Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #13 - nowość YoastSEO, plugin IndexNow, Search Console utrudnia SEO

11-01-2022

SEO News #13 - nowość YoastSEO, plugin IndexNow, Search Console utrudnia SEO

Nadchodzi nowa wersja YoastSEO, a Microsoft Bing wypuścił plugin pozwalający łatwo korzystać z IndexNow w WordPressie. Ten tydzień to jednak nie tylko wtyczki. Zapraszamy na przegląd SEO Newsów!

SEO News #13 - nowość YoastSEO, plugin IndexNow, Search Console utrudnia SEO - SEO blog

Pierwszy tydzień nowego roku minął w SEO pod znakiem nowych wtyczek i drobnych poprawek w narzędziach. Oprócz nich pojawiły się jednak także ciekawe wnioski i przydatne informacje wychwycone z rozmów przeprowadzonych w trakcie ostatniego SEO office-hours. Koniecznie sprawdź!

1. Ustawienia w Search Console mogą ograniczać widoczność

A chodzi dokładnie o wykorzystywanie ustawień kierowania międzynarodowego, dostępnych “Starszych narzędziach i raportach” Google Search Console. Jak się okazuje, ustawienia te mogą ograniczać widoczność serwisów międzynarodowych, szczególnie jeśli zostaną one nakierowane na kraje nieangielskojęzyczne.

kierowanie międzynarodowe Google Search Console
Kierowanie międzynarodowe w GSC dla strony polskojęzycznej

Ten drobiazg, który w szczególnych przypadkach może być bezpośrednią przyczyną hamującą wzrost widoczności, został wskazany w trakcie rozmowy przeprowadzonej w ramach ostatniego Google Search Central SEO office hours. Reasumując: kierowanie międzynarodowe działa i faktycznie, zarówno pomaga, jak i może przeszkadzać. Nie zapominajmy o jego istnieniu.

2. Microsoft stworzył plugin IndexNow dla WordPressa

Firma wypuściła rozszerzenie WP, które pozwala na banalnie prostą integrację protokołu IndexNow z każdym serwisem działającym na WordPressie. Publikacja pluginu pozwalającego na natychmiastowe zgłaszanie podstron do indeksacji w Bing oraz Yandex miała miejsce w minionym tygodniu. To kolejny krok w kierunku upowszechnienia protokołu IndexNow.

Link do wtyczki w repozytorium WordPress: https://wordpress.org/plugins/indexnow/

Więcej o protokole opracowanym przez Microsoft i Yandex: IndexNow, natychmiastowe indeksowanie

3. YoastSEO pojawi się w Shopify

YoastSEO zadebiutuje na platformie Shopify 18 stycznia 2022 - tak głosi oficjalna zapowiedź, która pojawiła się w tym tygodniu. W przeciwieństwie do znanej i lubianej wersji Yoast dla WordPressa nie dostaniemy tutaj podstawowych funkcjonalności za darmo. Wersja dla Shopify będzie dostępna wyłącznie w modelu abonamentowym. Cena wtyczki ma wynosić 29 USD miesięcznie, co daje w momencie powstawania tego tekstu jakieś 116 zł. Dostępny będzie jednak 14-dniowy trial.

Ciężko osądzać przed publikacją, ale jeżeli wtyczka będzie równie funkcjonalna co jej WordPressowy pierwowzór, to może być to świetna opcja. Szczególnie dla osób znających już to narzędzie czy chcących zadbać samodzielnie o SEO swojego sklepu prowadzonego na Shopify. Po szczegóły i przegląd funkcjonalności wtyczki odsyłamy na stronę Yoast.

4. Koniec problemów z uprawnieniami w Search Console

Ciągnący się od października problem z uprawnieniami użytkowników w Search Console został ostatecznie rozwiązany. Nie poznaliśmy co prawda przyczyn wcześniejszego wyświetlania się statusu pełnych użytkowników jako “Wyznaczonych właścicieli”, ale od teraz wszystko powinno być już klarowne.

Dotychczas zdarzało się, że konta dodawane do usługi GSC jako Pełni użytkownicy, otrzymywały czasem status Wyznaczonych właścicieli, pomimo braku dostępu do zarządzania użytkownikami i uprawnieniami. Teraz sprawa jest już jasna, zarówno w samych statusach, jak i Weryfikacji własności usługi.

status weryfikacji właściciela w Google Search Console
Status weryfikacji konta właściciela usługi
status weryfikacji w Google Search Console po aktualizacji
Status weryfikacji Pełnego użytkownika po aktualizacji

5. Jakość stron w oczach Google

Po raz kolejny sięgamy do rozmów przeprowadzonych w ostatnim Google Search Central SEO office hours. Konkretnie, wyciągamy ciekawe spostrzeżenia i fakty z wypowiedzi Johna Muellera dotyczącej jakości stron. Odpowiadając na pytanie dotyczące wpływu nowej wersji językowej witryny na SEO innych, istniejących już wersji, wspomniał on nieco szerzej o tym, jak Google patrzy na poszczególne elementy stron w kontekście oceny jakości całego serwisu.

Dowiadujemy się przede wszystkim, że jedna część (taka jak przytoczona wyżej, w pytaniu, nowa wersja językowa) całego serwisu o gorszej jakości może pociągnąć w dół jego widoczność. Trzeba więc na to uważać, a przy rozbudowanie skrupulatnie dbać o blokowanie indeksacji przed dopracowaniem naszych nowości.

Co więcej, Mueller zwraca też uwagę na to, że Google stara się ocenić jakość (i wartość) każdego serwisu całościowo. System ten nie działa więc zero-jedynkowo i nie należy go w taki sposób traktować. Mówiąc inaczej, kilka literówek w treści całego serwisu nie sprawi, że Google oceni całą stronę źle. Problemem mogą być większe części, takie jak kiepskiej jakości, automatycznie przetłumaczone wersje językowe.

6. Google używa danych z Analytics do ustalania rankingu?

W trakcie ostatniego spotkania SEO office-hours John Mueller odpowiedział też na pytanie dotyczące tego, czy Google faktycznie wykorzystuje do ustalania rankingu metryki takie jak współczynnik odrzuceń lub czas trwania sesji. Wyjaśnił w ten sposób ostatecznie kwestię, która często przewija się w świecie SEO, tj. rzekome wykorzystanie danych Google Analytics w ustalaniu rankingu.

Ostateczna odpowiedź brzmi: nie. Google nie używa żadnych metryk Analytics w ustalaniu rankingu. Jedyne zewnętrzne dane analityczne wykorzystywane w wyszukiwarce to dane Chrome User Experience Report (CrUX), pochodzące od użytkowników Chrome chcących dzielić się danymi dotyczącymi swojego UX. Właściwie to na tych danych obliczane są wyniki Core Web Vitals naszych stron.

Cała koncepcja wokół wykorzystania danych z Analytics wynika prawdopodobnie z tego, że często odzwierciedlają one w jakimś stopniu jakość serwisu, która przekłada się na ranking.

Przykładowo: przy spamowej treści na stronie bądź złym dopasowaniu słów kluczowych współczynnik odrzuceń będzie wysoki, witryna będzie w dużej mierze bezużyteczna. Jednocześnie, z tego samego powodu, strona nie zostanie też zapewne zbyt dobrze oceniona przez algorytm. Zarówno metryka w Analytics, jak i słaba widoczność będą więc mieć wspólną przyczynę (jakość serwisu), ale nie będą na bezpośrednio siebie wpływać.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Optymalizacja grafik pod pozycjonowanie
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 19-09-2022
Optymalizacja grafik pod pozycjonowanie - SEO blog
SEO Samodzielni
Paginacja strony pod SEO
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 05-09-2022
Paginacja strony pod SEO - SEO blog
SEO Samodzielni
Roboty internetowe - rodzaje i jak je blokować
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 22-08-2022
Roboty internetowe - rodzaje i jak je blokować - SEO blog