CEO Google/Alphabet) wziął udział w 2024 Business, Government & Society Forum na Uniwersytecie Standforda, gdzie wypowiadał się o biznesie, wyszukiwaniu i AI.
Streszczając maksymalnie, rozmowa była w dużej mierze o ewolucji i przyszłości Google, a Pichai zaznaczał m.in., że:
- Sztuczna inteligencja nie jest nowa i była częścią Google od lat (zarówno częścią prac firmy, jak i wyszukiwarki),
- Od lat wyszukiwarka dostarcza też bezpośrednie odpowiedzi na pytania i podsumowania w swoich funkcjach wyników (więc w domyśle: SGE nie będzie aż tak gigantyczną rewolucją, jest raczej „naturalną kontynuacją”),
- Strony internetowe są dla Google bardzo ważne, bo w dużej mierze to właśnie ich (a nie odpowiedzi na pytania) chcą użytkownicy (wbrew obawom, Google nie chce być konkurencją dla stron poprzez SGE),
- SGE nie jest chatbotem i tak samo jak AI ogólnie, nie zastąpi wyszukiwania, tylko je ulepszy. I nie chodzi tutaj tylko o samo wprowadzenie funkcji SGE do wyszukiwarki, ale też (a wręcz przede wszystkim) o ulepszenie stosowanej technologii, w tym dobierania wyników.
Podsumowanego powyżej wywiadu/rozmowy z CEO Google/Alphabet możesz posłuchać w całości na YouTube.
3. Gemini 1.5 Pro już dostępne + nowości w Gemini API
Gemini 1.5 Pro, czyli duży model językowy nowej generacji Google został właśnie udostępniony w wersji Open Preview.
Oznacza to, że teraz dostęp do nowego modelu Google może bez problemu uzyskać każdy, kto nie uzyskał dostępu do wcześniejszej wersji Private Preview.
Samo szersze otwarcie dostęp to nie jedyna zmiana. Poza wyjątkowym oknem kontekstowym 1 miliona tokenów, model Google otrzymuje teraz rozumienie mowy (i plików audio).
Nowości trafiają też do Gemini API, które otrzymuje wsparcie instrukcji systemowej regulującej zachowanie modelu, „JSON mode” pozwalający ograniczyć odpowiedzi do plików JSON oraz ulepszone wywoływanie funkcji.
Niestety: choć model działa w języku polskim (1 z 38 wspieranych języków), to nie jest na razie dostępny w Polsce poprzez Google AI Studio.
Nie jesteśmy jednak wyjątkiem – ze względu na regulacje prawne w ponad 180 krajach pominięta została praktycznie cała Unia Europejska.
Zamiast tego Gemini 1.5 Pro możemy testować w Vertex AI, a Google zostawiło też w swojej dokumentacji ważną informację dotyczącą lokalizacji dla osób korzystających z Colab:
Razem z tym wszystkim Google udostępnia także nowy model text-embedding-004, który wygrywa w testach ze wszystkimi istniejącymi modelami podobnych rozmiarów.
Po raz pierwszy Gemini 1.5 Pro został ogłoszony na blogu Google, dwa miesiące temu.
4. Aktualizacja dokumentacji karuzeli danych strukturalnych
Karuzela danych strukturalnych to funkcja, która pojawiła początkiem marca 2024 (SEO News #125), w związku ze zmianami wprowadzanymi w wyszukiwarce w ramach wchodzącego w życie Digitals Markets Act.
Google zaktualizowało teraz dokumentację tej funkcji, zaznaczając, że dotyczy ona przede wszystkim „stron podsumowań lub kategorii”, które zawierają w sobie linki do co najmniej 3 elementów listy, pod którymi znajdują się szczegóły dotyczące tych elementów.
Chodzi o to, że Google do wygenerowania tej funkcji wyników wymaga danych strukturalnych ItemList na stronie, która tworzy listę i linkuje do podstron elementów, a nie na ich poszczególnych podstronach.
Jeśli interesuje Cię wzięcie udziału w wersji beta wspomnianej funkcji, to swój serwis możesz zgłosić poprzez ten formularz. Znajdziesz go także w oficjalnej dokumentacji.
5. Aktualizacja dokumentacji specyfikacji produktów w Merchant Center
Google Merchant Center opublikowało coroczną aktualizację specyfikacji danych produktowych. Zmiany zostały podzielone na wchodzące w życie natychmiastowo (9 kwietnia 2024), 31 lipca 2024 oraz 1 września 2024.
Nie będę tutaj przepisywał całej listy, ale zajawię, że w zmianach natychmiastowych pojawiły się m.in. nowe znaczniki dla treści wygenerowanych przez AI, których stosowania Google będzie wymagać w danych produktowych.
Jeśli korzystasz z GMC, koniecznie zapoznaj się z pełną listą zmian dostępną w dokumentacji platformy.
6. Koniec Google Notes on Search
Notes on Search, czyli eksperymentalna funkcja wyników będąca czymś w stylu komentarzy do wyników wyszukiwania, zostanie wyłączona w maju 2024.
Google nie skomentowało w żaden sposób zakończenia eksperymentu. Jedyna oficjalna informacja to ta w Google Labs, widoczna na powyższym zrzucie ekranu.
Nieoficjalnie na temat tej funkcji krąży przede wszystkim opinia, że powodem zamknięcia eksperymentu jest spam i brak użyteczności.
Osobiście też uważam, że ten pomysł raczej nie ma szans powodzenia, ale, dla dziennikarskiej ścisłości, muszę zaznaczyć, że samo zamknięcie eksperymentu nie oznacza od razu końca funkcji.
Wręcz przeciwnie, może to być nawet kolejny etap jej rozwoju i krok w kierunku testów w „normalnych”, ogólnodostępnych wynikach.
A jak będzie faktycznie? Czas pokaże.
7. March 2024 Core Update dalej trwa
Na koniec, tak jak w zeszłym tygodniu (SEO News #130), aktualizuję status: March 2024 Core Update trwa nadal. Na datę publikacji tego artykułu przypada 43 dzień aktualizacji.
A tak prezentowała się w tym tygodniu zmienność wyników:
Wbrew temu, czego się spodziewałem, aktualizacja nie została zakończona. Wręcz przeciwnie, znowu zaczęła dawać o sobie znać, podnosząc zmienność wyników i wpływając na pozycjonowanie.
Jak zresztą widać na wykresie wyżej, wg. Advanced Web Ranking, w Polsce pomiędzy 10 a 14 kwietnia była ona wyjątkowo wysoka.