Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #21 - SEO dla Ukrainy i nowości dot. aktualizacji Google

08-03-2022

SEO News #21 - SEO dla Ukrainy i nowości dot. aktualizacji Google

W tym wydaniu SEO News odchodzimy od regularnej konwencji i przede wszystkim zachęcamy Was do pomocy. Przedstawiamy też parę podnoszących na duchu faktów i oczywiście, klasyczny przegląd informacji z branży.

SEO News #21 - SEO dla Ukrainy i nowości dot. aktualizacji Google - SEO blog

Aktualna sytuacja na Ukrainie zdecydowanie nie napawa optymizmem do pracy, ale pamiętajmy, że z prawdziwymi problemami i tragedią mierzyć muszą się nasi sąsiedzi. Wiele firm, z Google włącznie, solidarnie wspiera Ukrainę i jej obywateli. Jeśli tylko możesz, zrób to i Ty!

Nowości w SEO: Page Experience Desktop Update oficjalnie wdrożony. Nowe fakty na temat działania Product Review Update i przypadek, w którym ten sam tekst nie będzie duplikatem. Na koniec: raporty Facebooka i Google pokazują zmiany oczekiwań użytkowników.

1. Branża SEO dla Ukrainy

W związku z tragicznymi wydarzeniami z ostatnich dwóch tygodni wyjątkowo nie zaczynamy od Newsów dotyczących pozycjonowania, a od naszej, osobistej prośby. Nie bądźcie obojętni i pomagajcie naszym sąsiadom! Wiemy, że wielu z Was już to robi, ale przypominamy i zachęcamy: każda pomoc jest na wagę złota, nawet ta najdrobniejsza. Poniżej kilka przydatnych adresów.

Pamiętajcie też, że wsparcie to nie tylko bezpośrednia pomoc rzeczowa czy finansowa, ale także walka z dezinformacją. Przestrzegamy więc przed fake newsami, zachęcamy też do zwiększenia własnego cyberbezpieczeństwa wszędzie tam, gdzie to tylko możliwe. W tej kwestii polecamy przeczytać porady dot. bezpieczeństwa i dezinformacji w sieci na portalu Niebezpiecznik.pl.

#StandWithUkraine

Kilka optymistycznych faktów dot. wsparcia ze strony branży:

  • Google wraz ze swoimi pracownikami przekazuje łącznie 15 mln USD w gotówce i rzeczowym wsparciu pomocy humanitarnej oraz 5 mln USD w środkach Google Ads dla “godnych zaufania organizacji humanitarnych i międzynarodowych”,
  • Jednocześnie firma blokuje na YouTube kanały RT i Sputnik oraz odbiera RT możliwość zakupu reklamy w wyszukiwarce i całej swojej sieci,
  • SERPstat, platforma-narzędzie SEO All-in-one z siedzibą w Ukrainie blokuje dostęp wszystkich użytkowników z Rosji oraz przestaje aktualizować bazę danych dot. SERP Yandex’a i Google “ru”,
  • Ahrefs blokuje dostęp dla użytkowników z Rosji i Białorusi, a co więcej…
  • CEO Ahrefs - Dimitry Gerasimenko, zaoferował podwójne przedłużenie subskrypcji narzędzia dla każdego, kto dokona wpłaty równej danemu abonamentowi na organizacje wspierające pokój na Ukrainie,
  • Za aktywną pomocą opowiadają się także inne duże firmy powiązane z SEO (np. SEMRUSH), angażuje się też duża część społeczności.

2. Page Experience Update na desktopy wdrożony!

Przechodząc do regularnych SEO newsów: W zeszłym tygodniu Twitter Google Search Central poinformował nas o początku Page Experience update dla desktopów. Z komunikatu wynikało, że będzie to aktualizacja wprowadzana dość spokojnie. Zakończenie wdrażania zostało zaplanowane “przed końcem marca 2022”, no i cóż, ciężko się przyczepić. Komunikat o zakończeniu update’u pojawił się już 3 dnia miesiąca.

Google Search Central Twitter

Wdrożenie aktualizacji trwało łącznie 9 dni, czyli zdecydowanie krócej niż wprowadzanie ostatnich, niezapowiadanych Core Updates. A jakie zmiany w rankingach przyniósł Page Experience Update? Cóż, poza kilkoma potencjalnie niezwiązanymi indywidualnymi spadkami zgłoszonymi przez użytkowników na Twitterze - raczej marginalne. Zgadza się to zresztą z wcześniejszymi zapowiedziami firmy.

Jeśli dotąd jednak tego nie zrobiliście, polecamy zapoznać się ze szczegółami i zaleceniami dotyczącymi tej aktualizacji w SEO News #14. Sprawdźcie też, jak ma się widoczność waszych serwisów.

3. Product Review Update - co jest recenzją dla Google?

Product Review Update definitywnie stara się o miano najbardziej niedopowiedzianej aktualizacji Google w historii. Oczywiście w kategorii update’ów, o których działaniu cokolwiek oficjalnie powiedziano. Od wprowadzenia w błąd odnośnie tego, w jakich językach funkcjonuje, przez mnóstwo nieporozumień odnośnie jego mechanizmu, aż po teraz zakres stron, do których ma zastosowanie.

W trakcie Google SEO office-hours padło pytanie dotyczące tego, w jaki sposób Google stwierdza, że strona jest związana z recenzjami produktów (stosuje do niej zmiany wprowadzone w aktualizacji). Główną obawą było to, że istnieje przecież różnica pomiędzy sklepem internetowym, który na swoim blogu napisze coś o nowym produkcie, a stroną afiliacyjną publikującą głównie top-listy produktów czy ich porównania.

Jak więc podchodzi do tego Google? Czy sklep może stracić ogólną pozycję na kiepskiej jakości recenzjach? Niekoniecznie, ponieważ Product Review Update nie obniża widoczności serwisów, a jedynie może ją podnosić, gdy treść spełnia wymagania.

John Mueller zaleca jednak po prostu zawsze stosować oficjalne najlepsze praktyki publikowania opinii o produktach. Zamiast myślenia “jak oceni to Google” lepiej po prostu starać się, by teksty były zawsze maksymalnie wartościowe i zgodne z zaleceniami firmy.

4. Ta sama treść w PDF’ie i na podstronie to nie duplicate content!

Kolejna nowinka-ciekawostka z SEO office-hours. Ten sam tekst opublikowany na stronie w pliku PDF i, dajmy na to, jako artykuł blogowy (HTML) nie stanowi duplicate content. Google traktuje pliki HTML i PDF jako kompletnie odrębne treści. Niezależnie od ich zawartości. Bez żadnych obaw możesz więc zamieścić np. ten sam opis swojej oferty w PFD’ie, do którego link będziesz wysyłać Klientom, i na stronie, we właściwej zakładce.

Jedyny potencjalny problem w takim rozwiązaniu dotyczy tego, że treści te z absolutną pewnością będą wyświetlać się w Google na te same frazy. Powstanie więc kanibalizacja, ale tej możesz uniknąć przez nieindeksowanie jednej, wybranej wersji treści (HTML lub PDF). To, której wersji lepiej nie indeksować, to już jednak kwestia indywidualna i związana z użytecznością serwisu / funkcją danego contentu.

5. Raport Widely Viewed Content Facebooka

Pojawił się kwartalny raport Widely Viewed Content Facebooka. Firma pokazuje w nim między innymi, jakie rodzaje treści były najczęściej udostępniane oraz wyświetlane. Informacje te są przydatne w zrozumieniu nie tylko działania algorytmów Facebooka, ale także zmian w zachowaniach użytkowników, do których ów algorytmy się dostosowują.

Kilka najciekawszych faktów z raportu:

  • Większość postów wyświetlanych użytkownikom w ich Facebookowym feedzie (85.4% globalnych wyświetleń) nie ma w sobie żadnych linków,
  • Wśród pozostałych 14,6% wyświetleń postów z linkami aż 48,6% z nich pochodziło od znajomych wyświetlających użytkowników i obserwowanych przez nich osób (nie ze stron),
  • Najpopularniejsze posty na Facebooku stanowią tylko 0,1% wszystkich wyświetleń generowanych na platformie (poziom indywidualnego dostosowania prezentowanych treści do użytkownika jest gigantyczny),
  • Wszyscy użytkownicy Facebooka widzą w swoim News Feed wyłącznie treści dla nich unikalne, dotąd niewyświetlone,
  • Wśród TOP 20 stron w 4 kwartale 2021 znajdują się głównie treści dotyczące rozrywki, przepisów kulinarnych, uroczych zwierząt oraz krótkie, zabawne filmiki,
  • Podobną charakterystykę można zresztą przypisać do TOP 20 postów, wśród których znajdują się tak “istotne” treści jak 6-sekundowy film wściekłej kobiety oblewającej mężczyznę drinkiem (miejsce 6).
top 20 stron na Facebooku
TOP 20 stron na Facebooku w 4 kwartale 2021 wg. ilości wyświetleń organicznych. (Źródło: https://transparency.fb.com/)

Wnioski? Użytkownicy platformy coraz mocniej szukają łatwej i niewymagającej wysiłku rozrywki. Posty bez linków znacznie wygrywają w widoczności nad postami linkującymi gdziekolwiek (nawet wewnątrz serwisu). Na Facebooku nie ma też żadnych uniwersalnie popularnych treści, które widziałaby większość użytkowników.

Dla zainteresowanych: pełny raport Facebook Widely Viewed Content.

6. Raport Google - czego oczekują szukający?

Na stronie Think With Google pojawił się artykuł-raport “Global Insights Briefing: Looking for new experiences”. Zawiera on informacje na temat globalnych zmian w oczekiwaniach użytkowników (konsumentów) i ujawnia rosnące trendy. Poniżej przedstawiamy zestawienie najważniejszych kluczowych faktów.

W porównaniu z sytuacją sprzed roku zdecydowanie widoczny jest wzrost zainteresowania aktywnościami poza domem, takimi jak kina czy inne atrakcje w pobliżu miejsca zamieszkania. Po globalnych popularnościach fraz widać też, że pomimo trwającej ciągle pandemii ludzie znacznie chętniej planują też wakacje i różne aktywności sezonowe.

trendy w wyszukiwarce Google
Jedna z grafik przygotowanych przez zespół Google, dotycząca trendów w wyszukiwarce, które rosną nieprzerwanie z roku na rok. (Źródło: https://www.thinkwithgoogle.com/)

Pomimo znacznych zmian w sytuacji pandemicznej nie brakuje jednak trendów, które są z nami od ponad roku i ciągle rosną w podobnym tempie. Okazuje się również, że konsumenci stają się coraz to bardziej wymagający wobec firm.

Przykładowo, frazy związane z zakupami w nocy zyskały w ostatnim roku ponad 100% wzrost popularności, podobnie jak frazy dotyczące restauracji przyjaznych psom. Niemal pięciokrotnie wzrosła też częstotliwość wyszukiwania słów kluczowych dotyczących całodobowej obsługi Klienta (głównie telefonicznej).

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.78 / 5

Liczba ocen: 27

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc