Czy SEO sklepu internetowego i strony usługowej czymś się od siebie różni? I tak i nie. Z jednej strony: większość działań jest taka sama, ale z drugiej: są też wyraźne rozbieżności. Jakie? Szczegóły w tekście.
Spis treści:
- Przez „stronę” mam na myśli stronę firmy usługowej
- Czy SEO sklepu i SEO strony się czymś różni?
- Różnica 1: cel pozycjonowania
- Różnica 2: struktura serwisu
- Różnica 3: treści
- Różnica 4: meta tagi
- Różnica 5: możliwości rozbudowy
- Różnica 6: wdrożenia
- Co pozycjonuje się łatwiej – sklep czy stronę?
- Gdzie szybciej widać efekty?
- Podsumowanie w punktach
Przez „stronę” mam na myśli stronę firmy usługowej
Notka na początek: za każdym razem, gdy w tym artykule używam słowa „strona”, mam na myśli stronę internetową firmy usługowej, a nie każdy serwis, jak na przykład sklep internetowy, który też de facto jest stroną internetową.
Porównuję tutaj pozycjonowanie sklepów i pozycjonowanie stron firm usługowych. Inne rodzaje witryn, np. portale newsowe, fora czy porównywarki, pomijam – bo ich SEO wygląda zwykle jeszcze inaczej :)
Przez SEO mam na myśli z kolei nic innego jak optymalizację serwisu i tworzenie treści. Linkowanie pomijam, bo prowadzi się je poza stroną, więc różnice dotyczą głównie tematyki.
Czy SEO sklepu i SEO strony się czymś różni?
Tak – pomiędzy SEO sklepu a SEO strony znajdzie się kilka kluczowych różnic.
Ogólne zasady pozycjonowania i podejmowane działania są takie same. Zmienia się jednak sposób, w jaki wykonujemy poszczególne czynności (strategia).
Różnica 1: cel pozycjonowania
Pierwsza różnica pomiędzy SEO sklepu a SEO strony, to cel pozycjonowania.
Strona firmy usługowej ma zwykle zyskać zaufanie klienta, budować wizerunek eksperta w branży i dostarczać wiedzę (no i w ten sposób przyciągać klientów).
W sklepie internetowym co do założeń będzie podobnie, ale głównym celem zawsze będzie po prostu sprzedaż produktów.
Stąd strategia sklepu będzie zawsze bardziej skupiać się na budowaniu widoczności kategorii produktowych (z których można coś kupić), a strategia strony usługowej – na SEO lokalnym i dostarczaniu użytkownikowi wartościowej wiedzy.
Cele biznesowe pozycjonowania wpływają na to, jakie frazy wykorzystuję w danym serwisie.
Przy pozycjonowaniu sklepu celuję głównie we frazy zakupowe (np. „garnki na indukcję”, „garnki ze stali nierdzewnej”, „garnki z powłoką nieprzywierającą”).
Przy pozycjonowaniu strony: we frazy dotyczące usługi (np. „pomoc drogowa Wrocław”, „hydraulik Trójmiasto”), oraz we frazy informacyjne (np. „jak wydać własną książkę”, albo „czym powłoka ceramiczna różni się od wosku”).
Z wykorzystywanych słów kluczowych z kolei, a dokładniej, z różnych intencji użytkownika na tych frazach, wynika to, że przy pozycjonowaniu strony tworzę się inne treści niż przy pozycjonowaniu sklepu.
Różnica 2: struktura serwisu
Drugi element, który generuje różnice pomiędzy SEO strony a SEO sklepu to struktura serwisów.
W sklepach internetowych zwykle mam do czynienia z o wiele większą ilością podstron niż na stronach usługowych. Podstawowa struktura jest też zwykle podobna: strona główna, kategorie, podkategorie i produkty.
Stąd w sklepach mam więc zazwyczaj dużo więcej powtarzalnej optymalizacji, ale też więcej możliwości rozbudowy serwisu, np. o ukryte kategorie.
Na stronach informacyjno-usługowych nie będzie podstron produktów czy kategorii. Będą za to podstrony z informacjami o usługach (landing page) i zwykle blogi.
Stąd przy SEO stron usługowych zazwyczaj mam więc znacznie mniej możliwości rozbudowy serwisu, a więcej „kluczowych” podstron, na którym muszę się bardziej skupić.
Różnica 3: treści
Treści na różnych typach stron będą się różnić:
Na początek opisy kategorii/podstron.
Na podstronach usług opisy te będą zdecydowanie dłuższe, bo będą opisywać szczegółowo usługę. W kategoriach produktów opisy będą z kolei znacznie krótsze, bo będą zawierać w sobie tylko ogólne informacje o produktach.
Bloga polecam zawsze prowadzić zarówno na stronie jak i w sklepie. Same posty w obu przypadkach będą jednak się od siebie różnić.
W przypadku sklepu będą to artykuły nawiązujące do produktów, które są w ofercie. Mogę sugerować teksty o tym jak wykorzystać dane produkty, tworzyć rankingi, recenzje itd. W przypadku strony mogę z kolei poruszać różne tematy nawiązując do oferowanych usług.
Przykładowo: jeśli firma specjalizuje się w dezynsekcji, to na jej bloga zaproponuję artykuły na temat tego, jak pozbyć się różnych insektów z domu.
W sklepach internetowych dochodzą też opisy produktów, nieobecne na stronach usługowych.
Różnica 4: meta tagi
W obu przypadkach (i w sklepie i na stronie) w ramach optymalizacji umieszczam frazę kluczową w meta title – to jest niezmienne niezależnie od rodzaju serwisu.
W zależności od tego, czy mam do czynienia ze sklepem czy ze stroną, różnić będą się jednak meta desciption i zawarte w nich zwroty CTA.
W przypadku sklepu w meta opisie mogę pisać o szybkiej dostawie, cenach i innych wyróżnikach sklepu. W przypadku strony mogę podać w nim z kolei plusy związane stricte z usługą, np. dojazd na terenie całego kraju, wykonanie usługi w określonym czasie, czy gwarancja.
Różnica 5: możliwości rozbudowy
O tym wspomniałem już przy strukturze strony, ale myślę, że zasługuje to na osobny podpunkt.
W sklepie internetowym w ramach optymalizacji zawsze mogę stworzyć mnóstwo dodatkowych podstron. Szczególnie kategorii, bo w 99% przypadków dostępne już w sklepie produkty da się połączyć na różne sposoby tak, by wykorzystać w ten sposób dodatkowe słowa kluczowe.
Na przykład garnki można posortować według kolorów, materiałów, pojemności, czy przeznaczenia. Każdy taki „rodzaj” może stać się osobną kategorią i w ten sposób, po optymalizacji, budować widoczność sklep na nowe słowa kluczowe.
W przypadku stron usługowych możliwości rozbudowy serwisu pod kątem SEO są zwykle o wiele bardziej ograniczone.
Zwykle można dodać podstrony lokalne, zoptymalizowane na frazy dotyczące danych miast. W niektórych przypadkach można też stworzyć bardziej szczegółowe podstrony usług, np. na stronie serwisu telefonów można stworzyć osobne podstrony dla „wymiany ekranu”, „wymiany baterii” czy „wymiany złącza ładowania”.
Zawsze jest jednak tego znacznie mniej, niż w przypadku sklepu, przez co na stronach usługowych rozbudowa zdecydowanie szybciej ogranicza się tylko do tworzenia bloga.
Różnica 6: wdrożenia
Jako że pracuje z różnymi serwisami, to dla mnie różnicą w SEO strony i SEO sklepu są też wdrożenia zmian.
Sklepy internetowe działają w większości na oprogramowaniu SaaS (Software as a Service), np. na Shoperze, a strony usługowe przede wszystkim na WordPressie.
Sam system (lub jego brak) używany przez serwis nie wpływa bezpośrednio na wyniki SEO, ale może wpływać na to, jakie zmiany mogę wprowadzić i jak szybko jestem w stanie to zrobić.
Z mojego doświadczenia wynika, że strony usługowe zdecydowanie częściej mają problemy czy ograniczenia związane z oprogramowaniem. Głównie ze względu na to, że zdecydowanie częściej nie bazują na gotowych i administrowanych rozwiązaniach.
No i są mniej wymagające techniczne, więc często nie poświęca się im w tych kwestiach tyle uwagi.
Uwaga
To nie jest żadna zasada, to tylko moje spostrzeżenia!
Co pozycjonuje się łatwiej – sklep czy stronę?
Tak jak wspomniałem na wstępie, oba przypadki różnią się od siebie niewiele i w praktyce nie odczuwam znaczącej różnicy w pozycjonowaniu jednego czy drugiego.
Jeśli miałbym jednak wybierać, to wybrałbym pozycjonowanie sklepu. Głównie ze względu na możliwość tworzenia wielu dodatkowych kategorii, które są dość proste w tworzeniu i optymalizacji, a super skutecznie zwiększają widoczność w Google.
Dodatkowo w przypadku sklepów mogę więcej działać samymi CTA w meta tagach i sprawdzać, jak zmienianie ich wpływa na wejścia na stronę :).
Gdzie szybciej widać efekty?
Rodzaj serwisu nie ma większego wpływu na jego efekty w wyszukiwarce.
Zarówno w sklepie jak i stronie pracujemy nad widocznością w podobny sposób. Wyniki zależą bardziej od branży, konkurencji, skali działań i wielu innych czynników.
Sklepu i strony internetowej nie da się też w taki sposób porównywać, bo oferują one różne rzeczy. Są więc nastawione na różnego klienta i walczą o inne frazy, o innych intencjach.
Podsumowując w punktach
- Ogólne podstawy SEO są zawsze takie same, ale w działaniach pomiędzy sklepem a stroną znajdzie się kilka różnic.
- Pierwsza z nich to sam cel biznesowy pozycjonowania: w sklepie chcemy sprzedać produkt, a na stronie usługowej pozyskać klienta.
- Druga różnica to struktura: sklepy mają zwykle więcej podstron i są bardziej schematyczne, strony usługowe są mniejsze i nie znajdziemy na nich produktów.
- Z różnych celów i struktur wynikają różne treści, zwykle o wiele bardziej rozbudowane przy usługach.
- Inne będzie też meta description.
- Kluczowa różnica pomiędzy SEO sklepu a strony, to możliwości rozbudowy serwisu (zwykle znacznie większe w sklepach).
- Znaczenie może mieć też fakt, że sklepy zwykle działają na gotowym oprogramowaniu, przez co często mają mniej błędów i ograniczeń technicznych.
- Koniec końców wszystkie te różnice nie wpływają jednak znacząco na pozycjonowanie.
- No i nie rzutują w żaden sposób na skuteczność SEO – bo ta zależy od wielu innych czynników, takich jak branża, konkurencja czy zakres działań.