Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #26 - Multisearch, zmienność wyników i nowości wokół GMF

12-04-2022

SEO News #26 - Multisearch, zmienność wyników i nowości wokół GMF

SEO News tego tygodnia? Multisearch w Google Lens, czyli mix, który może w przyszłości nieźle namieszać. Sprawdź!

SEO News #26 - Multisearch, zmienność wyników i nowości wokół GMF  - SEO blog

Google wprowadza Multisearch, który ma być dla użytkowników prawdziwym game-changerem. Firma ogłasza też, że na dobre usuwa jedną ze swoich aplikacji mobilnych i dodaje nowości w mapach. Na Twitterze z kolei zrobiło się głośno o dużych zmianach w SERP-ach.

1. Multisearch, czyli wyszukiwanie obrazem i grafiką naraz!

Google uruchomiło kompletnie nowy sposób na wyszukiwanie. Dostępne dotychczas funkcje Google Lens łączą się w nim z frazami. Dzięki temu będziemy mogli sprecyzować lub dodać do samej grafiki to, na czym dokładnie zależy nam w danym wyszukiwaniu obrazem. I wyszukiwarka to zrozumie, w jednym zapytaniu!

Multisearch w Google
Źródło: Blog.google

Przykłady wykorzystania Multisearch podane przez Google:

  • Zrób screenshot stylowej pomarańczowej sukienki i dodaj słowo “zielona”, by znaleźć ją w innym kolorze,
  • Zrób zdjęcie swojej zastawy stołowej i dopisz “stolik kawowy”, żeby znaleźć pasujące do niej modele,
  • Zrób zdjęcie swojej roślinki i dopytaj Google, jak o nią zadbać.
Multisearch w Google
Źródło: Blog.google

Zgodnie z tym, co czytamy w oficjalnym poście, Multisearch stał się możliwy dzięki ostatnim osiągnięciom Google w dziedzinie AI. Funkcja nie wykorzystuje głośnego algorytmu MUM, ale firma przyznaje, że pracuje nad sposobami na ulepszenie jej przez ten model.

Żeby mówić tu o jakimkolwiek wpływie na SEO, jest jeszcze zdecydowanie zbyt wcześnie. Z pewnością będzie to jednak kolejna cegiełka ku zmianom zachowań szukających. Rozwój sprawy i potencjalne efekty będziemy śledzić w kolejnych SEO News.

Całość, póki co, jest w fazie beta testów i niestety, ale na razie nie przetestujemy jej w Polsce. Dostęp do Multisearch ma na razie tylko rodzimy rynek Google - Stany Zjednoczone.

2. Koniec aplikacji Google Moja Firma

Najpierw głośna informacja o tym, że wyznaczono koniec Universal Analytics, potem informacja o nadchodzącym wyłączeniu narzędzia “Parametry w URL-ach”, a teraz zamknięcie aplikacji GMF. Ktoś w Google zdecydowanie wziął się za porządki.

Informacja o wyłączeniu aplikacji Google Moja Firma, w przeciwieństwie do poprzednich wymienionych, nie została jednak jakoś specjalnie ogłoszona. Firma wysyła po prostu maile do użytkowników. Dowiadujemy się z nich, że aplikacja zostaje zastąpiona przez aplikację Google Maps.

koniec Google Moja Firma
Źródło: Search Engine Roundtable

Nie ma żadnej daty wyłączenia, powodów takiej decyzji czy innych szczegółów. Zapowiedzi takiego kroku można było jednak dopatrzeć się już w listopadzie zeszłego roku. Wtedy Google zmieniło nazwę swojej usługi z “Google My Business” na “Google Business Profile” i podjęło kroki ku większej integracji obsługi GMF z mapami.

W mailach pojawił się jednak krótki, instruktażowy GIF, pokazujący jak przejść do profilu GMF w mapach.

koniec Google Moja Firma

3. Aktualizacja Product Review w akcji?

Choć od ogłoszenia wdrażania trzeciego rzutu Product Review Update minie zaraz trzy tygodnie, aktualizacja nadal nie jest oficjalnie zakończona. Co więcej, w tym tygodniu zaobserwowano mocne zmiany w widoczności serwisów. Największe od początku tego update’u, co wywołało niemałe zaskoczenie.

zmiana pozycji Semrush
Źródło: www.semrush.com/sensor/

Według większości doniesień, przetasowania rankingów dotykają przede wszystkim tych samych stron, co efekty raportowane przez nas w zeszłym tygodniu. Nie zmieniają się też tendencje. Portale wcześniej tracące pogłębiają teraz straty, a zyskujące pną się znów w górę.

Pojawiają się jednak także pojedyncze głosy mówiące o gwałtownych zmianach poza kategoriami “produktowymi”. Ma to wskazywać na kolejne już, nieogłoszone zmiany algorytmów, ale poza wypowiedziami brak jakichkolwiek dowodów. Najprawdopodobniej mamy więc do czynienia z nietypową “końcówką” marcowej aktualizacji.

4. AI będzie aktualizować informacje w Mapach

Google ogłasza na swoim blogu, że dzięki implementacji AI będzie w stanie zaktualizować dane dotyczące przeszło 20 milionów (!) biznesów w Mapach. Chodzi przede wszystkim o godziny otwarcia. Skąd Google będzie czerpać te dane?

Analizowane mają być m.in.:

  • Kiedy profil firmowy został ostatnio zaktualizowany,
  • Godziny otwarcia innych biznesów w najbliższej okolicy,
  • Popularne godziny, bazujące na realnej lokalizacji użytkowników,
  • Godziny otwarcia widoczne na drzwiach w Google Street View.
aktualizacja informacji w Google Maps
Źródło: blog.google

W zadaniu tym ma być wykorzystywany także Google Duplex, system AI stworzony wykonywania połączeń telefonicznych. Ma on dzwonić automatycznie do firm, by sprawdzać ich godziny otwarcia.

Z artykułu dowiadujemy się też o ciekawych eksperymentach związanych z analizowaniem Street View przez AI. Proces ten ma mieć na celu dostarczanie danych o limitach prędkości, pracach remontowych, a nawet o uszkodzonej nawierzchni.

5. Google poleca dodawać produkty do profilu GMF

W oficjalnej dokumentacji Google dotyczącej zwiększania widoczności lokalnej pojawiła się nowa wskazówka. Dotyczy ona dodawania informacji o produktach dostępnych w sklepie do profilu Google Moja Firma.

produkty w Google Moja Firma
Wspomniana wzmianka (Źródło: support.google.com/business…)

Google mówi wprost: jeśli prowadzisz w tym miejscu sprzedaż detaliczną, dodaj dostępne u siebie produkty. Zyskasz więcej widoczności.

6. Nowy atrybut dla profili GMF

Stosunkowo niewielka zmiana, która umknęła nam w zeszłym tygodniu, czyli nowy atrybut recyklingu dla profili biznesów w mapach. Według firmy jest to odpowiedź na potrzeby świadomych konsumentów związane z brakiem właściwych informacji dotyczących tego, co i gdzie można oddać.

nowy atrybut profilu w Google Moja Firma

Przedsiębiorstwa oferujące usługi recyklingu różnych produktów (i przyjmujące takie produkty) będą mogły od teraz zaznaczyć to specjalnym atrybutem w swoim profilu na mapach Google. Wyróżni je to w wynikach i ułatwi tym samym dotarcie do nich Klientom. W efekcie zyskają nie tylko obie strony, ale i planeta.

7. Wyprzedane produkty mogą tracić ranking

W teorii Google może zmniejszać widoczność stron produktów, które zostały wyprzedane. Takie stwierdzenie padło z ust Johna Muellera, w trakcie ostatniego SEO office-hours. Dla ścisłości, w żadnym wypadku nie jest to jednak zasada. Z wypowiedzi wynika, że produkty oznaczone jako wyprzedane są czasem traktowane przez Google jako “miękkie 404”.

Produkty wyprzedane mogą nie wyświetlać się w Google Shopping, ale przy normalnych wynikach nie powinno to mieć miejsca. Głównym czynnikiem jest tutaj to, czy podstrona odpowiada na zapytanie. Jeśli zadbamy więc o wartościowe, informacyjne opisy produktów, nic nie powinno nam grozić.

W najgorszym przypadku, przy braku treści i zapytaniach o intencjach czysto zakupowych, wyprzedany produkt może (do momentu pojawienia się ponownie) kompletnie przestać pojawiać się w Google. Ważne przy tym jest jednak to, że, według Muellera, nawet taka skrajna sytuacja nie wpłynie w żaden sposób na SEO całego sklepu.

8. Po jakim czasie link pojawia się w Search Console?

Na koniec przydatna informacja dla wszystkich niemogących doczekać się efektów swoich nowych linków. Z SEO office-hours dowiadujemy się, że Google Search Console wychwytuje odnośniki zewnętrzne prowadzące do nowych stron w ciągu 7-10 dni od ich zamieszczenia. Nic wielkiego, ale warto wiedzieć.

Jeśli opublikujesz, dajmy na to, artykuł, który stanie się popularny, to organiczne odnośniki do niego zobaczysz w GSC dopiero po minimum tygodniu. Tak samo w przypadku linków pozyskiwanych samodzielnie, choćby przez wpisy sponsorowane. Szkoda tylko, że Google nie osiąga tak dobrych wyników przy indeksacji.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.