Znamy już wstępnie efekty Helpful Content Update! Dzielimy się też paroma, naszym zdaniem cennymi wnioskami. Google dzieli się z kolei poradami dla E-commerce, a John Mueller wiedzą na temat zakresu ostatnich aktualizacji. Poza tym: nowe rozszerzenia wyników, podpowiedzi odnośnie meta description, aktualizacje dokumentacji Schema i nowe zalecenia odnośnie profili w Google Moja Firma.
1. Aktualizacja: Helpful Content Update
Zdecydowanie najgłośniejszy temat ostatnich tygodni w SEO, czyli aktualizacja Google nazwana Helpful Content Update przechodzi bez większych efektów. Właściwie wszystkie źródła są zgodne: Helpful Content Update jest wyjątkowo łagodny. Dużych zmian nie widać nawet (póki co) nawet w indywidualnych doniesieniach.
![zmienność wyników w Google](https://cdn.toponlineapp.pl/7329-zmiennosc-wynikow-w-Google.png)
Zgodnie z podstroną pomocy Aktualizacje rankingu w wyszukiwarce aktualizacja nie została jeszcze zakończona - jej wdrażanie ciągle trwa. Co jednak ciekawe, Google otworzyło formularz dla osób dotkniętych aktualizacją, w której można zaprezentować swoje uwagi (razem z adresem URL, którego sytuacja uległa zmianie).
Z obserwacji całej sytuacji, a także po przejrzeniu Tweetów i wieeelu dyskusji wokół HCU, w których wypowiadali się pracownicy Google (John Mueller, Danny Sullivan) mamy trzy główne wnioski:
- Po pierwsze: nie dajcie się zwieść rozczarowaniu. Mimo braku natychmiastowego efektu aktualizacja Helpful Content jest nadal zmianą bardzo istotną. Została tylko nadmiernie “rozdmuchana” przez chwytliwe nagłówki i przyrównywanie do historycznych update’ów.
- Po drugie: Google od samego początku przyznawało otwarcie, że rozwiązanie to będzie systematycznie dostrajane i dopiero z czasem będzie wywierać coraz to większy wpływ na wyniki, więc brak nagłych zmian nie powinien teraz dziwić. Całość będzie więc jeszcze zmieniać ranking - w miarę dostrajania algorytmu.
- I po trzecie, a zarazem reasumując: HCU nie powinno być lekceważone. O ile teraz efekty aktualizacji są znikome, o tyle rozwój na kolejne języki (w tym polski) nastąpi zapewne gdy algorytm będzie już w o wiele bardziej zaawansowanej i skutecznej formie. W przyszłości, u nas, może więc “uderzyć” w wyniki całkiem mocno.
Naturalnie, nadal śledzimy wątek i o wszelkich zmianach i istotnych faktach w zakresie Helpful Content Update będziemy informować Was na bieżąco.
2. Porady dot. optymalizacji E-commerce od Google
Na kanale Google Search Central na YouTube pojawił się kolejny filmik z poradami odnośnie E-commerce w wyszukiwarce. Tym razem na warsztat idą dwa konkretne tematy: dane strukturalne i Merchant Center. Dotyczące ich porady prezentuje ponownie Alan Kent (o poprzednich wskazówkach pisaliśmy w SEO News #43).
Streszczając szybko przebieg filmu, pod kątem Merchant Center i danych strukturalnych w sklepach dobrze jest zadbać o:
- Prawidłowe indeksowanie produktów (upewnienie się, że Google może do nich dotrzeć).
- Oznaczenie cen produktów danymi strukturalnymi (co pomoże wyszukiwarce je odpowiednio zaprezentować).
- Korzystanie z plików danych o produktach (product feeds) w Merchant Center, co pomoże Google aktualizować dane o zmianach w ich cenach oraz dostępności w SERP.
- Kwalifikowanie się produktów do wyświetlania w wynikach rozszerzonych (prawidłowe użycie danych strukturalnych).
- Udostępnianie informacji o produktach dostępnych stacjonarnie w Merchant Center (jeśli masz stacjonarną placówkę).
- Spełnienie warunków niezbędnych do wyświetlania produktów w zakładce zakupów.
Jako bonus dla sklepów stacjonarnych Google zaleca korzystanie z aplikacji lub urządzenia Google Pointy, które pozwala integrować systemy magazynowo-kasowe oraz czytniki kodów kreskowych z Merchant Center.
Dla tych, którzy chcą zagłębić się w szczegóły powyższych wskazówek, zostawiamy link do źródłowego filmiku: How to improve your ecommerce websites presence in Search results (6 tips)
Odnośnie obecności w zakładce Zakupy w Google linkujemy też oficjalny poradnik: Free listings on the Shopping tab - An optimisation guide for retailers
3. Żadna z ostatnich aktualizacji nie wzięła za cel linków
Poza ostatnim Google Search Spam Update, którego wprowadzenie miało miejsce 1 listopada 2021 roku, żadna z ostatnich aktualizacji algorytmu nie brała za swój cel linków zewnętrznych. Taką informację zostawił ostatnio na Twitterze John Mueller, w odpowiedzi na pytanie o przyszłość linków w kontekście rankingów Google.
![John Mueller Twitter](https://cdn.toponlineapp.pl/3900-John-Mueller-Twitter.png)
W gruncie rzeczy nie jest to informacja nadto szokująca, ale (bo przecież gdyby nie było “ale”, to byśmy o niej nie pisali) jest to istotne potwierdzenie. Linki nadal są ważnym elementem SEO-układanki i nie ma co liczyć na to, że ulegnie to szybkiej zmianie.
Mimo upływu lat od świetności PageRank, zaawansowanych aktualizacji i ciągłego rozwoju algorytmów linki ciągle są istotnym sygnałem. Oczywiście już tylko jednym z wielu, ale nadal bardzo przydatnym.
4. Wątki z social media i for w wynikach Google
W wynikach Google pojawiły się rozszerzenia prezentujące wyniki z for i social media. Nowe, zapewne testowe, póki co, snippety nazwane zostały “Discussions and forums” oraz “Conversations”. Wyświetlają one wyniki na wpisane frazy, ale pochodzące wyłącznie z for i portali zawierających wpisy użytkowników.
![wątki z social media i for w Google](https://cdn.toponlineapp.pl/7238-watki-z-social-media-i-for-w-Google.png)
![wątki z social media i for w Google](https://cdn.toponlineapp.pl/7152-watki-z-social-media-i-for-w-Google.png)
Co ciekawe, w kwietniu tego roku bardzo podobne rozwiązanie wdrożyła wyszukiwarka Brave Browser (SEO News #28). Wówczas była to reakcja na głośną dyskusję o coraz to gorszej jakości wyników Google (o której zresztą też pisaliśmy w 28 wydaniu), a tym samym próba przyciągnięcia użytkowników.
Czyżby w Google stwierdzili jednak, że takie rozszerzenia faktycznie są potrzebne, a tym samym, że coś faktycznie jest na rzeczy z tą gorszą jakością wyników? Raczej się nie dowiemy, ale jakby nie patrzeć: rozszerzenie i tak się pojawiło. Ktoś musiał stwierdzić więc, że w istocie może ono być przydatne.
5. Google podpowiada jak tworzyć dobre meta opisy
Podstrona dotycząca meta description doczekała się aktualizacji. Google dodało do niej konkretne przykłady złych i dobrych praktyk opisywania podstron w tagach. Jeśli znacie zasady tworzenia poprawnych tagów, to pewnie nie będą one dla Was zaskoczeniem, ale zawsze warto spojrzeć.
![nowe przykłady Google o meta description](https://cdn.toponlineapp.pl/1961-nowe-przyklady-Google-o-meta-description.png)
W skrócie: dokumentacja przedstawia teraz na przykładach niektóre z zasad, o których wcześniej mówiła tylko w teorii. Przykłady pokazują, jak mogą prezentować się “prawdziwie opisowe opisy”.
Strona dokumentacji, o której mowa znajduje się tutaj: How to Write Meta Descriptions. Linkujemy do wersji angielskojęzycznej - w polskim odpowiedniku nic się jeszcze nie zmieniło.
6. Aktualizacje w dokumentacji danych Schema
W minionym tygodniu odnotowaliśmy dwie zmiany w dokumentacji danych strukturalnych. Pierwsza dotyczy oznaczania filmików edukacyjnych, druga natomiast danych opisujących firmy działające lokalnie.
Odnośnie oznaczania filmów edukacyjnych, w dokumentacji pojawiła się lista obsługiwanych przez Google oznaczeń poziomu edukacyjnego filmów (definiowanych w danych educationalLevel). Google dodało tutaj listę odpowiednich oznaczeń dla praktycznie wszystkich krajów świata.
![aktualizacje danych w schema.org](https://cdn.toponlineapp.pl/2859-aktualizacje-danych-w-schema.org.png)
Odnośnie danych strukturalnych firm lokalnych Google dodało natomiast szczegółowe wyjaśnienie prawidłowego sposobu definiowania kilku podtypów działalności. Wartość additionalType nie jest obsługiwana - wszystkie rodzaje działalności powinny być uzupełniane (jak na przykładzie) kolejno w “@type”.
![aktualizacje danych w schema.org](https://cdn.toponlineapp.pl/0294-aktualizacje-danych-w-schema.org.png)
7. Nowe zalecenia dot. produktów w GMF
Google zaktualizowało swoje wskazówki dotyczące umieszczania informacji o firmie w wyszukiwarce. W dokumencie tym pojawiła się cała nowa sekcja. W skrócie: Google zaleca, żebyśmy (jeśli tylko sprzedajemy coś stacjonarnie) dodawali produkty do wizytówek Google Moja Firma.
![nowe zalecenia dot. produktów w Google Moja Firma](https://cdn.toponlineapp.pl/8591-nowe-zalecenia-dot.-produktow-w-Google-Moja-Firma.png)
Jeśli jesteście zainteresowani prezentowaniem produktów za pośrednictwem swojego konta GMF, sprawdźcie stronę pomocy, która wyjaśnia, jak działa edytor produktów i katalog produktów.
Dla zainteresowanych zostawiamy też odnośnik do strony pomocy ze zaktualizowanymi wskazówkami: https://support.google.com/business/answer/3038177?hl=en. Od razu ostrzegamy również, że polska wersja językowa nie posiada jeszcze wspomnianej nowej sekcji.