November 2023 Reviews Update kończy się po prawie miesiącu wdrożenia. Google przedstawia swój najbardziej zaawansowany model AI – Gemini. Google Trends podsumowuje rok. Poza tym: nowy czynnik rankingowy local SEO, snippet FAQ znowu w wynikach i Deep Search w Microsoft Copilot.
1. Koniec November 2023 Reviews Update
7 grudnia 2023 zakończył się November 2023 Reviews Update. Aktualizacja trwała dokładnie 29 dni.
Dla przypomnienia: była to ostatnia z ogłaszanych niezależnych aktualizacji tego systemu rankingowego (SEO News #109). Od teraz będzie on aktualizowany w czasie rzeczywistym.
Co do zmienności wyników, to od zakończenia Core Update w zeszłym tygodniu obserwowaliśmy spore wahania. Wydają się one jednak nie być związane tylko z Reviews Update, bo jak widać wyżej, po zakończeniu wdrożenia zmienność nadal rosła.
W polskich wynikach przez ostatni tydzień moją uwagę zwróciło przede wszystkim dublowanie domen w SERP-ach. Z jakiegoś powodu wyszukiwarka zaczęła bardzo często wyświetlać na pojedyncze zapytania po dwa, a nawet trzy wyniki z pojedynczych domen.
Czy to jest jednak główna przyczyna rosnącej zmienności? Nie sądzę, bo w zagranicznych społecznościach SEO dużo słychać w ostatnich dniach o dużych spadkach w widoczności i ruchu.
Razem z tą zmianą Google zaktualizowało też dokumentację na temat systemu opinii w wyszukiwarce.
2. Google Gemini
Google ogłosiło na swoim blogu Gemini – największy model sztucznej inteligencji, który według benchmarków bije na głowę GPT-4 OpenAI. Nowy model ma już działać w Bardzie oraz w Search Generative Experience.
Pierwsza wersja Gemini potrafi rozpoznawać i rozumieć jednocześnie tekst, obrazy i audio. Ma także zaawansowane umiejętności w zakresie generowania kodu.
Gemini to tak naprawdę rodzina trzech modeli o różnych rozmiarach i zastosowaniach:
- Gemini Ultra – największy model „state of the art”,
- Gemini Pro – mniejsza wersja modelu, stosowana obecnie w Bardzie,
- Gemini Nano – wersja modelu zoptymalizowana pod kątem wydajności.
Gemini Ultra zobaczymy „w akcji” dopiero na początku 2024 roku – gdy Google udostępni Barda w wersji Advanced (zapowiedź tutaj).
Gemini Pro (obecne teraz w Bardzie w j. angielskim) według tych samych benchmarków nie przebija GPT-4, ale radzi sobie lepiej niż GPT-3.5-turbo (na którym bazuje darmowych ChatGPT).
Jeśli chodzi z kolei o zastosowanie w Search Generative Experience (SGE), to testowane w nim obecnie w Stanach Gemini poprawiło nie tylko jakość wyników, ale też czas generowania odpowiedzi SGE – o aż 40%.
W najbliższych miesiącach Google planuje wykorzystanie Gemini w klasycznej wyszukiwarce, Google Ads, Chrome, Duet AI i innych swoich produktach.
3. 2023 w wyszukiwarce (raport Google Trends)
Google Trends opublikowało coroczne zestawienie zapytań, które najmocniej zyskały na popularności.
Z okazji 25-lecia wyszukiwarki Google w 2023 roku zespół Trends przygotował także „Trends Time Capsule” (kapsułę czasu trendów). To interaktywna strona zbierająca najpopularniejsze zapytania w Google w poszczególnych kategoriach od 1999 do 2023.
Żeby upamiętnić ćwierć wieku wyszukiwarki, Google przygotowało też krótki film wyróżniający najczęściej wyszukiwane wydarzenia z ostatnich 25 lat.
Pełne zestawienie trendujących w tym roku fraz kluczowych znajdziesz na stronie Google's Year in Search 2023. Trendy w polskich wynikach, póki co (13 grudnia), nie są chyba jednak jeszcze kompletne, bo na ten moment zawierają tylko trzy kategorie. Jeśli chcesz przypomnieć sobie, jak wyglądało to rok temu, to zeszłoroczne podsumowanie trendów znajdziesz w SEO News #61.
4. Wyniki lokalne zależne od… godzin otwarcia?
Wszystko wskazuje na to, że na pozycje w tzw. local pack, czyli w wynikach lokalnych z Google Maps w wyszukiwarce, wpływają teraz godziny otwarcia biznesu.
Mechanizm jest banalnie prosty: gdy firma jest czynna, wyświetla się wyżej na zapytania w swojej okolicy. Gdy jest zamknięta – spada. Coś takiego nie miało jednak miejsca wcześniej i pojawiło się dopiero teraz, w trakcie November 2023 Core Update.
Sprawę opisała dokładnie Joy Hawkins, na stronie swojej agencji Sterling Sky. Poniżej wrzucam dwa przykłady z jej wpisu.
Na zestawieniu wyżej widać pozycje wizytówki kancelarii prawniczej w local pack, gdy jest zamknięta i gdy jest otwarta.
Tutaj z kolei sytuacja analogiczna, ale tym razem dotycząca pozycji wizytówki psychiatry.
Jak nietrudno się domyślić, na zmianie tej skorzystają biznesy lokalne działające całodobowo.
Uprzedzając jednak pomysły: Hawkins nie poleca zmieniania godzin w wizytówkach Google Moja Firma tylko z tego powodu. To wbrew wytycznym, a co gorsza, może wprowadzić w błąd potencjalnego klienta – który się do nas przez to zniechęci.
Dla ścisłości: nic nie wskazuje na to, by zmiana ta miała wpływać bezpośrednio na klasyczne lokalne wyniki pozycjonowania stron.
5. Snippet instrukcji wróca do wyników?
Google znowu wyświetla wycofane z wyników fragmenty rozszerzone instrukcji (generowanych na podstawie danych strukturalnych HowTo).
Dla przypomnienia: w sierpniu 2023 (SEO News #96) Google zdecydowało o mocnym ograniczeniu funkcji FAQ i zredukowaniu funkcji instrukcji (HowTo) do wyników mobilnych.
We wrześniu (SEO News #101) decyzja co do tych drugich została jednak zmieniona – miały one zniknąć całkowicie. Tak się też stało – a teraz wyniki te znowu są generowane. Podobnie zresztą jak funkcje FAQ – które „wróciły” w listopadzie (SEO News #110).
Czyżby Google usunęło te rozszerzenia zbyt pochopnie? Możliwe, a już na pewno coś musiało to zasugerować, skoro teraz widzimy ich przywrócenie.
Niestety, monitoring funkcji SERP Semrush nie śledzi tego rozszerzenia (tak jak snippetów FAQ), więc nie dowiemy się, jaka jest skala tego zjawiska. Na razie sprawy nie skomentował też nikt z Google.
6. Funkcja Deep Search w Microsoft Copilot
Microsoft Bing świętuje pierwszy rok swojej usługi Copilot (dawniej: Bing Chatu). Z tej okazji firma ogłosiła na swoim blogu sporo nowości, m.in. przejście na GPT-4-turbo i nowy, ulepszony model DALL-E 3 w czacie.
Zdecydowanie najciekawszą nowością jest jednak funkcja Deep Search, która ma być ulepszonym, dokładnym wyszukiwaniem.
Deep Search ma korzystać z indeksu i systemu rankingowego Binga, wzbogacając je przy tym o „wykorzystanie GPT-4”.
Funkcja ta ma rozpoznawać intencje stojące za frazą, rozbudowywać o nie zapytania i przeprowadzać wiele wyszukiwań dotyczących ich różnych wariantów. Wszystko po to, by ostatecznie znaleźć najlepiej dopasowane strony.
Docelowo będzie to taki zautomatyzowany research w wynikach wyszukiwania. Firma zastrzega jednak od razu, że rozwiązanie to nie będzie działać szybko.