OpenAI rozsyła do użytkowników maile zapowiadające start GPT Store. Google Chrome zaczęło wycofywać third-party cookies. Zmieniła się dokumentacja meta description. Poza tym: snippet FAQ wycofany, badanie SGE i koniec stron stworzonych przez Google Moja Firma.
1. GPT Store już w tym tygodniu
GPT Store, czyli marketplace dla indywidualnych asystentów-AI tworzonych w ChatGPT, wystartuje już w tym tygodniu. Na skrzynki mailowe użytkowników ChatGPT Plus, którzy tworzą własne GPTs trafił parę dni temu taki mail:
Czytamy w nim, że każdy, kto jest zainteresowany udostępnieniem swojego GPT światu, powinien:
- przejrzeć regulamin i poradniki OpenAI dotyczące usługi,
- zweryfikować swój Builder Profile (profil autora GPTs),
- opublikować GPTs, którymi chce się podzielić jako publiczny.
Więcej o GPTs przeczytasz w najnowszym artykule Brajana na naszym blogu: Jak stworzyć własnego GPTsa. Instrukcja tworzenia customowego asystenta GPT.
Zdradzę też od razu, że razem z artykułem na naszej stronie zawitała nowa sekcja w zakładce Narzędzi: GPTs czyli lista asystentów SEO społeczności. Polecam sprawdzić! :)
2. Google Chrome zaczęło wycofywanie third-party cookies
Zgodnie z zapowiedzią sprzed dwóch tygodni (SEO News #114 – początek końca cookies) Google Chrome rozpoczęło wdrażanie funkcji Tracking Protection w swojej przeglądarce. Na początek domyślną blokadę third-party cookies włączono dla 1% użytkowników Chrome, co stanowi… jakieś 30 milionów osób.
Zgodnie z planem realizowanym w ramach The Privacy Sandbox Initiative Google planuje blokować 100% third-party cookies już przed końcem 3 kwartału 2024 roku.
Dla serwisów i usług, które mają poważniejsze problemy z funkcjonalnością w związku z wycofaniem tego typu śledzenia, Google otworzyło jednak opcję odroczenia blokady do 27 grudnia 2024.
Co do tego, kto może ubiegać się o odroczenie firma postawiła jednak ścisłe kryteria. Między innymi konieczne jest dostarczenie dowodu bezpośredniego wpływu blokady third-party cookies na końcowego użytkownika. Nieakceptowane są także wszelkie usługi związane z reklamowaniem.
Szczegóły co do rejestracji do odroczenia z blokady third-party cookies dostępne są na oficjalnej stronie pomocy.
3. Jak Google generuje opisy stron w wynikach – nowość w dokumentacji
Google zaktualizowało dokumentację dotyczącą kontrolowania krótkich opisów w wynikach wyszukiwania (czyli tego, co wyszukiwarka wyświetla w wyniku pod tytułem strony).
Co się zmieniło?
W skrócie angielskojęzyczna dokumentacja mówi teraz, że opisy w wynikach są generowane przede wszystkim na podstawie treści strony, a nie meta description. Oficjalnie z meta opisu wyszukiwarka ma korzystać tylko „czasami”, gdy „może on dawać użytkownikom bardziej trafny opis strony niż treść bezpośrednio wzięta z niej treść”.
Wcześniej dokumentacja mówiła, że istnieją dwa główne sposoby na zasugerowanie Google opisu: meta description oraz dane strukturalne.
Dokumentacja mówi więc teraz wyraźnie, że mechanizm generowania opisy w wynikach w pierwszej kolejności zawsze bierze pod uwagę treść strony – a dopiero potem porównuje z nią stworzony przez nas tag.
4. Snippet FAQ ostatecznie wycofany z wyników?
Po nieoczekiwanym powrocie do wyników wyszukiwania (SEO News #113) rozszerzenie najczęściej zadawanych pytań (FAQ snippet) znów zniknęło ze stron wyników.
Wszystko wskazuje na to, że tym razem jest to już ostateczne wycofanie rozszerzenia, co Google zapowiedziało jeszcze w sierpniu 2023 (SEO News #96 – mniej rich snippets).
Szkoda tylko, że Google nie zdradziło, czym był spowodowany nagły powrót wycofanej już wcześniej funkcji. Czy był to jakiś dodatkowy test? Efekt cofnięcia jakieś aktualizacji? A może bug wynikający z Core Update? Pewnie już się nie dowiemy.
5. 94% linków zwracanych przez SGE jest spoza TOP10 wyników
Search Engine Land wyciągnął na światło dzienne ciekawe badanie dotyczące Search Generative Experience, które przygotowała platforma oprogramowania SEO e-commerce Authoritas.
Najciekawsze (moim zdaniem) wnioski z badania, które polegało na przeanalizowaniu różnych aspektów stron wyników na 1000 fraz, to:
- Fakt, że 93,8% linków źródłowych podawanych przy odpowiedziach wygenerowanych przez SGE pochodzi spoza TOP10 wyników wyszukiwania na tej samej frazie.
- Fakt, że Google wyświetla wygenerowane odpowiedzi (lub opcję ich wygenerowania) na 86,8% wszystkich przebadanych komercyjnych zapytań.
- No i to, że 65,9% z nich to przycisk pozwalający wygenerować odpowiedź, a 34,1% gotowy wygenerowany element (snippet).
Jak więc widać, jeśli SGE trafi do wyszukiwarki, to pozycjonowanie stron czeka niemała rewolucja.
Pełny tekst i analizę wyników przeczytasz na blogu Authoritas. Polecam zerknąć, zwłaszcza że udostępnili oni we wpisie surowe dane do pobrania ze swoich testów.
6. Strony stworzone w Google Moja Firma zostaną usunięte
Google ogłosiło, że 1 marca 2024 roku wyłączone zostaną wszystkie darmowe strony internetowe przygotowane za pośrednictwem kont Google Moja Firma.
Po tej dacie wszystkie te serwisy zostaną przekierowane na adresy wizytówek, z których zostały stworzone. Przekierowanie to będzie działać jednak tylko 3 miesiące, do 10 czerwca.
W efekcie, wszystkie biznesy, które mają strony stworzone za pomocą kreatora z Google Moja Firma, muszą pomyśleć o migracji – czyli po prostu założeniu sobie serwisów gdzie indziej. Google rozsyła zresztą do nich o tym maile.
Najprawdopodobniej decyzja jest dyktowana brakiem popularności rozwiązania w ostatnich latach oraz współistnieniem również darmowego Google Sites.
Niewykluczone jednak, że kryje się za tym także chęć pozbycia się spamu, bo jak trafnie wskazał Steve Chipman na Twitterze – ta decyzja wymaże z sieci ponad 3 miliony serwisów.