Znamy już wstępnie efekty Helpful Content Update! Dzielimy się też paroma, naszym zdaniem cennymi wnioskami. Google dzieli się z kolei poradami dla E-commerce, a John Mueller wiedzą na temat zakresu ostatnich aktualizacji. Poza tym: nowe rozszerzenia wyników, podpowiedzi odnośnie meta description, aktualizacje dokumentacji Schema i nowe zalecenia odnośnie profili w Google Moja Firma.
1. Aktualizacja: Helpful Content Update
Zdecydowanie najgłośniejszy temat ostatnich tygodni w SEO, czyli aktualizacja Google nazwana Helpful Content Update przechodzi bez większych efektów. Właściwie wszystkie źródła są zgodne: Helpful Content Update jest wyjątkowo łagodny. Dużych zmian nie widać nawet (póki co) nawet w indywidualnych doniesieniach.
Zgodnie z podstroną pomocy Aktualizacje rankingu w wyszukiwarce aktualizacja nie została jeszcze zakończona - jej wdrażanie ciągle trwa. Co jednak ciekawe, Google otworzyło formularz dla osób dotkniętych aktualizacją, w której można zaprezentować swoje uwagi (razem z adresem URL, którego sytuacja uległa zmianie).
Z obserwacji całej sytuacji, a także po przejrzeniu Tweetów i wieeelu dyskusji wokół HCU, w których wypowiadali się pracownicy Google (John Mueller, Danny Sullivan) mamy trzy główne wnioski:
- Po pierwsze: nie dajcie się zwieść rozczarowaniu. Mimo braku natychmiastowego efektu aktualizacja Helpful Content jest nadal zmianą bardzo istotną. Została tylko nadmiernie “rozdmuchana” przez chwytliwe nagłówki i przyrównywanie do historycznych update’ów.
- Po drugie: Google od samego początku przyznawało otwarcie, że rozwiązanie to będzie systematycznie dostrajane i dopiero z czasem będzie wywierać coraz to większy wpływ na wyniki, więc brak nagłych zmian nie powinien teraz dziwić. Całość będzie więc jeszcze zmieniać ranking - w miarę dostrajania algorytmu.
- I po trzecie, a zarazem reasumując: HCU nie powinno być lekceważone. O ile teraz efekty aktualizacji są znikome, o tyle rozwój na kolejne języki (w tym polski) nastąpi zapewne gdy algorytm będzie już w o wiele bardziej zaawansowanej i skutecznej formie. W przyszłości, u nas, może więc “uderzyć” w wyniki całkiem mocno.
Naturalnie, nadal śledzimy wątek i o wszelkich zmianach i istotnych faktach w zakresie Helpful Content Update będziemy informować Was na bieżąco.
2. Porady dot. optymalizacji E-commerce od Google
Na kanale Google Search Central na YouTube pojawił się kolejny filmik z poradami odnośnie E-commerce w wyszukiwarce. Tym razem na warsztat idą dwa konkretne tematy: dane strukturalne i Merchant Center. Dotyczące ich porady prezentuje ponownie Alan Kent (o poprzednich wskazówkach pisaliśmy w SEO News #43).
Streszczając szybko przebieg filmu, pod kątem Merchant Center i danych strukturalnych w sklepach dobrze jest zadbać o:
- Prawidłowe indeksowanie produktów (upewnienie się, że Google może do nich dotrzeć).
- Oznaczenie cen produktów danymi strukturalnymi (co pomoże wyszukiwarce je odpowiednio zaprezentować).
- Korzystanie z plików danych o produktach (product feeds) w Merchant Center, co pomoże Google aktualizować dane o zmianach w ich cenach oraz dostępności w SERP.
- Kwalifikowanie się produktów do wyświetlania w wynikach rozszerzonych (prawidłowe użycie danych strukturalnych).
- Udostępnianie informacji o produktach dostępnych stacjonarnie w Merchant Center (jeśli masz stacjonarną placówkę).
- Spełnienie warunków niezbędnych do wyświetlania produktów w zakładce zakupów.
Jako bonus dla sklepów stacjonarnych Google zaleca korzystanie z aplikacji lub urządzenia Google Pointy, które pozwala integrować systemy magazynowo-kasowe oraz czytniki kodów kreskowych z Merchant Center.
Dla tych, którzy chcą zagłębić się w szczegóły powyższych wskazówek, zostawiamy link do źródłowego filmiku: How to improve your ecommerce websites presence in Search results (6 tips)
Odnośnie obecności w zakładce Zakupy w Google linkujemy też oficjalny poradnik: Free listings on the Shopping tab - An optimisation guide for retailers
3. Żadna z ostatnich aktualizacji nie wzięła za cel linków
Poza ostatnim Google Search Spam Update, którego wprowadzenie miało miejsce 1 listopada 2021 roku, żadna z ostatnich aktualizacji algorytmu nie brała za swój cel linków zewnętrznych. Taką informację zostawił ostatnio na Twitterze John Mueller, w odpowiedzi na pytanie o przyszłość linków w kontekście rankingów Google.
W gruncie rzeczy nie jest to informacja nadto szokująca, ale (bo przecież gdyby nie było “ale”, to byśmy o niej nie pisali) jest to istotne potwierdzenie. Linki nadal są ważnym elementem SEO-układanki i nie ma co liczyć na to, że ulegnie to szybkiej zmianie.
Mimo upływu lat od świetności PageRank, zaawansowanych aktualizacji i ciągłego rozwoju algorytmów linki ciągle są istotnym sygnałem. Oczywiście już tylko jednym z wielu, ale nadal bardzo przydatnym.
4. Wątki z social media i for w wynikach Google
W wynikach Google pojawiły się rozszerzenia prezentujące wyniki z for i social media. Nowe, zapewne testowe, póki co, snippety nazwane zostały “Discussions and forums” oraz “Conversations”. Wyświetlają one wyniki na wpisane frazy, ale pochodzące wyłącznie z for i portali zawierających wpisy użytkowników.
Co ciekawe, w kwietniu tego roku bardzo podobne rozwiązanie wdrożyła wyszukiwarka Brave Browser (SEO News #28). Wówczas była to reakcja na głośną dyskusję o coraz to gorszej jakości wyników Google (o której zresztą też pisaliśmy w 28 wydaniu), a tym samym próba przyciągnięcia użytkowników.
Czyżby w Google stwierdzili jednak, że takie rozszerzenia faktycznie są potrzebne, a tym samym, że coś faktycznie jest na rzeczy z tą gorszą jakością wyników? Raczej się nie dowiemy, ale jakby nie patrzeć: rozszerzenie i tak się pojawiło. Ktoś musiał stwierdzić więc, że w istocie może ono być przydatne.
5. Google podpowiada jak tworzyć dobre meta opisy
Podstrona dotycząca meta description doczekała się aktualizacji. Google dodało do niej konkretne przykłady złych i dobrych praktyk opisywania podstron w tagach. Jeśli znacie zasady tworzenia poprawnych tagów, to pewnie nie będą one dla Was zaskoczeniem, ale zawsze warto spojrzeć.
W skrócie: dokumentacja przedstawia teraz na przykładach niektóre z zasad, o których wcześniej mówiła tylko w teorii. Przykłady pokazują, jak mogą prezentować się “prawdziwie opisowe opisy”.
Strona dokumentacji, o której mowa znajduje się tutaj: How to Write Meta Descriptions. Linkujemy do wersji angielskojęzycznej - w polskim odpowiedniku nic się jeszcze nie zmieniło.
6. Aktualizacje w dokumentacji danych Schema
W minionym tygodniu odnotowaliśmy dwie zmiany w dokumentacji danych strukturalnych. Pierwsza dotyczy oznaczania filmików edukacyjnych, druga natomiast danych opisujących firmy działające lokalnie.
Odnośnie oznaczania filmów edukacyjnych, w dokumentacji pojawiła się lista obsługiwanych przez Google oznaczeń poziomu edukacyjnego filmów (definiowanych w danych educationalLevel). Google dodało tutaj listę odpowiednich oznaczeń dla praktycznie wszystkich krajów świata.
Odnośnie danych strukturalnych firm lokalnych Google dodało natomiast szczegółowe wyjaśnienie prawidłowego sposobu definiowania kilku podtypów działalności. Wartość additionalType nie jest obsługiwana - wszystkie rodzaje działalności powinny być uzupełniane (jak na przykładzie) kolejno w “@type”.
7. Nowe zalecenia dot. produktów w GMF
Google zaktualizowało swoje wskazówki dotyczące umieszczania informacji o firmie w wyszukiwarce. W dokumencie tym pojawiła się cała nowa sekcja. W skrócie: Google zaleca, żebyśmy (jeśli tylko sprzedajemy coś stacjonarnie) dodawali produkty do wizytówek Google Moja Firma.
Jeśli jesteście zainteresowani prezentowaniem produktów za pośrednictwem swojego konta GMF, sprawdźcie stronę pomocy, która wyjaśnia, jak działa edytor produktów i katalog produktów.
Dla zainteresowanych zostawiamy też odnośnik do strony pomocy ze zaktualizowanymi wskazówkami: https://support.google.com/business/answer/3038177?hl=en. Od razu ostrzegamy również, że polska wersja językowa nie posiada jeszcze wspomnianej nowej sekcji.