Nowe funkcje w mapach i wyszukiwarce. Nowości dotyczące bezpieczeństwa usług w Search Console. Meta AI z dostępem do wyników wyszukiwania. Poza tym: status March 2024 Core Update, testy SGE nie tylko w USA, zmiany we wsparciu Schemy i historia pewnego artykułu na The Verge.
1. Nowe eko funkcje w mapach i wyszukiwarce
Google ogłosiło nowe funkcje w Google Maps i wyszukiwarce.
Pierwsza nowość to alternatywy dla podróży samochodem w nawigacji. Google Maps, przed przejściem do nawigacji, będzie mogło pokazywać inne opcje podróży (np. komunikacją miejską).
Co fajne, sugestie mają się wyświetlać tylko wtedy, gdy będą porównywalne czasowo i praktyczne. Funkcja ta na początek pojawi się w 15 miastach, m.in. w Amsterdamie, Paryżu, Rzymie czy Londynie (nie będzie dostępna w Polsce).
Druga nowość, zawita do Google Flights i wyszukiwania lotów. Pojawią się w nich bardzo podobne sugestie, tylko dotyczące podróży pociągiem. Ta funkcja będzie już globalna i ma się pojawić w „najbliższych miesiącach”.
Trzecia nowinka to z kolei Travel Impact Model, czyli automatyczne obliczanie emisji CO2 danej podróży. Wcześniej było ono dostępne w Google Flights, a od teraz Google udostępnia je także poprzez API, wtyczkę do Google Sheets oraz kalkulator emisji online.
Poza tymi nowościami firma rozszerza też o kolejne kraje dostępne już od dłuższego czasu w Polsce wsparcie dla rozkładów jazdy i cen biletów autobusów i pociągów bezpośrednio Maps.
W ostatnim tygodniu Google ogłosiło również nowe funkcje Maps dla samochodów elektrycznych. Między innymi generowane przez AI na podstawie recenzji szczegółowe instrukcje dojazdu do ładowarek i ulepszone formularze recenzji dla ładowarek.
Szczegóły funkcji dotyczących samochodów elektrycznych znajdziesz na blogu Google.
2. Nowości w zabezpieczeniach Search Console
Google Search Console pozwala teraz na przegląd nieużywanych tokenów własności usług w konsoli.
O co chodzi?
To proste: jeśli ktoś zweryfikował swój dostęp do usługi w GSC poprzez token (np. dodając do strony kod weryfikacji), a potem stracił uprawnienia właściciela, ale kod pozostał na stronie, to jego token jest nieużywany.
Tym samym – w każdym momencie może on odzyskać z jego pomocą własność usługi.
Jeśli więc np. agencja SEO zakładała Ci konto, ale już z nią nie współpracujesz i usunąłeś/aś jej dostęp do GSC, to najprawdopodobniej masz w serwisie taki nieużywany token. Od teraz, dzięki nowej funkcji, możesz go szybko namierzyć i usunąć.
Szczegóły znajdziesz na blogu Google Search Central.
3. Meta.ai – asystent AI z dostępem do wyników Google i Bing
Meta AI, czyli asystent AI Facebooka, dostał dużą aktualizację i ma teraz dostęp do wyników wyszukiwania Google i Binga.
Z asystenta można korzystać bezpośrednio:
W Messengerze:
A nawet pod postami na Facebooku
Pozatym Meta AI ma być także dostępny na Instagramie i w WhatsApp.
Firma nie zdradza technikaliów co do działania wyszukiwania w asystencie.
Z obserwacji wynika jednak, że podejście jest mieszane. W zależności od intencji zapytań AI zwraca odpowiedzi wygenerowane na bazie wyników wraz z przypisami do źródeł, wyświetla linki bezpośrednio do znalezionych serwisów lub linki do stron wyników wyszukiwania.
Razem z nowościami Meta rozszerza dostępność swojego asystenta poza USA, ale nadal nie będzie on dostępny w Europie. Póki co nadal działa on też tylko w j. angielskim.
Więcej o wyszukiwaniu w Meta AI przeczytasz w oficjalnym wpisie na blogu firmy.
4. Status March 2024 Core Update
Jak tam March 2024 Core Update? Na dzień publikacji tego wydania newsów przypada okrągły 50 dzień wdrożenia aktualizacji. Z zapowiadanego miesiąca wprowadzania aktualizacji lada moment będziemy więc mieć dwa.
Od ostatniego tygodnia (SEO News #131), w którym też przyglądałem się Core Update, widoczny był jeden znaczny skok zmienności wyników, w piątek 19 kwietnia. Po nim wskazania narzędzi spadły do wartości najniższych od początku wdrożenia.
Tym razem nie ma jednak wątpliwości co do tego, że zmienność jest związana z aktualizacją.
Z doniesień SEO-wców i obserwacji wynika, że po raz kolejny na widoczności i ruchu straciły w dużej mierze serwisy, które spadły już po Helpful Content Update we wrześniu 2023 roku (SEO News #101).
5. Testy SGE (AI Overviews) poza Search Labs są globalne
Uruchomione w marcu (SEO News #128) testy AI Overviews, czyli odpowiedzi generowanych przez AI w stylu SGE w zwykłych wynikach wyszukiwania, nie są (jak zapowiadało Google) ograniczone tylko do USA.
Jak donosi Brodie Clark na swoim blogu, AI Overviews pojawiają na zapytania w j. angielskim także w Australii, Indiach, a nawet w Wielkiej Brytanii. Póki co są one wyświetlane tylko w panelach wiedzy na urządzeniach mobilnych.
6. Koniec wsparcia dla karuzeli wideo w wynikach
Google usunęło wsparcie dla testowej karuzeli filmów w wynikach. Jak pisze firma „przetestowaliśmy oznaczenie z grupą właścicieli stron i ostatecznie okazało się, że nie jest ono użyteczne”.
Jeśli wdrożyłeś/aś dane ItemList dla filmów z myślą o tej funkcji, to, mimo zakończenia wsparcia, możesz spokojnie zostawić je w serwisie. Nadal będą one pomagać robotom w rozumieniu treści, co może nawet w jakimś stopniu wspierać pozycjonowanie.
7. The Verge znowu przechytrzył Google
Na koniec bardziej ciekawostka niż news. Jakiś czas temu redaktor naczelny The Verge, Nilay Patel, (po raz kolejny!) opublikował satyryczny poradnik wyboru drukarki, który pokazał słabe strony Google.
O co chodzi? O artykuł zoptymalizowany na słowo kluczowe „best printer 2024”, który wskoczył na TOP2/TOP3 na tej frazie.
Co w nim takiego niezwykłego?
A no to, że tekst opublikowany na The Verge składa się w połowie z wypowiedzi Nilaya na temat działania Google, a w połowie z generycznego tekstu o drukarkach Brother wygenerowanego przez Gemini. Zresztą, nie będę spojlerował, polecam przeczytać :)
Jak myślisz, Nilay ośmieszył Google?
A może to właśnie wyszukiwarka zrobiła dobrą robotę?
W końcu, jakby nie patrzeć, tekst udziela odpowiedzi na frazę, i to (w porównaniu z konkurencją) wyjątkowo bezpośredniej i konkretnej.
Z tą myślą Cię zostawiam – do przeczytania za tydzień! :)