October 2023 Core i Spam Update zakończone. Google zdradza, jak zablokować wykorzystywanie naszych treści w SGE. Z dokumentacji znika user-agent Google Favicon. Poza tym: znak, którego nie lubi wyszukiwarka, Baidu zintegrowane z AI, Schema dla salonów samochodowych i znikające snippety wydarzeń.
1. October 2023 Core i Spam Update zakończone
Obie aktualizacje wdrożone. October 2023 Core Update zakończył się 19 października, a October 2023 Spam Update dzień później: 20 października.
W ostatnich dniach wdrożenia zmienność wyników ponownie się podniosła, ale już nie tak intensywnie jak miało to miejsce pomiędzy 9 a 10 października (SEO News #105). Co do analiz wpływu aktualizacji w tym tygodniu nie mam niestety nic nowego.
Wszystko wskazuje na to, że zmiany dotyczyły spamu i treści bardzo niskiej jakości (w tym generowanych przez AI). Większość nowych przypadków gwałtownych spadków czy wzrostów opisywanych przez webmasterów i właścicieli stron zdaje się to tylko potwierdzać.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zajrzyj do newsów z zeszłego tygodnia (link wyżej) i do SEO News #104.
2. Test danych strukturalnych wspiera Schema płatnych treści
Test wyników z elementami rozszerzonymi dostał wsparcie danych strukturalnych treści płatnych i dostępnych w ramach subskrypcji. W praktyce znaczy to, że jeśli masz na stronie jakiś paywall, to możesz teraz zweryfikować poprawność jego oznaczeń w Search Console.
Razem ze wsparciem w teście, w dokumentacji treści płatnych Google dodało fragment zawierający uwagi na temat generatywnej AI w wyszukiwarce.
Dowiadujemy się z niego, że żeby zablokować treści przed widocznością w SGE musimy zastosować meta tag robots nosnippet. Same dane strukturalne treści płatnych zablokują tylko SGE while browsing (SEO News #97).
3. User-agent Google Favicon wycofany
Google zaktualizowało dokumentację definiowania favikony, usuwając z niej sekcję o kliencie użytkownika Google Favicon. Jak pisze firma, klient ten i tak opierał się o „zwykłe” Googleboty i obecnie nie jest już używany.
Jeśli chcemy zadbać o widoczność i indeksowanie favikony, to zarówno jej plik, jak i strona główna serwisu muszą być dostępne dla Googlebota i Googlebota-Image.
4. Wyniki badań: znak, którego Google nie lubi w meta title
Jak donoszą badania Zyppy SEO, Google przepisuje w wynikach ponad 60% meta tagów title (w badaniu 80 tys. tagów było to dokładnie 61,6%).
Algorytm zmienia prawie wszystkie meta title mające ponad 70 znaków ze spacjami 99,9%. Optymalną długością wydaje się z kolei być 51-60 ZZS – takie tagi były nadpisywane najrzadziej.
Zamiast ustawionego tytułu przy jego nadpisaniu pojawiają się najczęściej jedna część meta title (do separatora lub po nim) lub treść nagłówka H1 na stronie.
Co jednak najciekawsze: zmieniane jest aż 42% tytułów z separatorem „|”. W przypadku zastosowania dywizów („-”), półpauz („–”), czy pauz („—”) wartość ta spada już do tylko 19,7%.
Zakładając, że „nasza” wersja tytułu klika się z zasady lepiej, niż ta Google, to jest to świetny przykład na to, jak jeden drobny detal może zmienić skuteczność pozycjonowania.
Badania znalazłem dzięki Dominikowi Krawcowi, który opisał je we wpisie na LI (dzięki i polecam!).
5. Baidu integruje AI z wyszukiwaniem
Baidu, czyli najpopularniejsza w Chinach wyszukiwarka internetowa pokazała światu ERNIE 4.0 – swój najnowszy duży model językowy o możliwościach porównywalnych z GPT-4.
CEO firmy, Robin Li potwierdził, że Baidu zamierza zintegrować ten model ze swoją wyszukiwarką, mapami, narzędziami dla firm i innymi usługami. Nie pojawiły się jednak żadne daty czy orientacyjne terminy, w których możemy spodziewać się tych nowości.
Najpierw mieliśmy więc Bing, potem Google, a teraz mamy Baidu. Jako ciekawostkę dodam, że wspomniany model (w przeciwieństwie do PALM 2 Google czy GPT-4 OpenAI) za bazowy język ma nie angielski, a mandaryński.
Niewykluczone więc, że AI w Baidu (przynajmniej na początku) nie będzie działać poza oryginalnym językiem wyszukiwarki.
6. Wsparcie dla nowych typów Schema pojazdów
Google dodało wsparcie danych strukturalnych pojazdów dla salonów samochodowych. Od teraz wszyscy dealerzy mogą oznaczać nimi poszczególne modele, trochę tak, jak sklepy mogą oznaczać produkty.
Nowe dane są od razu wspierane przez test wyników z elementami rozszerzonymi oraz Google Search Console (raport elementów rozszerzonych). Niestety – całość działa na razie tylko w USA i na terytoriach zależnych.
Wpis na blogu ogłaszający zmiany znajdziesz tutaj. Oficjalna strona dokumentacji jest z kolei w sekcji znaczniki schema.org informacji o pojazdach.
7. Zniknęły wyniki rozszerzone wydarzeń z SERP
Kojarzysz wyniki rozszerzone wydarzeń? Pojawiają się one pod wynikami stron teatrów, stadionów, kin, klubów… a raczej dotychczas się pojawiały… bo wszystko wskazuje na to, że Google z jakiegoś powodu przestało je generować.
Według monitora Semrush rozszerzenie wyników pojawia się tylko na jakieś 0,05-0,06% zapytań – czyli praktycznie wcale.
Póki co nikt z Google nie wypowiedział się na ten temat. Na Twitterze można jednak przeczytać wypowiedzi użytkowników, którzy z problemem tym zmagają się już od końca września.