Jakie zmiany przyniósł rozpoczęty końcem maja Core Update? Czy nadchodzi wreszcie oczekiwana od lat wyszukiwarka Apple? Co zmieniło się w tym tygodniu w wytycznych Google i wyszukiwarce? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie poniżej. Przed wami pierwsze czerwcowe SEO News.
1. Efekty May 2022 Core Update
25 maja rozpoczęło się wdrażania pierwszej w tym roku aktualizacji algorytmu głównego nazwanej oficjalnie May 2022 Core Update. O pierwszych efektach pisaliśmy już przy okazji przekazania tego newsa, w zeszłym tygodniu (SEO News #33). Te pojawiły się błyskawicznie, już 26 maja podbijając zmienność do najwyższego poziomu zeszłego miesiąca, ale potem szybko spadły. A jak jest teraz?
Teraz, prawie dwa tygodnie od początku aktualizacji, możemy już śmiało powiedzieć, że zmienność była spora, ale nie tak ogromna, na jaką zapowiadała się na samym początku. Zmiany przyszły szybko, ale dość szybko też wyhamowały. W gruncie rzeczy, analizy danych z różnych narzędzi monitorujących pokazują, że update ten jest bardzo podobny do poprzedniego November 2021 Core Update lub nieco większy.
Na pierwszy rzut oka wydawało się, że w porównaniu z poprzednim Core Update majowa aktualizacja zmieniła o wiele więcej. To jednak głównie pozory, co wyjaśnia świetnie analiza opublikowana na portalu Search Engine Land. O zakończeniu wdrożenia usłyszymy najpewniej już przed końcem tego tygodnia.
2. Nadchodzi wyszukiwarka od Apple?
Nie mam żadnych wątpliwości co do tego, że niektórzy z Was uśmiechnęli się z politowaniem, czytając ten nagłówek. Plotki o wyszukiwarce brandowanej słynnym nadgryzionym jabłkiem krążą w branży od 2014, kiedy to zaobserwowano w sieci aktywność nowego crawlera odsyłającego do zakresów IP należących do serwerów Apple. Firma przyznała się zresztą później do swojego Applebota i jego zastosowania, publikując nawet oficjalną poświęconą mu stronę pomocy. Plotki o wyszukiwarce wracały jednak później wielokrotnie.
Tym razem jednak pogłoski mają pochodzić ze “zbyt wielu” źródeł (by móc okazać się nieprawdziwymi). Apple ma, poza ogromem innych nowinek, ogłosić niebawem zupełnie nową, własną wyszukiwarkę internetową, połączoną z asystentem Siri.
Będzie ona posiadać zewnętrzny interfejs zbliżony do Google, czy Bing? Czy będzie to raczej tylko element wspierający Siri?
Tego czy plotka jest prawdziwa, dowiemy się dopiero w trakcie Apple WWDC23. Zgodnie z odpowiedzialnym za całe to zamieszanie Tweetem Roberta Scoble (patrz niżej) nowa wyszukiwarka ma być przedstawiona właśnie tam.
3. Błąd danych w raporcie skuteczności (Wiadomości Google)
Mamy zaszczyt przedstawić kolejny błąd w zbieraniu danych w Google Search Console. Tym razem jednak nie jest to jednodniowe wahnięcie, a całe dwa tygodnie (!) nieprawdziwych spadków. Jak wywnioskowaliście już pewnie z powyższego H2, sprawa dotyczy raportu skuteczności Google News.
Pomiędzy 12 a 26 maja Search Console miało problemy ze zbieraniem danych dot. Google News, które to mogły skutkować pojawieniem się spadków na wykresach. Te nie są oczywiście odwzorowaniem prawdziwych wyników, a jedynie zaburzonym pomiarem. Jeśli jesteście więc obecni w Googlowych wiadomościach i coś wam ostatnio nie grało - to z dużym prawdopodobieństwem może być to właśnie to.
4. Zmiany w generowaniu title w wyszukiwarce
Świat się kończy. Google przyznało się do konkretnej zmiany w algorytmie i do tego wytłumaczyło otwarcie, na czym polega działanie zmodyfikowanego mechanizmu. Żarty żartami, ale to w sumie prawda, tylko zmiana jest dość drobna. No i nijak nie wpływa na sam ranking. Do rzeczy.
W ostatni piątek Google opublikowało na blogu Search Central artykuł o tym, jak wyszukiwarka generuje tytuły dla dokumentów z niedopasowaniem języka bądź pisma. Firma mówi w nim wprost: w tym tygodniu wdrożyliśmy do wyszukiwarki ulepszenie algorytmiczne. Rozpoznaje ono dokumenty (strony), na których meta title jest napisany w języku bądź piśmie innym niż treść i generuje (lub wybiera) dla nich tytuły w języku i piśmie spójnym z zawartością.
Przykładowo, jeśli title na danej jest napisany podwójnie, w dwóch językach, np. w hindi i po angielsku, a sam content tylko w hindi, to Google to rozpozna i nie wyświetli w SERP-ach części angielskojęzycznej. Nowy mini-algorytm jest też w stanie wykryć i poprawić transliterację, czyli przepisywanie pisma z jednego języka do drugiego, w którym to używa się innego pisma lub alfabetu na zasadzie ścisłej odpowiedniości liter (1:1).
Opisane wyżej przykłady w formie nieco bardziej wizualnej i szczegóły odnośnie całej nowinki znajdziecie w cytowanym powyżej wpisie na blogu Google Search Central.
5. YoastSEO premium dostanie wsparcie IndexNow
IndexNow, czyli stworzony przez Microsoft i Yandex protokół mający odmienić niemal całkowicie indeksację, doczeka się wsparcia ze strony YoastSEO. Na razie niestety tylko w płatnej wersji premium. To kolejny krok w kierunku upowszechnienia tej nowinki, ale też i spore zaskoczenie. Dlaczego?
Otóż Joost de Valk, czyli założyciel YoastSEO - najpopularniejszej wtyczki SEO dla WordPressa, od samego początku ogłoszenia IndexNow podchodził do tej inicjatywy bardzo sceptycznie. Wcale zresztą się z tym nie krył i wiele się w tej kwestii nie zmieniło.
W swoim artykule o crawlowaniu, z którego pochodzi informacja o planowanym wsparciu IndexNow, Joost napisał: “Niedługo dodamy wsparcie IndexNow do YoastSEO Premium i nie możemy się doczekać, żeby zobaczyć, jaki będzie mieć to efekty… jeśli w ogóle jakiekolwiek.”. Ton pozostał więc sarkastyczny, ale funkcja, mimo wszystko, będzie.
6. Nowe rozszerzenie wyników dla filmików edukacyjnych
Google wprowadza zupełnie nowe rozszerzenia wyników wyszukiwania (tzw. rich snippets). Są one przeznaczone dla filmów edukacyjnych, czyli materiałów wideo skierowanych do uczniów i studentów. Razem z nimi pojawił się też naturalnie nowy zakres obsługiwanych przez Google danych strukturalnych. Poniżej schemat tego, jak ma prezentować się nowy feature:
Póki co nowe rozszerzenia mają być generowane w angielskojęzycznych wynikach mobilnych i desktopowych. Mimo to, dla nowego snippetu i niezbędnych dla niego danych strukturalnych jest już w pełni spolszczona dokumentacja. Sprawdź: Uporządkowane dane dotyczące filmów edukacyjnych.
7. Nowe wytyczne dla Schema artykułów
I kolejny news zahaczający o dane strukturalne, tym razem poświęcony im już w 100%. Google zaktualizowało wytyczne oznaczania artykułów. Pojawiała się w nich zupełnie nowa sekcja “sprawdzonych metod”, dotycząca znaczników definiujących autora - Author. Zgodnie z jej opisem, nowe oznaczenia mają pomóc Google w lepszym rozpoznawaniu i prezentowaniu autorów treści.
Nowych sprawdzonych metod jest pięć i są to następujące wskazówki:
- Uwzględniaj w znacznikach wszystkich autorów treści,
- Określaj autorów osobno, w indywidualnych polach author,
- Aby ułatwić Google rozpoznanie autora treści, używaj właściwości type, url lub sameAs,
- We właściwości author.name podawaj tylko imię i nazwisko autora,
- Użyj odpowiedniej właściwości Type (Person lub Organization),
Po szczegóły i opisy poszczególnych zaleceń wraz z przykładami odsyłamy na stronę pomocy: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/article#author-bp (jest już wersja polskojęzyczna).
8. Google usuwa rozszerzenia wyników dot. szkoleń zawodowych
Do trzech razy sztuka, więc na koniec jeszcze jedna informacja zahaczająca o dane Schema. Tym razem nie jest to jednak żadna modyfikacja czy dodatek, wręcz przeciwnie. 30 maja 2021 Google usunęło rozszerzenie wyników wyszukiwania. Z SERP na dobre zniknął snippet dotyczący szkoleń i kursów zawodowych.
Rozszerzenie to funkcjonowało w ekosystemie Google od stycznia 2021. Firma oświadczyła jednak ostatecznie, że “przetestowała te oznaczenia (i rozszerzenia wyników) z grupą właścicieli witryn i stwierdziła, że nie są one przydatne na dużą skalę”. Wytyczne odnośnie oznaczeń szkoleń zawodowych zniknęły więc na dobre z dokumentacji Google.