Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Optymalizacja strony internetowej krok po kroku

29-07-2021

Optymalizacja strony internetowej krok po kroku

Optymalizacja stron to odpowiedź na wymagania stawiane przez algorytmy Google. To jeden z najważniejszych procesów, którego pominięcie może skutkować brakiem wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja strony internetowej krok po kroku - SEO blog

Techniczna optymalizacja strony to bez wątpienia jeden z najważniejszych procesów wchodzących w skład SEO. Przystępuje się do niej na samym początku pracy nad stroną, zaraz po stworzeniu i zweryfikowaniu listy słów kluczowych. Jeśli zależy Ci na zajęciu wysokich miejsc w Google, nie możesz jej pominąć. W tej części naszej Akademii SEO wyjaśniamy, na czym polega optymalizacja stron. Ten artykuł to wstęp do części praktycznej, z której dowiesz się, jak przeprowadzić optymalizację. Zaczniemy od hostingu, potem przejdziemy przez m.in. certyfikat SSL, meta tagi title, a skończymy na wdrożeniu rozszerzeń rich snippets.

Spis treści:

  1. Na czym polega optymalizacja strony?
  2. Dlaczego optymalizacja strony internetowej jest tak ważna?
  3. Jak przebiega optymalizacja SEO?
  4. Audyt SEO – czyli punkt wyjścia w optymalizacji
  5. Techniczna optymalizacja strony
  6. Optymalizacja strony pod kątem treści
  7. Optymalizacja strony - przeprowadź ją razem z nami!

Powiązane:

Optymalizacja treści - dlaczego content marketing jest elementem SEO?

Na czym polega optymalizacja strony?

Optymalizacja strony internetowej to proces mający na celu udoskonalić witrynę. Dzięki temu udoskonaleniu strona może być wysoko oceniania przez roboty wyszukiwarki, może więc zajmować wysokie pozycje w rankingu Google. Optymalizacja SEO skupia się w większości na niewidocznych dla użytkownika aspektach technicznych. To właśnie te czynniki mają największe znaczenie dla pozycjonowania. W wielu przypadkach ich usprawnienie może jednak poprawiać także doświadczenia użytkowników. Optymalizacja stron www obejmuje też jednak zawarte na nich treści.

Mówiąc inaczej, optymalizacja SEO ma za zadanie dostosować stronę do wymagań stawianych przez algorytmy Google. To proces wyłapywania błędów, naprawiania ich i wprowadzania nowych rozwiązań, dzięki którym strona będzie mogła zdobywać lepszą pozycję.

Dlaczego optymalizacja strony internetowej jest tak ważna?

Pozycjonowanie składa się z działań prowadzonych na stronie (SEO on-site) i poza nią (SEO off-site). Oczywiście wszystkie są istotne, to głównie optymalizacja stron pozwala jednak skutecznie budować pozycję. Zwiększanie widoczności w oparciu o SEO on-site jest jak najbardziej możliwe. Samymi działaniami prowadzonymi na stronie można skutecznie pozycjonować. Przy samym link buildingu zajmuje to znacznie więcej czasu.

Zdania w tej kwestii są podzielone, na poparcie naszej tezy mamy jednak niezbite dowody w postaci naszego sklepu internetowego – skarpetki.sklep.pl. W ramach eksperymentu postanowiliśmy pozycjonować go tylko i wyłącznie poprzez działania na stronie. W przeciągu 10 miesięcy osiągnęliśmy założony z góry cel, sklep znalazł się w TOP10 na wszystkie frazy kluczowe. Po osiągnięciu tak zadowalających efektów strategię tę włączyliśmy także do pracy nad stronami Klientów.

Reasumując, optymalizacja strony to podstawa skutecznego SEO. To właśnie na niej trzeba się przede wszystkim skupić. Bez optymalizacji ani rusz.

Jak przebiega optymalizacja SEO?

Optymalizacja stron internetowychto proces złożony i wieloetapowy. Nie ma jednej, uniwersalnej recepty na perfekcyjną optymalizację. Każda strona będzie wymagać innych działań, na każdej stronie działania te będą przebiegać też nieco inaczej. Optymalizacja SEO zawsze powinna zacząć się jednak od audytu. To on jest punktem wyjścia, dzięki któremu dowiesz się, nad czym musisz popracować. Na jego podstawie stworzysz listę elementów wymagających poprawy, dzięki której będziesz mieć możliwość zorganizowania swojej pracy. Do audytu będziesz też zresztą wracać, by sprawdzić, czy optymalizacja została przeprowadzona prawidłowo i aby wskazać elementy wymagające dalszej pracy.

Optymalizować znaczy
szukać problemów,

Które jeszcze się
nie pojawiły.

Audyt SEO – czyli punkt wyjścia w optymalizacji

Każda optymalizacja strony zaczyna się od jej szczegółowego przebadania. Nie sposób przecież naprawiać błędy, nie wiedząc o ich istnieniu. Audyt SEO ma na celu wskazać wszystko to, co trzeba poprawić na danej stronie, dlatego to od niego zaczynamy cały proces. To on pozwoli Ci zebrać informacje na temat tego, co właściwe musisz zrobić.

Jeśli Twoja strona jest już widoczna w Google, to dobrą praktyką przeprowadzania audytu jest wykorzystanie danych z narzędzia typu crawler, np. Screaming Frog. Znajdziesz w nim bardzo dużo informacji, często ze wskazaniem miejsca błędu - tego dużego, jak np. brak meta tagu title, czy mniejszego, jak atrybut alt. Analiza zajmie więcej czasu, ale będziesz w stanie posiadać serwis z wysokim poziomem optymalizacji. Przy wykonywaniu audytów warto też wykorzystać narzędzia typu Google Search Console, czy PageSpeed Insights, które uzupełnią nasz audyt strony.

Techniczna optymalizacja strony

Optymalizacja stron www może być traktowana jako całość, w praktyce dzieli się jednak na optymalizację techniczną i optymalizację treści. Optymalizacja techniczna bierze na celownik wszystkie czynniki związane z działaniem strony, które mogą wpływać na jej pozycję w wyszukiwarce. W większości są to elementy niewidoczne gołym okiem. Te, które widać, to przede wszystkim meta tagi title i description. Można je zobaczyć na stronie wyników wyszukiwania, w postaci tytułu i opisu strony na liście wyników. Techniczna optymalizacja stron ma też na celu ułatwienie zadania robotom wyszukiwarki. Dostosowanie poszczególnych elementów sprawia, że mogą one prawidłowo odczytywać to, co znajduje się na stronie. Przekłada się to oczywiście na lepsze dopasowanie Twojej witryny do wyników wyszukiwania.

Techniczna optymalizacja stron ma też na celu ułatwienie zadania robotom wyszukiwarki. Dostosowanie poszczególnych elementów sprawia, że mogą one prawidłowo odczytywać to, co znajduje się na stronie. Przekłada się to oczywiście na lepsze dopasowanie Twojej witryny do wyników wyszukiwania i tym samym, lepszą pozycję.

Poniżej wymieniamy kilka kluczowych elementów technicznej optymalizacji SEO, które szczegółowo, wraz z praktycznymi instrukcjami, omawiamy w dalszych częściach naszego kursu. Nie jest to oczywiście wszystko, ale staraliśmy się zebrać aspekty najbardziej podstawowe i zarazem najważniejsze. To dobry punkt wyjścia :)

Meta tag title

Meta title lub inaczej title tag to znacznik będący tytułem podstrony. Umieszczamy go w sekcji head strony. To element mówiący o temacie danej strony, istotny pod względem SEO. W trakcie optymalizacji strony internetowej trzeba zadbać o to, by wszystkie meta title w witrynie były unikalne i maksymalnie informacyjne. Ważne jest też, by tytuł podstron zawierały najważniejsze dla opisywanych przez nie adresów słowa kluczowe.

Tekst ujęty w znaczniku title będzie wyświetlał się w wynikach wyszukiwania jako klikalny nagłówek Twojej strony. Pojawi się też na pasku tytułu przeglądarki internetowej. Pamiętaj, że co do zasady nie powinien on przekraczać 70 znaków.

meta tag title

Nagłówki H1

Optymalizacja strony www wymaga także stworzenia nagłówków H1 lub upewnienia się, że zastosowano je w prawidłowy sposób na wszystkich podstronach. Nagłówki H1 to nic innego jak (po raz kolejny) oznaczone odpowiednim atrybutem tytuły stron. Tym razem są to jednak elementy widoczne również dla użytkownika.

Formatowanie H1 jest zbliżone do formatowania meta title. Na jednej podstronie powinien znaleźć się tylko jeden nagłówek H1. Kolejne elementy, sekcje czy śródtytuły w artykułach wyznaczamy poprzez nagłówki kolejnych stopni (H2-H3).

<h1>Jak tworzyć treści blogowe na potrzeby SEO</h1>

Adresy URL

Jedną z podstawowych czynności optymalizacyjnych jest też zadbanie o adresy URL. Powinny być one przyjazne dla użytkownika i wyszukiwarki, tj. możliwie krótkie, zrozumiałe i logiczne. O ten element warto zadbać już na etapie tworzenia witryny. Adresom warto jednak przyjrzeć się bliżej nawet wtedy, gdy optymalizacja strony www jest przeprowadzana później, już w trakcie funkcjonowania serwisu.

przyjazny adres URL

Nagłówki H2

Skoro optymalizacja strony obejmuje nagłówki H1, to naturalne jest, że weźmiemy “na warsztat” też nagłówki H2 czy H3. Tutaj jednak, w przeciwieństwie do H1, stosowanie bądź nie wynika już bezpośrednio z treści podstron. H2 może być zarówno tytułem wyodrębnionej wizualnie sekcji podstrony, jak i klasycznym śródtytułem w artykule.

Najważniejsze jest stosowanie ich w sposób możliwie naturalny, czyli taki, który faktycznie wyszczególnia jakiś element treści. Ważne jest też zachowanie właściwej hierarchii nagłówków i stosowanie w nich słów kluczowych. Pamiętaj, że wyróżniając tekst znacznikiem H2, wskazujesz robotom Google tematykę akapitu.

Mapa strony

Stworzenie i zgłoszenie do Google mapy strony to stosunkowo prosty i szybki zabieg, który pozwala zadbać o prawidłową indeksację. Plik sitemap.xml można wygenerować na kilka sposobów, w większości CMS-ów stworzenie go to dosłownie dwa-trzy kliknięcia. Dzięki niemu roboty internetowe są w stanie poznać wszystkie adresy strony internetowej i jej strukturę, a to pozwala im lepiej rozłożyć crawl budget. Indeksacja przebiega więc efektywniej.

Zarówno generowanie jak i zgłaszanie pliku sitemap zostawiamy zazwyczaj na koniec tworzenia i optymalizacji witryny. Po to, by uwzględnić w nim wszystkie adresy.

mapa strony

Atrybuty alt

Tekst alternatywny grafiki, czyli atrybut alt, to krótki opis grafiki na stronie internetowej, pozwalający poinformować roboty Google o tym, co przedstawia dany obrazek czy zdjęcie. Dzięki niemu Google “wie”, co znajduje się na opublikowanych w witrynie zdjęciach, a to pozwala na przypisywanie ich do wyników Google Grafika i pozyskiwanie dodatkowego ruchu.

“Alty” mają też jednak inne zastosowanie. Są wyświetlane w miejscu grafik jeśli te nie będą mogły zostać z jakiegoś powodu załadowane. Są też odczytywane przez oprogramowanie ułatwiające dostęp do sieci osobom niewidomym i niedowidzącym. Optymalizacja strony obejmuje uzupełnienie atrybutów alt dla wszystkich zdjęć w witrynie.

Przekierowania HTTP / HTTPS

Występowanie dwóch wersji adresów witryny to pozostałość po wdrożeniu certyfikatu SSL. To spory błąd, który nie rzuca się w oczy, a może w przyszłości skutecznie utrudniać budowanie widoczności. To właśnie dlatego optymalizacja strony www obejmuje także upewnienie się, że witryna nie posiada zdublowanych adresów. Przekierowanie z HTTP na HTTPS wykonujemy w pliku htaccess.

Przekierowania z www na bez www

Sytuacja zbliżona do występowania dwóch wersji adresów z protokołami HTTP i HTTPS, równie szkodliwa dla SEO. Tym razem dotyczy jednak prefiksu www. Jeśli Twoja strona posiada adresy z prefiksem i bez, możesz przekierować je na jedną wersją za pomocą jednej dyrektywy. Szczegóły znajdziesz w artykule dotyczącym przekierowań.

Zjawisko trailing slash

Zjawisko trailing slash to występowanie duplikatów adresów URL z “/” na końcu i bez. Obie wersje są tutaj prawidłowe, ale jeśli zależy nam na widoczności, to nie mogą występować razem. Optymalizacja SEO ma wyeliminować wszelkie duplikacje. Tutaj, ponownie, problem rozwiązujemy poprzez ustawienie przekierowań. Sugerujemy zostawienie wersji bez "/" na końcu.

Dostosowanie strony do mobile

Optymalizacja stron to także dostosowanie ich do urządzeń mobilnych. Element obowiązkowy, jeśli pozycjonowanie ma być skuteczne. Po aktualizacji Mobile First mobilne wersje stron są analizowane przez roboty w pierwszej kolejności. Ich jakość i prawidłowe dostosowanie wpływa więc bezpośrednio na pozycje serwisu.

Dyrektywy index / follow

W ramach optymalizacji strony dopilnowujemy także prawidłowego przebiegu indeksacji. Upewniamy się więc, że nic nie będzie jej blokować. Blokujemy też przed nią adresy, które nie powinny być widoczne w wyszukiwarce, takie jak strony koszyka zakupowego lub płatności.

Domyślnie, wszystkie podstrony powinny posiadać dyrektywy index / follow, czyli nie powinny być zablokowane poprzez meta tagi robots lub plik robots.txt. Sprawdzenie, czy nic nie blokuje robotom Google dostępu do Twojej witryny jest kluczowe. Bez prawidłowej indeksacji po prostu nie pojawisz się w wyszukiwarce.

Zepsute linki wewnętrzne i zewnętrzne

Dobrze zoptymalizowana strona nie powinna mieć uszkodzonych, prowadzących do nieistniejących adresów linków. Optymalizując, przy użyciu np. ScreamingFrog sprawdzamy więc, czy takowe nie występują w obrębie serwisu. Jeśli jakieś się znajdą, zmieniamy je, usuwamy, lub (w przypadku odnośników wewnętrznych) przekierowujemy adres docelowy. Zewnętrzne linki możemy sprawdzić chociażby za pomocą Ahrefsa.

Optymalizacja strony pod kątem treści

Oprócz aspektów czysto technicznych optymalizacja strony internetowej dotyczy także zawartych na niej treści, czyli tekstów, obrazków i multimediów. Treść jest jednym z najważniejszych elementów SEO, to od jej jakości i użyteczności dla użytkowników w dużej mierze zależy pozycja Twojej strony. To właśnie w tekście zamieszczamy też przecież słowa kluczowe. Im więcej wartościowej treści na stronie, tym lepiej, dlatego optymalizacja strony obejmuje też rozbudowę serwisu i tworzenie nowych, zredagowanych pod kątem SEO tekstów.

Optymalizacja strony - przeprowadź ją razem z nami!

W kolejnych częściach Akademii SEO przedstawimy Ci poszczególne elementy, z których składa się optymalizacja stron. Każdy z nich wyjaśnimy z osobna, dzięki czemu krok po kroku zdobędziesz wiedzę na temat tego, jak prawidłowo zoptymalizować swoją stronę. Przejdźmy zatem do praktyki!

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Co to jest optymalizacja techniczna strony internetowej
  • Dlaczego jest ona bardzo istotna przy pozycjonowaniu
  • Jak przebiega optymalizacja strony

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog