Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #104 – October 2023 Spam Update i Core Update, Asystent Google + Bard

10-10-2023

SEO News #104 – October 2023 Spam Update i Core Update, Asystent Google + Bard

Google wprowadza October 2023 Spam Update… i October 2023 Core Update! Dwie aktualizacje algorytmu na raz.

SEO News #104 – October 2023 Spam Update i Core Update, Asystent Google + Bard - SEO blog

September 2023 Helpful Content Update zakończony. Google udostępnia nowego Googlebota, odpowiedzialnego za pobieranie treści dla Barda i Vertex AI. ChatGPT będzie rozumiał obrazy i mowę. Poza tym: SGE dla nastolatków, Google podejrzane o manipulację wynikami, czaty Barda w indeksie i nowe podstrony dokumentacji.

1. October 2023 Spam Update

4 października 2023 roku Google rozpoczęło wdrażanie October 2023 Spam Update. We wpisie na blogu firmy czytamy, że aktualizacja ma na celu zredukować spam widoczny w wynikach. Szczególnie cloaking, zhackowane strony, treści wygenerowane automatycznie i automatycznie powielanych z innych stron.

Chodzi głównie o wyniki w językach innych niż angielski. Google wymienia turecki, wietnamski, indonezyjski, hindi i chiński, ale mówi też, że update będzie dotyczył i innych.

Nie znamy konkretów co do czasu wdrażania. Wpis na blogu zaznacza tylko, że „aktualizacja potrawa kilka tygodni” i że strony, które zauważą zmiany po aktualizacji, powinny przeanalizować ponownie zasady dotyczące spamu.

October 2023 Spam Update to już siódma aktualizacja Google związana z ograniczaniem spamu w wynikach. Poprzednią była aktualizacja Link Spam Update, którą Google wprowadziło w grudniu 2022, a jeszcze wcześniejsza miała miejsce w październiku 2022.

2. October 2023 Core Update

Dzień po Spam Update, 5 października 2023 roku, Google rozpoczęło wdrażanie October 2023 Core Update. Tutaj już jednak, jak na aktualizację algorytmu głównego przystało, nie znamy żadnych szczegółów. Nie wiemy nawet, jak długo potrwa wdrożenie.

october update tweet
Źródło: twitter.com/searchliaison/status/1709998489474855283

Jedyne co dało nam Google, to złota rada odnośnie analizy efektów dwóch wdrażanych równolegle aktualizacji. Konkretnie „jeśli nie spamujesz, a zobaczysz zmiany, to może być to Core Update”. Jak zwykle jest też link do strony pomocy o głównych aktualizacjach.

zmienność wyników october core update
Źródło: advancedwebranking.com/google-algorithm-changes/

Na ten moment zmienność wyników wygląda jak na wykresie wyżej (jeszcze zbyt wcześnie na wyciąganie wniosków).

Jedyne, na co zwróciłbym już uwagę, to nagły skok i spadek dla zapytań w języku polskim. Czyżby było to zapowiadane „wyczyszczenie” spamu przez Spam Update?

Poprzedni Core Update (September 2023 Core Update) miał miejsce końcem sierpnia (SEO News #98) i zrobił dość spore zamieszanie w rankingach.

3. Bard w Asystencie Google

Stało się to, czego wszyscy spodziewali się od momentu ogłoszenia chatbota Google. Asystent Google zostanie połączony z Bardem. Firma zapowiada to oficjalnie na swoim blogu.

Asystenta Google z Bardem będziemy mogli używać tak samo jak normalnego Asystenta Google na urządzeniach z Androidem lub iOS-em. Będzie on działał z tekstem, mową i obrazami. Będzie też w stanie przeczytać i zrozumieć maila z Gmaila i Dokumenty Google.

Niestety, nie wiadomo, kiedy dokładnie taki rozszerzony asystent będzie szerzej dostępny. Google mówi o udostępnieniu go w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Obecnie aplikacja połączona z Bardem jest nadal w fazie wczesnych eksperymentów. Dostęp do niej dostaną więc na razie tylko testerzy.

4. DALL-E 3 w Bing Chacie

Microsoft ogłosił na swoim blogu udostępnienie DALL-E 3, najnowszego modelu sztucznej inteligencji text-to-image OpenAI dla wszystkich użytkowników Bing Chatu. Z rozwiązania tego możemy korzystać teraz za darmo, wystarczy zalogować się w Bingu.

dalle 3 w bing chat

Microsoft twierdzi, że nowy system nie tylko generuje obrazy lepszej jakości, ale też o wiele lepiej trzyma się logiki poleceń (promptów) użytkowników. Dodatkową zaletą nowej generacji DALL-E ma być także lepsza dbałość o szczegóły. W tym takie jak dokładność przedstawiania ludzkich dłoni, twarzy czy tekstu.

5. Aktualizacja dokumentacji Google Discover

Google zaktualizowało dokumentację Google Discover. Konkretnie, pojawiła się nowa sekcja, mówiąca o tym dlaczego ruch z Discover jest mniej przewidywalny od ruchu z np. wyszukiwarki (pozyskiwanego przez pozycjonowanie) i może zmieniać się w czasie.

Powody te to kolejno:

  • Zmieniające się zainteresowania użytkowników – Discover ma na celu prezentować treści związane z zainteresowaniami użytkownika, przez co treści o konkretnej tematyce mogą ciągle zyskiwać lub tracić ruch.
  • Typy treści – Discover prezentuje określone typy treści, które ciągle dostosowuje do potrzeb użytkowników, przez co strony mogą zyskiwać lub tracić ruch z usługi w czasie.
  • Aktualizacje wyszukiwarki – Discover jest częścią wyszukiwania, więc również reaguje na wszystkie zmiany w algorytmach Google, co może prowadzić do zmian ruchu.

Zaktualizowana strona pomocy jest dostępna tutaj.

6. Możesz dodać swoje media społecznościowe do GMF

Profil Google Moja Firma ma nową opcję. Od teraz, do informacji kontaktowych swojej firmy możemy dodać profile w mediach społecznościowych.

linki do social media w GMF

Nowe ustawienia znajdziesz w Edytuj profil > Informacje o firmie > Kontakt. Tam też możesz zmodyfikować lub usunąć profile powiązane z Twoim kontem (w niektórych przypadkach Google będzie przypisywać profile automatycznie).

formaty linków do SM w GMF
Wymagane formaty linków do mediów społecznościowych w GMF (Źródło: support.google.com/business/answer/13580646)

Razem z nową funkcją powstała też nowa strona pomocy: Zarządzanie linkami do mediów społecznościowych.

7. Bug: nowe treści nie były indeksowane przez 6 godzin

5 października, pomiędzy 17 a 23:30 w Stanach (6 października, 1:49 - 8:29 czasu polskiego) Google miało problemy z indeksowaniem nowo publikowanych treści. Wiele portali skarżyło się na nieindeksowanie newsów i innych nowych wpisów.

GSC dashboard
Źródło: status.search.google.com/incidents/hJzAUmMsBkMsVpBBatXZ

Co ciekawe, na początku problemu sporo osób dopatrywało się w nim błędu w serwowaniu wyników. Narzędzie do sprawdzania adresów URL w Google Search Console często pokazywało status podstron jako zindeksowane – choć nie było ich widać w wynikach.

Problem został oficjalnie rozwiązany po około 6 godzinach.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog