Tydzień temu wszyscy mówili o IndexNow w Google. Teraz najgłośniejszy temat w branży to wdrażany jeszcze w trakcie publikacji tego artykułu November 2021 Core Update. Nowości nie kończą się jednak na aktualizacji.
Ten tydzień przyniósł między innymi: zupełnie nowe funkcje w Google Maps, zmiany w lokalnych wynikach wyszukiwania i aktualizacje Googlowskich narzędzi. Jesteś na bieżąco? Sprawdź!
1. Google wdraża November 2021 Core Update
Informacja o wdrożeniu trzeciego już w tym roku core update pojawiła się na Twitterze, w środę 17 listopada. Około 2 godziny później pojawiła się informacja o tym, że pełne wejście aktualizacji w życie zajmie “jak zazwyczaj” około jednego bądź dwóch tygodni.
Pojawienie się aktualizacji teraz, przed Black Friday, Cyber Monday i samym początkiem świątecznego sezonu zakupowego wzbudziło w branży spore zamieszanie. Nie brakowało nieprzychylnych opinii na temat Google i burzliwych dyskusji.
Czy aktualizacja faktycznie może namieszać w objętych na ten sezon strategiach? Raczej nie, ale klasycznie, warto trzymać rękę na pulsie. Jeśli dotąd tego nie zrobiliście, zachęcamy do zapoznania się ze wpisem odnośnie tego, co właściciele witryn powinni wiedzieć o najważniejszych aktualizacjach Google. Odnośnik do tej strony pojawia się na Twitterze Google przy każdym Core Update.
2. Trzy nowe funkcje w Google Maps
W mapach pojawią się 3 nowe funkcje mające na celu poprawę doświadczeń użytkowników robiących zakupy w swojej okolicy. Pojawienie się tych zmian to dobra wiadomość dla wszystkich biznesów stacjonarnych, które stawiają na lokalne SEO.
Co prawda ciężko tu cokolwiek prognozować, ale poprawa UX w mapach może przełożyć się w jakimś stopniu na liczbę użytkowników znajdujących poszczególne biznesy i tym samym podbić sprzedaż.
Nowe funkcje to:
- Ruch w okolicy — funkcja identyczna jak ruch prezentowany w pojedynczych sklepach czy lokalach. Różnica polega na tym, że będzie dotyczyć całej okolicy, a pojawi się we wszystkich ruchliwych miejscach, przy dowolnych pinezkach, np. ulic. Ma prezentować uśrednione dane zebrane z pojedynczych biznesów znajdujących się w pobliżu.
- Spis miejsc — zakładka “spis”, wyszczególniająca biznesy znajdujące się w danym budynku. Ma być dostępna dla wszystkich lotnisk, centr handlowych i dworców. Jej celem jest ułatwienie użytkownikom odnajdywania się w tego typu miejscach.
- Dodatkowe informacje o restauracjach — nic dodać, nic ująć, w wizytówkach restauracji pojawi się między innymi zakres cenowy, który będzie uzupełniany na podstawie opinii użytkowników.
Co ważne, wszystkie te nowości są już dostępne i zostały wprowadzone globalnie. Możemy więc już zobaczyć je w polskim Google Maps.
3. “Local news” w wynikach wyszukiwania
Google dodaje nowe wyróżnienia w wynikach wyszukiwania. Tym razem będą one prezentować “Local news”, czyli lokalne wiadomości. W praktyce będzie to po prostu znana już wszystkim doskonale karuzela w wynikach wyszukiwania. Ma ona jednak pojawiać się na frazy lokalne i efektywnie zbierać najistotniejsze wiadomości z regionu. Razem z nią Google dodaje także do wyników drugą, bardzo podobną funkcję, poświęconą Tweetom. Poniżej prezentujemy przykłady.
4. Nowe PageSpeed Insights
O tym, że PageSpeed Insights doczeka się “przebudowy” wiedzieliśmy już od dłuższej chwili. Teraz zapowiadane zmiany wchodzą wreszcie życie. Google odświeżyło i zaktualizowało swoje narzędzie.
Interfejs stał się teraz bardziej przejrzysty, głównie poprzez “jasne rozdzielenie danych zebranych od użytkowników i danych pochodzących z syntetycznego środowiska”. Całość została też przeniesiona pod nowy adres: https://pagespeed.web.dev/. Sprawdźcie, jak wypada wasza strona!
Razem z tymi zmianami zaktualizowane zostało także powiązane mocno z PageSpeed Insights, Google Lighthouse. Pod kątem czysto praktycznym obeszło się jednak tutaj bez większych rewelacji. Dla wnikliwych: lista zmian wersji 9.0.
5. Microsoft idzie w ślady Google i publikuje IP Bingbotów
W zeszłym tygodniu pisaliśmy o liście IP Googlebotów. W tym tygodniu mamy “powtórkę z rozrywki”. Tym razem lista adresów wyszła jednak od Microsoftu, który najwidoczniej, nie chciał odstawać od swojego konkurenta.
Lista jest dostępna w pliku JSON: https://www.bing.com/toolbox/bingbot.json
Ma ona być wsparciem pozwalającym ustalić “tożsamość” robotów internetowych odwiedzających nasze witryny. Samej weryfikacji adresu IP crawlera, w przypadku Bing, można jednak dokonać również w narzędziach dla webmasterów — Bing Webmasters Tools lub w specjalnie przygotowanym w tym celu narzędziu publicznym. Znajduje się ono pod tym adresem: https://www.bing.com/toolbox/verify-bingbot.
6. Twoje logo musi wyglądać dobrze na białym tle
Google zaktualizowało stronę dokumentacji danych strukturalnych, a właściwe, znaczników logo. W wytycznych pojawiło się zdanie mówiące o tym, że obraz powinien prezentować właściwie, czyli zgodnie z naszym pierwotnym założeniem, na białym tle.
Skąd takie wytyczne? Głównie stąd, że logo oznaczone danymi strukturalnymi może być przedstawione w rich snippets, np. wtedy gdy Google wygeneruje knowledge graph na temat naszej marki. Warto więc zadbać o jego właściwą prezentację.
Pełna dokumentacja jest dostępna tutaj, ale uwaga, jeśli chcesz się z nią zapoznać, zmień język na angielski. Polska wersja językowa nie została jeszcze zaktualizowana.
7. Pogrubienie i jego wpływ SEO — Google wyjaśnia
Na koniec ciekawostka na temat pogrubiania fraz kluczowych i poszczególnych fragmentów tekstu, wokół którego narosło w pozycjonowaniu wiele mitów i sprzecznych opinii. Niektórzy (w tym my) uważają, że jest to absolutna podstawa i ważny element. Nie brakuje jednak także takich, którzy wątpią w zasadność boldów i używają ich sporadycznie lub nie używają ich wcale.
Teraz można powiedzieć, że dyskusja została zamknięta. Na ten temat, podczas ostatniego Google Search Central SEO office-hours wypowiedział się znany świetnie społeczności SEO John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst w Google.
Odpowiadając na pytanie jednego z uczestników spotkania, Mueller zaznaczył, że pogrubiony tekst może dodać stronie dodatkową wartość. Roboty Google “przyglądają” się bowiem bliżej treściom wyróżnionym poprzez pogrubienie oraz kursywę w celu zrozumienia najważniejszych informacji na stronie.
Sama wartość pogrubionego tekstu jest jednak zależna bezpośrednio od reszty treści na stronie. Kilka pogrubionych, najważniejszych fragmentów (w tym fraz kluczowych) może pomóc Google w zrozumieniu akapitu i w efekcie, wpłynąć pozytywnie na ranking. Bold całego tekstu nie wniesie jednak żadnej wartości.