Nowe badanie AI Overviews pokazuje, że użytkownicy częściej zaglądają do Google, ale szybciej z niego wychodzą. AIO wyświetlają się dla kolejnych branż na nowe zapytania. Update dotyczący procesu Google vs. Yelp. Poza tym: artykuł wyświetla się w AIO po niecałych 24 godz. od publikacji, boty Google AI w Gemini działają tak samo skutecznie jak klasyczne Googleboty, a także testy nowego formatu AIO dla zapytań lokalnych.
1. Rośnie liczba odwiedzin w Google, ale spada zaangażowanie
Nowe badanie pokazuje, że AI Overviews zmieniają sposób, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcję w Google.
Ludzie coraz chętniej korzystają z wyszukiwarki, ale jednocześnie zostają krócej na stronie z wynikami. To w zasadzie kolejne potwierdzenie, że AIO zmniejszają wskaźniki CTR i zaangażowanie.
Analizę przeprowadził niejaki Kevin Indig we współpracy z Similarweb. Zbadano ok. 5 miliardów zapytań dla 20 miliardów witryn ze Stanów Zjednoczonych, ale również Francji i Wielkiej Brytanii.
Indig wskazuje na nowy wzorzec wyszukiwania: “resolve and leave”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza „rozwiąż problem i wyjdź”.
Użytkownicy wpisują zapytanie w Google i po uzyskaniu odpowiedzi w AIO najczęściej opuszczają wyszukiwarkę. Mamy więc częstsze wizyty, ale krótsze sesje (i mniej kliknięć).

Biorąc pod uwagę, że z AI Overviews korzysta obecnie ponad 1,5 miliarda użytkowników miesięcznie, wnioski wydają się oczywiste – warto się tam wyświetlać ze swoją stroną.
Podejrzewam, że ten nowy model wyszukiwania (opisany w badaniu Indiga i wielu innych) może z nami zostać na dłużej.
Link do pełnej analizy zostawiam tutaj: The Data Behind Google's AI Overviews: What Sundar Pichai Won't Tell You
2. AI Overviews wyświetlają się dla zapytań z kolejnych branż
Z danych pozyskanych przez BrightEdge i ich algorytm Generative Parser wynika, że rozszerzono zasięg wyników AI Overviews o większą liczbę zapytań z różnych dziedzin.
Największe wzrosty zanotowano w sektorze rozrywkowym (175%), a konkretnie dla zapytań związanych z filmografią aktorów (76,34%).
Poza tym zauważono więcej Przeglądów od AI dla branży technologicznej B2B, edukacyjnej, ubezpieczeniowej czy dla rozbudowanych zapytań dotyczących planowania podróży i ogólnie przemieszczania się z punktu A do B.
Z ciekawszych wniosków na pewno warto wspomnieć, że AIO wyświetlają się na większą liczbę zapytań w stylu „jak to zrobić”.
To może wskazywać na to, że Google próbuje pomóc użytkownikom zrozumieć różne aspekty nowych technologii, usług i produktów, które pojawiają się w hurtowych ilościach właściwie każdego miesiąca.
Jim Yu, dyrektor generalny BrightEdge podkreślił, że różne rodzaje zapytań wyzwalają odpowiedzi AIO w różnych branżach – a to, co działa w jednym sektorze, może się nie sprawdzić w innym.
To ważne info w kontekście skuteczności pozycjonowania i budowania widoczności w AI Overviews.
3. Nowe informacje w sprawie procesu Yelp vs. Google
Dawno nie pisałem o sądowej walce firmy Yelp z Google, ale właśnie dostaliśmy ciekawy update.
Dla przypomnienia: Yelp pozwał Google o rzekome praktyki antymonopolowe, które utrudniały firmie utrzymanie się na rynku.
Google nie miało zamiaru do niczego się przyznawać i wniosło o oddalenie pozwu.
Teraz jednak trafiłem na informację, że sąd odrzucił tę prośbę. Nie całkowicie, bo kilka roszczeń faktycznie cofnięto, ale najważniejszy zapis – monopol na rynku wyszukiwania lokalnego – pozostał niezmieniony.
Taką decyzję podjęła sędzia Susan Van Keulen z Sądu Okręgowego USA dla Północnej Karoliny. Sprawa trafi do ławy przysięgłych i będzie rozpatrywana dalej.
Z perspektywy Yelp – warto było rozpocząć walkę, nawet z takim gigantem jak Google.
Z kolei z perspektywy Google – szerszy spór o władzę big techów chyba dopiero się zaczyna, a jego wynik może być zaskakujący.
Nawet sam ten proces może wiele zmienić, a jeśli okaże się, że Yelp wygra, na pewno zmieni się też sporo pod kątem struktury lokalnego wyszukiwania i reklam w Stanach i poza nimi.

4. Artykuł wyświetla się w AI Overviews… po niecałych 24 godz. od publikacji
No to jest naprawdę niespodzianka – tym bardziej że sprawa dotyczy mojego tekstu :D.
I w sumie nie wiem, co jest większym zaskoczeniem – to, że opublikowałem ten artykuł dzień wcześniej, czy fakt, że moja strona copy-write.pl (postawiona na WordPressie) została odpalona… miesiąc temu.

Jak widać, nawet świeżutkie witryny z zupełnie nowym contentem mają w praktyce szanse pojawić się w AI Overviews (Przeglądzie od AI).
Artykuł o tytule „Dlaczego tani copywriter jest tak naprawdę drogi” starałem się wypozycjonować na główną frazę „tani copywriter”.
Trudno mi powiedzieć, co sprawiło, że trafił on do AIO po tak krótkim czasie (18 godzin!).
Najwyraźniej Google uznało, że tekst wyjątkowo dobrze pokrywa się z intencją wyszukiwania dla zapytania „tani copywriter” – gdzie użytkownicy mogliby chcieć znaleźć takie usługi i jednocześnie sprawdzić, czy warto w nie inwestować.
5. Google boty AI są w stanie renderować JavaScript
Martin Splitt z Google potwierdził w wywiadzie, że robot Google AI radzi sobie z renderowaniem elementów w JavaScipt tak samo dobrze jak podstawowe Googleboty, które skanują treści w wyszukiwarce.
Ten crawler Google AI – nazywany Google Extended – używany jest w Gemini i innych powiązanych usługach opartych na sztucznej inteligencji.
Splitt wspomniał, że zarówno Googlebot, jak i boty AI wykorzystują standard Google o nazwie WRS (Web Rendered Service), który przekształca kod źródłowy stron w interfejs widoczny dla użytkownika.
Dzięki temu Gemini jest w stanie widzieć i skanować treści, do których nowsze silniki AI mogą mieć utrudniony dostęp.
Link do całego wywiadu znajdziecie tutaj.
6. AIO wyświetlają się zamiast wyników lokalnych z map Google (test)
Google testuje nowy format wyświetlania odpowiedzi AI Overviews dla wyszukiwania lokalnego.
W miejscu, gdzie standardowo wyświetliłby się fragment mapy i kilka lokalnych firm, Google prezentuje odpowiedź w formie AIO z dodatkowymi informacjami, które uzupełniają wyszukiwanie i mogą być przydatne dla użytkowników.

Niedawno trafiłem też na informację, że niektórym osobom wyświetlały się Przeglądy od AI dla zapytań lokalnych po prawej stronie wyników wyszukiwania. Z kolei inni pisali o recenzjach linkujących bezpośrednio do AIO.
Jak więc widać, trochę tych testów się odbywa i raczej nie wszystkie uda mi się wyłapać – ale będę czujny :).