24. kwietnia na kampusie Google w Warszawie odbyło się Search Central Live Poland – pierwsze takie wydarzenie o wyszukiwarce/SEO (i nie tylko) w Polsce. Miejsc było tylko 250, ale udało nam się dostać zaproszenia. Jak było, czego się dowiedzieliśmy i czy ogólnie: było warto? Odpowiedzi poniżej!
Spis treści:
Czym jest Search Central Live
Najlepiej będzie tu sięgnąć po opis wydarzenia prosto ze strony Google:
„Search Central Live (poprzednia nazwa: Konferencja dla webmasterów) to flagowa seria wydarzeń organizowanych przez zespół Centrum wyszukiwarki Google. Sesje dotyczące wyszukiwarki odbywają się w różnych lokalizacjach i językach. Stanowią okazję do spotkań z zespołem wyszukiwarki, pracownikami Google, ekspertami branżowymi i innymi członkami społeczności wyszukiwarki.”
Można więc powiedzieć, że jest to wydarzenie, w którym „Google wychodzi do SEO-wców/webmasterów”.
Seria konferencji istnieje od 2019 roku, ale już w 2020 została zawieszona, a Google wznowił ją pod nową nazwą dopiero w październiku 2022 (SEO News #53).
Pierwszy raz w Polsce odbyła się z kolei właśnie teraz, 24. kwietnia 2024 roku – i mieliśmy okazję wziąć w niej udział :)
Agenda – czyli o czym było wydarzenie
Konferencję otworzyli Magda Dziewguć (Country Director w Google Cloud Poland) i Patrick Warnking (Google Vice President CEE).
Na start dowiedzieliśmy się, że na 250 dostępnych miejsc chętnych było jakieś 700 osób (czyli prawie 3 chętnych na jedno miejsce).
No i, że kampus firmy, na którym jesteśmy, to ulubiona lokalizacja Google w całej Europie Patricka Warnkinga. Między innymi ze względu na ludzi i warszawskie życie nocne :)
Tutaj od razu ciekawostka: uczestnicy nie zostali wylosowani, bo za wybór, do kogo trafią zaproszenia odpowiadał… automatyczny system – specjalnie stworzony na tę okazję.
Agenda Search Central Live Poland 2024 składała się z 10 prelekcji:
- How Search Works – jak działa wyszukiwarka i ranking, jaką drogę przechodzi strona internetowa od publikacji do pojawianie się w wynikach wyszukiwania.
- What’s new in Search – co nowego w wyszukiwarce, o nowych funkcjach i rozwiązaniach w Google.
- Search and AI – sztuczna inteligencja w Google, chyba najbardziej wyczekiwany temat.
- Analysing traffic drops – o tym, jak krok po kroku rzetelnie analizować spadki ruchu organicznego na stronach.
- Mythbusting – rozprawianie się z mitami o SEO i wyszukiwarce, zdecydowanie najbardziej angażująca prelekcja.
- SEO for videos & images – o pozycjonowaniu obrazów i wideo.
- Fact check structured data – inicjatywy przeciwdziałania fake newsom w Google i o tym, jak można z nich korzystać.
- Search trends & seasonal narratives – Google Trends w praktyce, czyli analiza trendów i jak znajdować to, co nieoczywiste.
- Best practices for e-commerce – wyszukiwarka i SEO dla sklepów internetowych.
- Preparing for the end of third-party cookies – krótkie najważniejsze informacje o przygotowaniach do wyłączenia third-party cookies w Google Chrome.
Na scenie pojawiali się przede wszystkim na przemian John Mueller i Martin Splitt z Google, których chyba nie trzeba przedstawiać.
Poza nimi wystąpiła też Natalia Żaba (Google Teaching Fellow), która opowiadała o Google News Initiative oraz (głównie) o narzędziu Fact Checker Explorer, oraz Agnieszka Podwalska (Principal Analitical Consultant w Google), która przedstawiła bardzo ciekawą prelekcję na temat trendów i sezonowości w wyszukiwarce.
Poza prelekcjami w planie były także nieodzowne przerwy na kawę i lunch, w trakcie których była przestrzeń na networking z innymi uczestnikami oraz rozmowę z ekspertami z Google.
Pod koniec odbyło się również Q&A, w którym Martin z Johnem odpowiadali na pytania publiczności zbierane przez całe wydarzenie.
No a na sam koniec, w ramach zamknięcia konferencji, w agendzie było „Apero”, czyli coś w rodzaju afterparty. Z niego niestety musieliśmy już jednak zrezygnować, żeby zdążyć na pociąg – ja do Wrocławia, a Adam do Krakowa.
A, właśnie, bo zapomniałbym zaznaczyć: całe wydarzenie było w języku angielskim. Google organizuje czasem Search Central Live w innych językach (np. SCL Japan odbyło się w 100% po japońsku), ale w absolutnej większości konferencje te są właśnie po angielsku.
Search Central Live Poland 2024 w skrócie
Wspomniałem już, o czym były prelekcje. Teraz, dla zainteresowanych, przedstawię w skrócie, o czym konkretnie była na nich mowa.
How Search Works
Pierwsza prelekcja Search Central Live Poland 2024, czyli „How Search Works” była w dużym skrócie o tym, jak działa wyszukiwarka i ranking. Na początek było trochę faktów o samej wyszukiwarce i skali jej działania, a potem o tym, jak strony krok po kroku trafiają do wyników.
What’s new in Search
W drugiej prelekcji John Mueller przedstawiał nowości w wyszukiwarce. Mówił m.in. aktualizacjach systemów rankingowych, opcji zbiorczego eksportu danych z Search Console, i nowym wskaźniku Core Web Vitals (INP).
Nie zabrakło też aktualizacji zasad dotyczących spamu w wyszukiwarce, o których możesz przeczytać więcej w SEO News #125 – Spam Update.
Search and AI
Prelekcja o sztucznej inteligencji w Google, z którą wszyscy wiązali największe nadzieje. Tutaj było o tym, jak Google korzysta z AI w wyszukiwarce, ale w zasadzie nie padło na niej nic zaskakującego.
Najważniejszy wniosek i przesłanie z tego wystąpienia było takie, że jako SEO-wcy/właściciele stron w treściach powinniśmy się skupić na użytkownikach, a nie na wyszukiwarce – bo ta, poprzez AI właśnie, stara się przede wszystkim zadowolić użytkownika.
Zaskoczeniem nie było też to, że nie usłyszeliśmy praktycznie niczego o Search Generative Experience. Jak powiedział Martin, na odpowiadanie na jakiekolwiek pytania na ten temat jest jeszcze za wcześnie (funkcja ciągle się zmienia i jest tak naprawdę dopiero budowana).
Analysing traffic drops
Prelekcja o analizowaniu spadków ruchu, w mojej opinii, mogła mieć najwięcej praktycznej wartości ze wszystkich. Może niekoniecznie dla SEO-wców, ale dla właścicieli stron/webmasterów na pewno.
John Mueller pokazał na niej co mogą oznaczać poszczególne wykresy w Search Console i przedstawił prosty, ale bardzo skuteczny proces weryfikacji spadków.
Tak, jak w praktycznie wszystkich wystąpieniach, nie zabrakło też akcentu humorystycznego:
Mythbusting
Rozwiewanie mitów było dokładnie tym, o czy mówi nazwa. Martin Splitt rozprawiał się z różnymi popularnymi mitami na temat SEO i wyszukiwarki, jednocześnie pytając o opinie uczestników.
Było m.in. o tym, że dla Google bez znaczenia jest to, czy tekst pisze człowiek, czy AI (liczy się tylko jakość). Oraz o tym, że nie trzeba kupować linków, żeby wypozycjonować stronę w wynikach.
SEO for videos & images
Prezentacja o pozycjonowaniu obrazów i wideo była chyba najbardziej „techniczna”. John Mueller mówił tu o podstawach optymalizacji grafik, czyli ich indeksowaniu, nazwach plików, atrybutach ALT, czy danych strukturalnych.
Wskazał też jednak na parę rzeczy mniej oczywistych, jak np. dobra praktyka używania tagu „scrset” dla grafik w „nowych” formatach, jak np. .webp, czy wpływ reguły „max-image-preview” na widoczność obrazów we fragmentach wyników.
Fact check structured data
Prezentacja Natalii Żaby była nieco inna niż poprzednie, bo nie stricte o SEO i wyszukiwaniu, a o Google News Initiative, wspomnianym już narzędziu Fact Check Explorer i jego możliwościach.
I tutaj muszę przyznać, to co Google robi w temacie dezinformacji w sieci i jej zwalczania jest naprawdę godne podziwu. Ja byłem pod wrażeniem i szczerze polecam zapoznać się ze stroną projektu (i narzędziem), bo jest na niej mnóstwo wartościowych zasobów.
Na prelekcji była też mowa o tytułowych danych strukturalnych dla zweryfikowanych informacji, o których możesz przeczytać więcej w dokumentacji Google.
Search trends & seasonal narratives
Prelekcja Agnieszki Podwalskiej o trendach i sezonowości w wyszukiwarce miała w sobie mnóstwo ciekawostek, które pokazywały głębsze myśli/wnioski dotyczące analizy trendów w wyszukiwaniu.
Od tego, jak „wchodzić głębiej” w trendy i nie dawać się zwieść pierwszym wrażeniom. Przez uwzględnianie w analizie nieoczywistych czynników zewnętrznych (choćby tego, że jaśniejsze kolory są częściej wyszukiwane, gdy zaczyna się wiosna). Po w końcu: świetne przykłady wykorzystania sezonowości.
Mi w pamięć najbardziej zapadł ten dotyczący Lego, które stało się produktem sezonowym m.in. na dzień kobiet, po wprowadzeniu serii Lego Botanical (kwiaty i rośliny z klocków Lego).
Best practices for e-commerce
Przedostatnia prelekcja była o dobrych praktykach w wyszukiwarce dla e-commerce. John Mueller mówił tutaj m.in. o raportach w Google Merchant Center i danych strukturalnych dla wariantów produktów, z których warto korzystać.
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to więcej o danych strukturalnych dla wariantów produktów dowiesz się z SEO News #123 – tam zamieściliśmy też linki do ich dokumentacji.
Preparing for the end of third-party cookies
Ostatnia prelekcja była najkrótsza, bo trwała zaledwie 10 minut (reszta prezentacji miała średnio 20 minut).
Tutaj tak, jak już napisałem przy agendzie, było to krótkie podsumowanie najważniejszych informacji o planowanym wyłączeniu third-party cookies w Google Chrome i o tym, jak się do niego przygotować.
Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie na stronie Google Privacy Sandbox.
Ciekawostki wyłowione z konferencji
No dobra, a co wyjątkowo ciekawego udało się nam wynotować ze wszystkich tych prelekcji?
Oto parę, naszym zdaniem, najciekawszych faktów/ciekawostek z Search Central Live Poland 2024:
- 15% zapytań trafiających do Google każdego dnia to frazy, które nigdy wcześniej nie zostały wpisane do wyszukiwarki – ludzie szukają coraz bardziej „konwersacyjnie”, wpisując po prostu tak, jakby zapytali o coś człowieka.
- Według Google pozycjonowanie nie wymaga kupowania linków, ani żadnego ich szczególnego pozyskiwania,
- Google ciągle coś zmienia, w samym 2023 roku pojawiło się 4300 (!) zmian w wyszukiwaniu, które poprzedzało łącznie 800 tysięcy (!) testów,
- Według Google wiek i historia domeny nie ma już w SEO absolutnie żadnego znaczenia – wyszukiwarka „rozumie”, że pod danym adresem jest inny serwis,
- Tak zwany „bonus na start” (fresh site bonus), czyli krótkie premiowanie nowej strony w wynikach to mit – nowa strona może pojawić się na chwilę wyżej, ale to efekt normalnego działania wyszukiwarki, która musi „zapoznać się” ze stroną i początkowo zbyt wysoko ocenia jej jakość,
- Nie istnieje też efekt „Google Sandbox” – zupełnie nowa domena może od razu rankować równie wysoko, co domena z kilkunastoletnią historią,
- Jeśli optymalizujemy obrazy, to zadbajmy też o tekst w ich bezpośrednim otoczeniu na stronie – Google rozpoznaje z niego kontekst dla obrazka na stronie i jego dopasowanie do treści.
- 87% kupujących w sieci korzysta z Google do zakupów (szukania produktów, informacji o nich czy ich porównywania),
- Zmiany w grafikach są bardzo długo indeksowane – dlatego warto dbać o jak najlepszą optymalizację grafik już przy tworzeniu treści/publikacji.
No i ostatnia ciekawostka z wydarzenia, niezwiązana już z SEO: AI jest starsze od myszki komputerowej! Pierwszy program uznawany za sztuczną inteligencję powstał w 1956 roku, podczas gdy pierwsza myszka została skonstruowana dopiero w 1968.
Oczekiwania vs rzeczywistość – nasze wrażenia
Nasze wrażenia z Search Central Live 2024 można streścić do: było bardzo miło, ale niezbyt porywająco.
Czy jesteśmy zawiedzeni? Nic z tych rzeczy.
Bardzo fajnie było wziąć udział w takim wydarzeniu – choćby ze względu na samą możliwość poznania innych osób z branży, czy wymienienia paru zdań z ekspertami z Google.
A czy wyciągnęliśmy coś wartościowego z prelekcji? Niestety raczej nie.
Jak widziałeś/aś wyżej, w prelekcjach pojawiło się trochę ciekawych wątków i informacji, ale prawda jest taka, że dla nas, „siedzących” na co dzień w branży SEO, nie były one żadnymi odkryciami.
Trzeba jednak przyznać, że nie oczekiwaliśmy niczego innego – od początku jasne przecież było, że Google nie pokaże niczego innego niż to, co już dostępne publicznie na blogach, czy w dokumentacji.
Podsumowując więc – wydarzenie oceniamy bardzo pozytywnie, ale z gwiazdką, że pod kątem merytorycznym raczej jest ono dla webmasterów/osób prowadzących swoje strony niż dla SEO-wców.
Niewątpliwie wartością dodaną całego wydarzenia było też zobaczenie na żywo Johna Muellera, który jest kimś w rodzaju łącznika Google z branżą i bywa określany „SEO-wym guru”, albo żartobliwie „gwiazdą SEO”.
Jak zresztą wspomniała na początku wydarzenia Magda Dziewguć – gdziekolwiek pojawia się John, ściągają tłumy. :)
Sporym plusem wystąpień była też niesamowita charyzma Martina Splitta – świetny prelegent i bardzo dobry kontakt z publiką. Na wyrazy uznania zasługują także i prelegentki: Natalia Żaba i Agnieszka Podwalska – ich wystąpienia również były na naprawdę światowym poziomie.
Czy warto było przyjechać do Warszawy?
Tak, zdecydowanie. Choć wydarzenie nie zmieniło nic w naszej codziennej pracy i nie odkryło koła na nowo, tak i obaj uważamy, że warto było się tam pojawić.
A, na koniec jeszcze najważniejsze. Sekcję Q&A otworzyło pytanie o to, czy SEO jest martwe (Is SEO dead?). Mamy tutaj informacje z pierwszej ręki i uspokajamy: żyje i ma się dobrze. :)
Podsumowanie w punktach
- Search Central Live to wydarzenia o wyszukiwarce/SEO dla webmasterów organizowane przez Google na całym świecie.
- 24. kwietnia taka konferencja odbyła się po raz pierwszy w Polsce, a my mieliśmy okazję wziąć w nim udział.
- W agendzie było aż 10 różnorodnych prelekcji, z czego większość przedstawiali na przemian John Mueller i Martin Splitt.
- Tematami prelekcji były m.in. „jak działa wyszukiwarka”, „co nowego w wyszukiwaniu”, „wyszukiwania i AI”, „analizowanie spadków ruchu” czy „SEO dla obrazów i wideo”.
- Większość prelekcji nie była dla nas zaskoczeniem, ale trzeba przyznać, pojawiło się w nich sporo wartościowych informacji.
- Udało się nam nawet wynotować z nich trochę ciekawostek/najciekawszych faktów, które przedstawiliśmy wyżej.
- Co do naszych wrażeń natomiast – podobało się nam i zdecydowanie nie żałujemy wyjazdu do Warszawy, choć merytorycznie konferencja była zdecydowanie bardziej dla webmasterów niż dla SEO-wców.