Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #130 – Perplexity vs TOP10, płatne SGE i Gemini w aplikacji Google

10-04-2024

SEO News #130 – Perplexity vs TOP10, płatne SGE i Gemini w aplikacji Google

Perplexity.ai dobiera wyniki podobnie do Google? Badanie rzuca światło na przyszłość SEO.

SEO News #130 – Perplexity vs TOP10, płatne SGE i Gemini w aplikacji Google - SEO blog

Czy TOP10 Google ma coś wspólnego z wynikami Perplexity.ai? Okazuje się że tak, i to całkiem sporo! Poza tym: SGE jako płatna wersja wyszukiwarki, Gemini ukryte w aplikacji, bug GSC, poradnik INP, przypomnienie o Analytics i miesiąc Core Update.

1. 60% źródeł w Perplexity.ai pokrywa się z TOP10 Google!

BrightEdge opublikowało pierwsze w historii badanie Perplexity.ai. Najważniejszy wniosek? Z zebranych danych wynika, że 60% źródeł cytowanych przez Perplexity w wygenerowanych odpowiedziach pokrywa się z TOP10 Google na wyszukiwaną frazę!

Dla porównania, w jednym z pierwszych badań SGE (SEO News #117) dla SGE liczba ta wyniosła… 6,2% (93,8% stron wykorzystywanych do generowania odpowiedzi przez Google pochodziła spoza TOP10 wyników organicznych).

Perplexity, chwalone za swoją jakość odpowiedzi, rzuca więc cień nadziei na przyszłość pozycjonowania, a zwłaszcza wypracowanych dotychczas pozycji.

Perplexity
Przykładowy wynik (odpowiedź) w Perplexity.ai

Co ciekawe, najwyższe pokrycie źródeł cytowanych w Perplexity z organicznym TOP10 wyników Google było na frazach związanych ze zdrowiem i było to 82%. Najniższe natomiast (27%) – na zapytaniach dotyczących restauracji.

Informacje o powyższych wynikach badań pojawiły się w notce prasowej, opublikowanej równolegle z poradnikiem dot. Perplexity, w którym znajdziesz więcej danych – w tym porównania z SGE.

2. Google planuje wypuścić SGE jako płatną wersję wyszukiwarki?

Financial Times opublikowało doniesienia mówiące o tym, że Google rozważa opublikowanie płatnych funkcji wyników AI – najpewniej takich jak Search Generative Experience czy AI Overviews (SEO News #128).

Powody mają być dwa: duży koszt operacyjny SGE oraz problemy z monetyzacją, a zwłaszcza z przychodami z reklam.

Wygenerowane wyniki wymagają znaczne większej mocy obliczeniowej – są więc droższe w codziennym działaniu.

Poza tym sprawiają, że szukający od razu dostaje odpowiedź, nie musi więc nigdzie klikać – a na tym tracą nie tylko właściciele stron, ale i Google, bo to także po prostu mniej kliknięć w reklamy.

Każdy, kto chociaż pobieżnie śledzi temat SGE wie, że Google bardzo ostrożnie podchodzi do swojej wyszukiwarki połączonej z generatywnym AI.

Financial Times donosi, że ta zachowawczość ma wynikać właśnie stąd. Google ma mieć problemy z tym, by wyszukiwanie generatywne stało się opłacalne.

Tekst źródłowy znajdziesz na stronie Financial Times (treść jest płatna).

3. Aplikacja Google z opcją przełączenia się na chat z Gemini na Androidach?

Możliwość przełączania się pomiędzy wyszukiwarką, a czatem z Gemini jest dostępna na iOS’ie od lutego 2024 (SEO News #122). Na Androidach mieliśmy dotychczas tylko osobną aplikację Gemini.

Teraz (najprawdopodobniej) ma się to jednak zmienić. Dwayne Cubbins odnalazł taką funkcję w kodzie aplikacji, o czym napisał we wpisie na swojej stronie.

Google app android Gemini toggle
Źródło: piunikaweb.com/2024/04/07/google-app-android-gemini-toggle/

Póki co Google nie wypowiedziało się o planach co do udostępnienia takiego przełączania się pomiędzy wyszukiwaniem a chatbotem na Androidzie – ale kod jest i działa. Pewnie niebawem zobaczymy go więc w aktywnej wersji aplikacji.

4. Bug raportowania w GSC

Nowy wpis na stronie pomocy dotyczącej anomalii danych w Google Search Console. Pomiędzy 28 marca a 2 kwietnia 2024 GSC miało problem z raportowaniem stron AMP oraz Web Stories.

Data anomalies
Źródło: support.google.com/webmasters/answer/6211453?hl=en

Serwisy korzystające z tych rozwiązań mogły odnotować w tym okresie spadek liczby kliknięć i wyświetleń w swoich danych. Błąd dotyczył jednak tylko raportowania i nie miał wpływu na realne efekty strony.

5. Jak szukać problemów z INP wg. Google

Na kanale YouTube Chrome for Developers pojawił się krótki filmik (Shorts) z instrukcją pokazującą jak odnaleźć źródło problemu z INP pod wskazanym adresem. Pokazuje on, jak krok po kroku „debugować” błędy INP w 59 sekund – krótko i na temat.

Co może zaskoczyć, wszystko, co do tego potrzebne, to po prostu przeglądarka Chrome i jej narzędzia deweloperskie. Streszczał nie będę – bo i tak nie zrobię tego lepiej, a filmik zawsze zobrazuje lepiej niż sam tekst. Po prostu polecam zerknąć!

Short Chrome
Fragment wspomnianego filmiku (Źródło: youtube.com/watch?v=hmVwPeaf_OI)

Wskaźnik INP stał się częścią Core Web Vitals (za pomocą których Google bada wydajność stron) niecały miesiąc temu: SEO News #126. Pierwszy raz pisałem o nim z kolei, gdy został ogłoszony jako wskaźnik eksperymentalny, w maju 2022 (SEO News #31).

6. March 2024 Core Update we wdrożeniu od miesiąca

Na temat aktualizacji nie mam żadnych gorących nowinek, więc tylko odświeżam sytuację: wdrożenie March 2024 Core Update nadal trwa. Czas aktualizacji przebił już zapowiadany przez Google „nawet miesiąc”.

Zmienność semrush
Źródło: semrush.com/sensor
Zmienność advancedweb
Źródło: advancedwebranking.com/free-seo-tools/google-algorithm-changes

Co tu dużo mówić, jak widać, przez ostatni tydzień zmienność wyników zdążyła się już ustabilizować. Najprawdopodobniej lada dzień zobaczymy więc informację o zakończeniu wdrożenia.

March 2024 Core Update rozpoczął się 5 marca 2024 roku (SEO News #125), razem z March 2024 Spam Update. Przebieg i efekty obu aktualizacji relacjonowałem z kolei już przez ostatnie trzy tygodnie, w SEO News #126, SEO News #127 i SEO News #128.

7. API Universal Analytics zostanie wyłączone 1 lipca 2024

Google Analytics Universal Analytics przestało działać 1 lipca 2023 roku (SEO News #90). Teraz, prawie rok później, wielkimi krokami zbliża się wyłączenie API oraz wszystkich pozostałych usług starszej wersji GA. Będzie ono miało miejsce 1 lipca 2024 roku.

Migrację na GA4 przeszli już chyba (mam nadzieję) wszyscy, ale zamieszczam tego newsa w ramach przypomnienia odnośnie wszelkich integracji ze starym GA.

To ostatni dzwonek, żeby zastanowić się dokładnie, czy „coś gdzieś” w naszych rozwiązaniach nie korzysta z przestarzałego interfejsu.

Jeśli np. używasz skryptów do pobierania statystyk, w których wysyłasz zapytania do starszej wersji analityki, to najwyższy czas na aktualizację do API GA4.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.63 / 5

Liczba ocen: 8

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc