Gartner prognozuje, że do 2026 wyszukiwarki internetowe stracą 25% z całości obsługiwanego ruchu. OpenAI podobno pracuje nad własnym wyszukiwaniem. Google uruchamia nowe funkcje wyników w Europie. Poza tym: walka ze spamem w Maps, aktualizacja canonicali, Schema dla wariantów produktów i bugi w SERP.
1. Do 2026 ruch organiczny w wyszukiwarkach spadnie o 25%
Gartner przewiduje, że do 2026 roku ruch organiczny w wyszukiwarkach zmniejszy się globalnie o 25%.
Skąd taka prognoza? Specjaliści firmy przewidują, że taki wpływ będzie mieć na wyszukiwarki rozwój wyszukiwania generatywnego, chatbotów i zdolnych do wyszukiwania w sieci AI-asystentów. Między innymi Copilota Microsoftu (Bing Chatu) i SGE od Google.
Czy jest ona godna zaufania? Prognozy firm takich jak Gartner bazują na danych i doświadczeniu, ale zawsze trzeba mieć z tyłu głowy, że są to tylko przewidywania. Pokazują kierunki, ale mogą się mylić.
A co taki scenariusz oznacza dla SEO? Takie zmiany oznaczać będą, że zmieni się i pozycjonowanie, które będzie ewoluować ku wyszukiwaniu generatywnemu czy chatbotom.
Przewidywania odnośnie wyszukiwania są częścią szerszego raportu odnośnie wpływu generatywnego AI na marketing technologiczny, który firma opracowała dla swoich klientów.
Dla kontekstu, Gartner to jedno z ważniejszych przedsiębiorstw analityczno-badawczych w zakresie technologii, wyspecjalizowane w zagadnieniach strategicznego wykorzystania technologii oraz zarządzania nimi.
2. OpenAI pracuje nad swoim własnym wyszukiwaniem
OpenAI (twórca ChatGPT) pracuje nad swoją własną wyszukiwarką, albo raczej „nad swoim własnym wyszukiwaniem”. Takie doniesienie pojawiło się na łamach The Information (treść płatna).
Szczegóły nie są jeszcze znane, ale rozwiązanie będzie najprawdopodobniej działać tak jak ChatGPT (albo i jako jego część). Zwracając odpowiedzi na pytania, a nie listę stron czy źródeł.
To co wiemy na ten moment, to że spółka zarządzana przez Sama Altmana nie będzie wynajdywać koła od nowa – technologia ma korzystać z rozwiązań Binga.
3. Nowe funkcje Google w Europie
Zgodnie z zapowiedzią ze stycznia tego roku (SEO News #119) Google wprowadza nowe funkcje wyszukiwarki na terenie EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego).
Pierwsza nowość to karuzela wyników dla agregatów i dostawców treści dotyczących podróży, informacji lokalnych i zakupów.
Wyniki takie pojawiają się najpierw (testowo) w Niemczech, Francji, Czechach i Wielkiej Brytanii.
Drugim nowym elementem są nowe filtry i „jednostki” wyszukiwania, czyli takie kategorie stron, które będą grupowane razem w karuzelach wyników na niektóre frazy.
Kategoriami tymi będą:
- Porównywarki miejsc,
- Witryny z ofertami pracy,
- Porównywarki lotów,
- Witryny produktów.
W praktyce chodzi głównie o to, by serwisy agregujące masowo treści nie dominowały wyników. Żeby np. przy poszukiwaniu noclegu w Bieszczadach, Google nie zwracało nam tylko Bookingu czy innych porównywarek.
Od teraz (przynajmniej w teorii) przy frazach, na których pojawiają się wszelkie porównywarki, wyszukiwarki i agregaty treści będziemy mieli wybór: czy chcemy wyników z takich serwisów, czy raczej bezpośrednich, np. stron internetowych konkretnych hoteli.
Poza tymi nowościami, Google wprowadzi też w EOG zmiany w funkcjach dotyczących lotów (więcej na tej stronie pomocy).
Wszystkie te nowości te wynikają ze zbliżającego się wejścia w życie Digital Markets Act (6 marca 2024) – który to wymusił na Google pewne modyfikacje w wyszukiwarce. Więcej szczegółów na ich temat przeczytasz w oficjalnym wpisie o funkcjach na blogu Google.
4. Google Maps zablokowało 45% więcej fejkowych recenzji w 2023 niż w 2022
Google pochwaliło się na swoim blogu statystykami co do postępów w kwestii odsiewania fałszywych recenzji w Google Maps.
W 2023 roku firma wprowadziła nowy algorytm do wykrywania spamu i nieprawdziwych opinii, co przyczyniło się do usunięcia o 45% fałszywych recenzji więcej niż rok wcześniej. Dokładnie było to ponad 170 milionów opinii łamiących regulamin.
Poza tym Google pozbyło się też 12 milionów fałszywych kont firmowych, 14 milionów łamiących zasady filmów. Zablokowane zostało również przeszło 2 miliony prób wyłudzeń w procesie weryfikacji wizytówek GMF.
W swoim podsumowaniu Google wspomina także o złożonym w minionym roku pozwie sądowym skierowanym w firmy publikujące fałszywe recenzje i oszukujące biznesy. Więcej o nim możesz przeczytać w SEO News #89.
5. Aktualizacja dokumentacji linków kanonicznych
Google zaktualizowało dokumentację linków kanonicznych, a konkretnie, dodało do niej wyjaśnienie wspomnianego wcześniej standardu RFC 6596.
Jak przeczytamy teraz w dokumentacji, wszelkie adnotacje rel=”canonical” sugerujące alternatywne wersje strony są ignorowane. Zwłaszcza te zawierające w sobie atrybuty hreflang, lang, media czy type. Zamiast canonicali do takich zastosowań należy stosować link rel=”alternate”.
Wcześniej dokumentacja mówiła tylko o wspieraniu linków kanonicznych zgodnie z RFC 6596, bez wyjaśnienia, co to tak właściwie znaczy.
6. Dane strukturalne dla wariantów produktów
Google rozwija dane strukturalne dla sklepów internetowych od prawie dwóch lat.
Najpierw było wsparcie Schema dla produktów (SEO News #49), potem pojawiło się wsparcie dla danych o dostawach i zwrotach (SEO News #80), a teraz mamy dane strukturalne dla wariantów produktów.
Sprawa jest prosta: mnóstwo produktów jest sprzedawana w jeszcze „większym mnóstwie” wariantów. Warto byłoby więc mieć jakiś sposób na przedstawienie tych wariantów w wynikach – stąd Google go dodało.
Nowy wspierany typ danych Schema to ProductGroup, w którym wyróżnia się trzy parametry:
- hasVariant (którym osadzamy produkty w nadrzędnej wartości ProductGroup),
- variesBy (tutaj wymieniamy cechy w danych pojedynczego wariantu),
- productGroupID (którym wskazujemy ID grupy produktów, do której należy wariant, tzw. nadrzędne SKU grupy produktów).
Dzięki oznaczeniom wariantów wyszukiwarka będzie w stanie lepiej dopasowywać wyniki produktowe do zapytań i preferencji użytkowników.
Dokumentacja nowych danych rozszerzonych jest dostępna tutaj: Product Variant Structured Data (ProductGroup, Product)
Więcej szczegółów znajdziesz z kolei we wpisie Google: Adding structured data support for Product Variants.
7. Bug: wyróżnione fragmenty i local pack zniknęły z SERP
Na koniec dwa naprawione już bugi:
Pierwszy miał miejsce 14 lutego 2024 roku – od 14:40 naszego czasu Google nie wyświetlało wtedy przez około dwie godziny wyróżnionych wyników lokalnych (tzw. local pack).
Drugi natomiast, bardzo podobny, dotyczył wyróżnionych wyników, które również kompletnie zniknęły na około dwie godziny, ale następnego dnia, 15 lutego 2024, od około 13:00.
Najprawdopodobniej był to błąd związany z renderowaniem wyników (czyli „składaniem” stron wyników w całość przed przekazaniem ich użytkownikowi). Na szczęście występował na tyle krótko, że nie zdążył odbić się znacząco na ruchu.