W tym tygodniu mam dla Was esencję tegorocznej konferencji Google SearchOn. Przygotowałem też kolejny, całkiem obfity zresztą, przegląd zmian i testów w SERP-ach. Będzie także sporo nowości od Johna Muellera: o zmianie adresów URL “pod SEO”, o PageSpeed w indeksacji i o tym, jak ocenić “eksperckość” treści. Na sam koniec ważny fakt na temat Product Review Update.
1. Google SearchOn 2022
Tak, jak zapowiadałem dwa tygodnie temu (SEO News #49), w zeszłą środę odbyła się coroczna konferencja Google: Search On 2022. Co czeka nas w najbliższych miesiącach?
- Google rozwinie Multisearch - Google ogłosiło, że multisearch, czyli wyszukiwanie poprzez połączenie grafiki i tekstu w Lens zyska w najbliższych miesiącach wsparcie ponad 70 nowych języków (bardzo prawdopodobne, że znajdzie się wśród nich polski). W języku angielskim ma niebawem pojawić się także “Multisearch Near Me”. Będzie to nowa implementacja tego mechanizmu w wynikach lokalnych.
- Rozwój tłumaczenia tekstu w Lens - jeszcze w tym roku funkcja tłumaczenia tekstu na żywo w Google Lens zyska nowe właściwości. Będzie w stanie wygenerować i uzupełnić piksele znajdujące się pod tłumaczonym tekstem. Wszystko dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji (wykorzystaniu modeli GAN).
- Skróty wyszukiwarki w iOS - od środy zeszłego tygodnia aplikacja wyszukiwarki Google na iOS zyskała nową funkcję intuicyjnych skrótów wyszukiwania. Jeszcze w tym roku ma ona pojawić się także na Androidzie.
- Ulepszone autouzupełnianie - w dniu konferencji Google zaczęło wdrażać dodatkowe ulepszone autouzupełnianie. Poza samymi sugestiami fraz w wyszukiwaniu mobilnym zobaczymy teraz także dodatkowe klikalne zapytania. Podobne przyciski pojawią się również w wynikach, gdzie będą pomagać w doprecyzowaniu intencji i podpowiadać powiązane tematy (widać je na screenshocie przy kolejnym newsie).
- Więcej informacji wizualnych - na niektóre frazy (do których pasuje takie podejście) Google będzie prezentować bardziej wizualne wyniki wyszukiwania. Dzięki nim użytkownikom łatwiej będzie zebrać wszystkie pożądane informacje i zarazem zagłębić się w szczegóły.
- Dyskusje i fora w wynikach - rozszerzenie wyników prezentujące wyniki na frazę pochodzące z mediów społecznościowych i for zostanie wprowadzone do wyników angielskojęzycznych. Co ciekawe, snippet ten wyłapaliśmy w fazie testów, w SEO News #47.
- Informacje o spersonalizowanych wynikach - w pewnym sensie przełom w kwestii prywatności; w informacjach o wyniku Google będzie prezentować informacje o spersonalizowaniu danego wyniku na podstawie danych użytkownika.
Oczywiście nie jest to wszystko, co Google ogłosiło na konferencji, a jedynie to, co najważniejsze pod kątem pozycjonowania. Dla dociekliwych i ciekawych innych nowości zostawiam bibliotekę linków:
- Wszystkie artykuły blogowe Google (jest ich aż 8!) odnośnie tegorocznego Search On: https://blog.google/products/search/search-on-2022/,
- Nagranie całej konferencji: Google Presents: Search On '22,
- Podsumowanie wideo: Search On '22 in under 9 minutes.
2. Trzy tygodnie w SERP (13.09 - 3.10.2022)
- Podkreślenia w bezpośrednich odpowiedziach - Google podkreśla najważniejsze informacje we “Fragmentach z odpowiedziami”. Najpewniej jest to testowa forma pośrednia prezentowana tam, gdzie nie można wyświetlić fragmentu bardzo krótkiego (gdzie potrzebny jest szerszy kontekst).
- Zakładki tematyczne w panelach wiedzy hoteli - Google prezentuje nowy format tzw. knowledge panels dla hoteli, w których wyświetla posortowane informacje, np. na temat bezpieczeństwa i zdrowia.
- Podwójne odpowiedzi na podobne pytania - Google testowo wyświetla po kilka różnych odpowiedzi w rozszerzeniu wyników People Also Ask (w polskich SERP są to “Podobne pytania”).
- Inny układ nagłówków w wiadomościach Google - Google testuje inny układ tytułów artykułów wyświetlanych w Google News. Klasycznie znajdują się one na dole, pod zdjęciem; użytkownik Twittera spotkał je natomiast na górze, nad zdjęciem.
- Więcej podkreślonego tekstu - poza fragmentami z odpowiedziami, Google testuje podkreślenie tekstu także w rozszerzeniu Podobnych pytań.
- Więcej podobnych - zupełnie nowe rozszerzenie wyników “More Like This”, prezentujące podobne wyniki, którym podzieliła się na Twitterze Lily Ray.
- Książka kucharska w Google - nowa, testowa funkcja pozwalająca zapisywać znalezione w sieci przepisy bezpośrednio w aplikacji mobilnej Google. Poza zapisanymi przepisami w “książce kucharskiej” prezentowane są też ostatnia aktywność, rekomendacje oraz powiązane zapytania.
3. Nie zmieniaj adresu URL “ze względu na SEO”
Ktoś na Twitterze zapytał Johna Muellera (pracownika Google) o to, czy powinien zmienić URL-e swojego serwisu, by “pomóc SEO”. Taką rekomendację miał bowiem otrzymać od swojego konsultanta. Obawą była duża liczba podstron, a co za tym idzie, także ogrom przekierowań oraz sama wątpliwa efektywność takiego zabiegu.
John wyjaśnił:
Zmienianie adresów URL (a więc i struktury strony) “dla lepszego SEO” nie ma żadnego sensu. URL-e powinniśmy zmieniać dla “prawdziwych” powodów (takich jak np. użyteczność serwisu czy choćby problemy z indeksacją). Przekierowania (w takiej sytuacji absolutnie niezbędne) nie będą niszczyć widoczności, ale nie zagwarantują też jej zachowania.
Liczba przekierowań nie jest negatywnym sygnałem. Sam fakt ich zastosowania (czyli zmiany adresów) sprawia jednak, że Google będzie musiało od nowa “nauczyć się” naszej strony, a to już niewątpliwie podburzy pozycje.
Przy okazji, w temacie tym pojawiła się jeszcze jedna ciekawa wypowiedź Johna, z której wynika, że keyword stuffing w adresach URL nie jest karany. Po prostu nie ma żadnego efektu, ani negatywnego, ani pozytywnego. Wpływ słowa kluczowego w URL-u na pozycję jest marginalny.
4. Indeksacja a kiepski PageSpeed
Kolejna, wyjątkowo konkretna nowinka od Johna Muellera. Tym razem prawdziwie “szybkie pytanie, szybka odpowiedź”. Do rzeczy. Czy słaby wyniki PageSpeed może sprawić, że Google wyrzuci stronę z indeksu? Nie, po prostu nie ma takiej opcji.
Nigdy nie uznawałem metryk PageSpeed za kluczowy czynnik rankingowy, a ta odpowiedź tylko utwierdza mnie w moim zdaniu. Warto jednak zaznaczyć, że “niekluczowy” nie znaczy kompletnie nieważny. Szybkość ładowania ma ogromne znaczenie, ale nie tyle dla rankingu, ile dla użytkowników.
5. Kiedy treści są “eksperckie”?
No i ostatnia nowinka od Muellera na dzisiaj. Tym razem mamy wątek, w którym użytkownik pyta o to, czy aktualizowanie istniejących treści jest “wystarczające” do zachowania widoczności, czy może jednak Google wymaga do tego nowych treści. W odpowiedzi Johna dowiadujemy się, że najlepiej skupić się na tym, czego oczekują użytkownicy.
Jeśli użytkownik oczekuje po treściach bardzo aktualnych informacji, to aktualizacje będą potrzebne. Jeśli nie, bo mamy na stronie raczej tzw. evergreen content (czyli treść, która się nie przedawnia) - to nie. Poza tym powinniśmy być ekspertem w temacie, na który publikujemy... i to właśnie tutaj pojawia się “gwóźdź programu”.
W skrócie: użytkownik, który zaczął cały wątek, dopytał o to, jak upewnić się, że treści będą dla Google wystarczająco “eksperckie”. Według Muellera można o tym myśleć tak: jeśli nie wiesz, czy Twoje treści mają ekspercką jakość… to z całą pewnością jej nie mają. Genialne w swojej prostocie, czyż nie?
6. Product Review Update ciągle aktualizowany
Żeby nie było za bardzo schematycznie, na koniec mam dla Was news z Twittera… prosto od pracownika Google… ale spokojnie, tym razem już od innego :)
Właściwie mamy tutaj przypomnienie istotnego faktu, który przewinął się w lawinie nowinek o PRU w kwietniu zeszłego roku. Algorytm oceniający czynniki wprowadzone przez Product Review Update rozwijany jest ciągle. Zmiany zachodzą w nim więc nie tylko w trakcie ogłoszonych aktualizacji, ale i “za kulisami”.
W praktyce oznacza to tyle, że prace nad treściami, których dotyczy ten update, powinny być ciągłe. Podejście w stylu: wdrażamy modyfikacje i czekamy na kolejną oficjalną aktualizację nie będzie się tu sprawdzać. Raczej trzeba systematycznie dopracowywać content, zgodnie z wytycznymi.