Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #117 – GPT Store, Chrome blokuje cookies, skąd się biorą snippety

10-01-2024

SEO News #117 – GPT Store, Chrome blokuje cookies, skąd się biorą snippety

Wielkimi krokami nadchodzi GPT Store. Tymczasem w Top Online uruchomiliśmy właśnie nasze własne miejsce do dzielenia się GPTs!

SEO News #117 – GPT Store, Chrome blokuje cookies, skąd się biorą snippety - SEO blog

OpenAI rozsyła do użytkowników maile zapowiadające start GPT Store. Google Chrome zaczęło wycofywać third-party cookies. Zmieniła się dokumentacja meta description. Poza tym: snippet FAQ wycofany, badanie SGE i koniec stron stworzonych przez Google Moja Firma.

1. GPT Store już w tym tygodniu

GPT Store, czyli marketplace dla indywidualnych asystentów-AI tworzonych w ChatGPT, wystartuje już w tym tygodniu. Na skrzynki mailowe użytkowników ChatGPT Plus, którzy tworzą własne GPTs trafił parę dni temu taki mail:

komunikat open ai

Czytamy w nim, że każdy, kto jest zainteresowany udostępnieniem swojego GPT światu, powinien:

  • przejrzeć regulamin i poradniki OpenAI dotyczące usługi,
  • zweryfikować swój Builder Profile (profil autora GPTs),
  • opublikować GPTs, którymi chce się podzielić jako publiczny.

Więcej o GPTs przeczytasz w najnowszym artykule Brajana na naszym blogu: Jak stworzyć własnego GPTsa. Instrukcja tworzenia customowego asystenta GPT.

Zdradzę też od razu, że razem z artykułem na naszej stronie zawitała nowa sekcja w zakładce Narzędzi: GPTs czyli lista asystentów SEO społeczności. Polecam sprawdzić! :)

podstrona z gpts
toponline.pl/narzedzia-seo/gpts

2. Google Chrome zaczęło wycofywanie third-party cookies

Zgodnie z zapowiedzią sprzed dwóch tygodni (SEO News #114 – początek końca cookies) Google Chrome rozpoczęło wdrażanie funkcji Tracking Protection w swojej przeglądarce. Na początek domyślną blokadę third-party cookies włączono dla 1% użytkowników Chrome, co stanowi… jakieś 30 milionów osób.

Zgodnie z planem realizowanym w ramach The Privacy Sandbox Initiative Google planuje blokować 100% third-party cookies już przed końcem 3 kwartału 2024 roku.

Dla serwisów i usług, które mają poważniejsze problemy z funkcjonalnością w związku z wycofaniem tego typu śledzenia, Google otworzyło jednak opcję odroczenia blokady do 27 grudnia 2024.

third party cookies
developers.google.com/privacy-sandbox/blog/third-party-cookie-deprecation-trial?hl=en

Co do tego, kto może ubiegać się o odroczenie firma postawiła jednak ścisłe kryteria. Między innymi konieczne jest dostarczenie dowodu bezpośredniego wpływu blokady third-party cookies na końcowego użytkownika. Nieakceptowane są także wszelkie usługi związane z reklamowaniem.

Szczegóły co do rejestracji do odroczenia z blokady third-party cookies dostępne są na oficjalnej stronie pomocy.

3. Jak Google generuje opisy stron w wynikach – nowość w dokumentacji

Google zaktualizowało dokumentację dotyczącą kontrolowania krótkich opisów w wynikach wyszukiwania (czyli tego, co wyszukiwarka wyświetla w wyniku pod tytułem strony).

Co się zmieniło?

W skrócie angielskojęzyczna dokumentacja mówi teraz, że opisy w wynikach są generowane przede wszystkim na podstawie treści strony, a nie meta description. Oficjalnie z meta opisu wyszukiwarka ma korzystać tylko „czasami”, gdy „może on dawać użytkownikom bardziej trafny opis strony niż treść bezpośrednio wzięta z niej treść”.

Wcześniej dokumentacja mówiła, że istnieją dwa główne sposoby na zasugerowanie Google opisu: meta description oraz dane strukturalne.

Dokumentacja mówi więc teraz wyraźnie, że mechanizm generowania opisy w wynikach w pierwszej kolejności zawsze bierze pod uwagę treść strony – a dopiero potem porównuje z nią stworzony przez nas tag.

4. Snippet FAQ ostatecznie wycofany z wyników?

Po nieoczekiwanym powrocie do wyników wyszukiwania (SEO News #113) rozszerzenie najczęściej zadawanych pytań (FAQ snippet) znów zniknęło ze stron wyników.

koniec faq
Źródło: twitter.com/brodieseo/status/1744269178440499486
google nie generuje faq
Źródło: semrush.com/sensor/?compare=serp%21319

Wszystko wskazuje na to, że tym razem jest to już ostateczne wycofanie rozszerzenia, co Google zapowiedziało jeszcze w sierpniu 2023 (SEO News #96 – mniej rich snippets).

Szkoda tylko, że Google nie zdradziło, czym był spowodowany nagły powrót wycofanej już wcześniej funkcji. Czy był to jakiś dodatkowy test? Efekt cofnięcia jakieś aktualizacji? A może bug wynikający z Core Update? Pewnie już się nie dowiemy.

5. 94% linków zwracanych przez SGE jest spoza TOP10 wyników

Search Engine Land wyciągnął na światło dzienne ciekawe badanie dotyczące Search Generative Experience, które przygotowała platforma oprogramowania SEO e-commerce Authoritas.

Najciekawsze (moim zdaniem) wnioski z badania, które polegało na przeanalizowaniu różnych aspektów stron wyników na 1000 fraz, to:

  1. Fakt, że 93,8% linków źródłowych podawanych przy odpowiedziach wygenerowanych przez SGE pochodzi spoza TOP10 wyników wyszukiwania na tej samej frazie.
  2. Fakt, że Google wyświetla wygenerowane odpowiedzi (lub opcję ich wygenerowania) na 86,8% wszystkich przebadanych komercyjnych zapytań.
  3. No i to, że 65,9% z nich to przycisk pozwalający wygenerować odpowiedź, a 34,1% gotowy wygenerowany element (snippet).

Jak więc widać, jeśli SGE trafi do wyszukiwarki, to pozycjonowanie stron czeka niemała rewolucja.

Pełny tekst i analizę wyników przeczytasz na blogu Authoritas. Polecam zerknąć, zwłaszcza że udostępnili oni we wpisie surowe dane do pobrania ze swoich testów.

6. Strony stworzone w Google Moja Firma zostaną usunięte

Google ogłosiło, że 1 marca 2024 roku wyłączone zostaną wszystkie darmowe strony internetowe przygotowane za pośrednictwem kont Google Moja Firma.

Po tej dacie wszystkie te serwisy zostaną przekierowane na adresy wizytówek, z których zostały stworzone. Przekierowanie to będzie działać jednak tylko 3 miesiące, do 10 czerwca.

strony gmf wycofane
Źródło: support.google.com/business/answer/14368911?hl=en

W efekcie, wszystkie biznesy, które mają strony stworzone za pomocą kreatora z Google Moja Firma, muszą pomyśleć o migracji – czyli po prostu założeniu sobie serwisów gdzie indziej. Google rozsyła zresztą do nich o tym maile.

Najprawdopodobniej decyzja jest dyktowana brakiem popularności rozwiązania w ostatnich latach oraz współistnieniem również darmowego Google Sites.

Niewykluczone jednak, że kryje się za tym także chęć pozbycia się spamu, bo jak trafnie wskazał Steve Chipman na Twitterze – ta decyzja wymaże z sieci ponad 3 miliony serwisów.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

5 / 5

Liczba ocen: 1

Twoja ocena:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni