Helpful Content Update dalej we wdrożeniu, a przed nami jeszcze jedna aktualizacja: December 2022 Link Spam Update. Google uruchomiło także Search Status Dashboard. Opublikowana została też nowa odsłona koncepcji E-A-T. Poza tym: galeria elementów wizualnych, testy fragmentów z odpowiedzią, koniec bety Question Hub i o Core Update przed końcem roku.
1. December 2022 Link Spam Update
Drugi Helpful Content Update nadal we wdrożeniu (SEO News #61 – HCU w Polsce). W tym wydaniu nie będzie jednak o nim osobnego newsa, bo po prostu, nic się nie zmieniło. Mamy za to kolejną aktualizację!
14 grudnia 2022 roku Google rozpoczęło wdrażanie December 2022 Link Spam Update. To kolejna, szósta już część aktualizacji związanych ze spamem. Tym razem wymierzona precyzyjnie w nienaturalne linkowanie.
Z aktualizacją tą Google zaczyna wykorzystywać w rankingu wyników system SpamBrain. Ten, oparty na sztucznej inteligencji, służył w będzie wyszukiwarce do wychwytywania manipulacyjnego linkowania. Ma też wykrywać strony kupujące linki i używane do link buildingu.
Google mówi, że w związku z tą aktualizacją możemy spodziewać się zmian w widoczności. December 2022 link spam update neutralizuje bowiem nienaturalne linki i usuwa wszelkie wysyłane przez nie sygnały. Wprowadzane nim zmiany dotyczą wszystkich języków.
O tym, jak Google definiuje Link Spam przeczytasz w Spam Policies for Google Web Search
Oficjalny wpis na temat aktualizacji na blogu Google znajdziesz tutaj: https://developers.google.com/search/blog/2022/12/december-22-link-spam-update
O poprzednim Spam Update przeczytasz z kolei w SEO News #54 - 2022 Spam Update
2. Search Status Dashboard
Google stworzyło stronę-raport, na której (w którym) prezentowany będzie status crawlowania, indeksowania i serwowania wyników wyszukiwania. Nazwa tego rozwiązania to Search Status Dashboard. Jednym zdaniem: koniec z zastanawianiem się, czy „może to problem po stronie Google”.
Zalet takiego pomysłu dostrzec można wiele, ale jednak jest kluczowa: czas. Wcześniej o awariach dowiadywaliśmy się z social media. Nie brakowało więc plotek, których nijak nie dawało się zweryfikować.
Przykładem takiego zamieszania może być choćby awaria z sierpnia tego roku (SEO News #44 - awaria wyszukiwarki).
Oficjalne informacje pojawiały się sporadycznie na Twitterze, za pośrednictwem pracowników Google. Zwykle wtedy, gdy faktycznie awaria występowała, bo raczej nikt nie bawił się w dementowanie plotek.
Teraz problem mamy z głowy. Jeśli usłyszymy gdzieś o tym, że indeksowania, crawlowanie czy ogólnie – Google – „padło”, będziemy mogli sobie to szybko sprawdzić. Będzie więc przejrzyściej. Dużym plusem jest także fakt, że nowe rozwiązanie ma swój kanał RSS.
Z podcastu Search Off The Record na temat tego rozwiązania, który również pojawił się w zeszłym tygodniu, wysłuchałem dodatkowo, że Search Status Dashboard nie zostanie przetłumaczony na inne języki. Najpewniej, w przyszłości, zostanie jednak jeszcze rozbudowany o statusy innych usług.
Search Status Dashboard znajdziesz pod linkiem: https://status.search.google.com/
Jeśli chcesz, możesz sprawdzić też oficjalny Wpis na blogu Google na jego temat lub posłuchać wspomnianego przeze mnie odcinku podcastu.
3. Umarł E-A-T, niech żyje… E-E-A-T?
Aktualizacja wytycznych dla testerów jakości Google (Search Quality Raters Guidelines) wywołała niezłe zaskoczenie. Google rozbudowuje koncepcję E-A-T (ang. Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness) dodając do niej kolejne „E”. Słowo, które się pod nim kryje to Experience, czyli doświadczenie.
Krótkie przypomnienie: E-A-T to zbiór reguł/zasad stworzonych przez Google, według których (między innymi) testerzy oceniają jakość wyników dobieranych przez systemy rankingowe. Ich oceny przekładają się na rozwój samych systemów i na to, jak dobierane są wyniki. W praktyce więc: im naszej stronie do nich bliżej tym lepiej dla jej pozycjonowania.
Dodanie pojęcia doświadczenia do swojej koncepcji Google argumentuje tym, że jakość treści może (i jest) przez ludzi oceniana także przez pryzmat tego, w jakim stopniu przekazywane informacje pochodzą faktycznie „z pierwszej ręki”. Wskazywane są tutaj przykłady takie jak np. recenzowanie restauracji czy produktów.
Google zaznacza jednak, że pojawienie się nowego elementu nie jest równoznaczne z tym, że wykazywanie doświadczenia w danej materii będzie niezbędne, żeby strona została dobrze oceniona. Podstawą w koncepcji E-E-A-T pozostaje nadal zaufanie do serwisu.
Poza tą nowością, w wytycznych opublikowano też nowe, bardziej przejrzyste przykłady. Między innymi dotyczące oceny reputacji stron i autorów treści oraz tego, co tak właściwe znaczy „szkodliwość” treści. Pojawiły się również inne zmiany:
Jeśli chcesz zagłębić się w temat, zostawiam Ci linki:
- Oficjalny wpis na temat E-E-A-T na blogu Google: E-A-T gets an extra E for Experience
- Zaktualizowana wersja wytycznych, o których mowa w newsie: Search Quality Rater Guidlines
Poprzednia aktualizacja wytycznych dla testerów jakości miała miejsce na przełomie lipca i sierpnia 2022 roku. Pisałem o niej w SEO News #42.
4. Wizualny przewodnik po wyszukiwarce
Wejdź do biblioteki i poproś o książkę, bez żadnych szczegółów. Oprócz zdziwionego spojrzenia otrzymasz pewnie sporo pytań, które pomogą bibliotekarzowi znaleźć to, czego szukasz. Podobnie dzieje się na co dzień w Internecie. Tylko nie w kwestii książek, a elementów wyników Google.
Jak to się nazywa? No i co zrobić, żeby moja strona też się tak pojawiła? Strony wyników Google nie składają się z milionów elementów, ale nadal, zidentyfikowanie ich potrafi być wyzwaniem. Niektóre funkcje są do siebie bardzo podobne, inne zupełnie niestandardowe, a często mają one też po kilka potocznych nazw. Google postanowiło z tym pomóc.
Mniej więcej tak zaczyna się wpis na blogu Google na temat nowej Galerii elementów wizualnych w wyszukiwarce. Wydał mi się on idealnym wstępem do tematu, więc – przyznaję się bez bicia – postanowiłem go po prostu przetłumaczyć.
Nowa galeria elementów wizualnych to strona pomocy, na której Google, z pomocą schematów przedstawiających SERP-y opisuje, co jest na nich czym i jak się nazywa. Odsyła też do odpowiednich, powiązanych ze wskazywanymi funkcjami i fragmentami stron pomocy. Przydatna rzecz.
Na blogu Google przeczytać można dodatkowo, że galeria będzie rozwijana w przyszłości. W miarę tego, jak kolejne elementy wizualne strony wyników będą się stawać coraz popularniejsze. Google zastrzega jednak, że dodawać będzie tutaj tylko te funkcje i elementy, które będą „znaczące” dla właścicieli stron i SEO-wców.
5. Fragment z odpowiedzią nie tylko na pierwszej pozycji
Brodie Clark, którego wspominałem w SEO News już nie raz, opublikował na swoim blogu świetny wpis, pt. Featured Snippets Gone Wild. Dokumentuje on w nim wiele testowych wariantów Fragmentów z odpowiedzią (Featured Snippet).
Jak się okazuje, Google testuje ostatnio wiele przeróżnych konfiguracji tych rozszerzeń. Przede wszystkim wspomniane fragmenty (nazywane dotychczas „pozycją zero”) pojawiają się na innych miejscach niż zwykle. Co więcej, w niektórych wariantach są łączone z funkcją Podobnych pytań (People Also Ask - PAA).
W swoim wpisie Brodie Clark udokumentował nawet pojawienie się rozszerzenia na 24 pozycji wyników!
Jakby jeszcze tego wszystkiego było mało, Google testuje także wyświetlanie więcej niż jednego fragmentu z odpowiedzią na stronę. Pojawiają się nawet wielokrotne rozszerzenia w wariantach łączonych z PAA.
Obserwowaliśmy już przeróżne testy, zarówno fragmentów z odpowiedziami, jak i podobnych pytań, ale tak dużego zagęszczenia różnych wariantów na raz chyba jeszcze nie było.
6. Google Question Hub zostanie zamknięty
A właściwie zamknięta zostanie jego beta wersja, dostępna dotychczas wyłącznie w Stanach, Indiach, Indonezji i Nigerii. Stanie się to 5 stycznia 2023 roku. Dane użytkowników będą przechowywane do 6 marca 2023. Później wszystko zostanie usunięte.
Czy informacja tę faktycznie można uznać za kolejny zwiastun tego, że funkcje Question Hub trafią do GSC, tak jak napisał na Twitterze Glenn Gabe? Jest to całkiem prawdopodobne, szczególnie biorąc pod uwagę nowy, testowy raport Content Ideas, o którym pisałem w zeszłym tygodniu.
7. Przed nowym rokiem nie będzie już Core Update
Google nie oszczędzało nas w grudniu (najpierw Helpful Content, teraz Link Spam…), nic więc dziwnego, że pojawiło się trochę głosów obaw o zbliżającym się rzekomo Core Update. Na te odpowiedział jednak nasz ulubiony John Mueller i uspokoił na Twitterze, że na końcówkę roku nic nie jest już planowane.
No a skoro kończymy już tym bądź co bądź miłym akcentem, to nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć Wam Wesołych Świąt!
W imieniu całego zespołu Top Online życzę Wam po prostu: wszystkiego dobrego!
Spędźcie święta dokładnie tak, jak chcecie. Najlepiej z dala od Internetu, bo, komu jak komu, ale nam zdecydowanie przyda się od niego chwila odpoczynku :)
Trzymajcie się ciepło i do zobaczenia za okrągły tydzień!