September 2023 Helpful Content Update zakończony. Google udostępnia nowego Googlebota, odpowiedzialnego za pobieranie treści dla Barda i Vertex AI. ChatGPT będzie rozumiał obrazy i mowę. Poza tym: SGE dla nastolatków, Google podejrzane o manipulację wynikami, czaty Barda w indeksie i nowe podstrony dokumentacji.
1. October 2023 Spam Update
4 października 2023 roku Google rozpoczęło wdrażanie October 2023 Spam Update. We wpisie na blogu firmy czytamy, że aktualizacja ma na celu zredukować spam widoczny w wynikach. Szczególnie cloaking, zhackowane strony, treści wygenerowane automatycznie i automatycznie powielanych z innych stron.
Chodzi głównie o wyniki w językach innych niż angielski. Google wymienia turecki, wietnamski, indonezyjski, hindi i chiński, ale mówi też, że update będzie dotyczył i innych.
Nie znamy konkretów co do czasu wdrażania. Wpis na blogu zaznacza tylko, że „aktualizacja potrawa kilka tygodni” i że strony, które zauważą zmiany po aktualizacji, powinny przeanalizować ponownie zasady dotyczące spamu.
October 2023 Spam Update to już siódma aktualizacja Google związana z ograniczaniem spamu w wynikach. Poprzednią była aktualizacja Link Spam Update, którą Google wprowadziło w grudniu 2022, a jeszcze wcześniejsza miała miejsce w październiku 2022.
2. October 2023 Core Update
Dzień po Spam Update, 5 października 2023 roku, Google rozpoczęło wdrażanie October 2023 Core Update. Tutaj już jednak, jak na aktualizację algorytmu głównego przystało, nie znamy żadnych szczegółów. Nie wiemy nawet, jak długo potrwa wdrożenie.
Jedyne co dało nam Google, to złota rada odnośnie analizy efektów dwóch wdrażanych równolegle aktualizacji. Konkretnie „jeśli nie spamujesz, a zobaczysz zmiany, to może być to Core Update”. Jak zwykle jest też link do strony pomocy o głównych aktualizacjach.
Na ten moment zmienność wyników wygląda jak na wykresie wyżej (jeszcze zbyt wcześnie na wyciąganie wniosków).
Jedyne, na co zwróciłbym już uwagę, to nagły skok i spadek dla zapytań w języku polskim. Czyżby było to zapowiadane „wyczyszczenie” spamu przez Spam Update?
Poprzedni Core Update (September 2023 Core Update) miał miejsce końcem sierpnia (SEO News #98) i zrobił dość spore zamieszanie w rankingach.
3. Bard w Asystencie Google
Stało się to, czego wszyscy spodziewali się od momentu ogłoszenia chatbota Google. Asystent Google zostanie połączony z Bardem. Firma zapowiada to oficjalnie na swoim blogu.
Asystenta Google z Bardem będziemy mogli używać tak samo jak normalnego Asystenta Google na urządzeniach z Androidem lub iOS-em. Będzie on działał z tekstem, mową i obrazami. Będzie też w stanie przeczytać i zrozumieć maila z Gmaila i Dokumenty Google.
Niestety, nie wiadomo, kiedy dokładnie taki rozszerzony asystent będzie szerzej dostępny. Google mówi o udostępnieniu go w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Obecnie aplikacja połączona z Bardem jest nadal w fazie wczesnych eksperymentów. Dostęp do niej dostaną więc na razie tylko testerzy.
4. DALL-E 3 w Bing Chacie
Microsoft ogłosił na swoim blogu udostępnienie DALL-E 3, najnowszego modelu sztucznej inteligencji text-to-image OpenAI dla wszystkich użytkowników Bing Chatu. Z rozwiązania tego możemy korzystać teraz za darmo, wystarczy zalogować się w Bingu.
Microsoft twierdzi, że nowy system nie tylko generuje obrazy lepszej jakości, ale też o wiele lepiej trzyma się logiki poleceń (promptów) użytkowników. Dodatkową zaletą nowej generacji DALL-E ma być także lepsza dbałość o szczegóły. W tym takie jak dokładność przedstawiania ludzkich dłoni, twarzy czy tekstu.
5. Aktualizacja dokumentacji Google Discover
Google zaktualizowało dokumentację Google Discover. Konkretnie, pojawiła się nowa sekcja, mówiąca o tym dlaczego ruch z Discover jest mniej przewidywalny od ruchu z np. wyszukiwarki (pozyskiwanego przez pozycjonowanie) i może zmieniać się w czasie.
Powody te to kolejno:
- Zmieniające się zainteresowania użytkowników – Discover ma na celu prezentować treści związane z zainteresowaniami użytkownika, przez co treści o konkretnej tematyce mogą ciągle zyskiwać lub tracić ruch.
- Typy treści – Discover prezentuje określone typy treści, które ciągle dostosowuje do potrzeb użytkowników, przez co strony mogą zyskiwać lub tracić ruch z usługi w czasie.
- Aktualizacje wyszukiwarki – Discover jest częścią wyszukiwania, więc również reaguje na wszystkie zmiany w algorytmach Google, co może prowadzić do zmian ruchu.
Zaktualizowana strona pomocy jest dostępna tutaj.
6. Możesz dodać swoje media społecznościowe do GMF
Profil Google Moja Firma ma nową opcję. Od teraz, do informacji kontaktowych swojej firmy możemy dodać profile w mediach społecznościowych.
Nowe ustawienia znajdziesz w Edytuj profil > Informacje o firmie > Kontakt. Tam też możesz zmodyfikować lub usunąć profile powiązane z Twoim kontem (w niektórych przypadkach Google będzie przypisywać profile automatycznie).
Razem z nową funkcją powstała też nowa strona pomocy: Zarządzanie linkami do mediów społecznościowych.
7. Bug: nowe treści nie były indeksowane przez 6 godzin
5 października, pomiędzy 17 a 23:30 w Stanach (6 października, 1:49 - 8:29 czasu polskiego) Google miało problemy z indeksowaniem nowo publikowanych treści. Wiele portali skarżyło się na nieindeksowanie newsów i innych nowych wpisów.
Co ciekawe, na początku problemu sporo osób dopatrywało się w nim błędu w serwowaniu wyników. Narzędzie do sprawdzania adresów URL w Google Search Console często pokazywało status podstron jako zindeksowane – choć nie było ich widać w wynikach.
Problem został oficjalnie rozwiązany po około 6 godzinach.