Przed nami kolejna aktualizacja: Google October 2022 spam update. Społeczność SEO donosi o masowym znikaniu opinii z profili GMF. Mam też dla was zestawienie ciekawych mniejszych zmian w SERP (Search, Maps + Google Shopping). Poza tym: wyszukiwarka ma problem z faviconami, treść zależna od lokalizacji może zepsuć indeksację i porady na temat ALT tagów.
1. Google October 2022 spam update
W środę, 19 października 2022 roku Google ogłosiło na Twitterze Search Central kolejną aktualizację. Tym razem jest to October 2022 spam update - kontynuacja zmian, których ostatnia fala miała miejsce 11 miesięcy temu, w listopadzie 2021.
Zanim zdążyliśmy zauważyć jakiekolwiek zmiany w wynikach, 21 października aktualizacja została jednak zakończona. Wdrożenie przebiegło rekordowo szybko. Od ogłoszenia rozpoczęcia update’u do jego końca minęło zaledwie 42 godziny.
Zmienność wyników w czasie trwania wdrożenia podniosła się nieznacznie (zmiany w takim zakresie pojawiają się i bez trwających aktualizacji). Większy skok widać dopiero 22 października, w dniu po zakończeniu spam update.
Nie poznaliśmy szczegółów na temat tego, co konkretnie się zmieniło. Google rzadko podaje informacje odnośnie zakresu spam updates - jednym wyjątkiem był link spam update z lipca 2021. Zasadniczo aktualizacje te ulepszają wykrywanie stron łamiących zasady i obniżają ich widoczność.
Oficjalne informacje o aktualizacjach Google znajdziecie tutaj: Lista aktualizacji rankingu w wyszukiwarce Google.
Więcej szczegółów odnośnie aktualizacji dot. spamu: Aktualizacje dotyczące spamu w wyszukiwarce Google a Twoja witryna.
2. Masowe znikanie recenzji w Google Maps
News nie tylko dla tych, którzy prowadzą pozycjonowanie lokalne, ale dla każdego, kto ma wizytówkę w Google Moja Firma. Od czwartku 27 października na Twitterze pojawia się mnóstwo doniesień o znikających opiniach z profili Google Maps. Z obserwacji wynika, że recenzje znikają falami w określonych godzinach, co ma sugerować kolejne “czystki” ze strony Google.
Z tego, co udało mi się wyczytać z tweetów w temacie, wynika, że recenzje znikają z profili systematycznie, przez parę dni. Niektórzy stracili nawet 20% wszystkich posiadanych opinii. Jeśli nie monitorujecie tego na co dzień, to może być to dobry moment, żeby sprawdzić, czy coś nie zniknęło.
Nie dopatrywałbym się tu powiązań ze spam update, ale sprawa ta może mieć związek z ostatnimi zaostrzeniami zaleceń odnośnie profili GMF (o czym ostatnim pisałem w SEO News #52).
3. Zmiany w SERP - zestawienie (04.10 - 25.10.2022)
Mam dla was kolejne zestawienie mniejszych zmian w SERP (poprzednie zestawienie znajdziecie w SEO News #51).
1. Nowa funkcja SERP dla hoteli - na frazy związane z hotelami i noclegami w określonych miejscach Google wyświetla w wynikach nową funkcję “More hotels”, a w niej więcej propozycji pasujących do frazy.
2. Funkcja czatu ze sklepem w wynikach produktowych - Google testuje funkcję bezpośredniego czatu ze sklepem, którego produkt wyświetlany jest w Google Shopping. Szczegóły działania tej integracji póki co nie są znane.
3. Z GMF zniknęły atrybuty dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa - atrybuty profili w mapach, które Google dodało na początku pandemii Covid-19 zostały niedawno usunięte. Poinformowała o tym na Twitterze Amy Toman z Google (twitter.com/BubblesUp).
4. Opcja zgłaszania wyników do usunięcia w informacjach o wyniku - do funkcji informacji o wyniku (funkcja testowa, dostępna w Stanach) Google dodało opcję zgłaszania wyniku do usunięcia.
5. Ikonka oznaczająca stronę, która została już odwiedzona - poza zmienionym kolorem, przy odwiedzonych dodatkowych linkach przy wyniku w SERP pojawia się ikona oznaczająca wizytę w przeszłości.
6. Google grupuje zdjęcia w profilach GMF - kolejna testowa funkcja w Google Maps. Wyszukiwarka segreguje zdjęcia według tematów, a jeśli klikniemy w temat, to odsyła z nich do recenzji).
7. “Popularne teraz” w Google Shopping - na koniec już nie test, a pierwsze spotkane “na żywo” funkcje prezentujące produkty popularne wśród szukających zapowiedziane na konferencji SearchOn 2022.
4. Problem z faviconami w wynikach
Kolejne doniesienia ze społeczności, tym razem odnośnie wyników wyszukiwania. Mianowicie, Google ma mieć problemy z pobieraniem i wyświetlaniem favicon. Nie tylko z zewnętrznych serwerów, ale i ze swoich własnych stron, czego przykład widać poniżej.
Z dyskusji w tweetach wynika, że problem ten ma się pojawiać sporadycznie już od ponad miesiąca. Wiadomo więc, że nie jest związany bezpośrednio z ogłoszonymi w zeszłym tygodniu (SEO News #53) nazwami stron w wynikach mobilnych. John Mueller poinformował, że Google o błędzie i pracuje nad jego rozwiązaniem.
5. Treść zależna od lokalizacji? Uwaga na indeksowanie
Na kanale YouTube Google Search Central pojawił się kolejny filmik z serii #AskGooglebot. Tym razem John Mueller odpowiada na pytanie związane z przekierowaniami na podstawie lokalizacji użytkownika. Czy można coś takiego zastosować? Jak zrobić to w zgodzie z Google?
Jak się okazuje, temat jest dość złożony i wszystko zależy od sposobu implementacji. Najważniejsze, o czym trzeba pamiętać, to jednak to, że Google indeksuje zwykle z tylko jednej lokalizacji, co może skutkować pojawieniem się w wynikach tylko i wyłącznie jednej wersji strony.
Co więcej, przy takim rozwiązaniu wszystkie najważniejsze treści, które chcemy mieć w wyszukiwarce, powinny znaleźć się w domyślnej wersji strony. Nie powinniśmy też blokować użytkownikom dostępu do innych wariantów witryny.
Filmik znajdziecie tutaj: Location-specific websites #AskGooglebot.
6. Google o ALT tagach
W ostatnim odcinku podcastu Google Search Off the Record poświęconym “Image SEO” wywiązała się dyskusja o ALT tagach. Z tego fragmentu rozmowy Lizz Sassman i John Mueller wyłowiłem dla was na koniec parę ciekawych faktów. Myślę, że mogą się przydać :)
- Nie mów, że obrazek jest obrazkiem - ALT tag ma być opisem zdjęcia / grafiki / obrazu, ale opisujemy w nim jego zawartość, a nie cały “obiekt”. Pisanie “Zdjęcie tego i tego”, “Obrazek produktu X” czy “Screenshot tweeta Johna Muellera” jest zupełnie niepotrzebne. Google wie, że plik JPEG czy WEBP jest obrazkiem - wystaczy napisać co się na nim znajduje.
- ALT tag jest ważny nie tylko dla SEO - wszystkie ALT tagi powinny dbać nie tylko o kwestię SEO, ale i o aspekt dostępności. Tag ten służy wyjaśnianiu tego, co jest na zdjęciu, tym, którzy zdjęcia tego nie mogą zobaczyć. Nie tylko botom, ale i osobom niedowidzącym oraz niewidomym. Unikajmy więc używania w tagach wyłącznie fraz kluczowych.
- Jakikolwiek ALT jest lepszy niż jego brak - zostawianie pustych ALT tagów zdecydowanie nie jest dobrą praktyką - głównie ze względu na to, że tworzy to dziury w przekazywanych informacjach i utrudnia indeksowanie. Co więcej, przy braku ALT tagu oprogramowanie odczytujące strony internetowe może odczytywać nazwy plików.
Podcastu Google posłuchacie tutaj: Let's talk image SEO.