Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #117 – GPT Store, Chrome blokuje cookies, skąd się biorą snippety

10-01-2024

SEO News #117 – GPT Store, Chrome blokuje cookies, skąd się biorą snippety

Wielkimi krokami nadchodzi GPT Store. Tymczasem w Top Online uruchomiliśmy właśnie nasze własne miejsce do dzielenia się GPTs!

SEO News #117 – GPT Store, Chrome blokuje cookies, skąd się biorą snippety - SEO blog

OpenAI rozsyła do użytkowników maile zapowiadające start GPT Store. Google Chrome zaczęło wycofywać third-party cookies. Zmieniła się dokumentacja meta description. Poza tym: snippet FAQ wycofany, badanie SGE i koniec stron stworzonych przez Google Moja Firma.

1. GPT Store już w tym tygodniu

GPT Store, czyli marketplace dla indywidualnych asystentów-AI tworzonych w ChatGPT, wystartuje już w tym tygodniu. Na skrzynki mailowe użytkowników ChatGPT Plus, którzy tworzą własne GPTs trafił parę dni temu taki mail:

komunikat open ai

Czytamy w nim, że każdy, kto jest zainteresowany udostępnieniem swojego GPT światu, powinien:

  • przejrzeć regulamin i poradniki OpenAI dotyczące usługi,
  • zweryfikować swój Builder Profile (profil autora GPTs),
  • opublikować GPTs, którymi chce się podzielić jako publiczny.

Więcej o GPTs przeczytasz w najnowszym artykule Brajana na naszym blogu: Jak stworzyć własnego GPTsa. Instrukcja tworzenia customowego asystenta GPT.

Zdradzę też od razu, że razem z artykułem na naszej stronie zawitała nowa sekcja w zakładce Narzędzi: GPTs czyli lista asystentów SEO społeczności. Polecam sprawdzić! :)

podstrona z gpts
toponline.pl/narzedzia-seo/gpts

2. Google Chrome zaczęło wycofywanie third-party cookies

Zgodnie z zapowiedzią sprzed dwóch tygodni (SEO News #114 – początek końca cookies) Google Chrome rozpoczęło wdrażanie funkcji Tracking Protection w swojej przeglądarce. Na początek domyślną blokadę third-party cookies włączono dla 1% użytkowników Chrome, co stanowi… jakieś 30 milionów osób.

Zgodnie z planem realizowanym w ramach The Privacy Sandbox Initiative Google planuje blokować 100% third-party cookies już przed końcem 3 kwartału 2024 roku.

Dla serwisów i usług, które mają poważniejsze problemy z funkcjonalnością w związku z wycofaniem tego typu śledzenia, Google otworzyło jednak opcję odroczenia blokady do 27 grudnia 2024.

third party cookies
developers.google.com/privacy-sandbox/blog/third-party-cookie-deprecation-trial?hl=en

Co do tego, kto może ubiegać się o odroczenie firma postawiła jednak ścisłe kryteria. Między innymi konieczne jest dostarczenie dowodu bezpośredniego wpływu blokady third-party cookies na końcowego użytkownika. Nieakceptowane są także wszelkie usługi związane z reklamowaniem.

Szczegóły co do rejestracji do odroczenia z blokady third-party cookies dostępne są na oficjalnej stronie pomocy.

3. Jak Google generuje opisy stron w wynikach – nowość w dokumentacji

Google zaktualizowało dokumentację dotyczącą kontrolowania krótkich opisów w wynikach wyszukiwania (czyli tego, co wyszukiwarka wyświetla w wyniku pod tytułem strony).

Co się zmieniło?

W skrócie angielskojęzyczna dokumentacja mówi teraz, że opisy w wynikach są generowane przede wszystkim na podstawie treści strony, a nie meta description. Oficjalnie z meta opisu wyszukiwarka ma korzystać tylko „czasami”, gdy „może on dawać użytkownikom bardziej trafny opis strony niż treść bezpośrednio wzięta z niej treść”.

Wcześniej dokumentacja mówiła, że istnieją dwa główne sposoby na zasugerowanie Google opisu: meta description oraz dane strukturalne.

Dokumentacja mówi więc teraz wyraźnie, że mechanizm generowania opisy w wynikach w pierwszej kolejności zawsze bierze pod uwagę treść strony – a dopiero potem porównuje z nią stworzony przez nas tag.

4. Snippet FAQ ostatecznie wycofany z wyników?

Po nieoczekiwanym powrocie do wyników wyszukiwania (SEO News #113) rozszerzenie najczęściej zadawanych pytań (FAQ snippet) znów zniknęło ze stron wyników.

koniec faq
Źródło: twitter.com/brodieseo/status/1744269178440499486
google nie generuje faq
Źródło: semrush.com/sensor/?compare=serp%21319

Wszystko wskazuje na to, że tym razem jest to już ostateczne wycofanie rozszerzenia, co Google zapowiedziało jeszcze w sierpniu 2023 (SEO News #96 – mniej rich snippets).

Szkoda tylko, że Google nie zdradziło, czym był spowodowany nagły powrót wycofanej już wcześniej funkcji. Czy był to jakiś dodatkowy test? Efekt cofnięcia jakieś aktualizacji? A może bug wynikający z Core Update? Pewnie już się nie dowiemy.

5. 94% linków zwracanych przez SGE jest spoza TOP10 wyników

Search Engine Land wyciągnął na światło dzienne ciekawe badanie dotyczące Search Generative Experience, które przygotowała platforma oprogramowania SEO e-commerce Authoritas.

Najciekawsze (moim zdaniem) wnioski z badania, które polegało na przeanalizowaniu różnych aspektów stron wyników na 1000 fraz, to:

  1. Fakt, że 93,8% linków źródłowych podawanych przy odpowiedziach wygenerowanych przez SGE pochodzi spoza TOP10 wyników wyszukiwania na tej samej frazie.
  2. Fakt, że Google wyświetla wygenerowane odpowiedzi (lub opcję ich wygenerowania) na 86,8% wszystkich przebadanych komercyjnych zapytań.
  3. No i to, że 65,9% z nich to przycisk pozwalający wygenerować odpowiedź, a 34,1% gotowy wygenerowany element (snippet).

Jak więc widać, jeśli SGE trafi do wyszukiwarki, to pozycjonowanie stron czeka niemała rewolucja.

Pełny tekst i analizę wyników przeczytasz na blogu Authoritas. Polecam zerknąć, zwłaszcza że udostępnili oni we wpisie surowe dane do pobrania ze swoich testów.

6. Strony stworzone w Google Moja Firma zostaną usunięte

Google ogłosiło, że 1 marca 2024 roku wyłączone zostaną wszystkie darmowe strony internetowe przygotowane za pośrednictwem kont Google Moja Firma.

Po tej dacie wszystkie te serwisy zostaną przekierowane na adresy wizytówek, z których zostały stworzone. Przekierowanie to będzie działać jednak tylko 3 miesiące, do 10 czerwca.

strony gmf wycofane
Źródło: support.google.com/business/answer/14368911?hl=en

W efekcie, wszystkie biznesy, które mają strony stworzone za pomocą kreatora z Google Moja Firma, muszą pomyśleć o migracji – czyli po prostu założeniu sobie serwisów gdzie indziej. Google rozsyła zresztą do nich o tym maile.

Najprawdopodobniej decyzja jest dyktowana brakiem popularności rozwiązania w ostatnich latach oraz współistnieniem również darmowego Google Sites.

Niewykluczone jednak, że kryje się za tym także chęć pozbycia się spamu, bo jak trafnie wskazał Steve Chipman na Twitterze – ta decyzja wymaże z sieci ponad 3 miliony serwisów.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog