Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #113 – koniec Reviews Update, Gemini i rok 2023 w Google

13-12-2023

SEO News #113 – koniec Reviews Update, Gemini i rok 2023 w Google

November 2023 Reviews Update kończy się po prawie miesiącu wdrażania!

SEO News #113 – koniec Reviews Update, Gemini i rok 2023 w Google - SEO blog

November 2023 Reviews Update kończy się po prawie miesiącu wdrożenia. Google przedstawia swój najbardziej zaawansowany model AI – Gemini. Google Trends podsumowuje rok. Poza tym: nowy czynnik rankingowy local SEO, snippet FAQ znowu w wynikach i Deep Search w Microsoft Copilot.

1. Koniec November 2023 Reviews Update

7 grudnia 2023 zakończył się November 2023 Reviews Update. Aktualizacja trwała dokładnie 29 dni.

reviews update zakończony
Źródło: status.search.google.com/incidents/VqRTcmyQCwfpuYeaVNfn

Dla przypomnienia: była to ostatnia z ogłaszanych niezależnych aktualizacji tego systemu rankingowego (SEO News #109). Od teraz będzie on aktualizowany w czasie rzeczywistym.

zmienność semrush
Źródło: semrush.com/sensor/

Co do zmienności wyników, to od zakończenia Core Update w zeszłym tygodniu obserwowaliśmy spore wahania. Wydają się one jednak nie być związane tylko z Reviews Update, bo jak widać wyżej, po zakończeniu wdrożenia zmienność nadal rosła.

W polskich wynikach przez ostatni tydzień moją uwagę zwróciło przede wszystkim dublowanie domen w SERP-ach. Z jakiegoś powodu wyszukiwarka zaczęła bardzo często wyświetlać na pojedyncze zapytania po dwa, a nawet trzy wyniki z pojedynczych domen.

Czy to jest jednak główna przyczyna rosnącej zmienności? Nie sądzę, bo w zagranicznych społecznościach SEO dużo słychać w ostatnich dniach o dużych spadkach w widoczności i ruchu.

Razem z tą zmianą Google zaktualizowało też dokumentację na temat systemu opinii w wyszukiwarce.

2. Google Gemini

Google ogłosiło na swoim blogu Gemini – największy model sztucznej inteligencji, który według benchmarków bije na głowę GPT-4 OpenAI. Nowy model ma już działać w Bardzie oraz w Search Generative Experience.

google gemini
Źródło: blog.google/technology/ai/google-gemini-ai/

Pierwsza wersja Gemini potrafi rozpoznawać i rozumieć jednocześnie tekst, obrazy i audio. Ma także zaawansowane umiejętności w zakresie generowania kodu.

benchmarki gemini
Źródło: blog.google/technology/ai/google-gemini-ai/#performance

Gemini to tak naprawdę rodzina trzech modeli o różnych rozmiarach i zastosowaniach:

  • Gemini Ultra – największy model „state of the art”,
  • Gemini Pro – mniejsza wersja modelu, stosowana obecnie w Bardzie,
  • Gemini Nano – wersja modelu zoptymalizowana pod kątem wydajności.

Gemini Ultra zobaczymy „w akcji” dopiero na początku 2024 roku – gdy Google udostępni Barda w wersji Advanced (zapowiedź tutaj).

Gemini Pro (obecne teraz w Bardzie w j. angielskim) według tych samych benchmarków nie przebija GPT-4, ale radzi sobie lepiej niż GPT-3.5-turbo (na którym bazuje darmowych ChatGPT).

Jeśli chodzi z kolei o zastosowanie w Search Generative Experience (SGE), to testowane w nim obecnie w Stanach Gemini poprawiło nie tylko jakość wyników, ale też czas generowania odpowiedzi SGE – o aż 40%.

W najbliższych miesiącach Google planuje wykorzystanie Gemini w klasycznej wyszukiwarce, Google Ads, Chrome, Duet AI i innych swoich produktach.

3. 2023 w wyszukiwarce (raport Google Trends)

Google Trends opublikowało coroczne zestawienie zapytań, które najmocniej zyskały na popularności.

in search
Źródło: trends.google.com/trends/yis/2023/GLOBAL/

Z okazji 25-lecia wyszukiwarki Google w 2023 roku zespół Trends przygotował także „Trends Time Capsule” (kapsułę czasu trendów). To interaktywna strona zbierająca najpopularniejsze zapytania w Google w poszczególnych kategoriach od 1999 do 2023.

trends time capsule
Źródło: trendstimecapsule.ue.r.appspot.com

Żeby upamiętnić ćwierć wieku wyszukiwarki, Google przygotowało też krótki film wyróżniający najczęściej wyszukiwane wydarzenia z ostatnich 25 lat.

Pełne zestawienie trendujących w tym roku fraz kluczowych znajdziesz na stronie Google's Year in Search 2023. Trendy w polskich wynikach, póki co (13 grudnia), nie są chyba jednak jeszcze kompletne, bo na ten moment zawierają tylko trzy kategorie. Jeśli chcesz przypomnieć sobie, jak wyglądało to rok temu, to zeszłoroczne podsumowanie trendów znajdziesz w SEO News #61.

4. Wyniki lokalne zależne od… godzin otwarcia?

Wszystko wskazuje na to, że na pozycje w tzw. local pack, czyli w wynikach lokalnych z Google Maps w wyszukiwarce, wpływają teraz godziny otwarcia biznesu.

Mechanizm jest banalnie prosty: gdy firma jest czynna, wyświetla się wyżej na zapytania w swojej okolicy. Gdy jest zamknięta – spada. Coś takiego nie miało jednak miejsca wcześniej i pojawiło się dopiero teraz, w trakcie November 2023 Core Update.

Sprawę opisała dokładnie Joy Hawkins, na stronie swojej agencji Sterling Sky. Poniżej wrzucam dwa przykłady z jej wpisu.

pozycje local pack
Źródło: sterlingsky.ca/when-should-i-list-my-google-business-profile-hours-as-open-24-7/

Na zestawieniu wyżej widać pozycje wizytówki kancelarii prawniczej w local pack, gdy jest zamknięta i gdy jest otwarta.

pozycje local pack godziny
Źródło: sterlingsky.ca/when-should-i-list-my-google-business-profile-hours-as-open-24-7/

Tutaj z kolei sytuacja analogiczna, ale tym razem dotycząca pozycji wizytówki psychiatry.

Jak nietrudno się domyślić, na zmianie tej skorzystają biznesy lokalne działające całodobowo.

Uprzedzając jednak pomysły: Hawkins nie poleca zmieniania godzin w wizytówkach Google Moja Firma tylko z tego powodu. To wbrew wytycznym, a co gorsza, może wprowadzić w błąd potencjalnego klienta – który się do nas przez to zniechęci.

Dla ścisłości: nic nie wskazuje na to, by zmiana ta miała wpływać bezpośrednio na klasyczne lokalne wyniki pozycjonowania stron.

5. Snippet instrukcji wróca do wyników?

Google znowu wyświetla wycofane z wyników fragmenty rozszerzone instrukcji (generowanych na podstawie danych strukturalnych HowTo).

funkcje instrukcji w wynikach
Źródło: twitter.com/glenngabe/status/1732063467610263885

Dla przypomnienia: w sierpniu 2023 (SEO News #96) Google zdecydowało o mocnym ograniczeniu funkcji FAQ i zredukowaniu funkcji instrukcji (HowTo) do wyników mobilnych.

We wrześniu (SEO News #101) decyzja co do tych drugich została jednak zmieniona – miały one zniknąć całkowicie. Tak się też stało – a teraz wyniki te znowu są generowane. Podobnie zresztą jak funkcje FAQ – które „wróciły” w listopadzie (SEO News #110).

Czyżby Google usunęło te rozszerzenia zbyt pochopnie? Możliwe, a już na pewno coś musiało to zasugerować, skoro teraz widzimy ich przywrócenie.

Niestety, monitoring funkcji SERP Semrush nie śledzi tego rozszerzenia (tak jak snippetów FAQ), więc nie dowiemy się, jaka jest skala tego zjawiska. Na razie sprawy nie skomentował też nikt z Google.

6. Funkcja Deep Search w Microsoft Copilot

Microsoft Bing świętuje pierwszy rok swojej usługi Copilot (dawniej: Bing Chatu). Z tej okazji firma ogłosiła na swoim blogu sporo nowości, m.in. przejście na GPT-4-turbo i nowy, ulepszony model DALL-E 3 w czacie.

Zdecydowanie najciekawszą nowością jest jednak funkcja Deep Search, która ma być ulepszonym, dokładnym wyszukiwaniem.

deep search copilot
Źródło: blogs.bing.com/search-quality-insights/december-2023/Introducing-Deep-Search

Deep Search ma korzystać z indeksu i systemu rankingowego Binga, wzbogacając je przy tym o „wykorzystanie GPT-4”.

Funkcja ta ma rozpoznawać intencje stojące za frazą, rozbudowywać o nie zapytania i przeprowadzać wiele wyszukiwań dotyczących ich różnych wariantów. Wszystko po to, by ostatecznie znaleźć najlepiej dopasowane strony.

Docelowo będzie to taki zautomatyzowany research w wynikach wyszukiwania. Firma zastrzega jednak od razu, że rozwiązanie to nie będzie działać szybko.

parakhin o deep search
Źródło: twitter.com/MParakhin/status/1732099683106119911

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog