Wyszukiwarka wdraża September 2023 Helpful Content Update. Pozew antymonopolowy przeciwko Google trafił przed sąd. TikTok dodał do swoich wyników wyszukiwania definicje z Wikipedii. Poza tym: zmiany w funkcjach SERP, błąd dokumentacji Googlebota, reklama SGE i recenzje spoza map w GMF.
1. September 2023 Helpful Content Update
14 września 2023 Google rozpoczęło wdrażanie September 2023 Helpful Content Update (HCU). Na Twitterze (X-ie) Google Search Central czytamy, że aktualizacja wprowadza „ulepszony klasyfikator”. Na to, co się faktycznie zmienia wskazują jednak częściowo odświeżone strony pomocy.
W dokumentacji zaktualizowano dwie strony: tę opisująca system przydatnych treści i tę, która przedstawia tworzenie przydatnych treści (zmian nie ma jeszcze w wersji polskojęzycznej!).
Na pierwszej Google zmieniło zapis o wyświetlaniu treści „tworzonych przez ludzi i dla ludzi”, na treści po prostu „dla ludzi”. System Helpful Content nie skreśla więc tekstów tworzonych przez AI – liczy się tylko użyteczność i wartość.
Na tej stronie pomocy pojawił się też nowy akapit o hostowaniu treści stron trzecich, czyli pochodzących od innych stron czy osób (np. wpisów gościnnych).
Google uczula tutaj, że takie treści mogą być wykorzystane w sygnałach dotyczących użyteczności contentu całego serwisu – co wypłynie na pozycjonowanie. Musimy więc pilnować ich jakości i spójności z głównym celem naszej strony (albo wyłączać taki content z indeksacji).
Na stronie o tworzeniu przydatnych treści (gdzie znajdziemy zestaw pytań pomocniczych do oceny użyteczności contentu) Google dodało parę nowych punktów.
W pytaniach dotyczących wiarygodności treści zamiast „Czy treść została napisana przez eksperta [...]” znajdziemy teraz „Czy treść została napisana lub sprawdzona przez eksperta [...]”.
Dalej pojawiły się też pytania mówiące w skrócie, że nie należy zmieniać dat publikacji jeśli treść nie została wyraźnie zmieniona. No i że tak samo szkodliwe może być częste publikowanie lub usuwanie treści tylko pod kątem algorytmu.
September 2023 Helpful Content Update to już trzecia aktualizacja systemu rankingowego Helpful Content. Google powiedziało jednak, że nie są to jeszcze zmiany zapowiadane na Google I/O 2023 w maju tego roku (SEO News #83).
Poprzednia miała miejsce w grudniu 2022 (SEO News #61) – była ulepszeniem i rozszerzeniem systemu na wszystkie języki wyszukiwarki.
Pierwszy HCU miał z kolei miejsce ponad rok temu (SEO News #45), w sierpniu 2022, i był wdrożeniem systemu do wyszukiwarki.
Aktualizacja ma potrwać około dwóch tygodni.
2. Ruszył proces antymonopolowy Google
12 września 2023 ruszył proces antymonopolowy przeciwko Google. Na liście świadków znaleźli się między innymi CEO Google czy wiceprezes Apple ds. usług.
Nieoficjalnie jest to największa tego typu sprawa od 1998, kiedy to przed sąd trafił Microsoft oskarżony o dominację na rynku oprogramowania komputerów osobistych.
W skrócie: Departament Sprawiedliwości USA pozywa Google o łamanie przepisów antymonopolowych. Głównie poprzez zawieranie umów na wyłączność w kwestii bycia domyślną przeglądarką z producentami sprzętu i oprogramowania (np. z Apple), ale też poprzez rzekomą manipulację cenami reklam.
Przesłuchania trwają, ale wyrok odnośnie tego, czy Google złamało prawo ma zapaść dopiero początkiem 2024.
Wtedy też, jeśli wyrok będzie dla Google negatywny, wyznaczona zostanie data kolejnej rozprawy, skupionej już na tym, jakie kroki należy podjąć przeciwko firmie.
Co ważne, pozywający nie oczekują rekompensaty finansowej, tylko wyroku, który powstrzyma rzekome praktyki monopolistyczne giganta. Na przykład przymusowego podziału spółki – co może skutecznie podkopać dominację Google.
3. TikTok wyświetla wyniki z Wikipedii
TikTok wdrożył do swoich wyników wyszukiwania fragmenty treści z Wikipedii i wyświetla je nad filmikami. To pierwszy raz, gdy serwis pokazał w swoich wynikach wyszukiwania coś innego niż własny, wewnętrzny content.
To znalezisko nagłośnił portal The Verge, mówiąc o tym, jak to TikTok „po cichu” wstawia Wikipedię do wyników. TikTok skomentował mówiąc, że funkcja ta działa od kilku miesięcy, ale faktycznie, nigdy nie została oficjalnie ogłoszona.
Snippet ma pojawiać się na niektóre zapytania dotyczące miejsc, osób i wydarzeń i to tylko dla „niektórych kont”. Można więc powiedzieć, że póki co jest raczej testowy.
Jeśli temat Cię zainteresował, sprawdź badanie, o którym pisałem w zeszłym tygodniu. Dowodzi ono, że tzw. generacja Z coraz chętniej zamiast po klasyczną wyszukiwarkę sięga po TikToka.
4. Kolejne zmiany w rozszerzeniach wyników
Ten news to w pewnym sensie aktualizacja co do zmian zapowiadanych w SEO News #96 – mniej rich snippets.
Po pierwsze, wcześniej Google miało usunąć rozszerzenia wyników instrukcji (generowane z danych HowTo) z wyników mobilnych. Decyzja ta została teraz zmieniona – zostaną one usunięte kompletnie, również z desktopów.
Po drugie, 13 września 2023 nastąpiło zapowiadane wyłączenie funkcji najczęściej zadawanych pytań (generowanych z danych FAQPage) na urządzeniach mobilnych.
Wcześniej obecne w 5-5,5% stron wyników, teraz pojawiają się w tylko 0,05-0,08%.
5. Błąd w dokumentacji Googlebotów
Google wyłapało literówkę w dokumentacji Googlebotów. Konkretnie: pełny user agent bota Google-InspectionTool zawierał jeden niepotrzebny średnik.
Co ciekawe, sprawdziłem w Internet Archive, i polska wersja językowa nigdy tego błędu nie posiadała. Miałem nawet przez to kompletnie zrezygnować z tego newsa, ale pomyślałem, że zostawię – bo to drobiazg, ale jeśli ktoś go powielił, to istotny.
Google-InspectionTool to crawler wysyłany na stronę przez narzędzie do sprawdzania URL-i w Search Console oraz przez Test wyników z elementami rozszerzonymi.
Błędny user agent może zaszkodzić głównie w serwisach, które blokują domyślnie ruch wszystkich robotów, a dopuszczają tylko niektóre (w tym właśnie Google-InspectionTool), na zasadzie białej listy.
6. Google reklamuje SGE w zwykłych wynikach
Google po raz pierwszy wspomniało o swojej wyszukiwarce wspieranej sztuczną inteligencją w zwykłych wynikach wyszukiwania. W wynikach pojawiło się okienko zachęcające do przetestowania Search Generative Experience.
Firma rozszerza testy, czy może zainteresowanie osób, które dostały dostęp już znacznie spadło? Myślę, że prawdą może być i jedno i drugie.
Tak czy inaczej, do końca testów wersji eksperymentalnej Search Generative Experience w j. angielskim zostało już mniej niż trzy miesiące.
Co ciekawe, Bing w wyszukiwarce umieścił swojego chatbota już w aż 9 miejscach, o czym wspominałem SEO News #98.
7. GMF testuje wyświetlanie recenzji z innych źródeł
Na koniec kolejny test, ale tym razem z Google Moja Firma, które zaczęło testować w wizytówkach firm wyświetlanie recenzji ze źródeł innych niż mapy.
Jak widać na zrzucie ekranu, opinie pochodzące z innych portali są odpowiednio zaznaczane.
Ten sam układ (wskazujący, z jakiego serwisu pochodzi recenzja) pojawił się też w polskich wizytówkach, ale jeszcze nie udało mi się znaleźć żadnej opinii spoza Google.
Póki co test wydaje się dotyczyć tylko hoteli. A na pewno recenzji podpisanych jako pochodzące z Google czy innego portalu nikt jeszcze nie zauważył przy żadnym innym typie biznesu.
Co ciekawe, Google wyświetlało już kiedyś recenzje z innych źródeł. Było to przeszło 10 lat temu, gdy firma miała jeszcze dość małą bazę własnych recenzji, a prześcigały ją w tej kwestii portale takie jak Yelp czy TripAdvisor.